![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De punten van "laatste uitzending" liggen gemiddeld wel in de troposfeer en daar neemt de temperatuur dus af met de hoogte. Ik zou graag eens zien dat je aantoont dat die grotendeels boven de stratosfeer liggen, eerlijk gezegd, want het is gemakkelijk om een hele resem onzinnige opmerkingen te maken, maar maak JOUW puntje nu maar eens hard. Toon eens aan dat het gros van de IR straling (of de zwaartekrachtstraling, of welk bizar mechanisme je ook denkt dat de aarde van haar warmte moet ontdoen) uitgestraald wordt door die hogere lagen waar het warmer wordt.
|
|
|
#122 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij een stationaire hoeveelheid O3 kan die dus niks voortdurend opslaan. Citaat:
Als ozon een grotere energetische inhoud heeft dan bi-zuurstof, dan heeft bi-zuurstof een ... lagere inhoud, en komt er dus energie vrij bij de omzetting. Meestal als warmte. Eventueel als fluorescentie, maar het zou me verwonderen dat zoiets belangrijk is. Anders zou je 's nachts kunnen zonnen
|
|
|
|
#123 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vandaar dat je naar algemene thermodynamische principes kan teruggrijpen, zonder naar die microscopische dingen te kijken. Uitgezonden straling = zwarte-lichaamsstraling aan de temperatuur van het gasmengsel, vermenigvuldigd met de emissiviteit. Punt. Het teruggrijpen naar een allegorische beschrijving van enkele microscopische processen laat enkel maar toe om door de bomen het bos niet meer te zien, en dus gelijk wat kunnen uit te kramen. Natuurlijk is een deel van het IR dat uit de troposfeer komt, afkomstig van het aardoppervlak, want er zijn "vensters" in de absorptiebanden. Een flink deel is zelfs afkomstig van het aardoppervlak. Maar daar waar het IR spectrum de zwarte-lichaamsstraling van het aardoppervlak NIET volgt (de "gaten") is die straling dus afkomstig van verschillende lagen van de troposfeer - uitgestraald door het gas van die laag, op basis van zwarte-lichaamsstraling aan de temperatuur van die laag. En had dat gas aan dezelfde temperatuur geweest als het aardoppervlak, wel, dan zou je het verschil niet zien. Het is dat laatste stuk dat ontbreekt in de "passieve-filter" uitleg. Meer niet. Denk U het volgende in. Stel dat we rond de zon een grafieten plaat willen aanbrengen. Die grafieten plaat laat natuurlijk het zonnelicht niet door. Je zou dan via de "passieve absorptie" denken dat als we er zouden in slagen om een grote grafieten schil rond de zon te leggen, we geen zonnelicht meer zouden zien. Wel, enkele seconden zal dat misschien lukken. Maar die grafieten plaat gaat natuurlijk snel heel heet worden. Hoe heet ? Wel, even heet als de fotosfeer, want op dat ogenblik gaat die grafieten plaat evenveel straling uitzenden als de zon er nu uitzendt, en gaat de zaak in evenwicht komen. En rarara, dat gaat gebeuren als het grafiet ongeveer even heet is als de fotosfeer, en dus gaat die hetzelfde spectrum (zwarte-lichaamsstraling aan ongeveer 5000 K) uitzenden. En vanaf de aarde GAAN WE HET VERSCHIL ZELFS NIET MERKEN. Nochtans absorbeert de grafietlaag ALLE "originele" zonnelicht. NIKS komt erdoor.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 september 2009 om 22:03. |
|
|
|
|
|
|
#124 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Arbeid is gewoon verandering.
|
|
|
|
#125 | |||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Als ik u vraag: Mijne frigo, koelt die of verwarmt die ? Dan moet je euro toch ergens vallen ? Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#126 |
|
Parlementslid
|
Wat gebeurt er dan met die energie ?
|
|
|
#127 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Op uw speelgoed aarde dus.
|
|
|
|
#128 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ik zou graag naar het Wigner effect effect kijken in uw constructie. Het zal een mooie zijn. Maar ge bedoelt natuurlijk een scherm dat alle straling behalve IR tegenhoudt. Wel, dan zullen er geen UV mechanismen zijn. Er zou geen zichtbaar licht zijn. Geen fotosynthese. Geen aanwezigheid van zoveel c0² op aarde. En het zou moeilijk zijn om het aan te maken. Waarschijnlijk geen zuurstof genoeg om een schone atmosfeer te vormen. Geen broeikaseffect. Geen IR absorptie in lagen boven het oppervlak. Het zou dus ongeveer -18°C zijn op de oppervlakte. Hoe ge het ook draait of keert, ge zit met een toestandsfunctie.
|
|
|
|
#129 | ||||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
Gaat ge nu zeggen dat de atmosfeer geen elektriciteit opwekt ? En dat we uit zonneenergie geen stroom kunnen opwekken ? Het in stand houden van een magnetisch veld kost energie. Φ = L * I Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door <!-- / message --> : 9 september 2009 om 23:50. |
||||
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je kan ook arbeidsoverdracht hebben zonder verandering, als we met stationaire processen te maken hebben. Er is dus maar bijzonder weinig verband tussen "verandering" (evolutie van een fysische grootheid in de tijd) en "arbeid". Nog eens. Arbeid is entropie-loze overdracht van energie.
|
|
|
|
#131 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#132 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Omgezet in warmte, tiens.
|
|
|
#133 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Oh, nog beter. Er bestaat inderdaad zo een procede, maar daarvoor heb je een zwart gat nodig. Mijn vraag was: hoe zet de aarde, volgens jou, voldoende warmte die ze van de zon heeft gekregen om in iets waar ze die energie "door zwaartekracht" kwijt kan. Enig idee ?
Citaat:
Citaat:
Het OPBOUWEN van een magnetisch veld kost energie, en als je het magnetisch veld terug afbouwt, krijg je die terug. Het in stand houden van een magnetisch veld kost geen energie. Moet je geregeld de batterijtjes vervangen van een permanente magneet misschien ? Al eens gehoord van een conservatief veld ? En nog eens, in welke mate heeft dat ook maar iets met het verlies van zonnewarmte te maken ? Citaat:
Om IR om te zetten in arbeid moet je naar iets van een lagere temperatuur. Vandaar bvb dat je niet het gros van IR straling in UV straling kan omzetten.
|
|
|
|
#134 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je moet al heel gekke dingen uithalen met een gas opdat zoiets niet het geval is. In een transient in een plasma bijvoorbeeld. Of bij extreem lage drukken. Dat zijn wel fenomenen die in de hoogste lagen van de atmosfeer (ionosfeer) plaats vinden. Maar niet in de troposfeer of stratosfeer.
|
|
|
|
#135 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vergeet niet dat de bedoeling van deze draad was om het *basisprincipe* van het broeikas effect op basis van wat eenvoudige natuurkunde uit te leggen, NIET om alle secundaire details mee te slepen. Vandaar speelgoed aarde. Net voldoende om het basiseffect te hebben. Geen nodeloze complicaties. Citaat:
Allez, ik vind dat heel grappig dat ge over zo een onnozel detail als het wigner effect komt praten (ge hebt misschien toevallig het woordje gehoord), iets dat boven een paar honderd graden al niet meer meespeelt, en dat ge de hoofdkanjer van een "fout" in mijn bewering niet eens aanvecht, namelijk dat grafiet bij 5000 K allang verdampt zou zijn - maar ik ging uit van een abstract soort grafiet dat op een of andere wijze niet smelt of verdampt. Citaat:
Citaat:
Ik begin te begrijpen dat wat ge helemaal niet snapt, zwarte lichaamsstraling is. Moest je dat begrijpen, dan zou je je hier niet in al die gekke bochten wringen. Zonnelicht is zwarte-lichaamsstraling, en de temperatuur daar maakt dat het grotendeels zichtbaar licht is. Of die straling nu uitgezonden wordt door een laag gas (de fotosfeer van de zon), of een grafieten plaat (niet-smeltend grafiet), is kifkif. Het geeft hetzelfde licht af. IR straling van de aarde is zwarte-lichaamsstraling. Of die nu door het oppervlak zelf, of door gaslagen in de troposfeer wordt uitgezonden, is ook kifkif. Alleen is er hier een spel van verschillende temperaturen van de stralers. En daar gaat het hier om.
|
|
|
|
#136 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Trouwens het enige punt dat ik daar maakte is dat de aarde niet enkel d.m.v IR energie wisselt met de niet-aarde. Ik zou ook de zon geen zwart gat noemen.
|
|
|
|
#137 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Er is zo goed als geen andere energie uitwisseling dan deze, en het kleine beetje dat er is (getijden effecten) heeft niks te maken met de warmte waarvan hierboven sprake. Al dat is dus een rookgordijntje dat je probeert op te trekken, vraag me niet waarom. Blijkbaar is hetgene je niet geslikt hebt, het feit dat ik erop gewezen heb dat in het bare-bones broeikas effect, de temperatuur van de absorberende gaslaag een belangrijke rol speelt, omdat dat de enige manier is om MINDER straling uit te zenden dan op te nemen, als de straling in kwestie zwarte-lichaamsstraling is, en dat dit CRUCIALE element vergeten wordt in de standaard "populaire" uitleg van het broeikas effect (niet in de standaard wetenschappelijke uitleg, die ik hier gewoon maar aan 't herhalen ben). Het begint mij te dagen dat dat komt omdat je niet snapt wat zwarte-lichaamsstraling is, vandaar al dat gekronkel in UV/Ozon/gravitatie/magnetische velden/... en weet ik veel welke irrelevante zever. Je snapt blijkbaar niet dat iets dat aan een zekere temperatuur T is, en een zekere absorptie vertoont, ook een vastliggende emissie heeft van elektromagnetische straling, en dat als je met IETS (of dat nu CO2 of een grafiet plaat is) thermische straling gaat absorberen, en dat iets is aan dezelfde temperatuur als het ding dat de thermische straling uitzendt, dat het dan precies EVENVEEL van die straling thermisch gaat uitzenden als het absorbeert. Let wel, ik heb hier twee voorwaarden gesteld: - dat het geabsorbeerde spectrum een zwarte-lichaamsspectrum is aan een zekere temperatuur T - dat de absorbeerder aan dezelfde temperatuur T is. Het is vrij eenvoudig aan te tonen, en dat is de wet van Kirchhoff. http://fr.wikipedia.org/wiki/Loi_du_...t_de_Kirchhoff (in 't frans, want veel beter uitgelegd dan in 't engels voor dit onderwerp). Citaat:
Of maakt dat gewoon deel uit van je trollende strategie ? Ik zou bananen ook geen appelen noemen: wat heb je daarop te zeggen ?
|
|
|
|
#138 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|