![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
de belgische taalgrens vormt niet alleen een taalgrens maar ook een cultuur/stammen-grens die eeuwenoud is. logisch toch dat een land als belgie dan niet werkt. Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 september 2009 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik verdedig het limburgs net zo goed. En als ge moeite hebt mij als mede-provinciegenoot, los van het frans, te accepteren zou dat erg jammer zijn. En dan nog een vraag waar ik niet zo een kijk op heb vanuit Oostlimburg: hoe zit het met de gevoelns tegen verfransing in Limburg-West? Wat ik weet dat vrienden out Kirooi op sjoel gein frans gelierd hébbe? Kanst dich mich daor es euver sjrieve?
![]() |
![]() |
#223 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van system, stropke ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ga ik alvast reserveren bij De Slegte ...
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 12 september 2009 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar ben ik niet absoluut zeker van, is Frankrijk niet immers vernoemd naar de Germaanse stam van de Franken (met taalkundige erfgenamen in Vlaanderen, Duitsland (Franken) en Nederland)? Kortom zo absoluut is die grens nu ook weer niet, verder zijn de Waalse (en andere Franse) protestanten met hun eigen Waalse kerken, uiteindelijk vernederlandst....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- Nog altijd worden Vlaamse gemeenten verfranst; - Nog altijd worden faciliteitengemeenten gehandhaafd; - Nog altijd is het Hof Franstalig. De gemiddelde Waal zal geen problemen hebben met (het leren van) het Nederlands. Ik ben bang dat de gemiddelde Franstalige politicus daarover heel anders denkt. Het zijn derhalve de Franstalige politici die de lakeien zijn van het Belgische systeem, dat hun zo lang zo veel voordeel heeft opgeleverd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 september 2009 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/Ex...complex-.dhtml "Als de Franstaligen, die spontaan meer aan de eenheid van België gehecht zijn dan de Vlamingen, willen dat België blijft bestaan, volstaat het niet Belgische vlaggen in de straten te hangen. Ze moeten afstand nemen van hun linguïstische superioriteitscomplex. Elk volgens eigen sociale rol moeten ze de taal en de cultuur van hun noorderburen leren kennen en ervan leren houden. Dat is de prijs die betaald moet worden wat persoonlijke verantwoordelijkheid betreft, als ze willen dat België een toekomst heeft". Dat schrijft de Naamse bisschop mgr. André-Mutien Léonard ![]() Niet tegen de franse taal ansich, maar tegen de sociale ongelijkheid en discriminatie door de francofonie van Nederlandstaligen specifiek Vlamingen via de taal. Taal is een politiek wapen in handen van de franskiljons Dus mij visie is helemaal niet kleinzielig bekrompen. Het is een voortdurend gevecht voor behoud van onze taal het nederlands en onze cultuur in al zijn facetten. En wat Limburgs betreft heb u een medestander in mij 100% uit volle overtuiging. ![]() Puur taalkundig bezien hebt ik meer een anti duits gevoel omdat ik de taal niet mooi vindt, heeft niks met WOII vandoen. Zuiver taal kundig ligt frans voor op duits bij mij. Maar niet tenkoste van mijn identiteit\cultuur en taal. Praktisch gezien heb ik veel frans verloren omdat ik het hier niet nodig heb, vooral in spreken, verstaan doe ik nog redelijk goed. Maar ff trug nar het punt van Leonard, ik betwijfel of de fransen daartoe in staat zijn, of ze die prijs willen betalen. Dat betekent het instorten van het frans imperium een gezichtsverlies. Al sinds 707 jaar zijn ze uit op overheersing met of militair geweld eertijds en nu met taalmilitarisme. U zegt dat u staat op uw taal, perfect ik ook en Limburgs heeft mijn steun. Maar zou u uw taal willen laten overheersen door frans, u laten behandelen zoals ze met Vlaams\Nederlands of welk dialect ervan doen die ze als een boerentaal van het gepeupel zien? Zou u het pikken als de franskiljons zo met Limburgs omgingen dat u niet meer in u Limburgs wordt officieel aangesproken, of AN, maar verplicht werd officiele docs en ziekenhuis opnames en kiesinfo verplicht in frans door de strot krijgt gedrukt? BTW Waaat dunks dich von os Kimmeke? Wel super tegoei gedoan zaag ich. Heb michzelf up unne vlaai getracteer, bietje licht, ne kruumelvlaai. Joa dét muus van de dokter na det die déé blinde darm der outgesjneeén hef... ![]() ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 14 september 2009 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat weet u nu in godsnaam over Limburg. Niet alleen weet u niet veel over Limburg, maar uw kennis over de rest laat ook veel te wensen over. Meestal beperkt die zich tot wishfull thinking(s). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Parlementslid
|
![]() ...
![]()
Hoe Belgïe beter inrichten en het ideale Belgïe BHV en het Gronwettelijk Hof Hoe Brussel beter vernederlandsen en Brussel bestuurd door Vl en W Advies van een Vlaamse Brusselaar Vlamingen in Wallonïe, verloren Vlamingen ? Laatst gewijzigd door T'serclaes : 14 september 2009 om 21:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#235 |
|
![]() en dan? claes? das nog geen rede om gemeenten van vlaams-brabant en waals-brabant bij brussel te voegen omdat het het brusselse hinterland is.
trouwens die kaart klopt niet want veel Tienenaars en Leuvenaars werken OOK in Brussel. pure Brusselse Franstalige propaganda! Laatst gewijzigd door Shadowke : 14 september 2009 om 21:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Serieus ...Wij hebben een goed en efficiënt bestuurniveau voor deze entiteit nodig. En niet Vlaanderen aub. Kaart toont weer duidelijk dat "Brussel Metropolitan Region" zit en in Vlaanderen en in Wallonïe ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bedankt daarvoor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zich steeds afzetten tegen het Frans, terwijl heel veel winkels in Vlaanderen Engelse opschriften dragen (een totale verloedering in Vlaanderen op dit vlak) vind ik inderdaad zeer kleingeestig. Meer nog, ik vind het getuigen van weinig consequentie op dat vlak. Maar dat wisten we al van bepaalde Vlaams nationalisten. Zo schreeuwen ze de hele tijd van 'eigen volk eerst, eigen volk eerst!!', maar als de Duitsers dat principe eens toepassen mbt de Opel-fabrieken in Duitsland, dan schreeuwen diezelfde Vlaams-nationalisten moord en brand. Hypocrieten zijn het ja. Laatst gewijzigd door system : 14 september 2009 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Jeroen van der Boom, Anouk daargelaten. Citaat:
Maar goed, gezien de grootte van het Duitse taalgebied is het misschien wel zo dat er ook wat meer echt goede dingen tussenzitten, die buiten de eigen regio bekend worden. En de vraag is dan maar: geldt de redenering ook omgekeerd? In hoeverre kennen de Duitsers de Zwitserse of Oostenrijkse muziek? Daar zijn we van overtuigd. Wallonie zelf brengt niet veel voort. Italianen en Vlamingen, die hebben success in het Franse taalgebied, maar Walen? Laatst gewijzigd door fonne : 14 september 2009 om 22:15. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |