Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2009, 18:37   #381
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
>> De melodie is afkomstig van het spotlied "Autre chanson de la ville de Chartres assiégée par le prince de Condé", dat werd gezongen tijdens het beleg van de stad Chartres door de Hugenoten in 1568. De oorspronkelijk zeer eenvoudige melodie werd in 1626 van melismatiek (klankbuigingen) voorzien, genoteerd door de Veerse schepen Adriaen Valerius in zijn met een aantal liederen "geïllustreerde" geschiedschrijving "Nederlandtsche Gedenck-Clanck". <<

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelmus
Dat weten we allemaal al zeer lang. Maar dat is speculatie. Hetgeen u hier poneert, is slechts een hypothese, maar geen zekerheid.

Koningin Beatrix echter, die heeft er zo haar eigen ideetje over.

Immers:

"Koningin Beatrix eist dat bij staatsontvangsten het Wilhelmus alleen in haar bijzijn mag worden gespeeld. Het volkslied is van haar, vindt de koningin. Louis Grijp, onderzoeker van het Meertens Instituut en co-auteur van het boek 'Wilhelmus en de anderen' vindt het opmerkelijk."

De grijpgrage Oranjes zijn natuurlijk niet aan hun proefstuk toe, maar om zich nu een volkslied toe te eigenen, dat gaat toch wat over de schreef. Niet dat me nu echt verwondert. Neen, dat niet.

Laatst gewijzigd door system : 11 september 2009 om 18:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 18:46   #382
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat weten we allemaal al zeer lang. Trouwens, hetgeen u hier poneert, is een hypothese, maar geen zekerheid.

Koningin Beatrix echter, heeft er zo haar eigen ideetje over.

Immers:

"Koningin Beatrix eist dat bij staatsontvangsten het Wilhelmus alleen in haar bijzijn mag worden gespeeld. Het volkslied is van haar, vindt de koningin. Louis Grijp, onderzoeker van het Meertens Instituut en co-auteur van het boek 'Wilhelmus en de anderen' vindt het opmerkelijk."

De grijpgrage Oranjes zijn natuurlijk niet aan hun proefstuk toe, maar om zich nu een volkslied toe te eigenen, dat gaat toch wat over de schreef. Niet dat me nu echt verwondert. Neen, dat niet.
Men zou dat eigenlijk niemand mogen aandoen, zo op een troon zetten en dan tot koning of koningin uitroepen.
De zwakke geest van homo sapiens sapiens is tegen zo'n psychische foltering duidelijk niet bestand.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 19:38   #383
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weten we allemaal al zeer lang. Maar dat is speculatie. Hetgeen u hier poneert, is slechts een hypothese, maar geen zekerheid.

Koningin Beatrix echter, die heeft er zo haar eigen ideetje over.

Immers:

Net alsof u als u Koning zoudt zijn niet het protocol zou proberen te beïnvloeden. Maar nee, niet het onderwerp interesseert u, noch de relevantie. Maar uitsluitend het negatieve aspect ervan misbruikt u voor uw eigen perfide doelen. Vies, dat is het juiste woord daarvoor.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2009, 19:45   #384
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Net alsof u als u Koning zoudt zijn niet het protocol zou proberen te beïnvloeden. Maar nee, niet het onderwerp interesseert u, noch de relevantie. Maar uitsluitend het negatieve aspect ervan misbruikt u voor uw eigen perfide doelen. Vies, dat is het juiste woord daarvoor.
Heeft niets met protocol te maken. Een volkslied is van het volk en kan gespeeld worden om het even waar door om het even wie.

Laatst gewijzigd door system : 11 september 2009 om 19:46.
Oud 11 september 2009, 19:46   #385
Hollander

Standaard

Citaat:
Heeft niets met protocol te maken. Een volkslied is van het volk en kan gespeeld worden om het even waar door om het even wie.
wat wel en niet gespeeld wordt bij Staatsontvangsten heeft alles met protocol te maken.
Oud 11 september 2009, 19:49   #386
system
Banneling

Standaard

Citaat:
wat wel en niet gespeeld wordt bij Staatsontvangsten heeft alles met protocol te maken.
U begrijpt het niet of wil het niet begrijpen. De koningin eist dus dat alleen het Wilhemus bij staatsbezoeken kan gespeeld worden als zij erbij is. Is zij er niet, dan mag het lied niet worden gespeeld. Dus zijn beschouwt het Wilhelmus niet als als een (Nederlands) volkslied, maar als een lied van de Oranjes. Teminste, volgens Grijp die een boek schreef over het Wilhelmus.

En Grijp voegt eraan toe:

"Stel dat een minister een collega uit Duitsland ontvangt, dan wordt wel het Duitse volkslied ten gehore gebracht, maar niet het Nederlandse. Onze minister staat dan gewoon voor aap. Misschien kijkt de koningin gewoon hoe ver ze kan gaan."

Laatst gewijzigd door system : 11 september 2009 om 19:52.
Oud 11 september 2009, 19:51   #387
Hollander

Standaard

Citaat:
U begrijpt het niet of wil het niet begrijpen. De koningin eist dus dat alleen het Wilhemus kan gespeeld worden als zij erbij is. Is zij er niet, dan mag het lied niet worden gespeeld. Dus zijn beschouwt het Wilhelmus niet als als een (Nederlands) volkslied, maar als een lied van de Oranjes. Teminste, volgens Grijp die een boek schreef over het Wilhelmus.
We hebben het over Staatsontvangsten. Aangezien zij Staatshoofd is heeft ze wat mij betreft het recht een mening te hebben over het protocol. Net als u en ik overigens.

En u hoort mij niet zeggen dat ik het met haar eens ben, noch dat zij gelijk krijgt van de Minister.
Oud 11 september 2009, 19:53   #388
system
Banneling

Standaard

Citaat:
We hebben het over Staatsontvangsten. Aangezien zij Staatshoofd is heeft ze wat mij betreft het recht een mening te hebben over het protocol. Net als u en ik overigens.

En u hoort mij niet zeggen dat ik het met haar eens ben, noch dat zij gelijk krijgt van de Minister.
Ik herhaal dus de uitspraak van Grijp die wijst op het absurde van zulke opstelling van Beatrix:

"Stel dat een minister een collega uit Duitsland ontvangt, dan wordt wel het Duitse volkslied ten gehore gebracht, maar niet het Nederlandse. Onze minister staat dan gewoon voor aap. Misschien kijkt de koningin gewoon hoe ver ze kan gaan."
Oud 11 september 2009, 20:15   #389
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik herhaal dus de uitspraak van Grijp die wijst op het absurde van zulke opstelling van Beatrix:

bij mijn weten is het protocol al enige tijd gewijzigd.
Oud 11 september 2009, 20:38   #390
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Trix is een dictatoriale bitch. Dit ontkennen is zinloos, Hollander. Trix vergoelijken is abject. Op dit punt heeft systeem de waarheid aan zijn zijde. Ik heb haar ooit met mijn eigen ogen gezien en (ik stond er letterlijk 2 meter van haar vandaan bij een bepaalde openingsceremonie) weet maar al te goed dat er nauwelijks een verschil is tussen de levende Bea en een authentieke Egyptische mummie
.

Laatst gewijzigd door Bertie : 11 september 2009 om 20:45.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 01:08   #391
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Trix vergoelijken is abject
Inderdaad.
Het zoveelste financiele schandaal woedt door Holland:

Een meerderheid van de Tweede Kamer eist opheldering over de uitbreiding van de fiscale sluiproutes van prinses Christina via het paleis van Koningin Beatrix. De eerste sluiproute was nog niet lucratief genoeg.

'Geld en het Koninklijk Huis, het blijft een probleem', zegt Ronald van Raak van de SP. 'Noordeinde is een werkpaleis, niet een belastingontduikingpaleis. Het hoort niet bij het werk van de Koningin om familieleden te helpen in andere landen belasting te ontwijken.

De accountantskantoren en advocaten die de Oranje's helpen met belastingontduiking/ontwijking worden tot op de dag van vandaag betaald door de overheid zelf en niet door de Familie. Het zou gaan om rekeningen van tonnen.

Men vindt nu dat Balkenende bij de koningin Beatrix zelf moet aandringen om een einde te maken aan deze praktijken.

De enige weg in Nederland, want een rechtszaak zou niet helpen.

Het Koningshuis heeft immers in Nederland nog nooit een rechtszaak verloren. (van de tientallen)
To zover de onafhankelijke rechtsspraak in Nederland.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 08:57   #392
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Beste forumleden, schrijvers van postings #382 tot en met #391: Wilt u even bij de les blijven? Gezaag over de Oranjes, Wilhelmus en Beatrix hoort niet thuis in deze draad. Dit is alles !

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 12 september 2009 om 08:58.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 09:56   #393
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Beste forumleden, schrijvers van postings #382 tot en met #391: Wilt u even bij de les blijven? Gezaag over de Oranjes, Wilhelmus en Beatrix hoort niet thuis in deze draad. Dit is alles !
Daar hebt u weer even geluk.
Oud 12 september 2009, 10:02   #394
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar hebt u weer even geluk.
Nee: gelijk.

(Het scheelt een letter).
Oud 12 september 2009, 11:12   #395
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
bwaaaa, er kan altijd beetje aan de tekst worden gewerkt om de oubolligheid en het religieuze eruit te halen.

we zullen zien wat het wordt als het zo ver is.
Deze hymne is 65 jaar oud en wordt door de meeste Vlaams-nationalisten als hun échte volkslied beschouwd. Als je aan de tekst begint te prutsen verliest het meteen ook zijn betekenis. Geen enkele berwuste Vlaming zal dit pikken.

Hetgeen natuurlijk niet betekent dat je geen ander lied kan voorstellen. Wat mij betreft mag dat gerust "En van je hela hola houd er de moed maar in" zijn bv.
Ben je meteen verlost van oubollige en religieuze oprispingen.

Laatst gewijzigd door robert t : 12 september 2009 om 11:14.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 13:35   #396
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze hymne is 65 jaar oud en wordt door de meeste Vlaams-nationalisten als hun échte volkslied beschouwd. Als je aan de tekst begint te prutsen verliest het meteen ook zijn betekenis. Geen enkele berwuste Vlaming zal dit pikken.

Hetgeen natuurlijk niet betekent dat je geen ander lied kan voorstellen. Wat mij betreft mag dat gerust "En van je hela hola houd er de moed maar in" zijn bv.
Ben je meteen verlost van oubollige en religieuze oprispingen.
We moeten serieus overwegen om het 'Gebed voor het Vaderland' te kiezen als hymne voor de Nederlanden. De tekst, religieus of niet, dekt te lading volledig.

Het Wilhelmus is anders ook behoorlijk religieus. Ook dat is immers een gebed, wel vijftien coupletten lang. Andere liederen uit die tijd, de geuzenliederen van Valerius, zijn allemaal religieus.

En nationalistische liederen als "Wien Neerlandsch bloed" en "Mijn Nederland" klinken stoer en bombastisch, maar het "Gebed voor het Vaderland" klinkt heel gevoelig en raakt de essentie waarom het gaat in de Nederlanden.
Oud 12 september 2009, 14:48   #397
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
We moeten serieus overwegen om het 'Gebed voor het Vaderland' te kiezen als hymne voor de Nederlanden. De tekst, religieus of niet, dekt te lading volledig.

Het Wilhelmus is anders ook behoorlijk religieus. Ook dat is immers een gebed, wel vijftien coupletten lang. Andere liederen uit die tijd, de geuzenliederen van Valerius, zijn allemaal religieus.

En nationalistische liederen als "Wien Neerlandsch bloed" en "Mijn Nederland" klinken stoer en bombastisch, maar het "Gebed voor het Vaderland" klinkt heel gevoelig en raakt de essentie waarom het gaat in de Nederlanden.
Dat klopt volledig, beste Ernst. Slechts één kleine opmerking : sedert jaar en dag is er een zekere volgorde in de uitvoering van de nationale liederen in Vlaanderen. Deze gaat als volgt :

3. Het Wilhelmus
2. Gebed voor het Vaderland.
1. De Vlaamse Leeuw.

Qua tekst en inhoud winnen Het Wilhelmus en Gebed voor het Vaderland het zeer gemakkelijk van De Vlaamse Leeuw, maar er is meer. Alhoewel de melodie niet origineel is en de tekst oubollig aandoet blijft de Vlaamse Leeuw nummer één van de volksliederen. Waarom? Het is strijdvaardig én geestdritig, zoals volksliederen horen te zijn. Niet mijn keuze, maar zo is het nu éénmaal historisch gegroeid. De taal van de underdog klinkt rebels, niet ingetogen. En zo is het goed.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2009, 15:29   #398
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
[/b]Dat klopt volledig, beste Ernst. Slechts één kleine opmerking : sedert jaar en dag is er een zekere volgorde in de uitvoering van de nationale liederen in Vlaanderen. Deze gaat als volgt :

3. Het Wilhelmus
1. De Vlaamse Leeuw.

Qua tekst en inhoud winnen Het Wilhelmus en Gebed voor het Vaderland het zeer gemakkelijk van De Vlaamse Leeuw, maar er is meer. Alhoewel de melodie niet origineel is en de tekst oubollig aandoet blijft de Vlaamse Leeuw nummer één van de volksliederen. Waarom? Het is strijdvaardig én geestdritig, zoals volksliederen horen te zijn. Niet mijn keuze, maar zo is het nu éénmaal historisch gegroeid. De taal van de underdog klinkt rebels, niet ingetogen. En zo is het goed.
Is dat echt waar?

In dat geval ken ik dus twee liederen die in Vlaanderen ook bekend zijn.
Oud 13 september 2009, 01:16   #399
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[/b]Dat klopt volledig, beste Ernst. Slechts één kleine opmerking : sedert jaar en dag is er een zekere volgorde in de uitvoering van de nationale liederen in Vlaanderen. Deze gaat als volgt :

3. Het Wilhelmus
1. De Vlaamse Leeuw.

Wat u beweert voor 'De Vlaamse Leeuw', dat gaat in het geval van Nederlanders ook op voor 'Het Wilhelmus'...
Oud 13 september 2009, 09:36   #400
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

3. Het Wilhelmus
1. De Vlaamse Leeuw.

http://www.youtube.com/watch?v=vjAqCONOESA

Voor hoeveel mensen in Vlaanderen zijn deze liederen nog belangrijk?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be