![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het nederlands van boven en onder de taalgrens groeit uit elkaar. Nederland en Vlaanderen gaan meer en meer elk hun eigen weg, getuige de nieuwe woordenboeken van Prisma. Het ontstaan van natiolecten.
lees het zelf Ondertussen ben ik zowat een taalwonder. Ik spreek dialect, ideolect, natiolect, verkavelingsvlaams en nederlands. En ook nog wat Engels, Frans en Duitsch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Spijtige zaak.
Misschien kan een reünie tussen de Nederlandse taalgebieden als 1 land dat verhinderen. ![]() En Wallonië bij Frankrijk, zodat ook daar taalverloedering tegengegaan wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Tja, jij dacht ook dat de taal van Andorra Spaans was.
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Jongens, jongens. Wat is een taal ? "A language is a dialect with an army and a navy".
En het is niet omdat de twee marines nu een beetje samenwerken...
![]() |
#7 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ipv te spreken van Belgisch-Nederlands en Nederlands_Nederlands zou men beter de verschillen aanduiden met zuid en noord nederlands met de Moerdijk als denkbeeldige grens.
Place one hundred men on an island from which there is no escape, and whether you make one of these men the absolute owner of the other ninety-nine, or the absolute owner of the soil of the island, will make no difference either to him or to them In the one case, as the other, the one will be the absolute master of the ninety-nine--his power extending even to life and death, for simply to refuse them permission to live upon the island would be to force them into the sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Nee, Catalaans; oudere taal dan het Spaans en minstens zo verschillend daarvan als het Fries van Nederlands.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Andorra http://nl.wikipedia.org/wiki/Catalaans_(taal)
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 9 september 2009 om 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Wie spreekt er nu nog Waals ? Waals is geen Frans hoor. Toen de Franse soldaten het huidige belgië bezetten, verstonden ze de Walen niet beter als de Vlamingen. Vandaag spreken enkel nog een paar oude mensen in kleine dorpjes nog Waals .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() Misschien hooguit enkele Noord Franse troepen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dialect zoveel men wil onder vrienden, kennissen, familie, en andere mensen die hetzelfde dialect koesteren. D�*t is de simpelste en eigenlijk enige oplossing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik spreek Géénts, AN, Limburgs en kan me goed redden int Engels, meestal enkel op zakelijk gebied. Duits verstaak alles maar bij spreekduits ga ik over int plat Limburgs. Ik verstuik altij mijn tong over die naamvallen. ![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Het lijkt mij dat het verschil tussen 'Vlaams-Nederlands' en 'Nederlands-Nederlands' 100 jaar terug véél groter was dan vandaag. Het enige verschil is dat men nu een aantal bestaande verschillen erkent.
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 13 september 2009 om 13:51. |
![]() |
![]() |