Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2009, 16:37   #361
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Zo werkt het wel mijn beste.

Wie zegt dat de moeder of zelfs de ouders mogen beslissen of hun kinderen mogen geaborteerd worden, moet iets voorzien voor ouders die dat niet kunnen of niet willen beslissen.

Je kunt noch bekwaamheid, noch dwang bij wet opleggen.

Er zijn wel meer gevallen dan comatieuse toestanden alleen hoor.

Paulus.

Paulus.
Die bekwaamheid staat al in de wet. De tegenkantingen zijn religieus en/of dogmatisch.
De maatschappij vangt dit op. De wet kan nu eenmaal niet in alle individuele gevallen voorzien. Zo werkt het niet. De huidige wet is niet de som van alle mogelijke gevallen, het gaat over de vaakst voorkomende gevallen.

Een verbod op abortus is evenzeer 'dwang bij wet'
Oud 14 september 2009, 16:41   #362
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht

Again: waarom zou iemand recht op kinderen moeten hebben, wanneer ze die zelf niet kunnen bekostigen?
Moeten we misschien een inkomensgrens bepalen voor het krijgen van kinderen?!
Oud 14 september 2009, 16:45   #363
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Die bekwaamheid staat al in de wet. De tegenkantingen zijn religieus en/of dogmatisch.

Welja stel dat de moeder niet kan/wil beslissen om religieuse redens...

Welja stel dat de moeder niet kan/wil beslissen om psychologische redens...

Welja stel dat de moeder niet kan/wil beslissen om financiële redens...

Welja stel dat de moeder niet niet kan/wil beslissen omdat ze nog maar 12 jaar is

Welja stel dat de moeder kan/wil beslissen omdat ze gemanipuleerd wordt

Welja stel dat de moeder niet kan/wil beslissen omdat ze mentaal gehandicapt is...

enz.. enz...

Er zijn redens te over waarom een vrouw niet zou kunnen of willen beslissen...

Citaat:
De maatschappij vangt dit op. De wet kan nu eenmaal niet in alle individuele gevallen voorzien. Zo werkt het niet. De huidige wet is niet de som van alle mogelijke gevallen, het gaat over de vaakst voorkomende gevallen.
En daarom is de wet verkeerd.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:47   #364
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Moeten we misschien een inkomensgrens bepalen voor het krijgen van kinderen?!

Waarom niet?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:48   #365
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo werkt het wel mijn beste.

Wie zegt dat de moeder of zelfs de ouders mogen beslissen of hun kinderen mogen geaborteerd worden, moet iets voorzien voor ouders die dat niet kunnen of niet willen beslissen.

Je kunt noch bekwaamheid, noch dwang bij wet opleggen.

Er zijn wel meer gevallen dan comatieuse toestanden alleen hoor.

Paulus.

Paulus.
Dit bedoelde ik met 'De vrouw als broedmachine'.

Het lijkt er soms op alsof je niets liever zou doen dan een vrouw, zodra ze in verwachting is, ontoerekeningsvatbaar te verklaren (of kunstmatig in slaap te houden), zodat ze niet meer zelf kan beslissen.

Leg je er nu eens bij neer: De beslissing wordt gemaakt door de vrouw (of haar vertegenwoordiger - die namens haar spreekt). Door niemand anders.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:50   #366
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
dat lijkt me eigenlijk wel een beetje het principe van een verzekering.
Met dat verschil dat je voor die verzekering zelf kiest...

Citaat:
mijn vraag gaat niet over recht op kinderen.
mijn vraag gaat over het recht om te blijven bestaan als kind, ook als je ouders de volledige kost van een behandeling niet kunnen betalen.
Aangezien het hier gaat over aborties, zijn beide vragen een synoniem van elkaar...
Oud 14 september 2009, 16:51   #367
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
.

En daarom is de wet verkeerd.

Paulus.
Klopt. Ze zou nog moeten worden uitgebreid.
Oud 14 september 2009, 16:51   #368
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom niet?
Jij bent erover begonnen. Dus jij eerst:

Waarom wel?
Oud 14 september 2009, 16:53   #369
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien moet je toch wel wat oppassen met rechtdoor te rijden. Een embryo is puur wetenschappelijk misschien geen mens, maar heb je al eens nagedacht over de emotionele waarde van een embryo? Of gaan we moeders die een miskraam hebben gehad, afschepen met de boodschap dat ze niet moeten schreien want ze zijn enkel een hoop cellen kwijtgeraakt?
Om maar te zeggen dat het moeilijk is in deze discussie dogma's te stellen. Ik ga grotendeels akkoord met je mening wat betreft het onderwerp van de draad, maar je benadert het allemaal nogal koudweg. Achter veel van dit soort beslissingen gaan vaak emotionele drama's mee gepaard.
Het komt misschien wat koel over, maar ik probeer de zaak dan ook puur rationeel te benaderen. Natùùrlijk zullen daar voor de betrokkenen vaak diepe, emotionele drama's mee gepaard gaan, daar ben ik me ten volle van bewust. Je zal mij ook niet horen zeggen dat ouders tot abortus MOETEN overgaan wanneer het syndroom van Down wordt vastgesteld. Het gaat er mij alleen om dat die beslissing door de ouders (en dan in de eerste plaats de moeder) moet genomen worden en ZEKER niet door de goegemeente, die daarmee niet alleen die ouders veroordeelt tot een leven met een mongooltje, maar niet in het minst ook het kind zelf. Er komt immers wellicht een moment dat die ouders er niet meer zijn om voor dat kind te zorgen...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:56   #370
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Het komt misschien wat koel over, maar ik probeer de zaak dan ook puur rationeel te benaderen. Natùùrlijk zullen daar voor de betrokkenen vaak diepe, emotionele drama's mee gepaard gaan, daar ben ik me ten volle van bewust. Je zal mij ook niet horen zeggen dat ouders tot abortus MOETEN overgaan wanneer het syndroom van Down wordt vastgesteld. Het gaat er mij alleen om dat die beslissing door de ouders (en dan in de eerste plaats de moeder) moet genomen worden en ZEKER niet door de goegemeente, die daarmee niet alleen die ouders veroordeelt tot een leven met een mongooltje, maar niet in het minst ook het kind zelf. Er komt immers wellicht een moment dat die ouders er niet meer zijn om voor dat kind te zorgen...
toppie
Oud 14 september 2009, 20:59   #371
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Niemand die zegt dat de ouders hun leven lang voor dat kind zouden moeten zorgen. Meent u nu echt dat niemand voor een mongooltje wil zorgen?

Paulus.
Oud 14 september 2009, 21:13   #372
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Niemand die zegt dat de ouders hun leven lang voor dat kind zouden moeten zorgen. Meent u nu echt dat niemand voor een mongooltje wil zorgen?

Paulus.
Ik denk niet dat Raf dit hier wil zeggen. Het zou mooi zijn mocht de samenleving inspringen voor de zorg van zulke kinderen. Onrechtstreeks doet ze dat (via de financiering van de ziekteverzekering etc) maar daar stopt het in de meeste gevallen.
Mijn schoonouders hebben bewust een gehandicapt kindje geadopteerd. Dat is ongelofelijk, toch? Maar ze zijn een absolute uitzondering en hebben van 'de samenleving' op niet veel steun kunnen rekenen. En je mag gerust zijn dat ze geen probleem hebben met abortus van een Down-foetus.
Oud 14 september 2009, 21:22   #373
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat Raf dit hier wil zeggen. Het zou mooi zijn mocht de samenleving inspringen voor de zorg van zulke kinderen. Onrechtstreeks doet ze dat (via de financiering van de ziekteverzekering etc) maar daar stopt het in de meeste gevallen.
Mijn schoonouders hebben bewust een gehandicapt kindje geadopteerd. Dat is ongelofelijk, toch? Maar ze zijn een absolute uitzondering en hebben van 'de samenleving' op niet veel steun kunnen rekenen. En je mag gerust zijn dat ze geen probleem hebben met abortus van een Down-foetus.
Als pleegouder kom ik op speciaal ingerichte ontmoetingsdagen regelmatig in contact met andere pleegouders.

Geloof me maar, dat ik als geen ander begrijp dat er bij bepaalde mensen een wens kan uitgaan om juist voor diegenen te willen zorgen, waar anderen voor bedanken.

Ik weet uit ervaring dat mongooltjes heel veel liefde geven, als ze daartoe de kans krijgen. Vaak veel meer dan de bloedeigen kinderen. Ze zijn dan ook zeker onze zorg en liefde waard. Tenminste als onze drang om altijd maar meer en beter te willen zijn dan onze medemens, niet de bovenhand krijgt op de liefde voor onze evenwaardige medemens.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 14 september 2009 om 21:24.
Oud 14 september 2009, 21:58   #374
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als pleegouder kom ik op speciaal ingerichte ontmoetingsdagen regelmatig in contact met andere pleegouders.

Geloof me maar, dat ik als geen ander begrijp dat er bij bepaalde mensen een wens kan uitgaan om juist voor diegenen te willen zorgen, waar anderen voor bedanken.

Ik weet uit ervaring dat mongooltjes heel veel liefde geven, als ze daartoe de kans krijgen. Vaak veel meer dan de bloedeigen kinderen. Ze zijn dan ook zeker onze zorg en liefde waard. Tenminste als onze drang om altijd maar meer en beter te willen zijn dan onze medemens, niet de bovenhand krijgt op de liefde voor onze evenwaardige medemens.

Paulus.

Ik geloof je zeker. Maar je spreekt over een bewonderenswaardige minderheid, vrees ik. Ik vermoed dat als onze samenleving veel betere opvang en ondersteuning zou bieden aan dit soort kinderen, er ook veel minder ouders zouden kiezen voor abortus. Ik vind inderdaad dat je niet zomaar koudweg kan stellen: abortus, doe maar. Je moet een tegengewicht, een alternatief kunnen aanbieden. Idealiter zoals hierboven beschreven, maar dat blijft me dunkt een utopie. Dus biedt je mensen de persoonlijke keuze. Het lijkt me voorlopig de minst slechtste optie. Ze kan ook nooit perfect zijn, alleen al omdat ze niet iedereen bereikt (zie maar de voorbeelden die je aangaf van situaties waar de ouders niet kunnen beslissen). Maar als de samenleving faalt, kan blijkbaar de persoonlijke keuze een oplossing bieden
Oud 14 september 2009, 22:39   #375
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bent erover begonnen. Dus jij eerst:

Waarom wel?
Omdat kinderen krijgen een keuze is, en keuzes hebben gevolgen. Als je de gevolgen niet wil/kan dragen, dan moet je de keuze in de eerste instantie niet maken en dan moet je je al helemaal niet verschuilen achter het "solidariteits"-dogma om de maatschappij voor je keuze op te laten draaien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be