![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Smous heeft totaal niets te maken met al dan niet Jood noch eender welk andere specifiek iemand. Dat sluit niet uit dat het waarschijnlijk meermaals tenoverstaan van een Jood kan gebruikt zijn, maar ook tegen eender wie niet Jood Een smous kan eender wie of welk wezen betekenen waarmee je in aanvaring komt. De uitdrukking," die vuile smous " is eerder een Antwerpse uitdrukking waarmee ge de persoon betiteld die je in het geheel geen warm hart toe draagt. Kan zelfs ook een hond zijn. Bvb."Heeft die vuile smous van hierneven" weer mijnen dorpel vol gescheten. ![]() Laatst gewijzigd door Garry : 14 september 2009 om 23:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het van Steve afhangt, ken je het nu nog niet
Laatst gewijzigd door Garry : 14 september 2009 om 23:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Smous Let op: Spelling (deels) uit 1864: m. (-en), scheldnaam aan de joden gegeven; [figuurlijk] bedrieger, schacheraar; naam van [zeker, zekere] hondensoort. ~ACHTIG, [bijvoegelijk naamwoord] en [bijwoord] (-er, -st), bedriegelijk. ~EN, ow. [gelijkvloeiend] (ik smouste, heb gesmoast), bedriegen, schacheren; (ook) smous! roepen, schelden. Hoewel ik zelf Antwerpenaar ben, heb ik het woord nog nooit in jouw context horen gebruiken. Tot zover deze korte historische uitstap ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nen hond van joden, wat is dat dan, ne smous-smous ? ![]() Laatst gewijzigd door Pericles : 14 september 2009 om 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Was in ieder geval niet bedoeld als scheldwoord voor Jood. Mijn vader zaliger was zeker de joden niet slecht gezind, had zelfs verschillende op vriendschappelijke basis, zakenrelaties bij de Joden in de diamantsector waaronder, zoals ik mij nog herinner, een zekere Bolmut en Mercreps, weet niet of de namen juist geschreven zijn op deze manier. Nochtans was het woord smous door hem veel gebruikt maar nooit als scheldwoord naar de Joden toe. Het was bij ons thuis gewoon een scheldwoord te gebruiken voor eender wie of welk wezen. Persoonlijk vind ik het toch nog zelfs iets beter klinken dan rotzak of smeerlap.
Laatst gewijzigd door Garry : 14 september 2009 om 23:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#427 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat wil ik eerst zeggen. Mijn respect voor de Joden en met name Israël staat sinds 1945 op een zéér laag pitje. Het is O.T. maar ik wilde dit toch even kwijt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben er anders vrijwel zeker van dat het oorspronkelijk niet meer of niet minder zal geweest zijn dan een doodgewoon scheldwoord. In de van Dale ( een exemplaar voor vertalingen) staat ondermeer Smous (belediging) zonder meer, dus toepasbaar op eender wat of wie, en (hond). nergens een specifieke verwijzing naar Joden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Begrijpelijk, ik kan ook niet goedkeuren hoe ze daar tewerk gaan, zeker niet voor een volk dat zelf zo vaak onderdrukking gekend heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, alle gekheid op een stokje, weet jij dat men over het algemeen in Duitsland beter Antwerps begrijpt dan AN? Vraag me nu niet waarom, ik zou het niet weten maar doe gerust de proef, zelf heb ik het al dikwijls ondervonden. Gewoonweg voor de grap in het Antwerps aanspreken en probeer het ook maar eens in het Nederlands. Raar maar op een of andere manier wordt het Antwerps over het algemeen beter begrepen. Misschien omdat veel Duitsers wanneer ze hiernaartoe komen voornamelijk Antwerpen bezoeken, en de doorsnee Antwerpenaar spreekt over het algemeen goed Antwerps en Antwerps, vantijd hier en daar ook Frans met haar op, Engels dat ze geleerd hebben van John Wain na dat hij juist van zijn paard is gevallen en Antwerps waarbij ze de klanken wat in hun mond malen tussen twee tuttefrutte om ze Duits te doen klinken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
smous (m.;-en of smouzen)[Hd. Schmaus<Mausche<Hebr. mosje (Mozes)], 1(bel.) scheldnaam voor jood; 2 (bel.) scheldnaam voor politieagent; 3 bedrieger, sjacheraar; 4 (bij verg.) smoushond; 5 (gew.) balletje gebakken suiker. Ik heb trouwens mijn twijfels bij de volgorde die jij claimt (eerst gewoon scheldwoord, later toegepast op Joden), het lijkt mij logischer (als je de etymologie bekijkt) dat het eerst gebruikt werd als min of meer neutrale term voor joden, en later een negatieve connotatie kreeg. Een beetje zoals men nu in Antwerpen een niet-joodse sjacheraar of woekeraar ook soms een jood noemt. Interessante bedenkingen bij: http://www.crescas.nl/blogs/webcolum...denkoffie.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik quote uit http://www.diplomatie.be/nl/belgium/...asp?textID=495
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 |
Minister
|
![]() Ik zou daar eigenlijk wat meer over willen weten, waar heb je deze info gehaald? Ben even gaan Googelen en behalve de gebieden waar de Taliban het voor het zeggen heeft, in Afghanistan en Pakistan, heb ik geen enkel land gevonden waar er zo'n verbod van kracht is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Probeer maar eens in Saoudi Arabië, Oman, VAE en die andere stinkend rijke oliestaten verder te studeren als vrouw.
Turkije is een uitzondering eigenlijk, maar da's de erfenis van de seculiere Kemal Attaturk, de beste man die Turkije heeft bestuurt na de Byzantijnen.
![]() |
#436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier is het zo, geen hoofddeksel in de klas, en kunnen ze daar niet met leven dan is daar het gat van de timmerman. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#438 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mij was het in elk geval niet bedoeld als verwijzing naar de Joden hoor. Persoonlijk had ik, toen ik nog zaakvoerder was, heel wat klanten, zowel uit de Joodse gemeenschap als uit de Indische. Beiden treft ge ook aan in de diamantsector. Om eerlijk te blijven, beiden zijn meestal een goed cliënteel al moet ik toegeven dat het over het algemeen moeilijker is een deal af te sluiten met Indiërs dan met Joden en de toestanden, van zoals van mensen misbruik maken, die ik bij de Indiërs tegen kwam heb ik bij Joden nooit gezien, toch niet in die mate. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou ook de pensioenkas ten goede komen. Jonger op de arbeidsmark! Laatst gewijzigd door Garry : 15 september 2009 om 08:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben het met U eens dat een goeie "vloerhostess" sterk ondergewaardeerd word. Maar een semi analfabete die wel Koran hoofdstuk 4 An -Nisa van buiten kent, maar voor de rest haar eigen naam niet eens kan spellen in het westerse schrift, die kan eigenlijk alleen problemen verwachten in het "goeie" jobcircuit. Zelfs als "poetshulp".
![]() |