Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 september 2009, 23:01   #381
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
De kids die in LLN gaan koten maken juist deel uit van die hardnekkige Franstaligen, anders zouden ze in een Nederlandstalige school zijn ingschreven door hun ouders.
De MINDERHEID dus!
En 99% van de Franstaligen die in de rand wonen willen nooit meer in Brussel wonen!
Hoe kan u dat weten? Bent u Madame Irma?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 23:03   #382
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Hier in de buurt van Grimbergen, Meise enzo zijn er veel zogezegde "Franstaligen"die uit Brussel zijn uitgeweken.
Ik ben zelf opgegroeid in zo een gezin met Franstalige ouders.
Hier sturen de meeste (95%) Franstaligen hun kroost in Nederlandstalige scholen.
De meeste van die kinderen zijn op latere leeftijd goed tweetalig wat betreft NL-FR en hebben totaal geen eisen ivm faciliteiten of een uitbreiding van Brussel.
Veel kennissen uit de omgeving, die net zoals ons gezin Brussel zijn uigeweken hebben zich volledig aangepast.
In de meeste gemeenten in de rand is dat ook zo! ..uitgezonderd in die faciliteit gemeenten!!
Die kleine minderheid van harde Franstaligen voornamelijk uit die gemeenten verpest de boel compleet! En de Vlaamse media veralgemeend alles op die enkelingen uit Wezembeek, Linkebeek of Kraainem.
Dus weg met die faciliteiten!!
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 23:03   #383
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
OK :

ofwel moet zijn vrouw naar een Vlaamse ziekenhuis !
...
Geen ramp ?
Inderdaad geen ramp.
Waarom zou het een ramp moeten zijn om naar een vlaams ziekenhuis te gaan?
Zijn daar geen ziekenhuizen, of zo?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 23:06   #384
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een schitterend politieker (Frans>Duits>Frans) ...
Ach Rode Danny...
Ik herinner me nog dat hij in zijn boek pedofilie goedpraatte.

http://www.youtube.com/watch?v=4QtIHqMhDbU

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 september 2009 om 23:15.
Oud 17 september 2009, 23:06   #385
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Zeer interressant !
Een schitterend politieker (Frans>Duits>Frans) ...
Ik uit liever geen persoonlijke mening omtrent Franse politiekers, maar voor wat Cohn-Bendit betreft kan ik niet anders dan u gelijk geven.

De man geniet in mijn land dan ook een zeker respect, zelfs bij degenen die het niet steeds met zijn visie eens zijn.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 23:08   #386
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
De kids die in LLN gaan koten maken juist deel uit van die hardnekkige Franstaligen, anders zouden ze in een Nederlandstalige school zijn ingschreven door hun ouders.
De MINDERHEID dus!
En 99% van de Franstaligen die in de rand wonen willen nooit meer in Brussel wonen!
Nee,
Rand Brusselaars gaan voor een tijdje in de Rand leven (Vlaams of Waals).
En hun kinderen studeren in het nederlands en in het Frans ... voor tweetaligheid !
Ik zou zeggen dat 50% studeren enkel in het frans (spijtig !), 40% in de 2 talen (zeer goed) en 10% enkel in het nederlands(weer spijtig)
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 23:09   #387
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Neen Everytime, ik heb dat debat niet gezien : ik moet nu eenmaal keuzes maken qua besteding van mijn erg beperkte vrije tijd.

Maar u hebt gelijk als u bedoelt dat de Belgische "communautaire brol" in zekere zin iets speciaals is : soms goeddeels onbegrijpelijk , soms schrijnend, soms ronduit lachwekkend. Maar bijna steeds getuigend van hetzij vastgeroeste (tegen-)stellingen, soms gewoonweg slechte wil.

Enig respect opbrengen voor mekaars visie, en naar de anderen luisteren ware wellicht het begin van een mogelijke oplossing.

Ikzelf vrees echter dat het daarvoor al te laat is ; méér dan wat oplapwerk zit er volgens mij niet meer in.

Wat niet belet dat ik jullie allen, Vlamingen, Walen, Brusselaars, een genoegdoende toekomst wens.

Het gaat hier wel niet om een oorlog, maar bon : zoals in elk conflict zal dit ooit eindigen in een voor iedereen min of meer aanvaardbare overeenkomst.
Ik heb het debat gezien en het was tenminste constructief en zeer interessant, wat men van Cohn-Bendit mag denken. Iets anders dan zeveren omdat Clouseau "Leve België" zingen of altijd met communautair brol komen. Zijn er geen dringende debatten in België? Ik heb het wel over debatten, niet over kinderspelletjes!
Oud 17 september 2009, 23:11   #388
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Inderdaad geen ramp.
Verdeelde gevoel ...
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 23:11   #389
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier in de buurt van Grimbergen, Meise enzo zijn er veel zogezegde "Franstaligen"die uit Brussel zijn uitgeweken.
Ik ben zelf opgegroeid in zo een gezin met Franstalige ouders.
Hier sturen de meeste (95%) Franstaligen hun kroost in Nederlandstalige scholen.
De meeste van die kinderen zijn op latere leeftijd goed tweetalig wat betreft NL-FR en hebben totaal geen eisen ivm faciliteiten of een uitbreiding van Brussel.
Veel kennissen uit de omgeving, die net zoals ons gezin Brussel zijn uigeweken hebben zich volledig aangepast.
In de meeste gemeenten in de rand is dat ook zo! ..uitgezonderd in die faciliteit gemeenten!!
Die kleine minderheid van harde Franstaligen voornamelijk uit die gemeenten verpest de boel compleet! En de Vlaamse media veralgemeend alles op die enkelingen uit Wezembeek, Linkebeek of Kraainem.
Dus weg met die faciliteiten!!
Beschouwt u zich als een Franstalig of als een Vlaming? Dat is al de vraag!
Oud 17 september 2009, 23:12   #390
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
JA, en Brabants was tweetalig, zonder taalgrens !
Hertogdom Brabant ging boven NAMEN ... maar mischien was Namen ook Vlaams grondgebied ?
Wie moet geschiedenis cursussen volgen ?
Er was inderdaad een Diets- (voorloper van het Nederlands)-talig en een Romaanstalig, met daarvan eigen Brabantse varianten. Hoewel het deel waar men een Romaans Brabants sprak ongeveer overeenkomt met het huidige Waals Brabant. De taalgrens lag inderdaad niet in steen, maar verschoof ook niet veel. Echter de Verfransing van Brussel en omgeving, heeft meer redenen dan dat het hertogdom Brabant tweetalig was, waaronder de functie als hoofdstad van de Bourgondische, Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden en de inlijving bij Frankrijk etc. Verder moet ook gezegd worden, dat de tweetaligheid feitelijk praktisch gold voor die personen die contacten over en weer hadden (Dietstaligen beheersten Romaanse variant en vice versa); echter hierbij moet wel de opmerking dat dit slechts gold voor een (heel) klein deel van de bevolking (elite en later ook gegoede burgerij) en dat de gewone man vaak wel eentalig was (misschien pal op de grens niet, maar voor het overgrote deel van het hertogdom wel).
Oud 17 september 2009, 23:14   #391
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Die tweetaligheid is echt wel super!
Maar dat enkel 10% hogere studies in het NL doet???
In ieder geval ik sprak wel over de kids van uitgeweken Franstalige Brusselaars die zich in de rand zijn komen vestigen.
Oud 17 september 2009, 23:17   #392
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
... wat men van Cohn-Bendit mag denken. Ik heb het wel over debatten, niet over kinderspelletjes!
Niet over kinderspelletjes???

Oud 17 september 2009, 23:18   #393
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Verdeelde gevoel ...
U geeft geen antwoord op mijn vraag waarom Vlaamse ziekenhuizen een ramp zouden zijn.
Ben toch wel benieuwd.
Oud 17 september 2009, 23:19   #394
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

Standaard

Beide! Maar aangezien ik in de rand woon is mijn sociaal leven veel meer op vlaanderen gericht.
Oud 17 september 2009, 23:22   #395
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb het debat gezien en het was tenminste constructief en zeer interessant, wat men van Cohn-Bendit mag denken. Iets anders dan zeveren omdat Clouseau "Leve België" zingen of altijd met communautair brol komen. Zijn er geen dringende debatten in België? Ik heb het wel over debatten, niet over kinderspelletjes!
Tja, daarin moet ik mij gewonnen geven : ik heb het grote geluk dat wij hier de Belgische TV-zenders niet kunnen ontvangen.

De enige keren dat ik een debat op de Belgische zenders (het weze Franstalige zowel als Vlaamse) kan volgen, is wanneer ik in België ben, en dat is slechts enkele keren per jaar.

Wat mij daarbij telkens opvalt, is niet enkel dat het uiteindelijk meestal over communautaire zaken gaat, maar vooral dat men de deelnemers aan het debat zelden of nooit enige kans geeft om méér dan een zin te vormen. Ik vind dat men zoiets nauwelijks een debat kan noemen, eigenlijk.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2009, 23:24   #396
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet over kinderspelletjes???

Dat is een oud verhaal! Cohn-Bendit heeft al alles daarover op de Franse TV uitgelegd! En u mengt alles! Met kinderspelletjes bedoel ik al dat Belgisch communautair zever!
Oud 17 september 2009, 23:32   #397
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Tja, daarin moet ik mij gewonnen geven : ik heb het grote geluk dat wij hier de Belgische TV-zenders niet kunnen ontvangen.

De enige keren dat ik een debat op de Belgische zenders (het weze Franstalige zowel als Vlaamse) kan volgen, is wanneer ik in België ben, en dat is slechts enkele keren per jaar.

Wat mij daarbij telkens opvalt, is niet enkel dat het uiteindelijk meestal over communautaire zaken gaat, maar vooral dat men de deelnemers aan het debat zelden of nooit enige kans geeft om méér dan een zin te vormen. Ik vind dat men zoiets nauwelijks een debat kan noemen, eigenlijk.
Voor mij is het meer "café du commerce" dan iets anders op de Belgische TV.
Oud 18 september 2009, 06:11   #398
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad geen ramp.
Dus, jouw vrouw zit in een van de beste neurologische centra's van Belgie sinds 3 jaar voor verlamming, afasie, enz ...
maar als jij verhuist naar Vlaams Brabant, vindt jij normaal dat jouw vrouw ook verhuist om naar een vlaams ziekenhuis te gaan.
En binnen 5 jaar zal jij weer verhuizen naar Brussel of Waals Brabant en dan zal jouw vrouw weer naar een franstalige ziekenhuis moeten gaan ...
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 07:20   #399
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dit heeft niks mee te maken met imperialisme !
Mijn soort betreft 90% uit van Brussel ... en mog meer !
Blijf maar dromen met jouw Nederland-Vlamo-Brux artificiële staat !
Ben fier van mijn Belgisch identiteit ... !
mooi land dat je steunt:
- justitie, financien, ed werkt niet meer
- rsz staat op instorten
- leger, vreemdelingenbeleid, enz op droog zaad

en mijn Nederland-Vlaanderen staat zal niet artificieel zijn want Vlamingen zijn ook (Zuid-)Nederlanders! enkel werd het van Nederland gestolen door Fransen!

btw:
- splitsing BHV is een grondwettelijk recht dat Vlaanderen heeft
- omzendbrief Peeters gaat gewoon over het naleven van de reeds bestaande taalwetten

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 september 2009 om 07:27.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 08:07   #400
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel leeft met multiculturaliteit ... Vlaanderen is bang multiculturaliteit ! Vlaamse redenen zijn wel ethnisch, Brusselse niet !
Vlaanderen is véél multicultureler dan Wallonië, allochtonen worden in Vlaanderen véél beter omkaderd dan in Wallonië.

niet mijn woorden, maar wel de woorden van een Waalse onderzoeker.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be