![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Hier in de buurt van Grimbergen, Meise enzo zijn er veel zogezegde "Franstaligen"die uit Brussel zijn uitgeweken.
Ik ben zelf opgegroeid in zo een gezin met Franstalige ouders. Hier sturen de meeste (95%) Franstaligen hun kroost in Nederlandstalige scholen. De meeste van die kinderen zijn op latere leeftijd goed tweetalig wat betreft NL-FR en hebben totaal geen eisen ivm faciliteiten of een uitbreiding van Brussel. Veel kennissen uit de omgeving, die net zoals ons gezin Brussel zijn uigeweken hebben zich volledig aangepast. In de meeste gemeenten in de rand is dat ook zo! ..uitgezonderd in die faciliteit gemeenten!! Die kleine minderheid van harde Franstaligen voornamelijk uit die gemeenten verpest de boel compleet! En de Vlaamse media veralgemeend alles op die enkelingen uit Wezembeek, Linkebeek of Kraainem. Dus weg met die faciliteiten!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach Rode Danny...
Ik herinner me nog dat hij in zijn boek pedofilie goedpraatte. http://www.youtube.com/watch?v=4QtIHqMhDbU Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 september 2009 om 23:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De man geniet in mijn land dan ook een zeker respect, zelfs bij degenen die het niet steeds met zijn visie eens zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Rand Brusselaars gaan voor een tijdje in de Rand leven (Vlaams of Waals). En hun kinderen studeren in het nederlands en in het Frans ... voor tweetaligheid ! Ik zou zeggen dat 50% studeren enkel in het frans (spijtig !), 40% in de 2 talen (zeer goed) en 10% enkel in het nederlands(weer spijtig) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 |
Europees Commissaris
|
![]() Er was inderdaad een Diets- (voorloper van het Nederlands)-talig en een Romaanstalig, met daarvan eigen Brabantse varianten. Hoewel het deel waar men een Romaans Brabants sprak ongeveer overeenkomt met het huidige Waals Brabant. De taalgrens lag inderdaad niet in steen, maar verschoof ook niet veel. Echter de Verfransing van Brussel en omgeving, heeft meer redenen dan dat het hertogdom Brabant tweetalig was, waaronder de functie als hoofdstad van de Bourgondische, Spaanse en Oostenrijkse Nederlanden en de inlijving bij Frankrijk etc. Verder moet ook gezegd worden, dat de tweetaligheid feitelijk praktisch gold voor die personen die contacten over en weer hadden (Dietstaligen beheersten Romaanse variant en vice versa); echter hierbij moet wel de opmerking dat dit slechts gold voor een (heel) klein deel van de bevolking (elite en later ook gegoede burgerij) en dat de gewone man vaak wel eentalig was (misschien pal op de grens niet, maar voor het overgrote deel van het hertogdom wel).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Die tweetaligheid is echt wel super!
Maar dat enkel 10% hogere studies in het NL doet??? In ieder geval ik sprak wel over de kids van uitgeweken Franstalige Brusselaars die zich in de rand zijn komen vestigen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=4QtIHqMhDbU |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Beide! Maar aangezien ik in de rand woon is mijn sociaal leven veel meer op vlaanderen gericht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De enige keren dat ik een debat op de Belgische zenders (het weze Franstalige zowel als Vlaamse) kan volgen, is wanneer ik in België ben, en dat is slechts enkele keren per jaar. Wat mij daarbij telkens opvalt, is niet enkel dat het uiteindelijk meestal over communautaire zaken gaat, maar vooral dat men de deelnemers aan het debat zelden of nooit enige kans geeft om méér dan een zin te vormen. Ik vind dat men zoiets nauwelijks een debat kan noemen, eigenlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
maar als jij verhuist naar Vlaams Brabant, vindt jij normaal dat jouw vrouw ook verhuist om naar een vlaams ziekenhuis te gaan. En binnen 5 jaar zal jij weer verhuizen naar Brussel of Waals Brabant en dan zal jouw vrouw weer naar een franstalige ziekenhuis moeten gaan ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
- justitie, financien, ed werkt niet meer - rsz staat op instorten - leger, vreemdelingenbeleid, enz op droog zaad en mijn Nederland-Vlaanderen staat zal niet artificieel zijn want Vlamingen zijn ook (Zuid-)Nederlanders! enkel werd het van Nederland gestolen door Fransen! btw: - splitsing BHV is een grondwettelijk recht dat Vlaanderen heeft - omzendbrief Peeters gaat gewoon over het naleven van de reeds bestaande taalwetten Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 september 2009 om 07:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
niet mijn woorden, maar wel de woorden van een Waalse onderzoeker.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |