Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2009, 10:42   #421
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Waarom serieus zijn met belachelijke mensen ?
Met belachelijke papzakken als Picqué en Moureaux zullen we bloed-serieus beginnen worden, T'serclaes.

Wat gisteravond en deze morgen vroeg in Molenbeek gebeurde was een aperitiefje.

Maak u maar al klaar voor de hoofdschotel.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 18 september 2009 om 10:42.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 10:46   #422
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

... Brussel leeft met multiculturaliteit ...
Dat zal wel.

Waarom gaan de Bruxellois dan zo graag in de - volgens u ongetwijfeld niet-multiculturele, ja zelfs xenofobe - Vlaamse Rand wonen?

Bruxelles doet vooral graag alsof.

Anders was het Nederlands hier wel degelijk de alom geliefde tweede taal.

Laatst gewijzigd door djimi : 18 september 2009 om 10:47.
Oud 18 september 2009, 10:55   #423
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Rijsel was ook Vlaams.................
Heel veel inwoners van Rijsel voelen zich nog stééds erg Vlaams, zelfs al wordt daar nauwelijks Vlaams gesproken.

Kijk zie, met zo'n mensen wil ik best wel landgenootje spelen.

Oud 18 september 2009, 11:06   #424
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Heel veel inwoners van Rijsel voelen zich nog stééds erg Vlaams, zelfs al wordt daar nauwelijks Vlaams gesproken.
De belangstelling voor het Nederlands is in Rijsel overweldigend; kinderen leren het graag op school en volwassenen doen avondcursussen. Niet alleen uit belangstelling, maar - zeker - ook vanwege de economische motieven. Het beheersen van Nederlands vergroot de kans op werk aanzienlijk in het aangrenzende Vlaanderen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 11:14   #425
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
maar als jij verhuist naar Vlaams Brabant, vindt jij normaal dat jouw vrouw ook verhuist om naar een vlaams ziekenhuis te gaan.
Inderdaad.
Volstrekt normaal!

Er is gewoon een grens tussen Vlaanderen en Brussel, en ik snap dat je dat niet zo leuk vind. Maar die grens is er dus. Dat wéét je toch als je naar Vlaanderen verhuist?

Maar wat is er precies mis met een Vlaams ziekenhuis?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 18 september 2009 om 11:20.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 11:15   #426
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De belangstelling voor het Nederlands is in Rijsel overweldigend; kinderen leren het graag op school en volwassenen doen avondcursussen. Niet alleen uit belangstelling, maar - zeker - ook vanwege de economische motieven. Het beheersen van Nederlands vergroot de kans op werk aanzienlijk in het aangrenzende Vlaanderen.
Vele bewoners van "les Pays-Bas français'" willen maar wat graag van onder het juk van la métropole (Paris) vandaan.

Op zaterdag en zondag hoor je in vele straten van Rijsel meer Vlaams/Nederlands dan Frans.

Gele vlaggen met zwarte leeuw kan je doorheen de hele streek zien wapperen.

En inderdaad, het succes van de leergangen Nederlands valt niet te ontkennen.

De taal van Harry Mulisch, Kader Abdolah, Cees Nooteboom, ... heeft in ieder geval in Noord-Frankrijk de wind in de zeilen.

Oud 18 september 2009, 11:17   #427
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Inderdaad.
Volstrekt normaal!

Er is gewoon een grens tussen Vlaanderen en Brussel, en ik snap dat je dat niet zo leuk vind. Maar die grens is er dus. Dat wéét je toch als je naar Vlaanderen verhuist?

Maar wat is er precies mis met een Vlaams ziekenhuis.
Misschien werken er naar de zin van onze multiculturele Brusselse vrienden net iets te veel verpleegsters van allochtone origine?

Laatst gewijzigd door djimi : 18 september 2009 om 11:18.
Oud 18 september 2009, 11:29   #428
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vele bewoners van "les Pays-Bas français'" willen maar wat graag van onder het juk van la métropole (Paris) vandaan.

Op zaterdag en zondag hoor je in vele straten van Rijsel meer Vlaams/Nederlands dan Frans.

Gele vlaggen met zwarte leeuw kan je doorheen de hele streek zien wapperen.

En inderdaad, het succes van de leergangen Nederlands valt niet te ontkennen.

De taal van Harry Mulisch, Kader Abdolah, Cees Nooteboom, ... heeft in ieder geval in Noord-Frankrijk de wind in de zeilen.
Als de hereniging een feit is, dan zullen de duurzame Vlaamse investeringen gaan weergaloos gaan renderen. Dat zal zijn onvermijdelijke aantrekkingskracht hebben op de onmiddellijke nabijheid van Vlaanderen, inzonderheid voor Rijsel. Het kan dan wel eens heel snel gaan met de economische richting en binding van die stad met Vlaanderen (de Nederlanden).
Oud 18 september 2009, 11:46   #429
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de hereniging een feit is, dan zullen de duurzame Vlaamse investeringen gaan weergaloos gaan renderen. Dat zal zijn onvermijdelijke aantrekkingskracht hebben op de onmiddellijke nabijheid van Vlaanderen, inzonderheid voor Rijsel. Het kan dan wel eens heel snel gaan met de economische richting en binding van die stad met Vlaanderen (de Nederlanden).
Ik hoop dat wij er in zullen slagen de angst van nogal wat Zuid- en Noord-Nederlanders voor een Tweede (of is het Derde?) Gouden Eeuw weg te nemen, teman Ernst.

Oud 18 september 2009, 11:48   #430
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Tja, daarin moet ik mij gewonnen geven : ik heb het grote geluk dat wij hier de Belgische TV-zenders niet kunnen ontvangen.

De enige keren dat ik een debat op de Belgische zenders (het weze Franstalige zowel als Vlaamse) kan volgen, is wanneer ik in België ben, en dat is slechts enkele keren per jaar.

Wat mij daarbij telkens opvalt, is niet enkel dat het uiteindelijk meestal over communautaire zaken gaat, maar vooral dat men de deelnemers aan het debat zelden of nooit enige kans geeft om méér dan een zin te vormen. Ik vind dat men zoiets nauwelijks een debat kan noemen, eigenlijk.
Je bericht is niet volledig correct. Op zondagvoormiddag kan je drie programma's volgen zijnde "de zevende dag" op de VRT, "faire le point" op de RTBF en nog een op RTL, dat ik niet meer kan volgen, alhoewel ik digitale tv heb. Alhoewel "de zevende dag" twee uur duurt is slechts 20 minuten voorbehouden voor "de politiek". Met 4 �* 5 partijen is dat een giller natuurlijk.
Wat de VRT betreft heb je dus gelijk.

De RTBF pakt het helemaal anders aan. Minstens 50 minuten durend politiek debat én slechts één thema, afhangend van de politieke actualiteit. Een tiental deelnemers, waaronder regelmatig een paar Vlamingen. Soms nogal hectisch, maar iedereen krijgt ruim de tijd zijn/haar standpunten te vertolken.
Dus, de RTBF geeft hier het goede voorbeeld. Ik mag dan wel een zeer slechte belg zijn, maar ik hanteer zoveel als mogelijk het motto : juist is juist.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 11:59   #431
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kunnen jullie die macht breken ?
1. Aangenamer met het Frans, Engels, anderstaligen die geen Nederlands spreken
Ik praat met behoorlijk veel anderstalige vrienden en/of reizigers, en die merken het tegendeel op. In Vlaanderen gaat men bijna op z'n hoofd staan om hen te helpen, in Brussel en Wallonie moet het in 't Frans of zoek het zelf maar uit.
Citaat:
2. Brussel zien als een aangename stad (franstaligen in heel Belgïe houden van Brussel !
Brussel is geen aangename stad voor Vlamingen. Ik ben opzettelijk naar de VUB (ipv KUL) gaan studeren, omdat ik Brussel wilde leren kennen, omdat mij dat een aangename, metropolische stad leek. Wel, ik keer daar nooit meer terug, nog voor geen geld. Dat komt dan vooral door de (Franstalige) Brusselaars. Onverschilligheid was vaak het beste dat ik kon verwachten, regelmatig vijandigheid.

Mijn perspectief lijkt een sentiment gedeeld door de meeste andere Vlamingen. In andere grootsteden waar mensen van buitenaf gaan werken, verhuist men meestal naar de stad zelf. Vlamingen zien dat helemaal niet zitten, ze staan nog liever met z'n 300.000 elke dag 2u in de file. De bedrijven bieden daar zelfs premies aan om alstublieft in Brussel te komen wonen, maar niemand gaat daar op in. Ik kan die mensen perfect begrijpen.

Bref, Vlamingen zouden heel graag willen houden van Brussel, maar u maakt het ons verdomd moeilijk.

Citaat:
3. Stoppen met het antifrans politiek !
Welke anti-frans politiek, in 's hemelsnaam?
Citaat:
4. Stoppen met splitsingen !
Nounou, Brussel wou zélf een eigen gewest zijn, en eist nu zélf nota bene meer bevoegdheden. Niet te hypocriet, he.
Citaat:
5. Een brusselse stadsgewest ontwikkelen met de Franstaligen !
Een stadsgewest is mogelijk onder de vorm van samenwerking over de grenzen, maar niet op een manier waarbij de franstalige politiek bevoegdheden krijgen in Vlaanderen. Deze politici hebben hun malafide bedoelingen over de Rand reeds zeer duidelijk gemaakt, nu moet je de Vlamingen geen slechte wil verwijten als wij daar niet aan willen meewerken. Die brug is grondig verbrand.

Citaat:
6. Een positeve druk voor het leren van het Nederlands en geen negatieve ! Niemand wordt tweetalig door het bestaan van grenzen ...
Vlamingen zeggen toch nergens dat wie dan ook Nederlands moet leren? We zeggen alleen, dat als je het weigert, het jouw probleem is en niet het onze. De positieve druk, de sociale, economische en culturele voordelen van het spreken van de andere landstaal, zijn sowieso aanwezig.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 12:01   #432
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat wij er in zullen slagen de angst van nogal wat Zuid- en Noord-Nederlanders voor een Tweede (of is het Derde?) Gouden Eeuw weg te nemen, teman Ernst.
Baik sekali, taman, djimi! Het is vooral de 'angst' voor het uitbreken van de Tweede Gouden Eeuw in de Nederlanden die Nederlandse en Vlaamse sceptici ervan weerhoudt de hereniging te omarmen.

Daadkrachtig beleid tegen de economische crisis? Herenig de Nederlanden!
Oud 18 september 2009, 12:15   #433
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

1. Ik praat met behoorlijk veel anderstalige vrienden en/of reizigers, en die merken het tegendeel op. In Vlaanderen gaat men bijna op z'n hoofd staan om hen te helpen, in Brussel en Wallonie moet het in 't Frans of zoek het zelf maar uit.

2. Brussel is geen aangename stad voor Vlamingen. Ik ben opzettelijk naar de VUB (ipv KUL) gaan studeren, omdat ik Brussel wilde leren kennen, omdat mij dat een aangename, metropolische stad leek. Wel, ik keer daar nooit meer terug, nog voor geen geld. Dat komt dan vooral door de (Franstalige) Brusselaars. Onverschilligheid was vaak het beste dat ik kon verwachten, regelmatig vijandigheid.

3. Mijn perspectief lijkt een sentiment gedeeld door de meeste andere Vlamingen. In andere grootsteden waar mensen van buitenaf gaan werken, verhuist men meestal naar de stad zelf. Vlamingen zien dat helemaal niet zitten, ze staan nog liever met z'n 300.000 elke dag 2u in de file. De bedrijven bieden daar zelfs premies aan om alstublieft in Brussel te komen wonen, maar niemand gaat daar op in. Ik kan die mensen perfect begrijpen.

4. Bref, Vlamingen zouden heel graag willen houden van Brussel, maar u maakt het ons verdomd moeilijk.
Met jouw bijdrage kan ik akkoord gaan, maar op deze puntjes wil ik toch even reageren.

1. Ik krijg net dezelfde reacties van al diegenen die zich nog niet aan de francofone propaganda verslaafd lieten maken.

2. Ik ging aan een andere school studeren, maar had wel gelijkaardige ervaringen met de autochtone Bruxellois. Door de Marokkanen daarentegen werd ik met open armen ontvangen, en zelfs 'geadopteerd'. Er zal heel veel geld nodig zijn om mij hier nog te laten opkrassen! Al moet ik toegeven dat het lawaai mij hier soms horendol maakt. Oordopjes verdraag ik helaas niet zo goed. Ik zal er wel mee leren leven, vermoed ik.

3. Ik heb nooit premies gekregen, maar mij krijgen ze hier voorlopig niet weg. Daar zullen de fransdolle keffertjes toch echt wel wat vroeger voor moeten opstaan.

4. Nogal wat Bruxellois doen inderdaad erg hun best om de Vlamingen/Nederlandstaligen hier weg te krijgen/houden. Pech voor hen dat hun gedoe bij mij niet meer pakt.
In dezen reageer ik zo'n beetje als die moslima's die bij steeds meer tegenwind steeds koppiger aan hun hoofddoek gaan vasthouden.

Laatst gewijzigd door djimi : 18 september 2009 om 12:31.
Oud 18 september 2009, 12:17   #434
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t"
Je bericht is niet volledig correct. Op zondagvoormiddag kan je drie programma's volgen zijnde "de zevende dag" op de VRT, "faire le point" op de RTBF en nog een op RTL, dat ik niet meer kan volgen, alhoewel ik digitale tv heb. Alhoewel "de zevende dag" twee uur duurt is slechts 20 minuten voorbehouden voor "de politiek". Met 4 �* 5 partijen is dat een giller natuurlijk.

De RTBF pakt het helemaal anders aan. Minstens 50 minuten durend politiek debat én slechts één thema, afhangend van de politieke actualiteit. Een tiental deelnemers, waaronder regelmatig een paar Vlamingen. Soms nogal hectisch, maar iedereen krijgt ruim de tijd zijn/haar standpunten te vertolken.
Dus, de RTBF geeft hier het goede voorbeeld. Ik mag dan wel een zeer slechte belg zijn, maar ik hanteer zoveel als mogelijk het motto : juist is juist.
En daar ben ik helemaal mee eens, beste robert t. Zowel op de radio als op TV is het een opvallend verschijnsel dat geïnterviewden brutaal worden onderbroken. Vermits het zo veralgemeend is op de Vlaamse zenders denk ik dat de journalisten richtlijnen in die zin van de redacties hebben meegekregen. Ik begrijp gewoon niet dat veel geïnterviewden er steeds zo rustig kunnen bij blijven, want soms gaat het zeer ver. Ik herinner me dat tijdens een interview Minister-President Kris Peeters door Lieven Verstraete letterlijk werd uitgelachen. Waarschijnlijk geloofde Peeters zijn ogen niet, want hij zat er gewoon verbouwereerd bij te kijken. Als kers op de taart hebben verschillende VRT-epigonen dan nog eens de kwalijke gewoonte het gesprek abrupt af te sluiten (midden in het antwoord van de genodigde) en nog haastig een besluit erbij de murmelen. Maar dat besluit is dan helemaal niet de mening van de genodigde, maar die van de journalist, of wat dacht je. Dat is ondermeer een specialiteit van Kathleen Cools.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 12:27   #435
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
4. Nogal wat Bruxellois doen inderdaad erg hun best om de Vlamingen/Nederlandstaligen hier weg te krijgen/houden. Pech voor hen dat hun gedoe bij mij niet meer pakt.
Alle bewondering voor de Vlamingen die dat erbij willen nemen om te wonen in de stad waar ze willen wonen, natuurlijk
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 12:34   #436
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nogal wat Bruxellois doen inderdaad erg hun best om de Vlamingen/Nederlandstaligen hier weg te krijgen/houden.
Dat is wat T'serclaes unitair noemt:

Citaat:
Brusselaars zijn Belgen en dus ... voor een unitaire staat.
Oud 18 september 2009, 12:49   #437
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortom, Gelderland is het middelpunt van de EU als het gaat om handel en nijverheid. In het verleden, in het heden en in de toekomst.

Daaraan kan men in Limburg - "waar het nachtegaaltje zingt" - nog een puntje zuigen. Tijd dus om Noord-Limburg als Opper-Gelre terug aan te hechten aan het hertogdom!
Uhuhuh, even goei vriende maar van Limburg afblieve hé.
Limburg heeft een toeristische troef in handen en dat moete we economisch uitbouwen: natuur, wandelen, veel groen rustige plekjes en culinair ook nog wat.

Laatst gewijzigd door stropke : 18 september 2009 om 12:56.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 13:06   #438
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht

Zoals ik zei, Robert : ik geef mij bij voorbaat gewonnen voor wat betreft debatten (of andere programma's) op de Belgische TV-zenders.

Ik kijk sowieso weinig TV, maar ik vroeg het net nog aan mijn man : neen, de Belgische zenders behoren niet tot deze die wij hier kunnen ontvangen. Bij de "pourquoi ?" die zijn antwoord op mijn vraag afsloot merkte ik overigens een soortement lichte paniek in zijn gelaatsuitdrukking, evenals een groot gevoel van opluchting nadat ik "non non, rien..." repliceerde. Bref.

Ik ben gemiddeld slechts een paar dagen per jaar in België, dus mijn ervaring met debatprogramma's op de Belgische TV is uiterst beperkt, en mijn persoonlijke indruk desbetreffend is gebaseerd op al te schaarse informatie opdat deze enige wetenschappelijke waarde zou kunnen hebben.

U zult dus, gezien uw grotere ervaring terzake, ongetwijfeld gelijk hebben.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 13:25   #439
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze vind ik anders best wel diep en breed:

http://www.youtube.com/watch?v=BqZQxZYXYn4

Is al een paar jaar uit. En een briljant nummertje (helaas in de verkeerde taal). Muhabbet is dan ook al een tijdje een ster in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Maar het is geen rap. Is R&B.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 18 september 2009 om 13:25.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2009, 13:50   #440
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Is al een paar jaar uit. En een briljant nummertje (helaas in de verkeerde taal). Muhabbet is dan ook al een tijdje een ster in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Maar het is geen rap. Is R&B.
Dit is beter.

http://www.youtube.com/watch?v=twzZm...eature=related
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be