![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik al zei: opportuniteitskosten. Een goede manier om geld te innen, is zorgen dat jouw ontdekkingen, die wrslk wel gebeuren met al die zaken hierboven, bekend geraken bij het grote publiek, i.e. dat mensen daarvoor geld zullen willen geven. Zo werkt dat nu eenmaal: je ontdekt iets, je wilt geld om meer te ontdekken: je zorgt ervoor dat mensen daarvoor geld willen betalen. Citaat:
De bottomlinie is dat jij een complete crash ziet van al het wetenschappelijk onderzoek op 'fundamenteel' vlak zoals dat nu gebeurt. Complete nonsens natuurlijk: eeuwenlang is fundamenteel onderzoek gebeurt zonder dat het gefinancieerd werd door coercive krachten. Vandaag de dag zou dat simpelweg betekenen dat er een ander businessmodel zou opgesteld moeten worden - want al deze zaken zijn effectief ondernemingen. Ondernemingen die gaan bedelen bij de overheid. Indien de subsidies zouden worden stopgezet, zullen ze dat bij de grote massa moeten doen of rijke bedirjven. Net zoals de TED-serieus gesponserd worden door BMW bijvoorbeeld. Of een hubble met een coca-cola label op. Het doet nog steeds zijn werk, alleen maakt het ook reclame voor coca cola. Zou daar iets fundamenteel mis mee zijn? Natuurlijk niet; alleen durf ik wedden dat jij dat niet leuk gaat vinden. Het staat wrslk niet echt esthetisch, he. Bij de grote massa geld gaan halen kan ook niet zo moeilijk zijn. Bijvoorbeeld exposities, popularisering, etc. van die projecten kan ervoor zorgen dat het 'gewone' volk geïnteresseerd geraakt in wetenschap en daar geld voor over heeft. Beter dan de ivoren toren die het nu is.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 september 2009 om 12:10. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zalig hoe jij jezelf dat hebt wijsgemaakt.
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jezelf de realiteit voorhouden is redelijk gemakkelijk, en nog eens eerlijk ook.
Ik blijf bij de Niven uitspraak. Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ten eerste waarborgt de overheidssponsoring van wetenschappelijk onderzoek de vrijheid er van. Dit is ook de reden waarom professoren tenure hebben: ze hebben bescherming om "hun" ding te doen ipv naar de pijpen van de geldschieters te moeten dansen uit schrik voor hun job. Nu dienen ze zelf projectvoorstellen in die passen in hun interessegebied. Ze worden niks opgedrongen. Vrijheid van onderzoek. In een bedrijf werk je als onderzoeker voor projecten waar een concreet winstgevend doel voor is op de korte of lange termijn. Opgelegd door de aandeelhouders. Ten tweede, is je voorstel om dingen zoals hubble te sponsoren dmv reclame achterlijk. Alweer een voorbeeld van hoe ver je van de realiteit staat. Prive bedrijven betalen via de belastingen mee aan dit onderzoek, en zullen dus op termijn ook de vruchten er van mogen plukken (tefal pannen met teflon bvb). Het is net de vrijheid van onderzoek die er voor zorgt dat men nieuwe onverwachte dingen ontdekt. Ten laatste, uw claim dat eeuwenlang wetenschappelijk onderzoek heeft bestaan is onzin. Ja er was onderzoek, maar deze was kleinschalig en niet georganiseerd. In de laatste eeuw is de wetenschap exponentieel toegenomen mede dankzij de combinatie van wetenschappelijke doorbraken en de grotere financiering van de overheid uit. Een grote basisfinanciering (van de overheid uit) schept ook rust en stabiliteit op een unief. Dus dat is zeer te wensen. Uw privatiseringsdrang is onzin. En ja ik heb er geen probleem mee om geld te stelen van mensen om onderzoek te doen. Ze plukken uiteindelijk allemaal de vruchten er van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Banneling
|
![]() Definieer "vooruitgang".
En ben je meer een voorstander van de kerktorenmaatschappij, waar meneer pastoor de blijde boodschap doorgeeft aan de mensen, en de wulpse boerendochter in de hooiberg ligt te flikflooien met de stalknecht, en... Of verkies je de hamburgermaatschappij, waar wordt gestreefd om iedereen materiele goederen te maken zodat mensen zouden consumeren om zo de economie te verbeteren om nog meer te consumeren om nog meer de economie te verbeteren, zodat binnen 50 jaar iedereen een SUV kan hebben? Of ben je zo'n gematigaard, die telkens te vinden zijn bij de 40-jarige kalende mannen met 2-3 kinderen, die vindt dat er wel wat vooruitgang moet zijn maar "niet teveel", "niet te extreem" en "men moet oppassen"? Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 24 september 2009 om 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() Die libertarische trollen worden na een tijdje erg saai.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() Het maakt mij geen bal uit of het plebs onderzoek belangrijk vindt of niet. Het maakt mij geen bal uit of er een markt voor is.
De doel op deze Aarde van de Vaishya en de Shudra is het leveren van arbeid en het regelen van administratie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Parlementslid
|
![]() Euhm... de technologische ontwikkelingen zijn nog nooit zo snel gegaan. Deze zal door het accumulatieve karakter van "technologie zelf" een soort sneeuwbaleffect teweegbrengen die eigenlijk niet meer tegen te houden is. Ruimtecolonisatie is in de toekomst voor de gewone stervelingen in 2050 en zeker in 2100 een gewone zaak.
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 24 september 2009 om 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() Als ik kort door de bocht zou gaan zou ik zeggen dat we nog steeds in Griekse en Middeleeuwse denkpistes wentelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is waar dat nen Hubble meer geld zal kosten. De relevante vraag is, alweer, en dan? De Hubble is niet 'goed op zichzelf' en overtreft niet alle andere zaken in de wereld. Alweer: zolang je oppurtuniteitskost niet begrijpt, ga je er nooit iets van begrijpen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoeveel geld gaat er verloren door het overheidssysteem, hoeveel geld gaat er naar verloren onderzoeken, etc.? Op welke mate wordt onderzoek gestuurd door het feit dat de overheid dat financieerd? Beste geval is natuurlijk de 'stalinistische biologie'; dat is de uiteindelijke logica van overheidsoptreden in onderzoek.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 24 september 2009 om 17:53. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Minister-President
|
![]() Zelfde vraag aan u en Tavek. Ik antwoord later (nu geen tijd).
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja de technologie is enorm vooruitgegaan, maar de wetenschap evenzeer. Alleen zijn de stappen niet meer zo revolutionair en baanbrekend als vroeger. Maar het is toch vooruitgang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Van de vooruitgangsoptimisten heb ik nooit goed begrepen in welk opzicht we erop vooruitgaan, of moeten gaan. Ik hoor thuis in geen enkele van jouw opties.
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In een andere context: hoe ver we kunnen gaan in het manipuleren van het leven. Genetica en dergelijke. Ons leven verlengen. en ga zo maar door... We worden beter en kunnen meer en meer met onze kennis en kunde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() Overigens Adrian op uw post kom ik nog terug. En neen ik ben geen humane wetenschapper en bijgevolg definieer ik bewijs en een goed argument niet op dezelfde manier als u.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu, wat is dit? Mensen zien tegenwoordig vooruitgang als een extrapolatie naar de toekomst toe van de sociale evoluties die de laatste 100 jaar hebben plaatsgevonden. Ze zien dat de welvaart stijgt en dat de geboden kansen ook (al dan niet schijnbaar) toenemen. Dit verwekt de intuitieve notie van "wij staan nu verder dan toen". Deze vooruitgang impliceert dus: -technologische vooruitgang -economische groei -toeeigenen van rechten aan alle mogelijke bevolkingssubgroepen. Ik keer mij sterk tegen zulke locale, referentiekaderafhankelijke en valse noties. Wat ik exact zie als progressie kan ik hier niet, zonder bijkomstige definities, zomaar definieren. Het impliceert concepten als transcendentie, aristokratie, de wil om iets groter op te bouwen dan jezelf, de onstopbare kracht die ervoor zorgt dat men iets doet simpelweg omdat men het kan. Zonder het begrijpen (beter: aanvoelen) van die noties zal mijn uitleg klinken als een zweverig elitair betoog. Op veel plekken in de geschiedenis kwamen er elementen van de progressie tevoorschijn. Doch zelden allemaal tegelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Kansen bieden aan allen is strict noodzakelijk, en een topprioriteit. Maar ik verzet mij hevig tegen het vetmesten van mensen, zeker mensen die niet weten wat te doen met materieel bezit. Dit is iets inherent aan ons systeem, en ik zoek, zoals ik reeds zei, geen oplossingen binnen dit systeem. Ik zie liever de vleesmolens draaien. Citaat:
Wat oorlogvoering betreft: nu en? Oorlog is normaal. Menselijk. Of mensen elkaar doden met gekapte stukjes vuursteen op houten palen, arquebussen of Tomahawks, het maakt weinig uit. Zich afzetten tegen oorlog is ongeveer even absurd als zich afzetten tegen kotsen. Men doet het liever niet, maar als het moet dan moet het. |
||
![]() |
![]() |