Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2009, 00:17   #101
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Vlaanderen moet niets. Vlaanderen moet vooral niets meer hebben van België, de fantasiestaat die op zijn laatste benen loopt.
U moet nu vooral niet gaan veralgemenen van wat mensen op dit forum zouden willen.
Dat kan je niet polariseren naar héél vlaanderen.

Ik denk dat men gerust kan stellen dat het America is die de oorlog zijn beslissende wending gaf en ervoor zorgde dat de Nazi's verslagen werden.
Of er nu Geallieerde soldaten tot in Holland geraakt zijn of niet doet weinig terzake.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:19   #102
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U moet nu vooral niet gaan veralgemenen van wat mensen op dit forum zouden willen.

Ik denk dat men gerust kan stellen dat het America is die de oorlog zijn beslissende wending gaf en ervoor zorgde dat de Nazi's verslagen werden.
Of er nu Geallieerde soldaten tot in Holland geraakt zijn of niet doet weinig terzake.
De soldaten zijn er geraakt, de ideologie waartegen ze streden bestaat echter nog bij enkele dinosaurussen
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 00:21   #103
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor de bevolking van Noord- en Zuid-Holland destijds wel. Zoals de Hongerwinter van 1944-1945.

Dat u dat niet even 'vergeet' ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 01:08   #104
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De soldaten zijn er geraakt, de ideologie waartegen ze streden bestaat echter nog bij enkele dinosaurussen
Ook op dit forum hier.
Oud 28 september 2009, 01:11   #105
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook op dit forum hier.
Un musée anthropologique
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 07:20   #106
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat "Bourgondisch karakter" is een van de grootste Belgicistische clichés van de voorbije decennia. Het is heel merkwaardig dat de Belgicisten er liefst zo weinig mogelijk willen aan herinnerd worden dat het onder Bourgondiërs was dat de Nederlanden geleidelijk aan tot een eenheid werden gesmeed (system zal, als zelfbenoemde historicus, natuurlijk weer onmiddellijk hierop komen afstormen om te stellen "dat het niet waar is". Maar dit maakt geen indruk meer.) Maar anderzijds wordt om de haverklap dat zogezegde Bourgondisch karakter weer bovengespit. In werkelijkheid is het een wollig begrip dat graag wordt ingeschakeld om een eerder pijnlijke waarheid te verdoezelen. Het gaat erom een heel groot gebrek aan zakelijkheid en efficiëntie of zelfs doodgewoon de meest platte corruptie te verbloemen. Het hoeft bij mensen met de B-mentaliteit allemaal niet zo precies en nauwkeurig te zijn. Het moet liefst wat "soepel" verlopen. Een beetje zoals bij de Belgische justitie. Het resultaat van dergelijke Bourgondische mentaliteit is dat bij ons zowat 40 % van de gevangenisbevolking mensen zijn in voorarrest. En dat het in la Belgique jááááren duurt eer een misdrijf door een rechtbank wordt beoordeeld. Of dat magistraten zich gedurende jaren de meest onvoorstelbare deontologische fouten kunnen veroorloven en ondertussen de ene bevordering na de andere inpikken. Het is dezelfde "Bourgondische" mentaliteit die het mogelijk maakt dat er in la Belgique ganse families, van grootvader tot kleinzoon levenslang werkloosheidsvergoeding opstrijken. Als Vlaming ben ik in de verste verte niet fier op dit soort interpretatie van "Bourgondisch".
Dat is helemaal niet waar. Wij leven inderdaad beter. Dat hebben we altijd gedaan. Daarom zij we ook van het Zuiden (in vergelijking met de Nederlanders). We hebben groter huizen, grotere wagens enz. U moet de dingen niet proberen weg te poetsen. De Nederlanders hebben bijvoorbeeld geen uitgebreide eetcultuur. Punt uit. Of beter, ze hebben hun eigen eetcultuur. Dat lijkt me correcter. En hun eetcultuur verbleekt bij de onze. Ook in het zakendoen blijkt dat telkens weer. Nederlandse zakenlui kunnen maar niet begrijpen waarom er altijd bij de Belgen een uitgebreide 'lunch' moet voorzien worden. 'Wij zijn er toch om zaken te doen, niet om te eten' is steeds weer de opwerping van de Nederlanders. Tja, hoe moet men dat ook gaan uitleggen aan niet-Bourgondiërs. Moeilijk.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2009 om 07:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 07:40   #107
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Dat is helemaal niet waar. Wij leven inderdaad beter. Dat hebben we altijd gedaan. Daarom zij we ook van het Zuiden (in vergelijking met de Nederlanders). We hebben groter huizen, grotere wagens enz. U moet de dingen niet proberen weg te poetsen. De Nederlanders hebben bijvoorbeeld geen uitgebreide eetcultuur. Punt uit. Of beter, ze hebben hun eigen eetcultuur. Dat lijkt me correcter. En hun eetcultuur verbleekt bij de onze. Ook in het zakendoen blijkt dat telkens weer. Nederlandse zakenlui kunnen maar niet begrijpen waarom er altijd bij de Belgen een uitgebreide 'lunch' moet voorzien worden. 'Wij zijn er toch om zaken te doen, niet om te eten' is steeds weer de opwerping van de Nederlanders. Tja, hoe moet men dat ook gaan uitleggen aan niet-Bourgondiërs. Moeilijk.
Als dát volgens jou de invulling is die we aan "Bourgondisch" moeten geven, dan valt het maar mager uit. Grotere huizen, jawel, maar het is pas sinds een paar decennia dat, eindelijk, er een poging werd ondernomen om wat orde te scheppen in het urbanistisch zootje dat we, helaas, in een groot deel van Vlaanderen terugvinden. Maar ja, "ze" hebben grotere huizen. Wat die grotere auto's betreft, daar heb ik geen idee over. Het is mogelijk. Maar, wees er maar zeker van dat, in de komende tien jaar het formaat van de auto's in Vlaanderen heel vlug zal gereduceerd worden. En de diesels tot het verleden zullen gaan horen. Nederland is de laatste jaren inzake restaurant-finesse ons zeer snel aan het inhalen en het ziet ernaar uit dat ze inzake het aantal sterren ons binnenkort met glans zullen voorbijsteken. Ja, ik weet wel, de gemiddelde Nederlander stapt daar niet zo gauw binnen. Maar, dat is bij ons al evenmin het geval. Het is overigens een feit dat het dikwijls bij dergelijke "uitgebreide lunch" is dat niet zozeer zaken, maar zaakjes worden geregeld. Met de typische akkoordjes, gaande van het afrijden van de kantjes en buiten de lijntjes kleuren tot en met regelrechte corruptie.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 september 2009 om 07:41.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 07:51   #108
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als dát volgens jou de invulling is die we aan "Bourgondisch" moeten geven, dan valt het maar mager uit. Grotere huizen, jawel, maar het is pas sinds een paar decennia dat, eindelijk, er een poging werd ondernomen om wat orde te scheppen in het urbanistisch zootje dat we, helaas, in een groot deel van Vlaanderen terugvinden. Maar ja, "ze" hebben grotere huizen. Wat die grotere auto's betreft, daar heb ik geen idee over. Het is mogelijk. Maar, wees er maar zeker van dat, in de komende tien jaar het formaat van de auto's in Vlaanderen heel vlug zal gereduceerd worden. En de diesels tot het verleden zullen gaan horen. Nederland is de laatste jaren inzake restaurant-finesse ons zeer snel aan het inhalen en het ziet ernaar uit dat ze inzake het aantal sterren ons binnenkort met glans zullen voorbijsteken. Ja, ik weet wel, de gemiddelde Nederlander stapt daar niet zo gauw binnen. Maar, dat is bij ons al evenmin het geval. Het is overigens een feit dat het dikwijls bij dergelijke "uitgebreide lunch" is dat niet zozeer zaken, maar zaakjes worden geregeld. Met de typische akkoordjes, gaande van het afrijden van de kantjes en buiten de lijntjes kleuren tot en met regelrechte corruptie.
Wat u allemaal hier poneert is naast de kwestie praten. Men kan er niet onderuit dat het 'niet-bourgondisch' leven van de Nederlanders (zeker in het Noorden, de 'Hollanders' dus), wel degelijk het gevolg is geweest van een Calvinstische ethiek en dito levenswijze. Ook al proberen sommige mensen dit af te doen als een cliché. Neen, dat is geen cliché maar een werkelijkheid. Nu pas, maar zeer langzaam, door het (ethisch) ontsluiten van deze gebieden en het aanbod van bijvoorbeeld allerhande voedselwaren in de winkelrekken, begint deze 'zuinigheid' wat te tanen. Maar het overdadig leven zoals in het Zuiden, daar zulllen we wat nog op moeten wachten in Nederland en zeker in het Noorden. Nu, voor mijn part hoeft dit laatste allemaal niet. Iedereen leeft hoe hij of zij wilt. Meer nog, wij hier in het Zuiden, verkwisten misschien wat te veel op dit vlak.
Oud 28 september 2009, 09:04   #109
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waar u dat citaatje vandaan haalt, weet ik niet.

Wat ik wèl weet is het volgende:

Mocht ik al 'achterhaalde flamingantistische stuiptrekkingen' vertonen, dan werden/worden die veroorzaakt door mijn dagelijkse confrontatie met pogingen tot identiteitsreductie in de hoofdstad van het land Belgique.

- "Je ne parle pas flamand."

- "... ..."

- "Monsieur, nous sommes quand-même tous des belges!"

Over 'achterhaald' gesproken.
djimmi, djimmi toch, je snapt het nog altijd niet hé! België is gewoon Franstalig dus moeten alle Belgen Frans kennen!

dus je zin" nous sommes quand-même tous des Belges" kan alleen gebruikt worden in de betekenis dat de Vlaming maar Frans moet spreken.

dat zou jij nu toch allang moeten weten hé!
Oud 28 september 2009, 09:08   #110
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
indirecte transfers verlagen transfers !

- VB : 12 miljard
- Warande : 10 miljard
- Universitaire bronnen : tussen 4 en 6 miljard. Maar universitaire bronnen zijn belgicistische bronnen ... Nietwaar Shadowke
ik heb totaal geen probleem met transfers, uiteraard niet.

maar solidariteit kent 2 kanten, degene die "krijgt" moet ook solidair zijn met degene die "geeft". en dat is nu absoluut niet het geval, integendeel. het enigste wat wij te horen krijgen is dat we racisten, facisten en separatisten zijn die niet te hoog van de toren moeten blazen met ons boerentaaltje.
Oud 28 september 2009, 09:09   #111
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent een racist puur sang.

Puur racisme en vooroordelen spuig je tegenover de Walen, U moet uw eigen posts eens lezen.

U moest beschaamd zijn.
ooit al je eigen posts gelezen over "Ollanders"?
Oud 28 september 2009, 09:15   #112
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Wat u allemaal hier poneert is naast de kwestie praten. Men kan er niet onderuit dat het 'niet-bourgondisch' leven van de Nederlanders (zeker in het Noorden, de 'Hollanders' dus), wel degelijk het gevolg is geweest van een Calvinstische ethiek en dito levenswijze. Ook al proberen sommige mensen dit af te doen als een cliché. Neen, dat is geen cliché maar een werkelijkheid. Nu pas, maar zeer langzaam, door het (ethisch) ontsluiten van deze gebieden en het aanbod van bijvoorbeeld allerhande voedselwaren in de winkelrekken, begint deze 'zuinigheid' wat te tanen. Maar het overdadig leven zoals in het Zuiden, daar zulllen we wat nog op moeten wachten in Nederland en zeker in het Noorden. Nu, voor mijn part hoeft dit laatste allemaal niet. Iedereen leeft hoe hij of zij wilt. Meer nog, wij hier in het Zuiden, verkwisten misschien wat te veel op dit vlak.
Ik zie niet wat er zo "verkeerd" is aan de Calvinistische ethiek. Het is één van de determinerende factoren geweest in de enorme vlucht die Nederland vanaf de 17e eeuw heeft genomen. Zoals de protestantse ethiek in het algemeen ertoe heeft bijgedragen dat vanaf diezelfde eeuw de protestantse landen zich niet alleen economisch veel sneller ontwikkelden, maar ook veel sneller evolueerden naar een politieke constructie die de basis vormde voor de moderne parlementaire democratie. Parlementen hebben in Nederland, Groot-Brittanië en de Scandinavische landen zeer vlug de macht van de vorsten weten in te tomen. Zie maar hoe het Charles I is verlopen in Engeland. Wat later uitliep op een niewe opstand tegen James II en beslecht werd in "The Glorious Revolution" in 1689. En dat was een volle eeuw vóór de Revolutie in het katholieke Frankrijk, waar in 1789 "Les États Généraux" eindelijk, na jaren, weer eens werden bijeengeroepen. Zie het gezag van de Staten-Generaal in de Republiek. Als daar tegenover staat dat die ethiek een zekere soberheid en morele standvastigheid impliceert, dan zie ik écht niet wat daar verwerpelijk aan is. Wat betreft dat aanbod van voedselwaren in de Nederlandse winkels...Kijk, dit snap ik nou écht niet. Decennialang ben ik regelmatig, samen met anderen uit mijn kennissenkring, naar Nederland geweest om er aankopen te doen. Wij hebben altijd vastgesteld dat het aanbod daar veel ruimer en diverser was dan hier. Maar ja, voor iemand zoals jij, is dat natuurlijk allemaal "naast de kwestie praten". Maar, dat vind ik net zozeer bij het lezen van jouw katholieke epistels.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 september 2009 om 09:19.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 09:45   #113
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie niet wat er zo "verkeerd" is aan de Calvinistische ethiek. Het is één van de determinerende factoren geweest in de enorme vlucht die Nederland vanaf de 17e eeuw heeft genomen. Zoals de protestantse ethiek in het algemeen ertoe heeft bijgedragen dat vanaf diezelfde eeuw de protestantse landen zich niet alleen economisch veel sneller ontwikkelden, maar ook veel sneller evolueerden naar een politieke constructie die de basis vormde voor de moderne parlementaire democratie. Parlementen hebben in Nederland, Groot-Brittanië en de Scandinavische landen zeer vlug de macht van de vorsten weten in te tomen. Zie maar hoe het Charles I is verlopen in Engeland. Wat later uitliep op een niewe opstand tegen James II en beslecht werd in "The Glorious Revolution" in 1689. En dat was een volle eeuw vóór de Revolutie in het katholieke Frankrijk, waar in 1789 "Les États Généraux" eindelijk, na jaren, weer eens werden bijeengeroepen. Zie het gezag van de Staten-Generaal in de Republiek. Als daar tegenover staat dat die ethiek een zekere soberheid en morele standvastigheid impliceert, dan zie ik écht niet wat daar verwerpelijk aan is. Wat betreft dat aanbod van voedselwaren in de Nederlandse winkels...Kijk, dit snap ik nou écht niet. Decennialang ben ik regelmatig, samen met anderen uit mijn kennissenkring, naar Nederland geweest om er aankopen te doen. Wij hebben altijd vastgesteld dat het aanbod daar veel ruimer en diverser was dan hier. Maar ja, voor iemand zoals jij, is dat natuurlijk allemaal "naast de kwestie praten". Maar, dat vind ik net zozeer bij het lezen van jouw katholieke epistels.
U hebt toch wel de neiging om dingen anders te verstaan dan ik ze bedoel. Ik heb nooit gezegd dat de Calvinistische moraal of ethiek fout is of verkeerd. Ik zeg alleen dat wij in het Zuiden een andere moraal en levenswijze erop nahielden en dat we dus de manier van leven van het 'hoge Noorden' nooit hebben gekend en dat zich dat dan ook gereflecteerd heeft in de vele aspecten van het dagdagelijkse leven. Dat is wat ik zeg.

Bovendien ben ik het niet helemaal eens met het aanbod van etenswaren in de winkels in Nederland. Zoals ik reeds zei in het vorig antwoord, is Nederland erg veranderd de laatste tijd (zelfs in Polen heeft er een aardverschuiving plaats gehad op dit vlak het laatste decennium) . En toch zeggen de Nederlanders die hier op bezoek komen, dat ze hier meer produkten vinden (en vaak betere) dan in Nederland. En dat is meer dan waarschijnlijk ook zo. Twee jaar geleden is er zelfs een wetenschappelijk onderzoek over geweest over het aanbod in de winkels in Nederland en België, en daaruit kwam naar voren dat het assortiment veel ruimer is in België.

Laatst gewijzigd door system : 28 september 2009 om 09:54.
Oud 28 september 2009, 11:25   #114
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ooit al je eigen posts gelezen over "Ollanders"?
Het gaat hier over onze Tiense Shadow.
Oud 28 september 2009, 11:27   #115
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U hebt toch wel de neiging om dingen anders te verstaan dan ik ze bedoel. Ik heb nooit gezegd dat de Calvinistische moraal of ethiek fout is of verkeerd. Ik zeg alleen dat wij in het Zuiden een andere moraal en levenswijze erop nahielden en dat we dus de manier van leven van het 'hoge Noorden' nooit hebben gekend en dat zich dat dan ook gereflecteerd heeft in de vele aspecten van het dagdagelijkse leven. Dat is wat ik zeg.

Bovendien ben ik het niet helemaal eens met het aanbod van etenswaren in de winkels in Nederland. Zoals ik reeds zei in het vorig antwoord, is Nederland erg veranderd de laatste tijd (zelfs in Polen heeft er een aardverschuiving plaats gehad op dit vlak het laatste decennium) . En toch zeggen de Nederlanders die hier op bezoek komen, dat ze hier meer produkten vinden (en vaak betere) dan in Nederland. En dat is meer dan waarschijnlijk ook zo. Twee jaar geleden is er zelfs een wetenschappelijk onderzoek over geweest over het aanbod in de winkels in Nederland en België, en daaruit kwam naar voren dat het assortiment veel ruimer is in België.
De Hollanders propageerden in de jaren 60 ook de vrije liefde.

Neuken was een oefening en genot, eender met wie.

Ze exporteerden ook parenclubs naar vlaanderen.

Dus op dat vlak zijn ze ons allang aan het verHollandsen.
Oud 28 september 2009, 11:29   #116
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier over onze Tiense Shadow.
en ik heb het over jou en je Hollanderhaat. Shadowke overdrijft af en toe in zijn houdig tov de Walen, maar dat is niets in vergelijking met jouw houding tot alles wat niet Belg is, zeker als het over Nederlanders gaat.

jij veracht mensen die niet willen solidair zijn met Walen, maar je wilt zelf niet solidair zijn met Nederlanders, van consequentie gesproken....
Oud 28 september 2009, 11:32   #117
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Hollanders propageerden in de jaren 60 ook de vrije liefde.

Neuken was een oefening en genot, eender met wie.

Ze exporteerden ook parenclubs naar vlaanderen.

Dus op dat vlak zijn ze ons allang aan het verHollandsen.
Fijn toch?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 11:41   #118
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en ik heb het over jou en je Hollanderhaat. Shadowke overdrijft af en toe in zijn houdig tov de Walen, maar dat is niets in vergelijking met jouw houding tot alles wat niet Belg is, zeker als het over Nederlanders gaat.

jij veracht mensen die niet willen solidair zijn met Walen, maar je wilt zelf niet solidair zijn met Nederlanders, van consequentie gesproken....
Ik veracht niets of niemand.

Ik uit alleen mijn ongenoegen als een of andere Klaas Vaak de Vlamingen door de Hollanders willen laten annexeren.
Meer moet U daar niet achter zoeken.
Oud 28 september 2009, 11:44   #119
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik veracht niets of niemand.

Ik uit alleen mijn ongenoegen als een of andere Klaas Vaak de Vlamingen door de Hollanders willen laten annexeren.
Meer moet U daar niet achter zoeken.
Het grote raadsel blijft natuurlijk waarom een inwoner van Luik zich druk maaakt over een fusie van Noord en Zuid Nederland.

Bang voor het wegvallen van de transfers?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 11:45   #120
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het grote raadsel blijft natuurlijk waarom een inwoner van Luik zich druk maaakt over een fusie van Noord en Zuid Nederland.

Bang voor het wegvallen van de transfers?
Nope, ik ben nergens bang voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be