Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2009, 15:11   #21
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
of aan de halte zelf een display met de uren en vertragingen van de lijn. Zeker als je in filetijd een bus moet nemen. Als ik 30 minuten moet wachten, kan ik misschien vlug nog wat anders gaan doen. Een buschauffeur kan in de file ook niet sneller rijden, maar moet wachten.
Je kan met files rekening houden in je planning, of op strategische plekken een busstrook leggen. Maar ook belangrijk is om streekbussen gewoon niet meer de stad in te sturen (zoals in België nog te vaak gedaan wordt.). In Zürich komt geen enkele streekbus in het centrum. Alle lijnen eindigen daar aan een station in een buitenwijk, waar je op de trein overstapt.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 09:43   #22
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Dat er dan nog eens mensen meegaan in dat idioot gedoe, is voor mij reden genoeg om het eigenlijke onderwerp te negeren en mij bezig te houden met wat werkelijk belangrijk is: dat de hedendaagse westerling zo arrogant, verwend en wereldvreemd is, dat het missen van de bus genoeg is om hevig verontwaardigd te zijn en te beginnen met gal te spuwen.
Mensen die de mogelijkheden niet hebben om een auto te kopen (studenten, gehandicapten, armen) kunnen niet anders dan steunen op een betrouwbare dienstregeling. Je zou maar eens een examen of sollicitatiegesprek missen.

Als die mensen daar dan over klagen ga jij zeggen dat ze maar moeten fietsen of harder moeten werken om een auto te kopen. Van arrogantie en wereldvreemdheid gesproken...
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 09:55   #23
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Mensen die de mogelijkheden niet hebben om een auto te kopen (studenten, gehandicapten, armen) kunnen niet anders dan steunen op een betrouwbare dienstregeling. Je zou maar eens een examen of sollicitatiegesprek missen.

Als die mensen daar dan over klagen ga jij zeggen dat ze maar moeten fietsen of harder moeten werken om een auto te kopen. Van arrogantie en wereldvreemdheid gesproken...
Ik heb geen fiets en geen auto. Ik ben dus volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Ik weet dus goed genoeg waar ik het over heb.

Zoals ik al eerder zei, als je iets belangrijks te doen hebt zorg je ervoor dat je op zijn minst 1 bus te vroeg neemt voor het geval ze te vroeg of te laat komt of dat je ze om één of andere reden toch mist.
Als ge uzelf daar te goed voor voelt en liever op een forum gaat mekkeren dat uw bus vijf minuutjes (ochottekes toch!) te vroeg kwam, dan raad ik u inderdaad aan om te zwijgen en een ander vervoermiddel te zoeken.
Oud 28 september 2009, 10:21   #24
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al eerder zei, als je iets belangrijks te doen hebt zorg je ervoor dat je op zijn minst 1 bus te vroeg neemt voor het geval ze te vroeg of te laat komt of dat je ze om één of andere reden toch mist.
Stel, ik wil een bus vroeger nemen. Mijn vrouw is al gaan werken. Mijn kind voelt zich niet goed en moet overgeven. Ik bel naar schoonmama of schoonpapa om te vragen of zij willen babysitten. Ik mis de vroege bus en moet bijgevolg een latere nemen. Bus is te laat. Ik kom te laat op mijn werk.

Zo zijn er nog vele voorbeelden waar je een aantal factoren niet onder controle kan hebben. Dan kan je natuurlijk aangeven dat ik nog een uur vroeger moet opstaan en de grootouders ook vroeger opstaan, om in elk geval een gepaste oplossing te zoeken, waardoor ik een bus vroeger kan pakken. Ik denk dat het niet altijd alleen maar een kwestie is van goede planning.

Daarmee is het veel logischer dat de LIJN een goede planning maakt, zodat de duizenden reizigers dit niet moeten doen. Dat is makkelijker.

Laatst gewijzigd door farak : 28 september 2009 om 10:22.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 10:57   #25
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik maak gebruik van zowel De Lijn als NMBS, en ik moet zeggen dat ondanks het feit dat treinen geen hinder ondervinden van autoverkeer De Lijn er veel beter in slaagt om op tijd te komen. Ik heb zelden problemen gehad met De Lijn, en de problemen die er waren, waren te wijten aan individuele chaffeurs of aan onvoorziene omstandigheden (ongelukken en dergelijke) en niet aan structurele problemen.

Bovendien is het vrijwel onmogelijk om tijdens spitsuren de situatie te verbeteren zonder de hoeveelheid bussen die rijden te verdubbelen. Dit is onmogelijk gezien het feit dat er binnenkort besparingen worden gedaan op De Lijn.

Over NMBS heb ik een stuk meer klachten. Het is mij al overkomen dat een trein trager reed in een bebouwde zone, maar dat dit niet aangekondigd werd, terwijl het personeel dit op voorhand wist. Hierdoor miste ik mijn laatste bus naar huis.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 12:41   #26
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
of aan de halte zelf een display met de uren en vertragingen van de lijn
Dat zou inderdaad het beste zijn.

Maar om terug te komen op de draad en de reactie van Ironchef: dat ze te laat zijn in een stad als Gent, dat kan ik begrijpen. Te weinig eigen bedding.

Maar systematisch te vroeg komen, da's iets helemaal anders. Dat zijn de chauffeurs zelf die om de een of andere reden hun voeten vegen aan hun werkschema, en zo willens en wetens het openbaar vervoer om zeep helpen.

En dat ze (nee niet altijd, maar toch vaak) te vroeg zijn blijkt te kloppen. Van het weekend heb ik iemand gehoord die bij Volvo werkt en daarom de 17 pakt. Dikwijls ziet ze de bus al voorbij komen door de Hoogpoort terwijl ze nog in de Peperstraat naar de halte aan het wandelen is. Geen probleem : gewoon doorwandelen tot aan de Poel en opstappen, want daar blijft hij dan een vijftal minuten wachten. Volgens haar om dan niet te vroeg op de Korenmarkt (volgende halte) aan te komen, waar van chauffeur gewisseld wordt...

Laatst gewijzigd door nihao : 28 september 2009 om 12:42.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 12:42   #27
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Stop met zagen en bel naar de locale lijnverantwoordelijke.
Oud 28 september 2009, 12:51   #28
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Stel, ik wil een bus vroeger nemen. Mijn vrouw is al gaan werken. Mijn kind voelt zich niet goed en moet overgeven. Ik bel naar schoonmama of schoonpapa om te vragen of zij willen babysitten. Ik mis de vroege bus en moet bijgevolg een latere nemen. Bus is te laat. Ik kom te laat op mijn werk.

Zo zijn er nog vele voorbeelden waar je een aantal factoren niet onder controle kan hebben. Dan kan je natuurlijk aangeven dat ik nog een uur vroeger moet opstaan en de grootouders ook vroeger opstaan, om in elk geval een gepaste oplossing te zoeken, waardoor ik een bus vroeger kan pakken. Ik denk dat het niet altijd alleen maar een kwestie is van goede planning.

Tjsa, wat wil je dat ik hier op zeg? Zoals je zelf zegt: factoren die je niet onder controle kan hebben. Noch ik, jij of de lijn kan er iets aan doen als je kind ziek wordt.

Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.

Citaat:
Daarmee is het veel logischer dat de LIJN een goede planning maakt, zodat de duizenden reizigers dit niet moeten doen. Dat is makkelijker.
Wie zegt trouwens dat dit niet gebeurt?

Het enige wat ik hier al heb gezien is compleet ongefundeerd gezeur van o.a. nihao over hoe alle bussen zeven minuten te vroeg komen omdat alle chauffeurs hun pauze willen nemen op een moment waarop dit niet geoorloofd is En dat had hij dan eventjes uitgevlooid terwijl hij aan de bushalte stond.

Er is hier niemand die ook maar iets heeft verteld of laten zien dat erop wijst dat er iets structureel mis is met de planning van de Lijn.
Oud 28 september 2009, 13:52   #29
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Bewijzen genoeg, of moeten we de laatste historie erbij sleuren dat buschauffeurs onderling uren ruilden, zonder dit administratief te verwerken. Hoofdzakelijk omdat ze anders geen verlof hebben wanneer ze willen/nodig hebben.

Dat lijkt me toch structureel. Als je even rondsurft, kom je op verscheidene sites van politici die toegeven dat er structurele oplossingen nodig zijn ivm de dienstregeling. Jullie zijn de enigen die zo hard van leer trekken om toch maar te bewijzen dat er niets structureels scheelt met de planning van De Lijn of de NMBS. Dat is nieuw voor mij!

Laatst gewijzigd door farak : 28 september 2009 om 13:52.
Oud 28 september 2009, 14:04   #30
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Bewijzen genoeg, of moeten we de laatste historie erbij sleuren dat buschauffeurs onderling uren ruilden, zonder dit administratief te verwerken. Hoofdzakelijk omdat ze anders geen verlof hebben wanneer ze willen/nodig hebben.

Dat lijkt me toch structureel. Als je even rondsurft, kom je op verscheidene sites van politici die toegeven dat er structurele oplossingen nodig zijn ivm de dienstregeling. Jullie zijn de enigen die zo hard van leer trekken om toch maar te bewijzen dat er niets structureels scheelt met de planning van De Lijn of de NMBS. Dat is nieuw voor mij!
Wat voor problemen zijn er concreet, en welke oplossingen zou je voorstellen?

Deze vraag is niet spottend bedoeld. Kaart de problematiek aan, en wij zullen hier samen zien wat er eventueel aan gedaan zou kunnen worden en of de verantwoordelijken werkelijk zo incompetent zijn.
Oud 28 september 2009, 14:46   #31
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wat voor problemen zijn er concreet, en welke oplossingen zou je voorstellen?

Deze vraag is niet spottend bedoeld. Kaart de problematiek aan, en wij zullen hier samen zien wat er eventueel aan gedaan zou kunnen worden en of de verantwoordelijken werkelijk zo incompetent zijn.
Ik kom hier straks op terug, geen tijd nu. Ik heb niet gezegd dat de personen bij De Lijn en NMBS incompetent zijn, dat heeft niets te maken met bvb een waterdichte planning met backups.
Oud 28 september 2009, 17:05   #32
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

1/ Te volle bussen: passagiers moeten wachten tot de volgende bus komt omdat de bus propvol zit. Dan worden er 'soms' van die accordeons ingezet, die het verkeer alleen nog maar vermoeilijken.

2/ Lege bussen: Op bepaalde lijnen zijn praktisch geen passagiers, maar om de 5 minuten passeert er wel een lege bus.

Dat zijn 2 structurele problemen, die al jaren ongemoeid gelaten worden. Ik kan u zelfs het lijnnummer geven, maar ik denk wel dat iedereen dergelijke lijnen kent. Ik snap al jaren niet dat dit kan. Ik denk niet dat dit aan incompetentie ligt, wel dat De Lijn een verkeerd beeld heeft van sommige lijnen; Als ze een correct beeld hebben, begrijp ik de achterliggende filosofie niet waarom ze dit doen.

Laatst gewijzigd door farak : 28 september 2009 om 17:07.
Oud 28 september 2009, 18:24   #33
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat de hedendaagse westerling zo arrogant, verwend en wereldvreemd is, dat het missen van de bus genoeg is om hevig verontwaardigd te zijn en te beginnen met gal te spuwen.
We zijn Westerlingen. We zitten in de ratrace. Voor ons betekent een bus die niet komt: te laat op het werk, geen lunch, vergadering gemist, enz. Wij vinden dat belangrijk omdat we geen keuze hebben.
Oud 28 september 2009, 18:28   #34
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1/ Te volle bussen: passagiers moeten wachten tot de volgende bus komt omdat de bus propvol zit. Dan worden er 'soms' van die accordeons ingezet, die het verkeer alleen nog maar vermoeilijken.

2/ Lege bussen: Op bepaalde lijnen zijn praktisch geen passagiers, maar om de 5 minuten passeert er wel een lege bus.

Dat zijn 2 structurele problemen, die al jaren ongemoeid gelaten worden. Ik kan u zelfs het lijnnummer geven, maar ik denk wel dat iedereen dergelijke lijnen kent. Ik snap al jaren niet dat dit kan. Ik denk niet dat dit aan incompetentie ligt, wel dat De Lijn een verkeerd beeld heeft van sommige lijnen; Als ze een correct beeld hebben, begrijp ik de achterliggende filosofie niet waarom ze dit doen.
Als je wil vermijden dat sommige bussen leeg rondrijden dan moet je mensen laten bestellen. Dat heet "taxidienst". En het is nog veel duurder.

Trouwens, ook die eenzame dame op die BIJNA lege bus wil even graag ter bestemming zijn als de mensen op de volle bus. De Lijn past dan ook haar prijzen zo aan dat de volle bussen compenseren voor de lege. En zo hoort het, al zou gratis openbaar vervoer in een welvarende maatschappij een evicentie moeten zijn. Want de combinatie èn belastingen èn voor alles (behalve gezondheidszorg) een zware som betalen gaat niet op.

Laatst gewijzigd door Goldband : 28 september 2009 om 18:30.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 20:47   #35
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Als je wil vermijden dat sommige bussen leeg rondrijden dan moet je mensen laten bestellen. Dat heet "taxidienst". En het is nog veel duurder.
Schaf het openbaar vervoer dan af en doe alleen maar aan taxidienst? Dat gaat natuurlijk niet. Sommige bussen? Het gaat over al de bussen in bepaalde lijnen. Maar soit. Een ander ideetje is waarom je dan niet meer kleinere bussen ziet, aan de noden aangepast? Deze zullen sneller voller zitten. Het bespaart geld en het is goed voor het milieu.
Oud 29 september 2009, 07:10   #36
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als ge uzelf daar te goed voor voelt en liever op een forum gaat mekkeren dat uw bus vijf minuutjes (ochottekes toch!) te vroeg kwam, dan raad ik u inderdaad aan om te zwijgen en een ander vervoermiddel te zoeken.
Je OV is met andere woorden enkel voor sukkelaars die geen eissen aan kwaliteit stellen?

Sorry, maar die "vijf minuten vroeger" is niet acceptabel. De tijd die je op de halte verbrengt duurt veel langer als de tijd op het voertuig zelf. Daarom dat stipt rijden zo belangrijk is als je wil dat mensen het OV niet enkel maar nemen omdat ze geen alternatief hebben.
En wat als je hierdoor een aansluiting mist? Wat als je bus op tijd aankomt, maar je aansluitende bus al weg is, omdat hij te vroeg doorgereden is?
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 18:51   #37
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Je OV is met andere woorden enkel voor sukkelaars die geen eissen aan kwaliteit stellen?
Ja.

Nu tevreden?

Citaat:
Sorry, maar die "vijf minuten vroeger" is niet acceptabel.
Ochttekes toch.

Citaat:
De tijd die je op de halte verbrengt duurt veel langer als de tijd op het voertuig zelf.
Ah ja? Jij rijdt altijd maar voor 1 halte mee of zo?

Citaat:
Daarom dat stipt rijden zo belangrijk is als je wil dat mensen het OV niet enkel maar nemen omdat ze geen alternatief hebben.
Dan nog zal de bus enkel genomen worden door mensen zonder alternatief. Zolang koning auto regeert en de verwende westerling niet stopt met bleiten als hij eens vijf minuten moet wachten zal dit ook niet veranderen.

Citaat:
En wat als je hierdoor een aansluiting mist? Wat als je bus op tijd aankomt, maar je aansluitende bus al weg is, omdat hij te vroeg doorgereden is?
Dan heb je pech.
Oud 29 september 2009, 19:16   #38
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht

Sorry, maar die "vijf minuten vroeger" is niet acceptabel. De tijd die je op de halte verbrengt duurt veel langer als de tijd op het voertuig zelf. Daarom dat stipt rijden zo belangrijk is als je wil dat mensen het OV niet enkel maar nemen omdat ze geen alternatief hebben.
Wat doe je van werk?
Oud 29 september 2009, 19:17   #39
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Veel mensen hier begrijpen het concept "verkeerssituatie" niet.

Ze denken dat het zoiets is als een dossier: dat men er een amptenaar op kan sturen en dat het verdwijnt.
Oud 29 september 2009, 19:33   #40
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan nog zal de bus enkel genomen worden door mensen zonder alternatief. Zolang koning auto regeert en de verwende westerling niet stopt met bleiten als hij eens vijf minuten moet wachten zal dit ook niet veranderen.
Zou het niet kunnen dat vele mensen het verkeer met wagen in moeten om hun job te kunnen doen? Het is trouwens niet persé de persoon op zich die het probleem stelt; het is al de druk van buitenaf die ervoor zorgt dat men deels in de molen moet meedraaien. Niet iedereen heeft keuzes en elk leven is misschien niet vergelijkbaar met jouw leven?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Veel mensen hier begrijpen het concept "verkeerssituatie" niet.

Ze denken dat het zoiets is als een dossier: dat men er een amptenaar op kan sturen en dat het verdwijnt.
Ik begrijp het concept. Ik begrijp niet waarom er niet veel meer getest wordt in de realiteit of men maatregelen neemt die de verkeerssituatie bevorderen. Knappe knoppen, niet ik. Ik behoor tot de rotte categorie mensen die zich helaas vrij tot zeer hard kunnen opfokken, stilstaand, weeral, in de file...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be