![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan is een auto van 100pk = 500mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige reden dat de overheid nu niet durft te besluiten tot de bouw van één of meerdere kerncentrales is een politieke afweging. Niet véél partijen (geen?) durven hun vingers te branden aan een lange termijnvisie. Maar het tij keert....een steeds groter deel van de bevolking noemt zich voorstander van kernenergie. Nu nog even wachten dat er 3 �* 4 euro per liter moet worden betaald aan de pomp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er schiet mij nog iets te binnen: een gezonde mens produceert lichaamswarmte (net iets boven de 37° Celsius). Kan er niet worden gezocht naar systemen die die warmte opvangen, opslaan en wanneer dat nodig is weer afgeven of zelfs omzetten in elektriciteit? Als ik 's nachts slaap, verwarm ik mijn matras. Kan met die verloren gaande warmte niet iets anders worden gedaan? Als die warmte nu eens in water zou worden opgeslagen, kan ik na een goede nachtrust misschien later op de dag in dat lekker warme water een bad nemen, bijvoorbeeld. Telkens als ik een deur open en weer dicht doe, gebruik ik energie. Zijn er geen systemen te bedenken om met diezelfde energie nog méér te doen dan enkel het openen en weer dicht doen van zo'n deur? Verticale windturbines blijken véél efficiënter in het opwekken van energie dan windmolens. Ik ben zèlf geen ingenieur, maar ik kan me best voorstellen dat deze ontdekking maximaal kan worden benut voor het opwekken van grote hoeveelheden elektrische stroom. Als we nu eens in de buitenmuren van gebouwen standaard zo'n windturbines zouden inbouwen?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2009 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar er bestaan systemen die het kunnen, Stirling motoren en thermokoppels. De thermokoppels zijn solid state en gerust te maken in een variante die in een matras past. Maar hun rendement is knudde. De allerbeste,meest belachelijk dure kunnen 5% van de warmte omzetten in electriciteit. En met warmte bedoelen we een temperatuursverschil. Wil je dus van de paar watt aan verspilde warmte van je lichaam gaan omzetten-zonder je comfort te sterk aan te tasten- heb je dus een watt of 2. Citaat:
Maar, je hebt 5000 watt nodig om je systeempje per deur te maken, en per keer een deur geopend word produceer je 50 watt gedurende een seconde of 2. Om een lang verhaal kort te maken, je gaat per jaar een batterijtje kunnen laden. Dure batterijlader als je het mij vraagt. En dan het comfort weeral, ooit eens een klemmende deur tegengekomen. Deze "energiereddende deuren" gaan altijd klemmen. Citaat:
Maar windenergie, zonne-energie en de menselijke repetitive bewegingsenergie hebben 1 gezamelijk nadeel. Je weet niet dat ze beschikbaar gaat zijn wanneer nodig.
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maddox, zoals ik reeds zei: ik ben geen ingenieur. Ik noteerde slechts enkele dingen die mij te binnen schoten. U bent blijkbaar veel beter op de hoogte van al die zaken. Daarom stel ik u de vraag: acht u het mogelijk dat die door u genoemde systemen nog voor verbetering vatbaar zijn, of zijn de verenigde ingenieurs aller landen in dezen onherroepelijk tegen de limieten van hun kunnen opgebotst? Als het antwoord op deze laatste vraag 'neen' luidt: welke mogelijkheden tot vooruitgang ziet u zèlf? Als het antwoord op de vraag naar de limieten 'ja' luidt: spijtig dan. (Maar hebben ze ècht wel hard genoeg gezocht?)
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Hint: Kernenergie valt daar dus direct buiten. Citaat:
Mensen zijn voorstander van kernenergie tot ze beslissen dat die centrale in hun tuin komt.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 4 oktober 2009 om 18:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom mag elektriciteit niet beterkoop worden? Je kan nog altijd verbieden aan de mensen om zich te verwarmen met elektriciteit, zoals het nu reeds is bij nieuwe woningen. Hoe wil je enerzijds het gebruik van Elektrische voertuigen promoten en anderzijds deze energie peperduur houden?
![]() |
![]() |
#49 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar er is 1 groot struikelblok. Stel dat we kernfusie op punt krijgen, maar om het bruikbaar te maken moeten we alle energie die nu gebruikt word om west Europa in luxe te laten leven voor 5 jaar opofferen. 5 jaar lang gewoon alle dagen een bak pap met de juiste voedingsstoffen, alle kledij hetzelfde, massaproductie zo zuinig mogelijk met energie en grondstoffen.Etc Etc... Denkt U dat 1 politicus het gaan aandurven dat te promoten? Als tegenvoorbeeld geef ik WO II. Van een theorie naar een werkende atoombom in 5 jaar. Van vuurpijlen naar de V2. Van de Gloster Gladiator naar de Gloster Meteor. Van een enkele schimmelcultuur naar massaproductie peniciline.
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja. U bent misschien dan toch geen ingenieur, maar weet duidelijk meer af van techniek dan ik zelf.
Is het volgens u technisch mogelijk om enerzijds reeds bestaande 'propere' energie-winnings-technieken (wind, water, zon, menselijke activiteit) nog zo véél rendabeler te maken en anderzijds energie-verbruik zo véél zuiniger te maken dat het niet langer nodig zou zijn te investeren in de ontwikkeling van niet zo propere energie (zoals bijvoorbeeld, helaas maar toch nog steeds w�*�*r, kernenergie) ?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lijkt me verdedigbaar. Ik ben relatief liberaal, maar strategische sectoren als energie houdt een land best zelf in handen. Het lijkt mij ook dat we vanuit de privé-sector niet veel initiatief moeten verwachten om het monopolie van EBL aan te vallen. (wat geen verwijt maar de logica zelve is)
Het grootste probleem dat ik zie is de realiseerbaarheid ervan op politiek vlak. Als je degenen die dogmatisch tegen kernenergie zijn optelt met degenen die in de zak van Suez/EBL zitten kom je aan een erg ruime meerderheid van de politiek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In welke groep zou Fallen Angel zitten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onze geitewollen sokken die aan komen stormen met "zuiniger leven" en hernieuwbare energie lopen bij voorbaat in de mierenval. Het communisme heeft dat ook al aangetoond. De "mens" is inherent egoïstisch, en als de "mens" zich niet kan verbeteren, gaat deze moeite steken in het naar beneden trekken van de "rijkeren". Ook zijn de behoeftes niet gelijk. Een klein rijhuisje komt met minder energie toe dan een grote alleenstaande woning -op voorwaarde dat ze qua energieconstructie hetzelfde zijn. Maar de ene mens word horendol in dat rijhuisje (of de buren), terwijl een andere zich verloren voelt in die alleenstaande woning. En dan de industrie. Totaal andere behoefte als de bevolking. We hebben in België(en Europa) dan nog ook de wetgeving die "massa electriciteitsproducenten" en "massa-brandstof invoerders" bevoordeelt, en de bevolking quasi verbiedt echt iets te doen. Maar , laat ons er van uit gaan dat we "de noodzaak" aanvaarden, en de wispelturige ,en onlogische wetgeving even buiten spel laten. Volgende punten zijn volgens mij belangrijk.
Een pasklare oplossing is er niet. Maar, enkele dingen die we zouden mogen kunnen.
Industriele hernieuwbare energieopwekking moet van een constante, stuurbare bron komen. Zonne- en windenergie op zichzelf voldoen hier niet aan. Maar kunnen mits een extra stap dit wel. Grootschalige energie-opslag. Bijvoorbeeld. Het electrolitisch maken van waterstofgas- leuk om in STEG centrales te gebruiken, of gewoon mee in het aardgas net te spuiten. Een totaal te gekke technologie zou het recombineren van CO2 en H zijn, om zo vloeibare koolwaterstoffen te krijgen. dat zou het leven een heel pak simpeler maken.(Moeder natuur doet dit al in 2 stappen, Chlorofyl en de gistcel). Een Plan Lievens , maar dan de grond in kan ook werken. De schaal waarop we dan denken is enorm, maar als we zien wat mogelijk is, zeker niet ondoenbaar. Het gaat gewoon een gigantische investering zijn.
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand hindert,en geen schade toebrengt aan andermans eigendommen ? Voldoet aan bouwkundige en milieukundige voorschriften of vergis ik mij? Laatst gewijzigd door kelt : 4 oktober 2009 om 19:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ander schep je indirect domme neveneffecten dan mensen denken dat ze zich electrisch goedkoper kunnen verwarmen en koken etc Het is nu al gek genoeg dat bvb vliegen goedkoper is dan een rit met de auto naar dezelfde bestemming. je hebt wel gelijk dat voor kerncentrales geredeneerd de CO2 niet moet getaxeerd worden. Daar kun je de 'verzekering voor het nucleaire risico' taxeren
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 4 oktober 2009 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar,
En dan de terugkoppeling. Het huidige net is niet voorzien om met vele kleintjes te werken. En het net aanpassen gaat meer kosten dan het ooit kan opbrengen.
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 4 oktober 2009 om 20:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() @maddox:
ik kan er echt niks aan doen dat ik gefascineerd ben door een 'prul' die ik een jaar geleden kocht en waar ik nog steeds veel plezier aan beleef: zo'n zaklamp die mij na één minuut aan een hendeltje draaien voor ongeveer een half uur voldoende licht geeft zodat ik sindsdien in m'n slaapkamer nooit meer de grote lamp diende aan te schakelen. Ik vraag mij af of het totaal uitgesloten is dat deze technologische revolutie niet nog véél verder kan worden uitgewerkt, zodat ik na bijvoorbeeld een half uurtje fietsen op een home-trainer voor de rest van de week voldoende licht in huis kan maken? En als d�*t tot de mogelijkheden behoort, dan moet het toch ook mogelijk zijn om met behulp van een groot aantal kleinere watermolens langs beken en rivieren voldoende energie op te wekken om �*lle straten en pleinen van het land duurzaam te verlichten? Overigens vraag ik aan Sinterklaas zo'n 'opdraaibare' radio waarmee ik ook m'n GSM kan opladen. En dat brengt mij tot de vraag of er niet ook al zo'n systeempjes bestaan om een reeks oplaadbare batterijen gebruiksklaar te maken.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 4 oktober 2009 om 20:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus 1 minuut draaien voor 1 uurtje, da's 20 minuten draaien voor een volle accu. Citaat:
Maar , ik werk veel met oplaadbare accu's, wegens een rare hobby, En ik ga me niet op een fiets zetten om 40V 8A te liggen pompen tussen 2 matches voor onze machines. En dan denken we nog niet eens over grotere toepassingen of toepassingen die meer tijd vragen. (Schat, fiets jij vandaag die 6 uur voor de koelkast?)
![]() |