Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2009, 20:52   #241
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Zal ze ook blijven, de boerkes uit de provincie ten spijt. Een hoofdstad en metropool steekt daar torenhoog boven uit.
Inderdaad, de werkloosheid, criminaliteit, tienerzwangerschappen,.... in Brussel zijn op elk vlak torenhoog ten aanzien van waar dit boerke woont.

Oh en Ayne, enkel een idioot of een zeer arrogant persoon durft te beweren dat een taal in een regio nooit weer de overheid kan halen (levende taal anyway).

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 8 oktober 2009 om 20:54.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:55   #242
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
zonder West-Vlaams raak je nergens in West-Vlaanderen en dat heeft de VDAB, nochtans een oer-Vlaamse instelling heel goed begrepen.
Tiens, mijn ervaring is totaal anders.

Overigens, djimi bijvoorbeeld is een Westvlaming, en die is zelfs tot in Le Tout GRRRAND Bruxelles geraakt.

Geef toe, dat is onmogelijk, nu we het bedenken.

Ook djimi is fake, het kan niet anders.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:55   #243
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Inderdaad, de werkloosheid, criminaliteit, tienerzwangerschappen,.... in Brussel zijn op elk vlak torenhoog ten aanzien van waar dit boerke woont.
Maakt nu eenmaal deel uit van een echte stad of dacht je dat het in Londen, Parijs, New-York, Rome, Amsterdam, Berlijn, ... anders was? Daar lig ik niet wakker van.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:55   #244
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

hij is nu éénmaal een cultuurnihilist voor wie de franstalige cultuur alles betekent.

alsook een echte belgiscist: macht en geld zijn het belangrijkste.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 oktober 2009 om 20:58.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:55   #245
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken maar één taal. Die van het geld. En ik kan je verzekeren, de meeste kruipen voor mij welke taal ze ook spreken ...
AyneRand ... eh ... de mammon dienen? ...

Hebt u een (vaste) relatie met Pecunia?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:55   #246
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat dus in Brussel niet meer over de locale taal, en dat is zeker niet het Nederlands, maar over de locale taleN. Steek dat maar goed tussen je oren. Dat Brussel ooit nog Nederlandstalig zal worden, mag je op je buik schrijven.
tut tut, lange tenen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:58   #247
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:

Oh en Ayne, enkel een idioot of een zeer arrogant persoon durft te beweren dat een taal in een regio nooit weer de overheid kan halen (levende taal anyway).
Als ik uw taalgebruik overzie (overheid) is daar weinig kans toe ...
Oud 8 oktober 2009, 20:58   #248
grossetiesse
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Het wordt echt tijd dat men zich in Brussel en omgeving neerlegt bij het feit dat Vlaams-Brabant deel uitmaakt van Vlaanderen en niet van het Brussels Hoofdstedelijk gewest.
Citaat:
Wat u voorstelt, en wat uiteindelijk neerkomt op een ruime politieke uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als voorbode van het bij gebiedsuitbreiding inpalmen van Vlaams-Brabant (en Waals-Brabant) is voor Vlaanderen totaal onbespreekbaar, als u het nog niet mocht gemerkt hebben.
Politieke uitbreiding ... geen uitbreiding !
Wallonïe heeft Waals Brabant nodig, Vlaanderen zal nooit Vlaams Brabant loslaten ! Dus politieke uitbreiding ... volgens socioeconomisch redenen ! Ik voel me "Wavrien", Brabander, maar meer Brusselaar dan Waal.

Citaat:
Het is ook voor niets of niemand nodig : Brussel behoeft geen uitbreiding, vermits de grenzen tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Vlaanderen open zijn, en elke Brusselaar die het wenst vrij naar Vlaanderen (en terug) kan reizen, of zelfs desgewenst in Vlaanderen kan gaan wonen, voor zover hij/zij aan de voorwaarden voldoet die voor eenieder (en dus ook voor Brusselaars) gelden.
Het is nodig ! Brussel heeft een uitbreiding nodig ! In Vlaams en Waals brabant hebben wij de brusselse bourgeoisie ! Wij zijn verbrusseld, wij zijn een deel van Brussel ! Wat is Namen of Charleroi voor ons ? NIKS ! Brussel (en Belgïe) is alles ! Brussel heeft moeite door het feit dat de inwoners zijn 30% de meest rijke Brusselaars, 40% de armste Brusselaars, 10% fransen (redenen : de ISF en de TGV), 20% andere buitenlanders !
Er is geen echte grens maar de politieke grens is meer en meer een grens (met alle nadelen !). Dus laat maar de gewestelijke grens maar laat maar een politieke grens ontwikkelen !

Citaat:
De enige zinnige wijziging van de Belgische staatsindeling, voor zover men bij het huidige pseudo-federaal bestel wil blijven, of de stap zetten naar een confederaal bestel, zou bestaan uit het afschaffen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en dit gebied gewoon deel te laten uitmaken van Vlaanderen, zij het indien gewenst met een uitzonderlijk en/of uitdovend tweetalig statuut.
Dom ! Ooit gehoord dat een Brusselaar een verdeling van Belgïe in Vlaams en Waals wenste ? Brussel is Belgïe en Brussel zou moeten uitbreiden in het belang van Belgïe !
Brussel is geen deel van Vlaanderen of Wallonïe ! In geval van splitsing van Belgïe zal Brussel niet Vlaams worden, ook niet Waals ! Brussel zal voor de onafhankelijkheid kiezen en in Waals Brabant zullen wij pleiten voor een aanhechting bij Brussel om een klein Belgïe te ontwikkelen ! Wij willen niet Fransen worden, wij willen niet vlamingen worden, wij zijn geen Walen, wij zijn Belgen en Brussel+Waals Brabant zou heel leefbaar zijn !
Brussel is niet antiVlaams, Waals Brabant ook niet ! Brussel en WaalsBrabant zijn franstalig (met Brussel tweetalig maar met een meerderheid franstalig) en hebben niks tegen het nederlands ! In brussel en in Waals Brabant hebben de inwoners meestal een goed kennis van het nederlands. Buitenlanders of nieuwe inwoners hebben meer moeite en dus blijft er in Vlaanderen een beeld van Brussel waar geen nederlands gesproken is.

Citaat:
Brussel is immers, als enclave in Vlaanderen, niet bij machte om zelfstandig te bestaan : de voortdurende geldnood waarin het verkeert geeft voldoende blijk van deze evidentie. Deze precaire toestand zal er in de toekomst overigens niet op verbeteren.
1. Brussel kan zonder probleem zelfstandig bestaan. Verschillende economische studies hebben dit getoond !
2. In geval van splitsing : met hulp van Waals Brabant een van de sterkste regios in Europa zijn ! Een goed tandem : meer geld in Waals Brabant, een internationale beeld in Brussel.

Citaat:
De voor de hand liggende oplossing van dit probleem is niet een uitbreiding van Brussel, maar een incorporatie in het gebied dat Brussel omsluit, zegge Vlaanderen, zonder wiens centen Brussel overigens nu reeds helemaal de dieperik zou ingaan.
een incorporatie in het gebied dat Brussel omsluit : Juist : Brusselse hinterland : Vlaams en Waals Brabant.
zegge Vlaanderen, zonder wiens centen Brussel overigens nu reeds helemaal de dieperik zou ingaan : en zonder Brussel zou Vlaanderen niks zijn !

Citaat:
Trouwens, dergelijke incorporatie in Vlaanderen zou voor Brussel niets dan voordelen hebben. De voor één en ander volkomen onterecht de neus ophalende Brusselaars kunnen overigens gerust zijn : Vlaming worden belet hen niet van Brusselaar te blijven, net zoals de Gentenaars nog steeds Gentenaars zijn, de Antwerpenaars nog steeds Antwerpenaar, de Bruggelingen nog steeds Bruggeling, enz…enz… En voor de meest ferventen : ook dan kunt u thuis gerust een mondje Belgisch Frans blijven praten, als u dat graag wilt : niemand zal u dat beletten.
Brussel Vlaams kunnen jullie vergeten zoals een aantal franstaligen kunnen vergeten een staat wallonie-bruxelles !
Vlaams Waals en Brusselse politiek zijn 2 verschillende dingen.

Mijn voorstel was een uitbreiding op politieke vlak, niet op taalvlak.
Maar zelfs zoiets lijkt onaanvaardbaar op dit forum !
Franstalige politici zijn er niet tegen.
Enkele vlaamse politici ook niet : Pascal Smet, Annemie Neyts, Roland Duchatelet, Sven Gatz ... spreken zonder tabou over een uitbreiding van Brussel, tweetalige partijen, tegen de splitsing van BHV, enz ...
grossetiesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:59   #249
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
AyneRand ... eh ... de mammon dienen? ...

Hebt u een (vaste) relatie met Pecunia?
Het geld werkt voor mij ... de relatie niet omkeren hé
Oud 8 oktober 2009, 20:59   #250
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
.....Oh en Ayne, enkel een idioot of een zeer arrogant persoon durft te beweren dat een taal in een regio nooit weer de overheid kan halen (levende taal anyway).
Een zeer arrogant persoon is een idioot, in mijn boekje.
Oud 8 oktober 2009, 21:03   #251
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
Politieke uitbreiding ... geen uitbreiding !
Wallonïe heeft Waals Brabant nodig, Vlaanderen zal nooit Vlaams Brabant loslaten ! Dus politieke uitbreiding ... volgens socioeconomisch redenen ! Ik voel me "Wavrien", Brabander, maar meer Brusselaar dan Waal.

Het is nodig ! Brussel heeft een uitbreiding nodig ! In Vlaams en Waals brabant hebben wij de brusselse bourgeoisie ! Wij zijn verbrusseld, wij zijn een deel van Brussel ! Wat is Namen of Charleroi voor ons ? NIKS ! Brussel (en Belgïe) is alles ! Brussel heeft moeite door het feit dat de inwoners zijn 30% de meest rijke Brusselaars, 40% de armste Brusselaars, 10% fransen (redenen : de ISF en de TGV), 20% andere buitenlanders !
Er is geen echte grens maar de politieke grens is meer en meer een grens (met alle nadelen !). Dus laat maar de gewestelijke grens maar laat maar een politieke grens ontwikkelen !

Dom ! Ooit gehoord dat een Brusselaar een verdeling van Belgïe in Vlaams en Waals wenste ? Brussel is Belgïe en Brussel zou moeten uitbreiden in het belang van Belgïe !
Brussel is geen deel van Vlaanderen of Wallonïe ! In geval van splitsing van Belgïe zal Brussel niet Vlaams worden, ook niet Waals ! Brussel zal voor de onafhankelijkheid kiezen en in Waals Brabant zullen wij pleiten voor een aanhechting bij Brussel om een klein Belgïe te ontwikkelen ! Wij willen niet Fransen worden, wij willen niet vlamingen worden, wij zijn geen Walen, wij zijn Belgen en Brussel+Waals Brabant zou heel leefbaar zijn !
Brussel is niet antiVlaams, Waals Brabant ook niet ! Brussel en WaalsBrabant zijn franstalig (met Brussel tweetalig maar met een meerderheid franstalig) en hebben niks tegen het nederlands ! In brussel en in Waals Brabant hebben de inwoners meestal een goed kennis van het nederlands. Buitenlanders of nieuwe inwoners hebben meer moeite en dus blijft er in Vlaanderen een beeld van Brussel waar geen nederlands gesproken is.

1. Brussel kan zonder probleem zelfstandig bestaan. Verschillende economische studies hebben dit getoond !
2. In geval van splitsing : met hulp van Waals Brabant een van de sterkste regios in Europa zijn ! Een goed tandem : meer geld in Waals Brabant, een internationale beeld in Brussel.

een incorporatie in het gebied dat Brussel omsluit : Juist : Brusselse hinterland : Vlaams en Waals Brabant.
zegge Vlaanderen, zonder wiens centen Brussel overigens nu reeds helemaal de dieperik zou ingaan : en zonder Brussel zou Vlaanderen niks zijn !

Brussel Vlaams kunnen jullie vergeten zoals een aantal franstaligen kunnen vergeten een staat wallonie-bruxelles !
Vlaams Waals en Brusselse politiek zijn 2 verschillende dingen.

Mijn voorstel was een uitbreiding op politieke vlak, niet op taalvlak.
Maar zelfs zoiets lijkt onaanvaardbaar op dit forum !
Franstalige politici zijn er niet tegen.
Enkele vlaamse politici ook niet : Pascal Smet, Annemie Neyts, Roland Duchatelet, Sven Gatz ... spreken zonder tabou over een uitbreiding van Brussel, tweetalige partijen, tegen de splitsing van BHV, enz ...
kruip nu maar je bedje in.
tis bedtijd.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 21:04   #252
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik uw taalgebruik overzie (overheid) is daar weinig kans toe ...
In jouw geval is het dus beide, de overheid halen was een bewuste keuze. Wie denk je trouwens dat je "Ik ben een schatrijk genie" verhaaltje gelooft ?
Oud 8 oktober 2009, 21:04   #253
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
zonder West-Vlaams raak je nergens in West-Vlaanderen en dat heeft de VDAB, nochtans een oer-Vlaamse instelling heel goed begrepen.
Ik ben een geboren en getogen West-Vlaming, en het feit dat ik nu al een dikke vijftien jaar in Brussel woon en werk heeft mij er niet van weerhouden voeling met mijn 'thuisland' te blijven houden.

Ik kan u verzekeren dat ik al veel baarlijke nonsens van uw hand heb gelezen, maar met deze bijdrage steekt u zichzelf in het debiteren daarvan met de vingers in de neus voorbij.

Wat ik wèl al heb meegemaakt, is dat ik in winkels en horeca-bedrijven aan de kust niet in het Nederlands, maar nog véél minder in het West-Vlaams terecht kon.

Il fallait utiliser la langue de Degrelle, sinon rien. Noblesse oblige, n'est-ce pas.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 21:05   #254
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
In jouw geval is het dus beide, de overheid halen was een bewuste keuze. Wie denk je trouwens dat je "Ik ben een schatrijk genie" verhaaltje gelooft ?
Sinds wanneer is "wie" belangrijk? ROFLOL!!!!
Oud 8 oktober 2009, 21:06   #255
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bent de Mammon himself ?

Oud 8 oktober 2009, 21:08   #256
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
.....Ooit gehoord dat een Brusselaar een verdeling van Belgïe in Vlaams en Waals wenste ? ....
Dank voor uw uitgebreide reactie op mijn post.

Ik nam evenwel de vrijheid uw bijdrage te reduceren tot één zin in citaat hierboven ; de essentie, waarop gans uw betoog berust.

Mijn antwoord :

Wat de Brusselaars al dan niet wensen, speelt in een democratische staat België, hoe deze ook staatkundig wordt ingericht, zo goed als geen enkele rol, vermits de Brusselaars slechts een zeer kleine minderheid van de bevolking uitmaken.
Oud 8 oktober 2009, 21:09   #257
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Brussel kan zonder probleem zelfstandig bestaan. Verschillende economische studies hebben dit getoond !

...
Verschillende economische studies hebben ook 'getoond' (vurig betoogd, zelfs) dat banken en staten niet failliet konden gaan.

Was dat effe lachen toen we die verschillende economische studies in de prullenmand konden gooien!

Laatst gewijzigd door djimi : 8 oktober 2009 om 21:10.
Oud 8 oktober 2009, 21:10   #258
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maakt nu eenmaal deel uit van een echte stad of dacht je dat het in Londen, Parijs, New-York, Rome, Amsterdam, Berlijn, ... anders was? Daar lig ik niet wakker van.
Doorgaans is het gemiddelde in hoofdsteden hoger dan het landelijk gemiddelde maar...bvb 20,8% werkloosheid in Brussel, wat is Londen nu weer atm, 7%, 8%?

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 8 oktober 2009 om 21:11.
Oud 8 oktober 2009, 21:12   #259
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben een geboren en getogen West-Vlaming, en het feit dat ik nu al een dikke vijftien jaar in Brussel woon en werk heeft mij er niet van weerhouden voeling met mijn 'thuisland' te blijven houden.

Ik kan u verzekeren dat ik al veel baarlijke nonsens van uw hand heb gelezen, maar met deze bijdrage steekt u zichzelf in het debiteren daarvan met de vingers in de neus voorbij.

Wat ik wèl al heb meegemaakt, is dat ik in winkels en horeca-bedrijven aan de kust niet in het Nederlands, maar nog véél minder in het West-Vlaams terecht kon.

Il fallait utiliser la langue de Degrelle, sinon rien. Noblesse oblige, n'est-ce pas.
Waarom zou de VDAB die cursus organiseren, denk je?

Hebben ze geld over misschien?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 21:12   #260
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ligt Pecunia onderop?

Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be