Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2009, 13:18   #361
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

We zijn weer serieus aan het afdwalen.

het gaat hier over BHV.

wie gelooft er nog dat Brussel niet zal uitgebreid worden als compensatie voor de splitsing?
uiteraard zal het nooit zo mogen noemen, maar het zal in de praktijk er wel op neerkomen.
Oud 9 oktober 2009, 13:36   #362
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

het gaat hier over BHV.

wie gelooft er nog dat Brussel niet zal uitgebreid worden als compensatie voor de splitsing?
uiteraard zal het nooit zo mogen noemen, maar het zal in de praktijk er wel op neerkomen.
Waar denk jij dan aan, vlijmscherp?

Welke concrete compensaties zitten er volgens jou in de pijplijn?

En welke concrete Vlaamse acties zou jij - ter compensatie van die compensaties - voorstellen?

Wat denk je van het openen van tweetalige kindercrèches/onthaalcentrua hier in het Brusselse (als privé-initiatief!):
Turks-Nederlands, Arabisch-Nederlands, Rif-Nederlands, Lingala-Nederlands, Spaans-Nederlands, Pools-Nederlands, ...

En van een sterk uitgebouwde Nederlandstalige jeugdbeweging die de kindjes die in die crèches werden opgevangen mogelijkheden tot ontspanning en zelfontplooiing kan bieden?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 13:40   #363
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

En welke concrete Vlaamse acties zou jij - ter compensatie van die compensaties - voorstellen?

Wat denk je van het openen van tweetalige kindercrèches/onthaalcentrua hier in het Brusselse (als privé-initiatief!):
Turks-Nederlands, Arabisch-Nederlands, Rif-Nederlands, Lingala-Nederlands, Spaans-Nederlands, Pools-Nederlands, ...

En van een sterk uitgebouwde Nederlandstalige jeugdbeweging die de kindjes die in die crèches werden opgevangen mogelijkheden tot ontspanning en zelfontplooiing kan bieden?
- behoud van stemrecht in Brussel voor Franstaligen uit Halle-Vilvoorde, of zelfs uit geheel Vlaams-Brabant, als "compensatie" zal geregeld worden dat de Vlamingen uit Waals-Brabant ook in Brussel kunnen stemmen.
- een regeling zodat niet alleen de Vlaamse regering bevoegd is voor de benoeming van de burgemeesters uit de rand.
- belastingen uit Halle-Vilvoorde die voor een stuk naar Brussel vloeien.
- versterking faciliteiten in faciliteitengemeentes richting tweetaligheid.
Oud 9 oktober 2009, 14:05   #364
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Daar heb ik deze week net een artikeltje over geschreven. Enfin, 't gaat over migranten en migratie in het algemeen, maar dit idee komt er ook in voor. Eigenlijk zou de VVB dat moeten doen, moest de VVB werkelijk een VVB zijn. Maar dat is ze niet.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 15:06   #365
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

het gaat hier over BHV.

dat hoop ik toch wel, waarom denkt u van niet?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 16:57   #366
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Verschoon mij, maar vraag aan een willekeurige deskundige ter zake naar een regio die 'de toekomst heeft' en Kortrijk komt ongetwijfeld voorlopig niet aan bod. Daarmee bedoel ik niets negatiefs, maar u schijnt op basis van vermeende tweetaligheid aldaar uw conclusie daaraan te verbinden.
maar Rijsel wel en Kortrijk is zo slim geweest om er zijn karretje aan te hangen en het niet erg te vinden dat veel Franstaligen daar (nog) geen NL kennen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 17:19   #367
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
maar Rijsel wel en Kortrijk is zo slim geweest om er zijn karretje aan te hangen en het niet erg te vinden dat veel Franstaligen daar (nog) geen NL kennen.
Laat ik het dan omdraaien, voordat wij elkaar verkeerd begrijpen: als tweetalige regios de toekomst hebben, wat heeft Kortrijk dan méér aan toekomst dan zeg Leiden, Maastricht of Potsdam.
Ik denk namelijk, 'niets', ergo uw stelling klopt niet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 19:40   #368
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Laat ik het dan omdraaien, voordat wij elkaar verkeerd begrijpen: als tweetalige regios de toekomst hebben, wat heeft Kortrijk dan méér aan toekomst dan zeg Leiden, Maastricht of Potsdam.
Ik denk namelijk, 'niets', ergo uw stelling klopt niet.
Zeker Maastricht ligt in een drietalige regio met Wallonië en Duitsland in de buurt.

Tweetaligheid zorgt alvast voor sneller werkende hersenen.

Door contacten met andere regio's doet men meer ideeën op en moet men creatiever zijn om oplossingen te vinden.

Eentaligheid = steriliteit; kijk maar eens hoe saai en slaapverwekkend de debatten in Nederland zijn.

Ik las ooit van een Nederlandse politicus: de Belgische politici zijn geknipt voor Europa; door hun jarenlange ervaring met NL en FR in hun parlement zijn ze meesters in het zoeken naar een werkend compromis.
Wij kunnen daar in Nederland nooit op oefenen en slaan de bal in Europa altijd mis. Wij slaan en nu parafraseer ik: wij slaan gewoon hard in het midden van die bal; de Belgen weten echter perfect hoe ze de bal moeten raken om geen brokken te maken.
Oud 9 oktober 2009, 19:45   #369
Shadowke

Standaard

Citaat:
Zeker Maastricht ligt in een drietalige regio met Wallonië en Duitsland in de buurt.

Door contacten met andere regio's doet men meer ideeën op en moet men creatiever zijn om oplossingen te vinden.

Eentaligheid = steriliteit; kijk maar eens hoe saai en slaapverwekkend de debatten in Nederland zijn.

Ik las ooit van een Nederlandse politicus: de Belgische politici zijn geknipt voor Europa; door hun jarenlange ervaring met NL en FR in hun parlement zijn ze meesters in het zoeken naar een werkend compromis.
Wij kunnen daar in Nederland nooit op oefenen en slaan de bal in Europa altijd mis. Wij slaan en nu parafraseer ik: wij slaan gewoon hard in het midden van die bal; de Belgen weten echter perfect hoe ze de bal moeten raken om geen brokken te maken.
die compromissen werden wel altijd betaald met Vlaams geld en Vlaams grondgebied.
en nu lukt het niet meer om compromissen te bereiken.
rede: Vlaanderen is het beu.
als één van de Vlaamse partijen durft toe te geven aan Waalse eisen worden ze electoraal afgestraft dat ze niet meer weten wat hen overkwam.
men heeft geen andere keus meer dan te weigeren.
en als Belgiê hierdoor ontploft? so be it!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 oktober 2009 om 19:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 19:48   #370
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
die compromissen werden wel altijd betaald met Vlaams geld en Vlaams grondgebied.
en nu lukt het niet meer om compromissen op te stellen.
U vertelt steeds dezelfde onzin. Uw plaat blijft hangen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 19:50   #371
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en nu lukt het niet meer om compromissen te bereiken.
als één van de Vlaamse partijen durft toe te geven aan Waalse eisen worden ze electoraal afgestraft dat ze niet meer weten wat hen overkwam.
men heeft geen andere keus meer dan te weigeren.
en als Belgiê hierdoor ontploft? so be it!
De cd&v = de partij waar het zoeken en vinden van een compromis de hoogste kunst is; gaat weer vooruit in de laatste peiling.
En na Herman staat Steven Vanackere klaar om de kunst van het compromis zoeken en vinden naar alweer een hoger plan te tillen.
Enkel Leterme had het niet goed in de vingers; maar die is dan ook op het voorplan verschenen op een moment dat de cd&v in een dipje zat en niemand de leider van de cd&v wou zijn.
Oud 9 oktober 2009, 19:56   #372
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U vertelt steeds dezelfde onzin. Uw plaat blijft hangen.
de waarheid doet nu éénmaal pijn.
Oud 9 oktober 2009, 19:57   #373
Shadowke

Standaard

Citaat:
De cd&v = de partij waar het zoeken en vinden van een compromis de hoogste kunst is; gaat weer vooruit in de laatste peiling.
En na Herman staat Steven Vanackere klaar om de kunst van het compromis zoeken en vinden naar alweer een hoger plan te tillen.
Enkel Leterme had het niet goed in de vingers; maar die is dan ook op het voorplan verschenen op een moment dat de cd&v in een dipje zat en niemand de leider van de cd&v wou zijn.
tja en toch mogen ze niet toegeven of de cd&v zakt onder de 15 %
Oud 9 oktober 2009, 20:03   #374
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja en toch mogen ze niet toegeven of de cd&v zakt onder de 15 %
de cd&v weet perfect hoe ze de zaken moet verkopen.
ze hebben even in een dipje gezeten; maar nu zitten ze weer op koers hoor.

Het mooiste voorbeeld is hoe jongerenvoorzitter en beeldenstormer Bert Debrandere op een zijspoor gezet werd.

Vroegere jongerenvoorzitters zoals Martens en Eric van rompuy zijn wel kunnen doorbreken omdat ze zich na de sturm und drang hebben bekwaamd in de kunst van het compromis.
Oud 9 oktober 2009, 20:21   #375
Shadowke

Standaard

Citaat:
de cd&v weet perfect hoe ze de zaken moet verkopen.
ze hebben even in een dipje gezeten; maar nu zitten ze weer op koers hoor.

Het mooiste voorbeeld is hoe jongerenvoorzitter en beeldenstormer Bert Debrandere op een zijspoor gezet werd.

Vroegere jongerenvoorzitters zoals Martens en Eric van rompuy zijn wel kunnen doorbreken omdat ze zich na de sturm und drang hebben bekwaamd in de kunst van het compromis.
jij droomt nog steeds dat belgie blijft bestaan.
droom maar rustig verder dan.
ik droom niet en ga op mijn gevoel af. dat zegt iets héél anders.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 9 oktober 2009 om 20:22.
Oud 9 oktober 2009, 20:31   #376
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
jij droomt nog steeds dat belgie blijft bestaan.
droom maar rustig verder dan.
ik droom niet en ga op mijn gevoel af. dat zegt iets héél anders.
Ik ga op de realiteit af.
Oud 9 oktober 2009, 20:32   #377
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik ga op de realiteit af.
als je de kranten moet geloven ...
Oud 9 oktober 2009, 20:41   #378
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Rijsel, in Duinkerken, in de hele 'Pays Bas français' eigenlijk, wonen dan ook véél Frans-taligen die er zich allerminst voor schamen 'flamands' zijn.

Laatst gewijzigd door djimi : 9 oktober 2009 om 20:42.
Oud 9 oktober 2009, 20:47   #379
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens:

Citaat:
Tja, zo zijn alle eentalige regio's wel uit te breiden tot het meertalige regios worden. Maastricht is eentalig Nederlands, Aachen is eentalig Duits en Luik is echt niet meertalig.

Citaat:

Dat mag wel zo zijn, maar de regio's die u noemt voldoen niet aan mijn criteria van meertaligheid. Maar ja, het is een dynamische regio, natuurlijk met contacten over en weer.

Citaat:
........... dus debatten in eentalige landen zijn saaier..? => bwahahaha

Citaat:
Ooit gehoord van het poldermodel? Als men ergens meester is in het zoeken naar een compromis, dan is het nota bene in Nederland. En dat heeft niets met talen te maken. Ik denk dat u met uw misplaatst pleidooi voor meertaligheid, hoe nobel ook, de plank behoorlijk mis slaat.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 20:47   #380
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Eentaligheid = steriliteit

...
Als ik dat hier in bepaalde delen van Bruxelles een beetje te luid loop te schreeuwen, riskeer ik een toek op m'n bakkes.

Zèlfs - of beter: vooral - als ik dat in het Frans zou doen (want dan word ik gewoon gemakkelijker begrepen).

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be