Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2009, 15:50   #101
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Door het zomeruur slapen we minder, het is veel te lang klaar en warm om op tijd te slapen en 's anderdaags moeten we voor dag en dauw opstaan.
Vooral kinderen ondervinden schade, omdat ze door te weinig slaap, een of andere stof, waarvan ik de naam moet opzoeken, te weinig aanmaken. Tot deze conclusie kwam een kinderarts uit Bordeaux.

Twee maal per jaar met je bioritme sollen is ook niet gezond en het aantal ingenomen slaappillen stijgt enorm.
http://www.senat.fr/rap/r96-13/r96-13_mono.html#toc10
Oh, ben jij er zo eentje? Een van die twaalf mensen die twee keer per jaar komen klagen over hoe hun bioritme verstoord wordt door dat vreselijke zomer- en winteruur. Mag ik dan ook aannemen dat jij altijd op hetzelfde uur gaat slapen, het nooit eens wat later maakt, nooit naar het buitenland reist, nog nooit een periode extreem hard moeten werken enz.?

Volgens mij bestaat er geen causaal verband tussen de hoeveelheid ingenomen slaappillen en zomer- of winteruur. Ik zou eerder zoeken naar een causaal verband tussen cerebrale overstimulatie (door de hele tijd bezig te zijn met geestelijke activiteiten, daarom nog geen zinvolle) gekoppeld aan een compleet gebrek aan lichamelijke inspanning en het aantal genomen slaapmiddelen. Dan heb je ineens ook een verklaring voor het fenomeen overgewicht.

Bovendien reizen miljoenen mensen regelmatig naar gebieden met andere tijdzones. Ik hoor daar zelf ook bij: een paar dagen (in het allerslechtste geval) jetlag en dat is het dan. Dat maakt mensen niet ongelukkig, gewoon een paar dagen moe en wat lusteloos (zou dus eerder goed moeten zijn tegen overgewicht).

BTW: de stof waarnaar je zoekt is melatonine. De productie daarvan wordt ook afgeremd door achter pc of tv te zitten.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 16:05   #102
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je een stress eter bent, moet je dan niet in de eerste plaats proberen iets aan die stress te doen?
Ik vrees dat dat mijn karakter is..zenuwachtig van aard.
Oud 18 oktober 2009, 16:06   #103
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
geraak gewoon af van uw chocola- en vetverslaving. Met een beetje karakter lukt dat zeker.

En dat mag gerust met wat dwang.
Proficiat!
Oud 18 oktober 2009, 16:27   #104
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lampedeir Bekijk bericht
Yoga al uitgeprobeerd, dansles?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 16:31   #105
Steve_M

Standaard

Citaat:
Je kan je via je huisarts ook laten doorverwijzen naar een kinesist om ademhalings- en ontspanningstechnieken aan te leren. Wordt zelfs terugbetaald tot 18 beurten, maar dan ken je voldoende technieken om dat thuis te doen.
Oud 18 oktober 2009, 16:34   #106
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Yoga al uitgeprobeerd, dansles?
Geloof me als ik zeg dat ik al vanalles heb geprobeerd... let wel.. ik vreet de kast niet leeg he'.
Ik train 3 keer per week in de fitness. (een uur gewichten sleuren en een uur cardio)
Ik heb het redelijk onder controle...ik steek een pijp op...lekker alles onder controle... of hoe je ongezond met ongezond kan aanpakken...
bedankt voor de tips...
Oud 18 oktober 2009, 16:37   #107
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ikzelf weeg 120, ik voel mij goed alleen moeite met trappen enzo.
Ik weeg waarschijnlijk wel even boven de honderd (geen flauw idee), ik wordt nooit ingehaald op de trap, en dat is toch vreemd gezien ik meestal met twee zware rugzakken over de stationstrap mijn trein probeer te halen terwijl mijn "tegenstander" hetzelfde probeert te doen over de roltrap. Ik papzak dus fijn door.

En qua bioritme maak ik als student ook wel ergere dingen mee dan een uurtje verschuiven voor de zomertijd.

[/ik hou niet zo van zinnige dingen bijdragen]

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 18 oktober 2009 om 16:39.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:00   #108
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Oh, ben jij er zo eentje? Een van die twaalf mensen die twee keer per jaar komen klagen over hoe hun bioritme verstoord wordt door dat vreselijke zomer- en winteruur. Mag ik dan ook aannemen dat jij altijd op hetzelfde uur gaat slapen, het nooit eens wat later maakt, nooit naar het buitenland reist, nog nooit een periode extreem hard moeten werken enz.?
Ja ik ben één van de velen die last heeft van de verandering van uur, en van het zomeruur zelf, als het laat klaar en warm is. Ik ga om 22uur - 22uur30 slapen; want ik moet om 5uur45 opstaan. Als het tot 23 uur klaar is, is dat lastig.

Citaat:
Volgens mij bestaat er geen causaal verband tussen de hoeveelheid ingenomen slaappillen en zomer- of winteruur. Ik zou eerder zoeken naar een causaal verband tussen cerebrale overstimulatie (door de hele tijd bezig te zijn met geestelijke activiteiten, daarom nog geen zinvolle) gekoppeld aan een compleet gebrek aan lichamelijke inspanning en het aantal genomen slaapmiddelen. Dan heb je ineens ook een verklaring voor het fenomeen overgewicht.
Als dit de oorzaak zou zijn, heb je toch geen periodieke piek bij het veranderen van uur.
toemaatje

Citaat:
Bovendien reizen miljoenen mensen regelmatig naar gebieden met andere tijdzones. Ik hoor daar zelf ook bij: een paar dagen (in het allerslechtste geval) jetlag en dat is het dan. Dat maakt mensen niet ongelukkig, gewoon een paar dagen moe en wat lusteloos (zou dus eerder goed moeten zijn tegen overgewicht).
Que ces effets soient qualifiés de transitoires et considérés comme résorbés au bout d'une période maximale de trois semaines -deux fois par an- ne doit pas conduire �* les minimiser. La longueur de la période d'adaptation montre que le problème de l'heure d'été serait d'une autre nature que celui du décalage horaire. Certaines études scientifiques (15(*)) ont établi, en effet, que dans le cas d'un déplacement transfuseaux, le rythme biologique du voyageur se trouve certes en décalage avec l'heure locale, mais l'activité extérieure étant décalée dans les mêmes proportions, son adaptation est facilitée. Au contraire, dans le cas du changement d'heure, le temps réel n'est pas modifié et c'est l'individu qui doit décaler l'ensemble de son activité par rapport au temps et �* sa situation géographique inchangés.

Citaat:
BTW: de stof waarnaar je zoekt is melatonine. De productie daarvan wordt ook afgeremd door achter pc of tv te zitten.
Ik denk niet dat de stof die ik zoek melatonine is, melatonine is de stof die je zegt dat je moe bent.
De stof die ik zoek wordt aangemaakt terwijl je slaapt, vooral door kinderen die de stof nog hebben voor hun ontwikkeling.
Oud 18 oktober 2009, 17:00   #109
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik weeg waarschijnlijk wel even boven de honderd (geen flauw idee),..
da's veel
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 17:35   #110
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ja ik ben één van de velen die last heeft van de verandering van uur, en van het zomeruur zelf, als het laat klaar en warm is. Ik ga om 22uur - 22uur30 slapen; want ik moet om 5uur45 opstaan. Als het tot 23 uur klaar is, is dat lastig.
Gordijnen? Oogmaskertje?

Citaat:
Als dit de oorzaak zou zijn, heb je toch geen periodieke piek bij het veranderen van uur.
toemaatje
Kun je mij gewoon de cijfers geven die die periodieke piek in geneesmiddelengebruik aanwijzen, want ik ben echt niet van plan een verslag van de Franse senaat door te lezen. Eenvoudig: hoeveel slaapmiddelen worden er doorheen het jaar genomen, hoeveel in de periode dat de klok verzet wordt.

Citaat:
Que ces effets soient qualifiés de transitoires et considérés comme résorbés au bout d'une période maximale de trois semaines -deux fois par an- ne doit pas conduire �* les minimiser. La longueur de la période d'adaptation montre que le problème de l'heure d'été serait d'une autre nature que celui du décalage horaire. Certaines études scientifiques (15(*)) ont établi, en effet, que dans le cas d'un déplacement transfuseaux, le rythme biologique du voyageur se trouve certes en décalage avec l'heure locale, mais l'activité extérieure étant décalée dans les mêmes proportions, son adaptation est facilitée. Au contraire, dans le cas du changement d'heure, le temps réel n'est pas modifié et c'est l'individu qui doit décaler l'ensemble de son activité par rapport au temps et �* sa situation géographique inchangés.
"Le temps réel" is een bijzonder problematisch concept in dit stukje tekst. Maar dan nog: het ging over de vraag waarom mensen ongelukkig waren. Dan denk ik eerlijk gezegd dat de invloed van het zomeruur in vergelijking met een boel andere factoren te verwaarlozen is.

Citaat:
Ik denk niet dat de stof die ik zoek melatonine is, melatonine is de stof die je zegt dat je moe bent.
Circadian rhythm

In humans, melatonin is produced by the pineal gland, a gland about the size of a pea, located in the center of the brain but outside of the blood-brain barrier. The melatonin signal forms part of the system that regulates the sleep-wake cycle by chemically causing drowsiness and lowering the body temperature, but it is the central nervous system (more specifically, the suprachiasmatic nuclei, SCN) that controls the daily cycle in most components of the paracrine and endocrine systems[23][24] rather than the melatonin signal (as was once postulated).

Melatonine is betrokken bij tal van andere biologische processen (onder andere lijkt het verantwoordelijk te zijn voor het signaal dat de puberteit begint), zie http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Citaat:
De stof die ik zoek wordt aangemaakt terwijl je slaapt, vooral door kinderen die de stof nog hebben voor hun ontwikkeling.
Somatotropine of groeihormoon wordt ook voornamelijk tijdens de slaap aangemaakt, maar dat is hier irrelevant, aangezien de piek plaatsvindt twee uur na het inslapen.

Ook prolactine is een optie, maar opnieuw: de productie is gevoelig hoger tijdens de slaap, ongeacht wanneer die slaap plaatsvindt. Dat geldt trouwens voor de meeste hormonen.
Oud 18 oktober 2009, 18:20   #111
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Gordijnen? Oogmaskertje?
En vanaf welk uur moet ik naar binnen in mijn verduisterde huis om me op tijd moe te voelen? Tot meerdere eer en glorie van wie of wat?

Citaat:
Kun je mij gewoon de cijfers geven die die periodieke piek in geneesmiddelengebruik aanwijzen, want ik ben echt niet van plan een verslag van de Franse senaat door te lezen. Eenvoudig: hoeveel slaapmiddelen worden er doorheen het jaar genomen, hoeveel in de periode dat de klok verzet wordt.
Ik zal het terug opzoeken.

Citaat:
"Le temps réel" is een bijzonder problematisch concept in dit stukje tekst. Maar dan nog: het ging over de vraag waarom mensen ongelukkig waren. Dan denk ik eerlijk gezegd dat de invloed van het zomeruur in vergelijking met een boel andere factoren te verwaarlozen is.
Dit stuk citeerde ik om uit te leggen wat het verschil is tussen de bioritme-verstoring door jetlag en door zomeruur.

Citaat:
Circadian rhythm

In humans, melatonin is produced by the pineal gland, a gland about the size of a pea, located in the center of the brain but outside of the blood-brain barrier. The melatonin signal forms part of the system that regulates the sleep-wake cycle by chemically causing drowsiness and lowering the body temperature, but it is the central nervous system (more specifically, the suprachiasmatic nuclei, SCN) that controls the daily cycle in most components of the paracrine and endocrine systems[23][24] rather than the melatonin signal (as was once postulated).

Melatonine is betrokken bij tal van andere biologische processen (onder andere lijkt het verantwoordelijk te zijn voor het signaal dat de puberteit begint), zie http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin
Dat is dus niet de stof die ik zocht

Citaat:
Somatotropine of groeihormoon wordt ook voornamelijk tijdens de slaap aangemaakt, maar dat is hier irrelevant, aangezien de piek plaatsvindt twee uur na het inslapen.

Ook prolactine is een optie, maar opnieuw: de productie is gevoelig hoger tijdens de slaap, ongeacht wanneer die slaap plaatsvindt. Dat geldt trouwens voor de meeste hormonen.
Maar de duur van de slaap is wel belangrijk.
Oud 18 oktober 2009, 18:33   #112
Steve_M

Standaard

Citaat:
En vanaf welk uur moet ik naar binnen in mijn verduisterde huis om me op tijd moe te voelen? Tot meerdere eer en glorie van wie of wat?
Als je graad van vermoeidheid echt alleen afhangt van het licht (wat raar is als je sinds 5.45 uur op bent en nog om een andere reden, maar daarover later meer), dan kan je altijd een brilletje opzetten dat blauw licht blokkeert. Dan kan je rustig buiten blijven zitten en maak je toch melatonine aan.

Citaat:
Dit stuk citeerde ik om uit te leggen wat het verschil is tussen de bioritme-verstoring door jetlag en door zomeruur.
Dat is mooi, maar ik blijf het hele concept 'temps réel' nogal dubieus vinden.

Citaat:
Dat is dus niet de stof die ik zocht
Niet het punt: jij schreef dat melatonine het hormoon is dat je zegt dat je moe bent, dat is dus niet zo. Mensen zijn nl. geen vogels waarbij waak- en slaapcycli uitsluitend van het licht afhangen.

Citaat:
Maar de duur van de slaap is wel belangrijk.
Hangt van hormoon tot hormoon af.
Oud 18 oktober 2009, 18:55   #113
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

papzakkerij doet het blijkbaar goed op dit forum,internet
Oud 18 oktober 2009, 18:58   #114
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Ik heb heel mijn leven teveel gewogen met als hoogtepunt dat ik 85,6 kilo woog een paar jaar geleden (wat 20 kilo teveel is). Ben dan op drie maand twintig kilo afgevallen. Zo simpel is dat.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 19:12   #115
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je graad van vermoeidheid echt alleen afhangt van het licht (wat raar is als je sinds 5.45 uur op bent en nog om een andere reden, maar daarover later meer), dan kan je altijd een brilletje opzetten dat blauw licht blokkeert. Dan kan je rustig buiten blijven zitten en maak je toch melatonine aan.
Dat zal ik eens proberen, het leven door een blauwe bril bekijken. Ik ben curieus wat het zal geven.
Moest je ook nog willen vertellen tot meerdere eer en glorie van wie of wat ik dit zomeruur moet ondergaan.

Citaat:
Dat is mooi, maar ik blijf het hele concept 'temps réel' nogal dubieus vinden.
Waarom?
Maar je kan niet ontkennen dat zowel jetlag als de wijziging van het uur een invloed hebben op de mens, waar velen last van hebben.

Citaat:
Niet het punt: jij schreef dat melatonine het hormoon is dat je zegt dat je moe bent, dat is dus niet zo. Mensen zijn nl. geen vogels waarbij waak- en slaapcycli uitsluitend van het licht afhangen.
Van wat hangt het nog af?
Het speelt toch een belangrijke rol.

Citaat:
Hangt van hormoon tot hormoon af.
Dus is de slaapduur wel van belang.
Oud 18 oktober 2009, 19:13   #116
artisjok
Banneling

Standaard

Bij mijn zoektocht naar de bewuste stof, vond ik toevallig een artikel dat een verband legt bij kinderen tussen slaaptekort en overgewicht.

Slaaptekort maakt kinderen dik
http://www.healthandfood.be/html/nl/bref/81/manque.htm#
"De onderzoekers berekenden dat voor ieder uur meer slaap, het risico op zwaarlijvigheid van 36 naar 30 % daalt voor de jongste kinderen en van 34 naar 30 % voor de oudste kinderen in de onderzochte populatie."

Ik weet niet of dit een groot risico is.
Oud 18 oktober 2009, 19:46   #117
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dat zal ik eens proberen, het leven door een blauwe bril bekijken. Ik ben curieus wat het zal geven.
Moest je ook nog willen vertellen tot meerdere eer en glorie van wie of wat ik dit zomeruur moet ondergaan.
Dat wil ik je gerust uitleggen in een draad over voor- en nadelen van de zomertijd. Wellicht bestaat zo'n draad al. Uiteindelijk ging het hier over zwaarlijvigheid. Iemand verbond dat aan het 'feit' dat mensen nu ongelukkiger zouden zijn dan vroeger. Jij verbond dat dan weer aan de zomertijd. Ik vind die hele redenering nogal bij de haren gesleurd.

Citaat:
Waarom?
Maar je kan niet ontkennen dat zowel jetlag als de wijziging van het uur een invloed hebben op de mens, waar velen last van hebben.
Wat is het nu, in je vorige post argumenteerde je nog dat er een fundamenteel verschil bestond tussen jetlag en de wijziging van het uur. Opnieuw voer voor een andere draad. In de context van deze draad: last hebben van iets =/= ongelukkig zijn =/= zwaarlijvig zijn.

Citaat:
Dus is de slaapduur wel van belang.
Soms.
Oud 18 oktober 2009, 20:00   #118
artisjok
Banneling

Standaard

Ok, terug on topic

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Nu komen wij bij de belangrijke vraag: wat vooroorzaakt ongelukkigheid in onze samenleving? Is de hoeveelheid ongelukkige mensen even groot in alle samenlevingen, of is ze groter nu?
Dit vind ik zo'n belangrijke vraag dat je er beter een aparte draad over begint.

Zou het kunnen dat de voedingswijze een invloed heeft op onze psyche en mate van gelukkig zijn?

Ironchef haalt hier een belangrijke reden aan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Ik denk wel dat het aantal ongelukkigen tegenwoordig groter is dan vroeger. Men heeft nu de luxe om ongelukkig te zijn.
Ik denk dat het zomeruur er ook nog altijd voor iets tussen zit.
Oud 18 oktober 2009, 20:23   #119
d24e
Partijlid

d24e's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof me als ik zeg dat ik al vanalles heb geprobeerd... let wel.. ik vreet de kast niet leeg he'.
Ik train 3 keer per week in de fitness. (een uur gewichten sleuren en een uur cardio)
Ik heb het redelijk onder controle...ik steek een pijp op...lekker alles onder controle... of hoe je ongezond met ongezond kan aanpakken...
bedankt voor de tips...
Ik probeer hier niet als klootzak over te komen maar vind je dat dan geen tijdverspilling, dat fitnessen zonder ernaast op je voeding te letten?
Dat is zoals mensen die een paar uur gaan wielrennnen en dan erna enkele pinten drinken in een café. Daar heb je dus echt niets aan.
d24e is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2009, 21:40   #120
webzwerver
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Allé, na de homo nu de dikkere medemens!
Volgens mij is er in Vlaanderen op dit gebied niet echt een probleem, wel in Engeland en Amerika bijvoorbeeld. En bovendien is dik zijn soms gerelateerd aan armoede, gezond eten is ook duur! ( goed brood, verse groenten en fruit, mager vlees,broodbeleg, volkoren pasta en rijst zijn duurder dan ongezonde producten)

Aanleg speelt ook een rol, depressie werkt dik zijn ook in de hand, echt, langzamerhand mag niets meer zeker? Wie ook maar enigszins afwijkt moet maar betalen? Waar stopt dit eigenlijk? En nee, ik ben zelf niet dik!
Wat met de moddervette homo's ?
webzwerver is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be