![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 november 2009 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar u en uw medestanders kijken blijkbaar alleen naar de feiten wanneer ze u aanstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#324 |
Europees Commissaris
|
![]() System redeneert zoals de belgische machthebbers van weleer : Vlaams en Nederlands zijn twee verschillende talen, hetgeen natuurlijk onzin is. Op die manier konden ze de Vlamingen klein houden op taalgebied. Een gemeenschappelijke taal was en is nu nog een bedreiging voor de éénheid van België. De Groot-Nederlandse gedachte bezorgt de belgicisten nachtmerries.
Maar de Vlamingen worden meer en meer zelfbewust, de belgische ballon is aan het zakken. Te dikwijls opgelapt en bovendien is het gas op en alle ballast uitgekieperd. De weg naar hereniging is moeilijk maar onafwendbaar. Stap voor stap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij dat, voor wat Vlaanderen betreft, anders wil zoals je zielsvriendje system, en ons Nederlands "Vlaams" gaan heten, dan moet je consequent zijn en daar bij jou aan je Waalse volksgenoten zeggen dat ze voortaan hun Frans met de term "Wallon" moeten aanduiden. Het is dus helemaal niet ingewikkeld. En wie het tegendeel beweert is gewoon van kwade trouw. Wat overigens van ons duo Statler en Waldorf op dit forum reeds lang is aangetoond. Ik laat het aan jou over te bepalen wie van die twee jij bent.
![]() |
![]() |
#328 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Statler en Waldorf ? is dat niet wat teveel eer ?. ook niet Laurel&Hardy ! Eerder Jansens&Jansen
![]() |
![]() |
#329 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 november 2009 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen spreekt heus niet iedereen dat AN volgens de boekjes. Hierdoor ontstaan er natuurlijk allerlei varianten en tussenvormen. Net zo bestaat ook "hét" Frans, d.i. de standaardtaal zoals genormeerd naar woordenschat, spraakkunst en uitspraak door de Académie. En ja, lang niet iedere Franstalige slaagt daarin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is natuurlijk niet zo. In Nederland kent men ook allerlei tussenvormen en varianten: het hooggestemde AN van de betere kringen (ooit minister Piet Hein Donner bijvoorbeeld horen spreken?), het AN als omgangstaal, het poldernederlands, Randstads regiolect, tussentalen en menig dialect. Onze cultuurtaal is die van Nederland, daar onze taal één is. Eén naar haar cultuurtaal, en tegelijkertijd één in haar verscheidenheid. De staatsgrens is immers geen taalgrens, daar dialecten die grens niet onderkennen. Een niet- Oost-Vlaming zal nauwelijks het dialect van het Zeeuwse Axel als een dialect uit Nederland herkennen: hij zal het aanwijzen als Oost-Vlaams. Limburgse dialecten aan beide zijden van Maas sluiten bij elkaar aan. Enz. Slechts wanneer men uitersten neemt, meent men eerder de verschilen dan de gelijkenissen te herkennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u stelt, zijn dus zeker geen feiten. Wel een ingebeelde wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, op basis van de praktijk weet ik dat u slechts prietpraat spuit. M'n Nederlandse vriendenkring heb ik al ter sprake gebracht, maar ik kan tevens erop wijzen dat ons gezin regelmatig eens in Nederland winkelt. Mijn vrouw noch ik hebben ooit in een situatie verzeild geraakt waarin we onze Nederlandse gesprekspartner niet begrepen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=FhBVOcPHjUc http://www.youtube.com/watch?v=7z8so8fV4Ao Laatst gewijzigd door system : 7 november 2009 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn nu eenmaal eigenheden zoals die ook bestaan tussen het Oostenrijks Standaardduits en het Duits Standaardduits. In dat verband kan ik u trouwens uit ondervinding (want u herinnert zich nog wel dat ik familie in Oostenrijk heb) meedelen dat de verschillen tussen die twee vele malen groter zijn dan tussen de omgangstaal in Vlaanderen en die in Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu bent u aan het leuteren. Laatst gewijzigd door system : 7 november 2009 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 |
Minister
|
![]() De academische consensus is dat Vlaams géén aparte taal is, terwijl Afrikaans en Fries dat wél zijn. Oftewel heeft mijn universiteit het mis, maar het is best een goede universiteit dus vertrouw er maar op.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
Banneling
|
![]() Het Fries, dat zou ik kunnen aannemen. Maar zeker niet het Afrikaans. Dat is wel degelijk Nederlands. De academische conscensus lijkt me maar allesbehalve 'academisch'.
Laatst gewijzigd door system : 7 november 2009 om 17:30. |
![]() |
![]() |