![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#102 | |||||
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#103 | |
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#104 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vertel me dat eens eerst. Er zullen altijd leerlingen achterstaan op andere leerlingen, omdat leerlingen nu éénmaal verschillende capaciteiten hebben. Een gelijk niveau bereiken is UTOPISCH als u wil dat elke leerling een even hoog niveau haalt. Een gelijk niveau bereiken is MISDADIG voor begaafde leerlingen als men de lat zo laag legt dat iedereen er over kan. Laatst gewijzigd door Another Jack : 7 november 2009 om 22:53. |
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Banneling
|
Citaat:
"Enkel Mexico en Hongarije doen slechter qua kansenongelijkheid in onderwijs" http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...nderwijs.dhtml |
|
|
|
|
|
|
#106 | |||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb het trouwens niet over 'het levert niets op'. Ik leer heel veel zaken die mij geen zak opleveren, omdat het mij interesseert. Ik heb echter geen zin om zaken op te leggen: 'gij zult dit leren!!!' Natuurlijk; het zou kunnen dat in een vrij systeem minder mensen de geschiedenis van de 2de wereldoorlog leren - of niet: misschien kan in een vrij systeem dat interessanter gegeven worden - maar so what? Als slimme mensen geen zak willen weten van biologie, dan ga ik ze dat niet opleggen. Als domme mensen geen zak willen kennen van geschiedenis, ga ik ze dat niet opleggen. Het kan altijd zijn dat de ouders voorstander zijn om ze dat aan te leren; en dan zal 'de markt' zich daar ook aan aanpassen. Maar ik pleit niet alleen voor vrijheid in het onderwijs qua curriculum, maar ook qua methode. Via internet, via televisie, via examencontracten, via privéleraars, via alternatieve methoden, etc. Dat is ook vrijheid van onderwijs; het moet niet altijd met zijn alleen in blokken gebouwen met 700 anderen zijn, waar dat een deel dan nog eens kapot gepest wordt, een ander deel geen knijt leert en het gros van alle leerlingen wel een paar vakken heeft waar hij niet in mee kan. 'De eisen van de markt' zijn trouwens de eisen van de consumenten', niet de bezitters van kapitaal. Die werken maar als tussenpersoon. Mijn baas kan het geen zak schelen dat ik weinig weet van biologie, omdat hij daar geen meer winst uit kan maken, i.e. de consumenten willen dat niet. Maar dat is het hele punt niet van onderwijs. Ja, mensen hebben vaardigheden nodig om te gaan werken: dat kan de 'markt' hen ook wel leveren. Als ik een werknemer wil, dan leid ik die zelf wel op. Mijn huisgenoot wordt deze 2 weken op haar werk opgeleid - dus niets productief: puur opleiding - om daar dan minstens een half jaar te werken. Heel haar opleiding op unief was daar helemaal niet voor nodig. (En daar heb ik an sich geen probleem mee; alleen... unief wordt wel behandeld als het opleidingscentra voor de markt en zelfs dat lukt niet.) Dat 'de markt' misschien een vooringenomenheid heeft; tant pis. Maar dat je daarom de vrije keuze van iedereen moet ontnemen... Mensen zijn wel degelijk geïnteresseerd in een groot gebied aan verschillende keuzes. Het gros van allen zal wel zaken vinden dat ze interesseren - ook al ga jij die dan misschien 'minderwaardig' vinden. Ik heb echter niet dat superioriteitsgevoel en wil ze gewoon vrij laten om te zoeken naar hun interesses. Citaat:
[qyote]2) wanneer het over kinderen gaat komen jullie libertairen toch altijd in de problemen, hé... Rare toestand die je eigenlijk schetst: ouders die mogen beslissen wat hun kind studeert. Waarom? Omdat die kinderen product zijn van de arbeid van hun ouders? [/quote] Omdat de ouders in eerste plaats het hoederecht hebben over het kind. Een recht dat kwijt gespeeld kan worden, indien ouders niet goed voor hun kinderen zorgen. Dat is de standaard liberale visie op kinderen; niets mis mee. Citaat:
Maar we hebben het natuurlijk niet alleen over 10 jarigen, maar ook over 16 jarigen en dergelijke, die maar al te vaak wel al mee kunnen beslissen hoe het zit over hun leven, wat hen interesseert en wat niet, etc. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 8 november 2009 om 12:45. |
|||||||
|
|
|
|
|
#107 | ||||
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Laat mij duidelijk zijn: ik ben een voorstander van diversiteit, maar wel een tegenstander van ongelijkheid en nog meer van sociale uitsluiting. Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#108 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, da's waar. Er is een oppurtuniteitskost, waardoor armen inderdaad uit de boot vallen.
Citaat:
Citaat:
![]()
|
|
|
|
|
#109 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#110 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#111 | |||
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#112 | |||
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je dan weet dat mensen die unief doen een betere gezondheid hebben, meer kans hebben op 'leuk' werk waarbij ze zich gelukkig voelen, betere husivesting, meer materiele welvaart, etc. dan weet je dat je deze kinderen essentiele zaken ontzegt, enkel omwille van de sociale achtergrond van hun ouders.
Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 8 november 2009 om 13:09. |
|||
|
|
|
|
|
#113 |
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Dat is een zeer beperkte visie op vrijheid. Het lijkt mij trouwens een illusie dat er mensen ooit zouden kunnen leven zonder dat er iemand machtiger dan hen invloed over ze heeft. En macht en (de dreiging van) geweld hangen nauw samen. Dan toch beter dat die macht in de handen is van mensen die je zelf mee mag verkiezen.
|
|
|
#114 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er kan wel degelijk bespaard worden op onderwijs zonder dat de kwaliteit van het onderwijs daar onder moet lijden.
Een voltijdse leerkracht technisch onderwijs moet maar 22 uur presteren per week. De vakanties van de leerkrachten 3,5 maanden per jaar. De onnodige papieren rompslomp rond onderwijs. Iedere basisschool zijn directeur.
|
|
|
#115 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'Dat is een zeer beperkte visie op een driehoek.'
|
|
|
|
|
#116 | |
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dan dat gedeelte over sociaal economisch, wanneer een "witteschool" in pakweg Hoogstraten het beter doet dan een "gekleurde school op het Kiel, dan kun je evengoed besluiten dat de achterstand van doelgroepen nefast is binnen een geheel van onderwijsaanbod, zorg om dus doelgroepen sterker te maken betekent niet ook in Hoogstraten maar zoveel mogelijk doelgroepen binnengooien , tot het daar ook naar beneden gaat! En is die achterstand enkel te wijten aan scholen, nee toch? Dit is echt je grootste zever! |
|
|
|
|
|
|
#118 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alweer: ge kunt iedereen in't staatsonderwijs krijgen. Als ge maar 'meer' middelen er in steekt. Maar de problemen die je daarmee creëert zijn eens zo belangrijk, en, naar mijn aanvoelen, nog veel erger. Als mensen 'arm' zijn, zijn het sukkels, in uw beeld. En ze moeten geholpen worden, want ze kunnen het zelf niet. Dat is het verhaal dat jij hier ophangt. Een denigrerend, paternalistisch verhaal waarbij armen sukkels zijn. Dat is uw visie op de armen in de samenleving. De problemen die je creëert: - Je zuigt middelen weg uit de samenleving die aan belangrijker zaken gespendeerd zou kunnen worden, zoals elementaire gezondheidszorg. - Je zorgt dat iedereen in hetzelfde schema moet passen: het staatsonderwijs. - De overheid beïnvloed het curriculum meer en meer, waardoor de flexibiliteit over wat men zal leren, weggenomen wordt. - Er is een crowding out effect op de private markt. Alleen nog de rijken kunnen privaat onderwijs betalen. - Ge ontneemt die 'armen' de mogelijkheid om zelf oplossingen te zoeken voor hun problemen. Het enige mogelijkheid is de 'staatsoplossing', waarbij we maar moeten hopen dat die, in al haar wijsheid, genoeg weet om het allemaal op te lossen. En dan nog eens de perverse dynamiek die ik hiervoor al geschetst heb: eerst komt ze met middelen en reguleert ze de vrijheid plat. Daarna trekt ze haar middelen terug en is er nog steeds de regulering. In die fase zitten we nu en zit jij te wenen dat het niet allemaal 'goed' gebeurt. Awel; ik ga niet akkoord met uw visie dat armen sukkels zijn. Arme mensen zijn simpelweg mensen die kapot reguleerd worden en daardoor geen kansen meer hebben. En los van alle ideologie; het is nogal wiedes dat als je zegt tegen bepaalde mensen 'ge moet aan deze 10 miljoen regels voldoen', dat je dan hen mogelijkheden ontneemt.
|
|
|
|
|
#119 | |
|
President van Europa
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#120 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Er staat niet "We bieden dus ongelijke kansen omdat er een splitsing is ASO,TSO en BSO?" er staat "door een vroegtijdige opsplitsing van de schooltrajecten (ASO, TSO en BSO) na het basisonderwijs en een trapsgewijze oriëntatie in functie van de schoolprestaties." Niemand beweert dat we het niveau; dat inderdaad tamelijk hoog is; moeten verlagen. We moeten meer leerlingen meer kansen geven om dat niveau te behalen. Andere landen kunnen dat wel; waarom wij niet? |
|
|
|
|