Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 01:05   #461
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Over een intensief samenwerkingsverband tussen de 19 enerzijds, en het hinterland anderzijds kan wat mij betreft gerust gepraat worden, maar enkel NA onvoorwaardelijke splitsing van BHV.

En zelfs - of misschien eerder: vooral - als Vlaanderen onafhankelijk zal zijn zal een goede samenwerking met Wallonië hoe dan ook een top-prioriteit blijven, wees gerust.

Ik hoop dat daar aan de andere kant van de taalbarrière ook zo over wordt gedacht, al moet ik toch zeggen dat ik daar niet helemaal gerust in ben.
BHV (kieskring en parket) is een samenwerkingverband !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 01:08   #462
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, T'Serclaes, ik vind dat helemaal niet leuk, niet voor u, en nog veel minder voor uw zoontje. Ik hoop oprecht dat het met dat manneke nu weer beter gaat.

Ik vind het wel een beetje vreemd dat er in het Sint-Elisabeth-ziekenhuis ééntalig Nederlands-talig personeel rondloopt, maar blijkbaar is dat dus wel het geval.

Een echte schande, zou ik durven zeggen.
T'Serclaes houdt van sprookjes. Ook het bovenstaande verhaaltje van hem hoort in dat boekje. Wees gerust. De eerste Vlaamse verpleegster of dokter die weigert een beetje Frans te praten om een zieke of hulpbehoevende te helpen, moet nog geboren worden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 01:18   #463
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
de stad zal steeds méér de taal van de rand overnemen, langzaam maar zeker, beetje bij beetje.
Antwoord :
Citaat:
Il est amusant de voir qu'aujourd'hui ce sont les francophones qui se mettent au néerlandais. Retour de balancier?
Les francophones qui apprennent le néerlandais le font pour des raisons économiques, pas pour des raisons sociales ou de prestige. Et puis les francophones, même bilingues, continuent �* parler le français chez eux. Certains dénoncent une flamandisation "rampante" de Bruxelles �* cause des ministères flamands, des navetteurs et des flamands de plus en plus nombreux qui s'établissent ici �* Bruxelles. Mais si Bruxelles s'est bel et bien francisé, il est absurde de croire qu'il y aura un retour en arrière au profit du néerlandais. -
(TBX n° 055, Page 7, paru le 2004-01-08)
Citaat:
Waarom ik dat denk?

Hierom:

- binnen enkele tientallen jaren bestaat Belgique niet meer
Binnen 125 ans zullen onze kleinkinderen de 300 jaar van Belgïe vieren !

Citaat:
- Brussel zal blijven liggen waar het ligt, en niet uitgebreid raken (tenzij met héél Vlaanderen )
Binnenkort zal Belgïe Brussel betekenen

Citaat:
- zoals azert al aangaf: steeds minder Vlamingen spreken nog Frans, steeds meer Frans-taligen leren Nederlands
Vlaanderen is sterk door twee/drie -taligheid ... Franstaligen hebben dit heel goed begrepen !

Citaat:
- steeds meer Brusselse kinderen gaan naar het Nederlandstalig onderwijs
Om tweetalig te worden ... en wisselen tussen de Vlaamse gemeenschap en de communauté française.

Citaat:
- de Vlamingen die in Brussel komen wonen, werken of shoppen worden steeds zelfbewuster en generen zich steeds minder om altijd en overal Nederlands te spreken
Goed, heel goed !

Citaat:
- de allochtonen in Brussel beginnen steeds beter te beseffen dat een goede kennis van het Nederlands hen veel verder zal helpen dan het zich blijven vastklampen aan 'le français et rien d'autre'
De allochtonen dachten eerst tweetaligheid "Brussels dialect-Frans" en nu tweetaligheid Nederlands-Frans" ... dus weinig veranderingen !

Citaat:
- de 'status' van het Nederlands groeit, die van het Frans blijft krimpen (de opmars van het Engels is daar niet vreemd aan, natuurlijk)
Meer info hier : http://www.briobrussel.be/ned/default.asp

Citaat:
Ik vind dat wel leuk.
Ik ook !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 14 november 2009 om 01:21.
Oud 14 november 2009, 01:20   #464
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
T'Serclaes houdt van sprookjes. Ook het bovenstaande verhaaltje van hem hoort in dat boekje. Wees gerust. De eerste Vlaamse verpleegster of dokter die weigert een beetje Frans te praten om een zieke of hulpbehoevende te helpen, moet nog geboren worden...
Verpleegsters weigerden NIET Frans te spreken !
Die waren niet tweetalig !
Oud 14 november 2009, 01:22   #465
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht

1. Die is nu 3jarig ... dus geen probleem !

2. Een echte schande zou ik niet zeggen ... Vreemd wel !

3. Brussel is Beggïe ... of Brussel. een onafhankelijk Vlaanderen is een Vlaanderen zonder Brussel, dit is zeker !

...

4. Grondige hervormingen ? OK :
- Een sterk federaal bestuur
- Minder bevoegdheden voor gewesten (of afschaffen van de gewesten)
- Behoud van gemeenschappen voor cultuur (zonder grenzen)
- Eentalig gemeenten (dus afschaffen van faciliteiten)
- Tweetalig partijen
- enz ...

Dit zou efficient zijn !

5. "Nous ne sommes demandeurs de rien" was een slecht en logisch reactie op "alles naar de gewesten en Brussel bestuurd door Vlaanderen en Wallonïe".
1. Dat doet mij veel plezier.

2. Toch, toch, een echte schande. En vreemd, dat ook.

3. We zullen wel zien, hé. Vlaanderen is nog niet onafhankelijk, en dat zal wel niet voor morgen zijn, denk ik. Maar misschien wel overmorgen En Brussel zal wel tijdig inzien dat het niks te verliezen, en �*lles te winnen heeft als het de hoofdstad van Vlaanderen kan blijven.

4. Ik wens u veel succes bij het vinden van de nodige 2/3-meerderheden voor het uitvoeren van uw voorstellen.

5. Waarom zouden Vlaanderen èn Wallonië niet wat meer inspraak mogen krijgen in het bestuur van het Hoofdstedelijk Gewest?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 01:27   #466
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BHV (kieskring en parket) is een samenwerkingverband !
Zoals BHV tot nu toe functioneerde zou ik het eerder een tegenwerkingsverband noemen, een haatfabriek, een georganiseerde destabilisatie-factor. Het is best mogelijk dat sommigen daar iets bij te winnen hebben (of op z'n minst denken dat dat zo is), maar de splitsing komt er aan, onafwendbaar. Ik voel het aan m'n water.

Oud 14 november 2009, 01:30   #467
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verpleegsters weigerden NIET Frans te spreken !
Die waren niet tweetalig !
De eerste Vlaming die geen woordje Frans begrijpt en een Franstalige desnoods met handen en voeten wil helpen, moet nog geboren worden.
Oud 14 november 2009, 01:46   #468
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het inderdaad ook wel een beetje vreemd, maar zou het echt tot�*�*l uitgesloten zijn dat die verpleegster er net op d�*t moment schoon genoeg van had om alwéér Frans te moeten spreken met de (in haar ogen dan) zovéélste één-talig Frans-talige, deze keer T'Serclaes, die misschien de fout beging maar onmiddellijk in het Frans van wal te steken?

Zo'n verpleegster kan ook haar slechte dagen hebben, hé, of ze was misschien oververmoeid, of net voordien de huid vol gescholden door een Nederlands-onkundige arrogante hufter, ...

Ik ben het af en toe toch ook kotsbeu telkens weer te moeten aanhoren 'je ne parle pas flamand', en dan ga ik juist extra koppig in het Nederlands verder, hoor.

Bruxelles doet soms vreemde dingen met een mens!

Oud 14 november 2009, 01:53   #469
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind het inderdaad ook wel een beetje vreemd, maar zou het echt tot�*�*l uitgesloten zijn dat die verpleegster er net op d�*t moment schoon genoeg van had om alwéér Frans te moeten spreken met de (in haar ogen dan) zovéélste één-talig Frans-talige, deze keer T'Serclaes, die misschien de fout beging maar onmiddellijk in het Frans van wal te steken?
!
Ja, ik acht het totaal uitgesloten. Wees gerust dat een dergelijke verpleegster een ernstige blaam zou krijgen, mocht zoiets gebeurd zijn. Mensen in nood help je. Desnoods met de universele taal van de handgebaren. Ik ben er dan ook overtuigd dat hij hier maar wat goedkope en trouwens ook heel doorzichtige verhaaltjes neerpoot.
Oud 14 november 2009, 02:00   #470
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb er ook een eentje :

T'Serclaes heeft een pas geboren jongen (15 dagen), en deze jongen begint slecht te ademen ...

Spoedgevallen in St Elisabeth ziekenhuis, Brussel : "Mon fils a de la temérature et respire mal"

Antwoord : "Ik spreek geen Frans, ik snap het niet"

Voor de rest zijn onze 2 vehhalen vergelijkbaar.
Nee, erger ... opgenomen in het ziekenhuis ... weer hetzelfde ...
De verpeegster : "Ik spreek geen Frans"

Rekening werd wel in het Frans getipt !
Ook als ik hier enigszins tegen de stroom in roei, toch dit : dergelijke berichten doen mij altijd steigeren, en wel om twee redenen :

1. Ik weet wel dat men zich in België aan zowat alles mag verwachten, maar dat volwassenen – wie en waar het ook weze – met een ziek kind in de armen een beetje taalstrijdje staan te spelen, is weerzinwekkend.

2. Ik hou niet van erg éénzijdige karikaturale beweringen, ook en vooral niet als een klein kind daarin als olie voor het beter doorslikken wordt gebruikt. Ik wil aannemen dat u in een Belgisch ziekenhuis, waar het ook weze, het ongeluk had van een eerste contact met iemand van het verzorgend personeel die uw Frans wegens onkunde of zelfs onwil niet begreep of beweerde niet te begrijpen, maar u kunt mij niet wijsmaken dat er in de onmiddellijke omgeving geen enkele dokter en/of geen enkele verpleger/verpleegster of desnoods een patiënt was die het Frans begreep cq. sprak, en u en/of het kind aldus terstond kon en wilde helpen.

U doet het een beetje al te veel uitschijnen alsof uw enig mogelijke reactie na bedoeld eerste contact er een was in de zin van “U begrijpt mij niet, brute pech, dan kan er niets voor mijn ziek kind gedaan worden”. U zult mij vergeven dat ik daar, zelf moeder zijnde, in geen enkele mate geloof aan hecht.

Bovendien bent u zelf tweetalig, en spreekt u dus Nederlands. U zult toch niet beweren dat de taaldomheid van een lid van het verzorgend personeel voor uzelf een beletsel kon zijn om zelf Nederlands te spreken, en er voor te zorgen dat uw kind geholpen werd ? Of hebt u daar ook zelf, met het kind in de armen, een beetje taalstrijdje gespeeld ?

Ik wil maar zeggen, T’Serclaes, dat dergelijke verhalen elke geloofwaardigheid en derhalve elke zin en nuttigheid verliezen als ze té eenzijdig worden gesteld. U verkondigt hier slechts op misleidende wijze de eerste letter van een uitgebreider verhaal, dat uiteindelijk, zoals uit uw verdere posts blijkt, een goed verloop en een goede afloop kende.

Dit belet niet dat ik een zeer ruime portie banbliksems stuur naar voormeld taalonkundig eerste contact, mij afvragend hoe het mogelijk is dat iemand in België in de spoedopnamedienst van welkdanig ziekenhuis kan ingezet worden zonder minstens een goede notie te hebben van beide belangrijkste landstalen.

U zult bovendien van mij willen aannemen dat ik gelukkig ben te vernemen dat uw kind het goed stelt, en blijkbaar in generlei mate slachtoffer is geworden van de domme taalspelletjes die volwassenen in uw land plegen te spelen.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 02:26   #471
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
U doet het een beetje al te veel uitschijnen alsof uw enig mogelijke reactie na bedoeld eerste contact er een was in de zin van “U begrijpt mij niet, brute pech, dan kan er niets voor mijn ziek kind gedaan worden”. U zult mij vergeven dat ik daar, zelf moeder zijnde, in geen enkele mate geloof aan hecht.
En als vader kan ik eraan toevoegen: mocht ik merken dat verplegend personeel mij niet begrijpt, dan zou ik in een dergelijke noodsituatie onmiddellijk en zonder aarzelen overschakelen op een taal (of een aantal talen proberen) waardoor men mij wel begrijpt. De gezondheid van mijn kind is op zo'n ogenblik wel duizendmaal belangrijker dan de vraag wat de wettelijke taalvereisten zijn.

Neen, daarom geloof ik het verhaal gewoonweg niet.
Oud 14 november 2009, 03:13   #472
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de berichten van Jan van den Berghe en Hallebarde gelezen.

Iets in mij zegt dat zij het bij het rechte eind hebben.

Ik bedenk trouwens net dat het Frans over�*l in Vlaanderen, in �*lle scholen, VERPLICHTE vreemde taal is. Elke verpleegster heeft middelbaar onderwijs genoten. Bovendien lijkt het me zéér onwaarschijnlijk dat een BRUSSELS ziekenhuis, ook al is het Nederlandstalig, personeel in dienst zou nemen dat niet in staat is een minimum aan Frans te spreken, laat staan te begrijpen.

Het verhaal van T'Serclaes klopt niet, is in het allerbeste geval erg onvolledig.

Ik nodig T'Serclaes dan ook vriendelijk uit een poging te ondernemen zijn fout recht te trekken.

"Truth & Reconciliation" : éérst Truth, dan pas Reconciliation.

Slaapwel.

Laatst gewijzigd door djimi : 14 november 2009 om 03:25.
Oud 14 november 2009, 06:51   #473
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, want enkele berichten eerder beweerde azert nog dat de Franstaligen tot het besef komen dat ze meer dan ooit Nederlands moeten leren. Nu plotseling gaan ze dat blijkbaar toch niet doen, zeker niet als ze in Vlaanderen gaan wonen. Dan gaan ze toch met de bakker, slager, in het warenhuis... Frans praten en eisen dat iedereen hun tegemoet treedt.

Of hoe azert een vat vol tegenstellingen is dat schijnbaar niet goed weet waarnaar het water eigenlijk stroomt.
Enkel de nationalisten denken dat de wereld simpel in elkaar zit en komen dan tot simplistische oplossingen die ze met geweld willen doordrukken.
Geen discussie: Befehl ist Befehl
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 06:53   #474
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vernederingen blijven duren, azert.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=401

Er zullen nog véél flaminganten bijkomen, wees gerust.

En daar zullen steeds meer allochtonen bij zitten, of u dat nu leuk vindt of niet.

Dikke kans dat die nog véél fanatieker gaan zijn dan de 'autochtonen'.

Vergeet niet : "wie wind zaait, zal storm oogsten"

180 jaar wind zaaien, wat voor storm zal d�*t opleveren, denkt u?
Vlaanderen keek bijv. naar Schotland en zag daar een voorbeeld van onstuitbaar vooruitschrijdend nationalisme op weg naar onafhankelijkheid. Sinds de kredietcrisis zingen die Schotse nationalisten duidelijk een toontje lager en hebben ze veel pluimen verloren.
Oud 14 november 2009, 09:17   #475
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Enkel de nationalisten denken dat de wereld simpel in elkaar zit en komen dan tot simplistische oplossingen die ze met geweld willen doordrukken.
Geen discussie: Befehl ist Befehl
"Donnons �* Bruxelles sa vraie dimension!"

"Et pour les flamands, la même chose!"

"NON"

Oud 14 november 2009, 09:44   #476
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen keek bijv. naar Schotland en zag daar een voorbeeld van onstuitbaar vooruitschrijdend nationalisme op weg naar onafhankelijkheid. Sinds de kredietcrisis zingen die Schotse nationalisten duidelijk een toontje lager en hebben ze veel pluimen verloren.
Dat is allemaal best mogelijk, maar daarmee is uw Heilig Land der Vaad'ren nog lang niet aan z'n nieuwe patatten toe, n'est-ce pas?

Ik heb soms de indruk dat de belzionisten nog altijd niet goed doorhebben hoe het met hùn hoogstpersoonlijke kredietcrisis gesteld is.

En met 'krediet' bedoel ik de twéé soorten, hé:

zowel op het vlak van de bling-bling als op het vlak van het 'moreel' krediet (voor zover ze dat nog hadden) is 't ... euh ... hoe zou ik dat nu eens zo eufemistisch mogelijk formuleren ... tja ... gene vette, echt niet.

Zit het FDF ondertussen al achter een cordon sanitaire, of is het op z'n minst al uit de MR gebonjourd?
Heeft madame Dupuis haar welverdiende bolwassing al gekregen?
Krijgt madame Delvaux een tik op haar vingers?
Wordt monsieur Ducarme nog tijdens de 21e eeuw teruggefloten, of gaan ze 't proberen uit te stellen tot het volgend millenium?

Gaat de haat-propaganda-machinerie aan de �*ndere kant van de taalbarrrière nog lang doorgaan met haar destructieve werk, of gaan ze er daar pas mee kappen tot uw heilstaat in vlammen, bloed en tranen ten onder gaat?

Oud 14 november 2009, 11:46   #477
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gaat de haat-propaganda-machinerie aan de �*ndere kant van de taalbarrrière nog lang doorgaan met haar destructieve werk, of gaan ze er daar pas mee kappen tot uw heilstaat in vlammen, bloed en tranen ten onder gaat?
een beetje taalhoffelijkheid is blijkbaar moeilijk voor sommige Vlamingen.
Dan weet Brussel ook wat er te wachten staat bij Vlaams bestuur:

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...ncophones.html
Oud 14 november 2009, 11:46   #478
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opkomen voor zelfbestuur of zelfstandigheid betekent geenszins dat men internationale samenwerkingsverbanden afwijst, wel integendeel. Ook hier maakt u zich, naar vaste gewoonte, schuldig aan het eenzijdig benaderen van ene problematiek.

Trouwens, uw bewering klopt weer eens niet. Voor de verkiezing van het Schotse parlement haalde de Scottish National Party 32,9% van de stemmen. Dan spreken we 2007. In datzelfde jaar haalden ze voor de raden 29,7%. In 2009, voor de Europese verkiezingen, wisten ze 29,1% binnen te rijven. Dus, zoveel "pluimen" hebben ze heus niet verloren. Nog steeds vormt de partij de grootste politieke groep in het Schotse parlement en heeft zij de Schotse regering gestalte gegeven.
Oud 14 november 2009, 11:48   #479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een beetje taalhoffelijkheid is blijkbaar moeilijk voor sommige Vlamingen.
Dan weet Brussel ook wat er te wachten staat bij Vlaams bestuur:

http://www.lalibre.be/actu/belgique/...ncophones.html
La Libre als objectieve bron... Als er nu één krant is die bijzonder tendentieus schrijft over de taalverhoudingen in België, dan is het wel de Libre.

Nu, wat er ook van zij: de Vlamingen tonen al vele decennia de grootst mogelijke vorm van taalhoffelijkheid. Uiteindelijk heeft het niets opgeleverd. Bijgevolg is dat duidelijk niet de taal die Franstaligen willen begrepen en dat pad willen ze overduidelijk niet samen met de Vlamingen bewandelen. Dus moet het maar eens anders. Dat is ook zo bij de opvoeding van een kind.
Oud 14 november 2009, 11:49   #480
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opkomen voor zelfbestuur of zelfstandigheid betekent geenszins dat men internationale samenwerkingsverbanden afwijst, wel integendeel. Ook hier maakt u zich, naar vaste gewoonte, schuldig aan het eenzijdig benaderen van ene problematiek.

Trouwens, uw bewering klopt weer eens niet. Voor de verkiezing van het Schotse parlement haalde de Scottish National Party 32,9% van de stemmen. Dan spreken we 2007. In datzelfde jaar haalden ze voor de raden 29,7%. In 2009, voor de Europese verkiezingen, wisten ze 29,1% binnen te rijven. Dus, zoveel "pluimen" hebben ze heus niet verloren. Nog steeds vormt de partij de grootste politieke groep in het Schotse parlement en heeft zij de Schotse regering gestalte gegeven.
Uit een peiling blijkt dat de Schotse onafhankelijkheidsgevoelens momenteel op het laagste peil in tien jaar staan. Slechts 1 op de 4 Schotten wil een onafhankelijke staat.
14/11/2007

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...20326240071114

en door de kredietcrisis is het volgens een artikel in Knack van 2008 wellicht nog minder; zonder Londen was Schotland er +/- aan toe zoals... Ijsland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be