Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2009, 22:36   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard Verkeersbelasting met vizie

Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:
Citaat:
Begonnen wordt met een gemiddelde van 3 cent per gereden kilometer. In de jaren erna loopt het tarief op naar gemiddeld 6,7 cent in 2018. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat we met zijn allen tegen die tijd wel 15 procent minder kilometers rijden dan in 2012. Naast het basistarief komt er een spitstarief.
Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 22:46   #2
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 23:02   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:

Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...
Een reden te meer om die Hollanders niet te gaan versterken.
Vlaanderen zou immers uitgezogen worden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2009, 23:33   #4
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:

Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...
Totaal ondemocratisch: de fiscus heeft mij niet continu te controleren.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 09:38   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.

Het openbaar vervoer is hier, in de landelijke omgeving, ook om mee te huilen hoor. En wat met mensen die de auto nodig hebben om den brode? Mijn uren zijn niet afgesteld op het openbaar vervoer.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 09:42   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Totaal ondemocratisch: de fiscus heeft mij niet continu te controleren.
Afgezien van het feit dat je een verkeerd adjektief gebruikt - ik zie tenminste niets ondemokratisch aan eenderwelk sisteem dat goedgekeurd is door een fatsoenlijk verkozen demokratisch parlement -,

moet je wel toegeven dat de Fransen er ondertussen mee leren leven hebben, dat hun (grote) verplaatsingen gekontroleerd worden (zelfs elektronisch met hun digitale passage) door een halve privé firma.

Toch begrijp ik wat je bedoelt.

Maar, wat stel je zelf dan in de plaats ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 09:45   #7
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een reden te meer om die Hollanders niet te gaan versterken.
Vlaanderen zou immers uitgezogen worden.
dat zijn uw zaken niet
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 09:46   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.

Je weet presies blijkbaar niet goed dat de "auto-taks" reeds geregionalizeerd is.

Vlaanderen is volop bezig zich te organizeren om vanaf volgend jaar die taks zelf te innen, in plaats van zoals nu dat de federale dit nog doet, ten voordele van de regionale ...

Walenland kan dus perfekt een eigen sisteem ontwikkelen - Vlaanderen zal daar geen strobreed in de weg leggen - en vb. kortingen geven in hun dun bevolkte regio's.

Overigens betaal je nu reeds ook meer belastingen als je verderaf gelegen woont: je benzine of dieselverbruik bestaat grotendeels uit belastingen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 09:49   #9
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Het zal moeilijk worden. Hier bv moeten wij sowieso al minstens 15 �* 20 km rijden om een grootwarenhuis te vinden.
De Ardennen is dun bevolkt en zeer uitgestrekt, dus de mensen hier zijn zo goed als verplicht om meer km te doen.

Hoe los je zoiets op? Wallonië als geheel dezelfde regeling geven , zou een groot nadeel zijn voor sommige streken.

In Vlaanderen heb je al zo goed als geen platteland meer en zijn de meeste dorpen eigenlijk verstedelijkt , bovendien is het openbaar vervoer veel beter.
wie de voordelen van een stad wil moet verhuizen naar een stad
goed gezien he

Laatst gewijzigd door born2bewild : 14 november 2009 om 09:49.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:04   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
moet je wel toegeven dat de Fransen er ondertussen mee leren leven hebben, dat hun (grote) verplaatsingen gekontroleerd worden (zelfs elektronisch met hun digitale passage) door een halve privé firma.
Niet helemaal akkoord. Ik dacht dat in Frankrijk het principe gold dat er enkel tol mag geheven worden op die (delen van) autostrades waar er een alternatieve kosteloze route mogelijk is via de route nationale. De keuze voor betalend rijden is dus een vrije keuze.

Ik vraag me trouwens af hoe men dat in Nederland in de praktijk wil brengen. Vooral wat betreft de betalingen door buitenlanders.
Maar het wordt me helemaal te gortig als men exact kan nagaan waar ik op welk moment van de dag gereden heb.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:15   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wie de voordelen van een stad wil moet verhuizen naar een stad
goed gezien he
Maar die stedeling zou daar dan wel zelf voor moeten betalen. Dat houdt in dat bv alle subsidie van het openbaar vervoer moet afgeschaft worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:19   #12
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar die stedeling zou daar dan wel zelf voor moeten betalen. Dat houdt in dat bv alle subsidie van het openbaar vervoer moet afgeschaft worden.
juist, tenzij het via de gemeentelijke taksen gebeurt.

enne, de post moet ook niet perse elke dag in elk boeregat passeren, tenzij ze ervoor betaald worden
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:30   #13
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
juist, tenzij het via de gemeentelijke taksen gebeurt
Maar dan moet die subsidies aan die steden ook herzien worden. Geen stedenfonds meer. Ge denk toch niet dat het gratis busvervoer in Hasselt met belastinggeld van Hasselaren betaald wordt?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:31   #14
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Maar dan moet die subsidies aan die steden ook herzien worden. Geen stedenfonds meer. Ge denk toch niet dat het gratis busvervoer in Hasselt met belastinggeld van Hasselaren betaald wordt?
wat kan mij het busvervoer in hasselt schelen? Laat staan het "gratis" stevaert vervoer
je bent tegen de verkeerde bezig

Laatst gewijzigd door born2bewild : 14 november 2009 om 10:35.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:37   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe ziet er een verkeersbelasting met vizie uit ?

Zou dit mogelijk zijn bij ons, zolang B. nog bestaat en dus Vlaanderen en Walenland een andere mobiliteitsproblematiek hebben èn een andere vizie op fiskaliteit, ekonomie, sosiaal beleid ..?

Een voorbeeldje van een verkeersbelasting met vizie (maar lang niet het enigste voorbeeld):
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20091113_062

kernzin:

Belangrijkste probleem van Vlaanderen is wellicht het doorgaand verkeer, dat kwazi zonder oponthoud door onze regio raast.


Daarnaast blijft de opmerking: dergelijke vizie is bij ons helaas ondenkbaar. Om de simpele reden dat de regio's verschillende problemen hebben ...
Nederlanders doen het beter... zij beslissen sneller en efficienter dat is voor mij duidelijk, belgie heeft last van zijn politiekers

Anderzijds Schoof, vraag ik mij af, als je die last invoert welke last je doet zakken.

Neem nu 20.000km/jaar gemiddeld aan 3 cent = 600euro kilometerheffing.

Stel dat de heffing 10 cent , 3 cent CO2 modulatie (zeg maar in fucntie van het normverbruik van de wagen) , 3 cent wegenbelasting (pk gerelateerd bvb om de socialisten tevreden te stellen), 3 cent verzekering heffing...
Stel dat de citytaks 20cent is...

Dan denk ik dat dit een perfecte manier is om onze wegen 3 problemen op te lossen

1° je stuurt de ecologie, CO2 arm rijdt goedkoper en electrisch rijdt aan 3cent , en 20cent in steden.

2° zwartrijders betalen ook: de eeuwige discussie van onverzekerde wagens of buitenlandse aanrijdingen wordt hier opgelost

3° diefstallen van wagens wordt traceerbaar

Laatst gewijzigd door brother paul : 14 november 2009 om 11:04.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:40   #16
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

belastingen per gereden kilometer..
waarom dienen de accijnzen en BTW op brandstof dan?

boerenbedrog
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 10:51   #17
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Totaal ondemocratisch: de fiscus heeft mij niet continu te controleren.
Newsflash: De fiscus doet niet anders dan je te controleren.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:11   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
belastingen per gereden kilometer..
waarom dienen de accijnzen en BTW op brandstof dan?

boerenbedrog
Wel stel dat belgie morgen 3 euro per liter vraagt, hoeveel % van het verbruik wordt dan in het buitenland getankt... bvb 10-20%

Feitelijk is het hypocriet, belgie zit gewoon te vissen naar de inkomsten van d epassanten..

Dus welke optie heb je nog over.... een kilometerheffing.

IN principe is dat zo dom niet hoor/ Een kilometerheffing is in principe ook de manier voor een transitland om de buitenlanders te doen meebetalen voor de infrastructuur.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:13   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een reden te meer om die Hollanders niet te gaan versterken.
Vlaanderen zou immers uitgezogen worden.
Den 'Ollander!

YES!

Jeezes man... nog nooit op een snelweg gereden?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:41   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
belastingen per gereden kilometer..
waarom dienen de accijnzen en BTW op brandstof dan?

boerenbedrog
Taks op naft en diesel is het simpelste.
Maar dat moet dan Europees geregeld worden, en niet "op zijn Luksemburgs".

Natuurlijk stuur je daar niks van rijgedrag naar filevorming mee.

En het is ambetant (want fraudegevoelig) om kortingen toe te staan, vb. de eerste 5000 km per gezinslid worden verondersteld absoluut nodig te zijn om je werk, om naar dokter/ziekenhuis te gaan, ...
of ten minste, de eerste 5000 km buiten file-gevoelige wegen ...

Er kan ook 'gespeeld' worden met klaarblijkelijk zotte verplaatsingen te trachten te voorkomen via taksenheffing: bouwfirma a uit Limburg rijdt naar Gent voor een werf, en bouwfirma b uit Kortrijk rijdt naar Lier voor een werf ...



Waartoe dient de vooruitgang, als ge er geen gebruik van maakt?

In dit geval: niks doen is geen achteruitgang, neen, niks doen is ... stil blijven staan in uwen auto ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be