![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#921 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 15 november 2009 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#922 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En ist niet grappig dat haar nakomelingen ook dingen tot ontploffing brengen?
![]() |
#923 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#924 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is er onlogisch aan het idee dat het vanzelf gekomen is? Niet met een begin want elk begint impliceert dat er voor dat begin iets anders was. Maar zonder begin, als een tijdloos continuüm. Dus:
het universum heeft altijd bestaan. Het beantwoordt aan natuurwetten: de overgang van materie naar energie. Door die natuurwetten is er een uitdeinend universum dat zolang uitdeint tot alle energie op is en alles dus materie is geworden. Door diezelfde natuurwetten trekt al die materie elkaar aan en wordt het opnieuw één massieve bol materie. Die bol trekt dermate sterk zichzelf aan dat het op een bepaald moment zoveel materie is in zo'n klein volume dat het explodeert en opnieuw allemaal energie wordt die opnieuw uitdeint. Het is wat primitief voorgesteld maar niet onlogisch, denk ik. Dat proces gaat tijdloos door. Wij meten vanaf de laatste big bang, waarbij ik er van uit ga dat er oneindig veel gelijkaardige big bangs zijn geweest. Sinds die laatste big bang is alles zijn gangetje gegaan en, niet door de wil van het geheel of een deel ervan, noch door het toeval maar door de onvermijdelijke wetmatigheid heeft er zich een combinatie van scheikundige stoffen gevormd die niet alleen levensvatbaar bleken maar dat leven ook effectief hebben voortgebracht. Onvermijdelijk. Dat leven ontwikkelt zich volgens de wetmatigheden, de natuurwetten tot wat we vandaag kennen. En binnen die onvoorstelbare diversiteit aan levende organismen is er één dat zich bewust wordt van zichzelf. En derhalve van de rest en dus het geheel. Het is daarmee verworden tot het bewustzijn van het geheel. En dat bewuste stukje van het universum stelt zich dus een doel: het behoud, de ontwikkeling, de uitbreiding, de verspreiding en het overleven van dat bewustzijn. Bij voorkeur door de volgende big bang heen. Geen sinecure maar een project waaraan ik wel wil meewerken. En dan zijn wij god.
![]() |
![]() |
#925 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is helemaal geen feit. Het is een irrationele zelfillusie.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#926 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#927 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#928 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij de rest van uw tekst vind ik wel logica waarin ik mij voeg. Wat niet wegneemt dat ik dat zomaar als een toeval aanschouw. Het univerum was niet altijd een universum,.. het moest eerst afkoelen na de big bang om altijd maar nieuwere en nieuwere deeltjes te maken. "It is becoming while manifesting". Het is gewoon, maar het is niet altijd zoals het was. Het gaat ergens naartoe met doel en dat is zeker geen toeval. En daar ga ik dus echt niet van afwijken, hoeveel lappen tekst er nog op mogen volgen ![]()
![]() |
![]() |
#929 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het doel ben jij. Maak er dus maar iets moois van
![]()
![]() |
#930 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#931 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als het universum louter beantwoordt aan natuurwetten, dan hoeft het geen extern doel. Het zijn is en de permanente verandering is het resultaat van het zijn. Het verandert dus maar die verandering is doelloos, ze is wetmatig.
![]() |
![]() |
![]() |
#932 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Weet je, eigenlijk zal het me een worst wezen wat Hitler geloofde, de man was immers gewoon gestoord. Ik ben niet gelovig omdat ik in het geloof geen goede verklaring zie voor de wereld om ons heen, het is allemaal erg kort door de bocht, het is verschrikkelijk mens-centrisch (homo-centrisch klinkt wetenschappelijker, maar dat wordt verkeerd opgevat) en elke keer als er weer een stukje geloof duidelijk foutief blijkt te zi beginnen ze er omheen te lullen dat je het niet zo letterlijk moet nemen, maar de tekst klopt helemaal hoor, die mensen die dat boek samenstelden wisten tenslotte veel meer dan wij, en wicca is al millenia oud, atomen bestaan uit ruimteschepen en de aarde vergaat ook in 2012, tuurlijk. Wat mij wel enigzins verontrust is dat de case-studie Sinterklaas aantoonde dat ik bes een goede gelovige zou zijn, dat ik graag in een mooi sprookje geloof. Als ik gelovig was opgevoed had ik dat misschien wel nog steeds geweest, was ik er misschien wel van overtuigd dat het de enige goede verklaring was. Dat is menselijk helaas. Daarom kan ik me ook afvragen of ik als ongelovig opgevoedde niet in een zelfde cirkel zit. Ik ben me nu bewust van de uitslag van de case-studie, en dus val ik juist daarom zoveel mogelijk terug op echte argumenten en harde feiten, en niet op "mijn gevoel zegt". Voorlopige uitslag van mijn zelfonderzoek: nee, ik verzin niet maar een hoop excuusjes om in mijn sprookje te kunnen blijven geloven, het idee van welke god dan ook is inderdaad in ruime mate belachelijker dan de meeste wereldbeelden die met behulp van populaire wetenschappelijke denkbeelden zijn op te bouwen. Als ik ooit tot een andere conclusie kom horen jullie het wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#933 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mij lijkt veeleer het idee dat er een begin zou geweest zijn onlogisch. Het idee dat het geheel zou 'begonnen' zijn betekent dat er iets aan dat begin vooraf is gegaan. Dat is in tegenspraak met het feit dat er een begin is. Het concept 'begin' zou logischerwijze veronderstellen dat alles wat aan het begin voorafging totaal anders zou zijn dan wat sindsdien gevolgd is. Ook dat is onlogisch. Het veronderstelt bovendien dat het begin een oorzaak zou hebben en dat er logischerwijze ook een einde aan het universum zou komen. Ook dat lijkt me onlogisch omdat er volgens de wetten die we kennen geen verlies van energie kan zijn, alleen overgang. Als er een begin was, was er voorheen geen energie en materie en zou er na het einde evenmin energie en materie zijn. Er zou dus een verlies van energie en materie zijn en dat is onlogisch want in tegenspraak met de wetten van de thermodynamica.
![]() |
![]() |
![]() |
#934 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Pardon? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk. Tijd = massa + beweging. Zonder massa geen tijd zonder beweging ook niet. Gezien alles wat we kennen bewogen wordt door iets anders en eigenlijk het resultaat is van x-aantal voorafgaande bewegingen... gezien die bewegingen steeds sterker worden, terugkerende in de tijd,.. Moet de Big Bang der big bangen, in gang gezet geweest zijn aan iets dat niet onderworpen is aan het fenomeen tijd en/of massa. Iets wat boven de natuur staat. Iets 'bovennatuurlijks' waaraan alles is onderworpen, is absoluut geen onlogische eindconclussie. Paulus. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#935 |
Europees Commissaris
|
![]() Nakomelingen?
![]() |
#936 | |
Parlementslid
|
![]() Hoeveel parallellen kunnen er eigenlijk getrokken worden tussen "Mensen die in god geloven" en de relatie tussen kinderen en hun ouders?
![]() |
![]() |
![]() |
#937 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet zozeer een parallel, eerder een voortzetting ervan.
![]() |
#938 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik voel noch de nood, noch de pretentie om mezelf als doel van het heelal te zien. De mens is slechts een diersoort die toevallig is ontstaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#939 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat brengt het zogezegde bestaan van god natuurlijk meteen in nauwe schoentjes.
![]() |
![]() |
![]() |
#940 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |