![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als ik eens mag recapituleren wat jij zegt; wie geen stijging kan aantonen moet dan aantonen waarom het niet stijgt? Alsjemenou!
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]()
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je eens goed kijkt op die tabel, de laatste rij en telkens wat omhoog schuift kan je idd hier en daar een verlaging zien.
Je zal ook verhogingen zien daar niet van, maar dus ook verlagingen. Het is dus maar hoe je één en ander wenst te interpreteren nietwaar? http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/te...adcrut3vgl.txt Tegenover 2005 zijn we dus stelselmatig weer aan het zakken in temp. 2009 is nog niet kompleet, dat is nog wat afwachten. Dat ze dus ophouden met hun drama. Vriezen is natuurlijk ook een drama! En dan moeten we er nog rekening mee houden dat ze de helft van de gegevens van vorige eeuw kwijt zijn (en zo maar wat ingevuld hebben waarschijnlijk) en dat de metingen van de satellieten ook al verkeerd waren. PLUS hun ingebeelde weerstations op Antarctica. Hupla..accuratesse is hier wel niet de norm.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 17 november 2009 om 00:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De opwarming van de aarde gaat over gemiddelden en in tienden van procenten per jaar. Dat de ''afgelopen jaren warmer dan normaal waren'' is even onzinnig als bewijs als ''ik heb de afgelopen twee jaar weer kunnen schaatsen''. Ondanks global warming kunnen we nog steeds zeer strenge winters krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het gaat niet om stijging of daling. Het gaat om natuurkundige principes. Als die schijnbaar niet werken zoals ze normaliter zouden werken, moet je dat verklaren. Het kan heel simpel zijn. Er is bvb een factor over het hoofd gezien, die zorgt voor compensatie van de verwachte stijging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nml de intensiteit van de zon. Enfin zo heb ik ergens gelezen dus.
![]() |
![]() |
#109 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heb je mijn plotje begrepen dat ik eerder in deze draad heb gepost ?
Rechtlijnige tendens + oscillatie = perioden met sterke stijging, en perioden met zwakke stijging of zelfs daling (naargelang de amplitude van de oscillatie). Als er dus een oscillatie op die rechtlijnige trend zit, dan wil dat zeggen dat een periode van "vertraagd opwarmen" of zelfs van "licht afkoelen" compatiebel is met een rechtlijnige stijgende tendens. Maw, je kan niet tegelijkertijd argumenteren dat er een oscillatie is EN dat er nu een afkoelende trend zou waargenomen worden samen met dat dit het einde zou zijn van de "opwarming", gezien dat net is wat er VERWACHT is bij een lineaire opwarming + oscillatie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan natuurlijk gaan argumenteren dat dit geen bewijs is voor "dit", want dat het natuurlijk mogelijk is dat we al 5 000 jaar verkeerdelijk denken dat 2 verschillend is van 3 maar goed... Natuurlijk met een nuance, want we hebben natuurlijk een *model* opgesteld dat de werkelijkheid wat vereenvoudigt en waarin het altijd mogelijk is dat een proces waarvan we dachten dat het verwaarloosbaar was (en dus niet in het eenvoudige model is opgenomen), tegen alle verwachtingen in, toch zo een sterk effect heeft, dat het perfect het effect dat in het model zit, compenseert. Om een simpele analogie te geven, veronderstel dat we het vraagstuk hebben: een ketel water van 20 graden en een houtvuur daaronder. Welnu, de "basisvoorspelling" is dat het water warmer gaat worden in de ketel. En nu zijn er metingen die de temperatuur trachten af te leiden uit de zwemsnelheid van de kikkervisjes die in het water van de ketel zitten, en is er een heel debat van hoe die zwemsnelheid gemeten wordt, en hoe die de temperatuur van het water meet, en er zijn er die zeggen dat de kikkervisjes sneller rondzwemmen omdat we zout in 't water hebben gedaan en dat er studies zijn die trachten aan te tonen dat zout in 't water ook kikkervisjes sneller laat rondzwemmen. Maw, de waarneming van het sneller rondzwemmen van de kikkervisjes is geen sluitend bewijs voor het warmer worden van 't water. Trouwens, er zijn ook kikkervisjes die trager zwemmen, en de broodkruimels zwemmen helemaal niet sneller dan vroeger. Maw, het is een mythe dat het water in de ketel warmer wordt. Maar dat verandert niks aan de simpele theoretische voorspelling dat het vuur onder de ketel het water zou moeten opwarmen en als dat niet gebeurt, dat er dan ergens een mechanisme moet zijn dat die verwachte opwarming tegenwerkt. Bvb vallen er ijspegels van het dak van de grot waar de ketel in staat, die in de ketel vallen, en zo het water terug afkoelen... maar als we die ijspegels niet vinden, dan kan het zo goed als niet anders dat het water opwarmt, ook al kan men discussieren over de zwemsnelheid van de kikkervisjes. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 november 2009 om 07:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommigen slagen er in om zo abstract te denken en te redeneren dat er af en toe eens moet onderzocht worden of een dwangbuis niet beter op zijn plaats is.
Mannekes toch.
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is aan het afkoelen en blijkbaar vinden dat sommigen niet leuk en verstaan ze dat niet. En het ijs in groenland is ook weer veel aangekomen. Vinden ze ook niet leuk. (een mens zou daar nochtans een hint kunnen in vinden) Cijfers staan voor jullie neus dat het afkoelt en je ziet het nog niet? (Dat is van slechte wil zijn!)
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 18 november 2009 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Graag gedaan!
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hier gaat het meer over de thermodynamica: CO2 neemt zonnestraling op en dat verwarmt de aarde. Ik blijf zittten met de mens als oorzaak van het probleem. De snelheid van de verandering zou het bewijs van de mens als oorzaak. Opwarmingen en afkoelen zouden op de aarde een honderdtal keer zijn voorgekomen. Nooit was de mens de oorzaak. Nu plots wel en nog meer men beweert door wat minder CO2 te produceren (spaarlampjes doen wij het gebruik met een factor 3 dalen, bij joggen stijgt de hoeveelhed uitgeademde lucht met een factor 5, dus ...) kunnen wij de katastrofe keren. Ben ik de enige die aan het jaar duizend denkt. Vooral de heftigheid en de bekeringsdrift van jonge - en minder jonge- onderzoekers verontrust mij. Men gelooft in zijn model en doet dan blindelings verder. Indien men in Afrika de mensen verplicht op spaarlampen over te gaan en dat als een hoger belang inschat dan malaria bestrijding, dan zijn wij verkeerd bezig. Het dot aan de DDT geschiedenis denken. .
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() Welke DDT-geschiedenis?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb dat hier al twintig keer gezegd geloof ik, maar men is NIET naar een oorzaak gaan zoeken om de waargenomen opwarming uit te leggen (via correlaties en "epidemiologie"), het is gewoon een basis natuurkundig gegeven dat meer CO2 in onze atmosfeer wat voor een opwarming zou moeten zorgen. Wat moeilijker is, is na te gaan of deze initiele opwarming andere mechanismen in werking zet die deze aanvankelijke opwarming kunnen versterken. Dat is moeilijker te doen, en daar zijn grotere onzekerheden over, omdat die mechanismen veel complexer en minder goed gekend zijn. Met wat men erover schijnt te vinden, zou dit de initiele opwarming met een factor van ongeveer 2 a 3 of zo moeten versterken. Maar hierover zijn dus nog grote onzekerheden. Maar begrijp goed dat je al het bovenstaande kan berekenen, zonder rekening te houden met wat er historisch zou gemeten zijn: het eerste (de initiele repons) is zo elementair dat je het bijna met potlood en papier kan, het tweede (de versterkingen) zijn veel subtieler, en daarvoor heb je computersimulaties nodig waar grotere onzekerheden over bestaan en waar soms basisgegevens voor missen. Citaat:
Maar om af te komen met "de temperatuur heeft tendens om te dalen over 10 of 20 jaar, dus dat is allemaal dikke zever" is toch wat bij de haren getrokken. Als er vuur is onder een waterketel verwacht men dat het water opwarmt. Welnu, als je CO2 in de atmosfeer brengt, verwacht men dat het aardoppervlak warmer wordt. Als dat NIET gebeurt, dan moet daar een uitleg voor gevonden worden, want dat zou even verbazend zijn als het water in de waterketel dat niet warm wordt met een vuurtje eronder. De "bekering" van wetenschappers tot "CO2 warmt de aarde op" is vergelijkbaar met de bekering van de oma's tot "vuur onder de waterketel doet water warmer worden". Wat niet wil zeggen dat we tot catastrofisme moeten overgaan, of gaan panikeren. Maar beweren dat het NIET zal opwarmen door extra CO2 is zo goed als beweren dat vuur onder een waterketel het water niet zal opwarmen. Kan zijn, maar dat moet ge dan toch maar eens uitleggen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 november 2009 om 16:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
http://www.meteo.be/meteo/download/n...que_nl_def.pdf Paul
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Behalve misschien voor de poster. Het is gebazel dat naar het belachelijke neigt. Men denkt dat het intelligent is, maar het is het niet.
![]() |
![]() |
#120 |
Gouverneur
|
![]() DDT is een goedkope insectenverdelger. Het werd ingezet tegen de malariamug. De Scandinaven zagen bijwerkingen: de eierschaal van van zeevogels werd dunner. De nadelen van DDT werden goed in de verf gezet zodat er een wereldweid verbod kwam.
Men ging over tot insecticieden die een kortere levensduur hadden maar ook veel gevaarlijker waren bij gebruik door minder geschoolde mensen. Veel mensen stierven door arbeidsongevallen met de nieuwe producten. De producten waren ook duurder zodat in arme landen minder aan malariabestrijding gedaan werd. Nu is het middel terug goedgekeurd en wordt terug gebruikt. Ondertussen zijn er vele duizenden, waarschijnlijk miljoenen mensen gestorven voor een milieumaatregel die onvoldoende doordacht werd uitgevaardigd.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
![]() |
![]() |