Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2009, 12:10   #601
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Een Brussels Metropolitan Region zonder de splitsing van BHV lijkt mij moeilijk realiseerbaar. Eerst moet er communautaire pacificatie komen door de splitsing van BHV en het benoemen van de 3 Franstalige burgemeesters.
Nee, eerst een goed samenwerkingprojekt onwikkelen voor pacificatie !
BHV is niet zo belangrijk voor pacificatie : http://levif.rnews.be/actualite/belg...n-flandre.html

Een BMR later onderhandeld betekend weer een NEE !
http://www.brusselnieuws.be/artikels...politan-region

Citaat:
Verder moet het Brussels Metropolitan Region-project zelf eens kritisch worden geanalyseerd.
http://www.brusselnieuws.be/artikels...-groot-brussel
In tegenstelling tot die steden slaagt het Brussels gewest er volgens de werkgevers echter nauwelijks in om efficiënte samenwerkingsakkoorden te sluiten met de omliggende gewesten, die de administratieve beperking verzachten. En dat heeft dan weer met de complexe Belgische staatsstructuur te maken.

'Zo kan het niet verder'
"De Belgische ondernemingen hebben het economisch belang van Brussel begrepen", zegt Karel Lowette, voorzitter van Voka-Brussel in Le Soir. "Wanneer ze naar het buitenland gaan, voelen ze de het belang van die stad en hun waarde voor hen. En ze hebben het gevoel dat de economische motor op fiscaal en wetgevend vlak afgeremd wordt door dat ingewikkelde België waar alle normen in drievoud bestaan. Dus zeggen de ondernemingen aan de overheid: 'Zo kan het niet verder.'

Eén van de redenen die de ondernemingen tot handelen heeft aangezet is de politieke crisis van 2007 en het Belgische imagoverlies dat daarmee gepaard ging. "We voelden de anti-Belgische lobby groeien en de VS begonnen bijvoorbeeld vragen te stellen bij de aanwezigheid van de NAVO in Brussel", zegt Emmanuel van Innis van Beci.

Citaat:
Want als het de bedoeling is om van Brussel het waterhoofd van België te maken en dan nog eens Vlaams en Waals Brabant volledig te verstedelijken dan zijn we niet goed bezig. Misschien is een Belgian Metropolitan Region een beter alternatief waar ook oog is voor decentralisering, kleinschaligheid en werk in eigen streek. Zoals u weet behoren Vlaams en Waals-Brabant al bij de top - de gemiddelde lonen zijn er nu al bij de hoogste van het land - en moeten we ons eigenlijk meer focussen op de economische ontwikkeling van Henegouwen, West-Vlaanderen, Limburg en Luik. Me dunkt dat het Brussels Metropolitan Region-project daar veel te weinig oog voor heeft en teveel vertrekt vanuit een Brussels-centrische visie.
Hiermee ga ik akkoord :dichtbijer de burger ...
Dus : gewesten & provincies afschaffen en stadsgewesten ontwikkelen !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 18 november 2009 om 12:11.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 13:34   #602
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Me dunkt dat het Brussels Metropolitan Region-project daar veel te weinig oog voor heeft en teveel vertrekt vanuit een Brussels-centrische visie.

Ze denken terecht dat Brussel centraal ligt; en niet enkel in België.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 15:14   #603
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
Brusselaars zijn Brusselaars, geen Vlamingen, geen Walen !
Respect voor hun identiteit aub.
Er zijn nochtans genoeg Brusselaars die zich Vlaming noemen, of Marokkaan (sommigen zelfs Berber), of Turk, of Congolees, of ...

Er is bij mijn weten nog géén Brusselse 'natie'. Het Hoofdstedelijk Gewest bestaat nog maar 20 jaar, nietwaar.

Er zijn zeer zeker ook bewoners die zichzelf Brusselaar of Belg noemen.
Dat is waarschijnlijk zelfs de grootste groep, maar voor hoe lang nog?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 15:17   #604
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we willen komen tot een communautaire pacificatie dan is het conditio sine qua non dat de federale entiteiten ( de gemeenschappen en gewesten) samenwerken zonder voortdurend extra-territoriale aanspraken te maken, deelgebieden van andere regio's te willen annexeren of zich te willen uitbreiden ten nadele van een andere regio of gemeenschap. Wie dit niet begrijpt leidt België onvermijdelijk naar een permanent conflictfederalisme - waar we eigenlijk al inzitten - en naar radikalisering en extremisme.
Tja, sommige mensen spannen liever de kar voor het paard, Hendrik.

En dan maar hopen dat het span geen Echternach-processie aanvat.

Oud 18 november 2009, 15:22   #605
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

De brede Vlaamse Beweging moet de megafoons afnemen van de "Franse ratten rolt uw matten"-schreeuwers en het Vlaams nationalisme terug inkleuren met een duidelijk engagement van sociale rechtvaardigheid, emancipatie, solidariteit en openheid. Het Vlaams-nationalisme of/en het Belgicisme moet niet verboden worden. Maar oproepen tot haat tegenover Walen, Vlamingen, Franstaligen of Nederlandstaligen moeten strafbaar worden omdat elke oproep tot haat een indirecte oproep tot geweld is. Geweld dat op geen enkele manier gerechtvaardigd kan worden. We willen geen Walen buiten en de Franstaligen zijn geen ratten. Wij willen zelfbestuur! Onze strijd is een democratische en emanciperende sociale strijd en geen "eigen volk eerst"-strijd.
Ik ben het grotendeels met u eens, en hier kan m.i. niet vaak genoeg de nadruk op worden gelegd.

Niet met woorden, maar met d�*den.

Oud 18 november 2009, 15:26   #606
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat klopt; Veel Vlamingen houden niet van Brussel en denken dat het ook zo is voor de Walen.
Helaas voor hen houden veel Walen wel van Brussel.

Ik geloof dat men binnenkort 4 treinen per uur heeft om van Moeskroen naar Brussel te sporen en de Walen in die regio zullen daar gretig gebruik van maken.
Ik hou héél veel van Brussel (aaah, Manneken Pis, mon ami, wat hebben ze u toch aangedaan!) en van veel mensen die er wonen.

Net daarom vind ik het zo wenselijk dat Brussel zich niet door angst voor Vlaanderen laat verleiden tot onzalige avonturen.

Ik raad alle Brusselaars aan eens naar Helsinki op city-trip te gaan. Misschien zal dat hun ogen openen voor wat ook hier mogelijk zou kunnen zijn.

Oud 18 november 2009, 15:30   #607
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik hou héél veel van Brussel (aaah, Manneken Pis, mon ami, wat hebben ze u toch aangedaan!) en van veel mensen die er wonen.

Net daarom vind ik het zo wenselijk dat Brussel zich niet door angst voor Vlaanderen laat verleiden tot onzalige avonturen.

Ik raad alle Brusselaars aan eens naar Helsinki op city-trip te gaan. Misschien zal dat hun ogen openen voor wat ook hier mogelijk zou kunnen zijn.
Je hebt weinig navolgers; veel Vlamingen willen dat Brussel tweetalig is; maar roepen dat van onder hun kerktoren diep in het Vlaamse binnenland.

Jonge Franstaligen gaan zonder angst op kot in Brussel; bij de Vlaamse studenten is dat al veel minder en dan liefst ergens allemaal samen rond de VUB.
Oud 18 november 2009, 15:31   #608
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt weinig navolgers; veel Vlamingen willen dat Brussel tweetalig is; maar roepen dat van onder hun kerktoren diep in het Vlaamse binnenland.

Jonge Franstaligen gaan zonder angst op kot in Brussel; bij de Vlaamse studenten is dat al veel minder en dan liefst ergens allemaal samen rond de VUB.
en dat ligt aan de Vlaamse studenten en niet aan het flamandophobe Bruxelles?
Oud 18 november 2009, 15:48   #609
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De Verkavelingsvlaam moet zich vermannen en niet ineenkrimpen als een mietje, wil hij respect of op z'n minst ontzag afdwingen. Dat is het punt.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 16:01   #610
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en dat ligt aan de Vlaamse studenten en niet aan het flamandophobe Bruxelles?
Brussel was oorspronkelijk een Vlaamse stad en de Vlamingen hebben zich laten doen.
Oud 18 november 2009, 16:13   #611
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het is niet dat Franstaligen pek en veren over je gieten als je er als Nederlandstalige aanwezig bent hè? In de geesten van veel Vlamingen is het zelfs ongehoord het Nederlands te luid te spreken in Franstalige omgeving. Hoe komt dat eigenlijk?

Edoch, ge zoudt ervan verschieten als ge merkt hoeveel Vlamingen er in Wallonië wonen bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 november 2009 om 16:24.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 16:19   #612
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie geen wezenlijk verschil tussen 'Walen Buiten' en 'Juden Raus'. Daarom beschouw ik "Walen buiten" als een racistische slogan.
Dat is echt wel een schandalige veralgemening, hoor. U ziet geen wezenlijk verschil tussen de twee? Behalve eventueel in zinsbouw kan het verschil niet groter zijn.

"Juden Raus" maakte deel uit van de Nazi-propaganda tegen de Joodse 'untermensch', die culmineerde in een miljoenengenocide.

"Walen buiten" was een leuze van Leuvense studenten, nadat de Franstaligen hun eis voor een Nederlandstalige universiteit hadden verworpen gezien men dat een veel te vulgaire taal vond om hoger onderwijs in te organiseren.

Geen wezenlijk verschil? Om in de sfeer van WO2 te blijven, "Weg met de bezetter!" was dan ook een uiting van het grimmige en verwerpelijke racisme binnen de verzetsbeweging, veronderstel ik?

Citaat:
Ik trap een open deur in als ik hier schrijf dat het Vlaams-nationalisme voor een veel te groot deel weer in rechts-radikaal vaarwater terecht is gekomen. Een Vlaams-nationalisme dat geen afstand nemen kan, wil of durft van het rechts-populisme van Vlaams Belang compromitteert zoals in de jaren 30/40 het Vlaams independentisme.
Begin dan eens met Vlaamse ontvoogdingsstrijd niet met de holocaust te vergelijken.

De dominerende trend in het Vlaams-nationalisme is dezer dagen helemaal niet rechts-radikaal. Het is bijzonder gematigd, rationeel en pragmatisch, ver verwijderd van de volkerenlogica en symbolen-nationalisme van vroeger. Vergelijk maar eens de invloed die iets als het Warandemanifest of de Maddens-doctrine nu hebben met bijvoorbeeld iets als de Ijzerbedevaart. Bart de Wever ga je nooit aantreffen in korte broek met een Vlaamse Leeuwenvlag aan het zwaaien op de trappen van het parlement. Die ga je wel horen spreken over bevoegdheidspakketten en democratie.

Het is waar dat vooral rechtse partijen dat idee steunen, maar dat vind ik eerder een gemis van de linkse partijen dan van de Vlaamse beweging. Als zij rechts de portefeuilles van ontvoogding en sociale rechtvaardigheid willen laten claimen, dan zullen zij de prijs daarvoor betalen. Door bijvoorbeeld achteruit te gaan naar 21% van de stemmen.

Citaat:
De brede Vlaamse Beweging moet de megafoons afnemen van de "Franse ratten rolt uw matten"-schreeuwers en het Vlaams nationalisme terug inkleuren met een duidelijk engagement van sociale rechtvaardigheid, emancipatie, solidariteit en openheid.
Dat heeft het ook gedaan. U leest dat echter enkel in hun programma's en pamfletten, eerder dan in de pers.

Behalve dat ik vind dat geen enkele vorm van meningsuiting door de overheid kan aangetast, laat staan gecriminaliseerd worden, ben ik het wel eens met wat u schrijft.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 16:23   #613
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht

"Walen buiten"
Correct NL = Walen eruit!
Oud 18 november 2009, 17:08   #614
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is dan ook een verkorting, geen volledige zin op zich.

Weet je wat? Haal je rode pen eerst eens door "bienvenue les ch'tis", en dan mag je er nog eens op terugkomen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 20:13   #615
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
"Walen buiten" was een leuze van Leuvense studenten, nadat de Franstaligen hun eis voor een Nederlandstalige universiteit hadden verworpen gezien men dat een veel te vulgaire taal vond om hoger onderwijs in te organiseren.
De maatschappelijke context is mij bekend. Maar het maakt er de slogan er niet minder verwerpelijk door. Tussen haakjes : het waren niet de Walen die njet hebben gezegd tegen de volledige vernederlandsing van de KUL maar de Belgische bisschoppen. "Belgische Bisschoppen Buiten " had dus toepasselijker geweest. "Walen buiten" was en is een idiote slogan die alleen thuis hoort in een soort van Neanderthalerflamingantisme. En nog eens tussen haakjes : ook de slogan "Bourgeois buiten" werd er toen geroepen. Dat lijkt mij ook al toepasselijker. En dat ging dan niet over Minister Bourgeois, hé . Maar de roepers van "Walen buiten" maken er liever een stammentwist van dan het historische klassenkarakter van het communautaire conflict in te zien.

Citaat:
Begin dan eens met Vlaamse ontvoogdingsstrijd niet met de holocaust te vergelijken.
Oho dat heb ik ook niet gedaan! Maar ik beschouw geschreeuw als "Walen Buiten" of "Franse ratten rolt uw matten" als oproepen tot haat die even verwerpelijk zijn als "Juden Raus" zelfs al heeft het hier niet geleid tot wat het ergens wel toe geleid heeft. En laat ons nu ook niet vergeten dat de grootste Vlaams-nationalistische formatie van de jaren 30/40 wel aan de kant stond van de bedenkers en uitvoerders van de Holocaust. Zelfkritiek is spijtig genoeg niet altijd de sterkste kant van het Vlaams-nationalisme. De Ijzerwake is daar tegenwoordig jaarlijks een triest bewijs van.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 november 2009 om 20:21.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 20:28   #616
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
Dat is echt wel een schandalige veralgemening, hoor. U ziet geen wezenlijk verschil tussen de twee? Behalve eventueel in zinsbouw kan het verschil niet groter zijn.

"Juden Raus" maakte deel uit van de Nazi-propaganda tegen de Joodse 'untermensch', die culmineerde in een miljoenengenocide.

Geen wezenlijk verschil? Om in de sfeer van WO2 te blijven, "Weg met de bezetter!" was dan ook een uiting van het grimmige en verwerpelijke racisme binnen de verzetsbeweging, veronderstel ik?
U hebt volstrekt gelijk. De slogan van 1968 in Leuven "Walen buiten" was weliswaar geen diplomatische omfloerste taal, maar dat gaan vergelijken met de Nazi-kreet "Juden raus!" is werkelijk bij het haar gegrepen. De Vlaamse studenten hadden als enige bedoeling de bischoppenconferentie onder druk te zetten om de Leuvense Universiteit tot een effectief Vlaamse en Nederlandstalige universiteit om te vormen. De nazi's hadden de bedoeling Duitsland (en daarna gans Europa) "Judenfrei" te maken door de fysieke uitschakeling van Joodse mensen. Wat hen, jammer genoeg, voor een flink stuk gelukt is.
Ik vind dat het geen pas heeft op dergelijke lichtzinnige manier die uitroep van de studenten "racistisch" te gaan noemen.
Oud 18 november 2009, 21:12   #617
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correct NL bestaat niet meer. Nu heb je Algemeen Nederlands, tussentaal en dialect.

In wetenschappelijke artikels lees ik niet veel statements meer over correct of incorrect Nederlands.

Er is wel nog Ruud Hendrickx van de VRT, maar naar mijn indruk heeft hij niet zo veel volgers (meer).

Ook in NL komt het AN meer en meer onder druk te staan trouwens.

Allemaal off-topic, das nie flink van mij.
Oud 18 november 2009, 21:16   #618
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

van mij moeten "de Walen" (voor zover zo'n veralgemening toepasselijk is) niet buiten of eruit.

heb ook geen probleem met de veeltaligheid van Brussel. Vlamingen mogen zich assertief opstellen, liefst en masse, dat zou ons meer respect opleveren.
Oud 18 november 2009, 21:22   #619
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U hebt volstrekt gelijk. De slogan van 1968 in Leuven "Walen buiten" was weliswaar geen diplomatische omfloerste taal, maar dat gaan vergelijken met de Nazi-kreet "Juden raus!" is werkelijk bij het haar gegrepen. De Vlaamse studenten hadden als enige bedoeling de bischoppenconferentie onder druk te zetten om de Leuvense Universiteit tot een effectief Vlaamse en Nederlandstalige universiteit om te vormen. De nazi's hadden de bedoeling Duitsland (en daarna gans Europa) "Judenfrei" te maken door de fysieke uitschakeling van Joodse mensen. Wat hen, jammer genoeg, voor een flink stuk gelukt is.
Ik vind dat het geen pas heeft op dergelijke lichtzinnige manier die uitroep van de studenten "racistisch" te gaan noemen.
De Belgicisten, Franstalige politici, of het rode gepeupel in het algemeen zullen als hun argumenten op zijn, nu eenmaal altijd teruggrijpen op alluderingen met een tijd en rijk dat hen zelf blijkbaar zo fascineerde. Sleutelwoord: Extreem rechts.

Dat je op die flauwekul nog reageert!
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 21:25   #620
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Een laatste opmerking over de Walen Buiten-polemiek en dan stop ik ermee : kijk eens naar wie er de laatste decennia de slogans 'Walen Buiten' of 'Franse ratten rolt uw matten' blijft bovenhalen en rondschreeuwen. Dat zijn niet de leden van de Volksunie, N-VA of Spirit. Dat zijn ook niet de mensen van het Davidsfonds, Masereelfonds of het links-flamingantische Meervoud. Dat zijn steevast groepen die zwaar rechts overhellen en in de meeste gevallen een zwak hebben voor het collaboratieverleden van het VNV. Ik denk dan aan de Vlaamse Militanten Orde van de jaren 70/80 of het Voorpost, KVHV, Nationalistische Studenten Verbond, ... vandaag de dag. Toeval ?
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be