![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
BHV is niet zo belangrijk voor pacificatie : http://levif.rnews.be/actualite/belg...n-flandre.html Een BMR later onderhandeld betekend weer een NEE ! http://www.brusselnieuws.be/artikels...politan-region Citaat:
In tegenstelling tot die steden slaagt het Brussels gewest er volgens de werkgevers echter nauwelijks in om efficiënte samenwerkingsakkoorden te sluiten met de omliggende gewesten, die de administratieve beperking verzachten. En dat heeft dan weer met de complexe Belgische staatsstructuur te maken. 'Zo kan het niet verder' "De Belgische ondernemingen hebben het economisch belang van Brussel begrepen", zegt Karel Lowette, voorzitter van Voka-Brussel in Le Soir. "Wanneer ze naar het buitenland gaan, voelen ze de het belang van die stad en hun waarde voor hen. En ze hebben het gevoel dat de economische motor op fiscaal en wetgevend vlak afgeremd wordt door dat ingewikkelde België waar alle normen in drievoud bestaan. Dus zeggen de ondernemingen aan de overheid: 'Zo kan het niet verder.' Eén van de redenen die de ondernemingen tot handelen heeft aangezet is de politieke crisis van 2007 en het Belgische imagoverlies dat daarmee gepaard ging. "We voelden de anti-Belgische lobby groeien en de VS begonnen bijvoorbeeld vragen te stellen bij de aanwezigheid van de NAVO in Brussel", zegt Emmanuel van Innis van Beci. Citaat:
Dus : gewesten & provincies afschaffen en stadsgewesten ontwikkelen !
Hoe Belgïe beter inrichten en het ideale Belgïe BHV en het Gronwettelijk Hof Hoe Brussel beter vernederlandsen en Brussel bestuurd door Vl en W Advies van een Vlaamse Brusselaar Vlamingen in Wallonïe, verloren Vlamingen ? Laatst gewijzigd door T'serclaes : 18 november 2009 om 12:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze denken terecht dat Brussel centraal ligt; en niet enkel in België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is bij mijn weten nog géén Brusselse 'natie'. Het Hoofdstedelijk Gewest bestaat nog maar 20 jaar, nietwaar. Er zijn zeer zeker ook bewoners die zichzelf Brusselaar of Belg noemen. Dat is waarschijnlijk zelfs de grootste groep, maar voor hoe lang nog?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan maar hopen dat het span geen Echternach-processie aanvat.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet met woorden, maar met d�*den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net daarom vind ik het zo wenselijk dat Brussel zich niet door angst voor Vlaanderen laat verleiden tot onzalige avonturen. Ik raad alle Brusselaars aan eens naar Helsinki op city-trip te gaan. Misschien zal dat hun ogen openen voor wat ook hier mogelijk zou kunnen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
|
![]() Citaat:
Jonge Franstaligen gaan zonder angst op kot in Brussel; bij de Vlaamse studenten is dat al veel minder en dan liefst ergens allemaal samen rond de VUB. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 |
Europees Commissaris
|
![]() De Verkavelingsvlaam moet zich vermannen en niet ineenkrimpen als een mietje, wil hij respect of op z'n minst ontzag afdwingen. Dat is het punt.
![]() |
#610 |
|
![]() Brussel was oorspronkelijk een Vlaamse stad en de Vlamingen hebben zich laten doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is niet dat Franstaligen pek en veren over je gieten als je er als Nederlandstalige aanwezig bent hè? In de geesten van veel Vlamingen is het zelfs ongehoord het Nederlands te luid te spreken in Franstalige omgeving. Hoe komt dat eigenlijk?
Edoch, ge zoudt ervan verschieten als ge merkt hoeveel Vlamingen er in Wallonië wonen bijvoorbeeld.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 november 2009 om 16:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Juden Raus" maakte deel uit van de Nazi-propaganda tegen de Joodse 'untermensch', die culmineerde in een miljoenengenocide. "Walen buiten" was een leuze van Leuvense studenten, nadat de Franstaligen hun eis voor een Nederlandstalige universiteit hadden verworpen gezien men dat een veel te vulgaire taal vond om hoger onderwijs in te organiseren. Geen wezenlijk verschil? Om in de sfeer van WO2 te blijven, "Weg met de bezetter!" was dan ook een uiting van het grimmige en verwerpelijke racisme binnen de verzetsbeweging, veronderstel ik? Citaat:
De dominerende trend in het Vlaams-nationalisme is dezer dagen helemaal niet rechts-radikaal. Het is bijzonder gematigd, rationeel en pragmatisch, ver verwijderd van de volkerenlogica en symbolen-nationalisme van vroeger. Vergelijk maar eens de invloed die iets als het Warandemanifest of de Maddens-doctrine nu hebben met bijvoorbeeld iets als de Ijzerbedevaart. Bart de Wever ga je nooit aantreffen in korte broek met een Vlaamse Leeuwenvlag aan het zwaaien op de trappen van het parlement. Die ga je wel horen spreken over bevoegdheidspakketten en democratie. Het is waar dat vooral rechtse partijen dat idee steunen, maar dat vind ik eerder een gemis van de linkse partijen dan van de Vlaamse beweging. Als zij rechts de portefeuilles van ontvoogding en sociale rechtvaardigheid willen laten claimen, dan zullen zij de prijs daarvoor betalen. Door bijvoorbeeld achteruit te gaan naar 21% van de stemmen. Citaat:
Behalve dat ik vind dat geen enkele vorm van meningsuiting door de overheid kan aangetast, laat staan gecriminaliseerd worden, ben ik het wel eens met wat u schrijft. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#614 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Oho dat heb ik ook niet gedaan! Maar ik beschouw geschreeuw als "Walen Buiten" of "Franse ratten rolt uw matten" als oproepen tot haat die even verwerpelijk zijn als "Juden Raus" zelfs al heeft het hier niet geleid tot wat het ergens wel toe geleid heeft. En laat ons nu ook niet vergeten dat de grootste Vlaams-nationalistische formatie van de jaren 30/40 wel aan de kant stond van de bedenkers en uitvoerders van de Holocaust. Zelfkritiek is spijtig genoeg niet altijd de sterkste kant van het Vlaams-nationalisme. De Ijzerwake is daar tegenwoordig jaarlijks een triest bewijs van. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 18 november 2009 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind dat het geen pas heeft op dergelijke lichtzinnige manier die uitroep van de studenten "racistisch" te gaan noemen.
![]() |
![]() |
#617 |
Gouverneur
|
![]() Correct NL bestaat niet meer. Nu heb je Algemeen Nederlands, tussentaal en dialect.
In wetenschappelijke artikels lees ik niet veel statements meer over correct of incorrect Nederlands. Er is wel nog Ruud Hendrickx van de VRT, maar naar mijn indruk heeft hij niet zo veel volgers (meer). Ook in NL komt het AN meer en meer onder druk te staan trouwens. Allemaal off-topic, das nie flink van mij.
![]() |
#618 |
Gouverneur
|
![]() van mij moeten "de Walen" (voor zover zo'n veralgemening toepasselijk is) niet buiten of eruit.
heb ook geen probleem met de veeltaligheid van Brussel. Vlamingen mogen zich assertief opstellen, liefst en masse, dat zou ons meer respect opleveren.
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat je op die flauwekul nog reageert! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
Parlementslid
|
![]() Een laatste opmerking over de Walen Buiten-polemiek en dan stop ik ermee : kijk eens naar wie er de laatste decennia de slogans 'Walen Buiten' of 'Franse ratten rolt uw matten' blijft bovenhalen en rondschreeuwen. Dat zijn niet de leden van de Volksunie, N-VA of Spirit. Dat zijn ook niet de mensen van het Davidsfonds, Masereelfonds of het links-flamingantische Meervoud. Dat zijn steevast groepen die zwaar rechts overhellen en in de meeste gevallen een zwak hebben voor het collaboratieverleden van het VNV. Ik denk dan aan de Vlaamse Militanten Orde van de jaren 70/80 of het Voorpost, KVHV, Nationalistische Studenten Verbond, ... vandaag de dag. Toeval ?
|
![]() |
![]() |