Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Met Van Rompuy als leider, wordt Europa geloofwaardig
Ja 18 26,87%
Nee 49 73,13%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2009, 11:38   #101
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Oei, zit Frans niet bij de 10 grootste talen?
Het Frans wordt gesproken door ongeveer 72 miljoen mensen als hun moedertaal. Het komt daarmee op de 15e plaats in de wereld (volgens de OESO gegevens). Het wordt gesproken door 53 miljoen mensen in Frankrijk, 7,5 miljoen mensen in Canada (voornamelijk in Québec), 4 miljoen in België (voornamelijk in Wallonië en Brussel) en 1,3 miljoen in Zwitserland. Het Cajun-Frans in Louisiana gaat snel achteruit; het werd in 2000 door minder dan 200.000 mensen gesproken.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 20 november 2009 om 11:39.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 11:42   #102
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De lakeienmentaliteit van de Vlaamse bewindslieden begint met andere woorden zelfs al over de landsgrenzen bekend te geraken.
lijkt me niet eens zo ver gezocht dit argument.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 11:43   #103
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het Frans wordt gesproken door ongeveer 72 miljoen mensen als hun moedertaal. Het komt daarmee op de 15e plaats in de wereld (volgens de OESO gegevens). Het wordt gesproken door 53 miljoen mensen in Frankrijk, 7,5 miljoen mensen in Canada (voornamelijk in Québec), 4 miljoen in België (voornamelijk in Wallonië en Brussel) en 1,3 miljoen in Zwitserland. Het Cajun-Frans in Louisiana gaat snel achteruit; het werd in 2000 door minder dan 200.000 mensen gesproken.
Ja, zonder koloniaal imperium was het Frans nu misschien al met uitsterven bedreigd.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 20 november 2009 om 11:43.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 11:57   #104
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Naar goede Vlaamse gewoonte, zal Van Rompuy nu constant erdoor gehaald worden, zowel door de bevolking als door de media.
Want dat een klein boerke van bij ons zo'n topfunctie te pakken krijgt, dat kunnen we ech niet verdragen.

Zie maar eens wat ze met Willy Claes gedaan hebben toen die de grote chef van de NATO werd. Er werd in het parlement bijna op tafel gedanst toen ze hem konden laten vallen. En waarom eigenlijk? (Agusta was peanuts, hij had waarschijnlijk een paar miljoen frank kunnen incasseren, maar uiteindelijk was dat maar een excuus om hem te doen vallen, zodra hij gepromoveert werd en de mensen hier dachten 'wat denkt hij wel dat hij is, dat Limburgerke''. Trouwens, als hij ook had moeten aftreken, had dat niet voor Agusta moeten zijn maar ondat hij verantwoordelijk was voor de grootste misdaad van de twintigste eeuw waarbij ons land betrokken was, nl. de Rwanda genocide, maar daarvoor heeft nooit iemand zijn ontslag gevraagd. Soit, ik dwaal af.)

Van Rompuy kan zich bijgevolg aan het ergste verwachten in eigen land.

Arm Vlaanderen.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 12:17   #105
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ja, zonder koloniaal imperium was het Frans nu misschien al met uitsterven bedreigd.
Op grond van het feit dat het Frans door het aantal moedertaalsprekers op de vijftiende plaats staat, is het opmerkelijk dat het Frans als één de zes officiële en één van de vier werktalen van de Verenigde Naties wordt gebruikt.

Officiële talen VN: Chinees (Mandarijn), Engels, Frans, Russisch, Spaans en Arabisch

Werktalen VN: Engels, Frans, Russisch en Spaans.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 20 november 2009 om 12:36.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 13:31   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Nu blijf ik nog steeds zitten met mijn vraag: wat is het verband tussen Engels en 'universeel'?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 13:41   #107
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Nu blijf ik nog steeds zitten met mijn vraag: wat is het verband tussen Engels en 'universeel'?
die persoon bedoelde daarmee gewoon dat er dan zoveel mogelijk mensen het kunnen lezen/verstaan
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 14:23   #108
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dat is niet hetzelfde als 'universeel'.

Overigens wordt de kennis van Engels zwaar overschat. Enfin, veel mensen dénken misschien dat ze Engels kunnen.
Oud 20 november 2009, 14:42   #109
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
dat is niet hetzelfde als 'universeel'.

Overigens wordt de kennis van Engels zwaar overschat. Enfin, veel mensen dénken misschien dat ze Engels kunnen.
dat bedoelde hij/zij met universeel
als zij denken dat ze engels kunnen en ik denk dat ik engels kan en we verstaan elkaar is alles toch ok, niet?
Oud 20 november 2009, 14:49   #110
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
dat is niet universeel. Universeel betekent iets anders.

Citaat:
als zij denken dat ze engels kunnen en ik denk dat ik engels kan en we verstaan elkaar is alles toch ok, niet?
We verstaan elkaar, daar begint het al. Veel mensen dénken elkaar te verstaan.
Oud 20 november 2009, 15:01   #111
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het Engels wordt door veel mensen als tweede taal gesproken. Als men de eerste- en tweedetaalsprekers bij elkaar optelt, is het zelfs de meest gebruikte taal ter wereld. Beschouwt men alleen eerstetaalsprekers, dan wordt het Engels nog overtroffen door het Mandarijn en het Spaans. De taal fungeert als lingua franca bij de communicatie in wetenschap, techniek en het internationale politieke en economische verkeer over de gehele wereld.
In Europa is het Engels een taal die in alle landen als 2e taal wordt geleerd en gesproken.
Het Frans alleen maar in Frankrijk en Belgie.

Daarom is het logisch dat mensen op hoge posten in de EU ,voor de media Engels spreken en geen Frans ,geen Italiaans ,geen Duits en geen Pools enz
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 15:59   #112
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
dat is niet universeel. Universeel betekent iets anders.

We verstaan elkaar, daar begint het al. Veel mensen dénken elkaar te verstaan.
Oud 20 november 2009, 16:22   #113
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wat iemand 'bedoelt' is irrelevant, de term 'universeel' zelf is niet van toepassing.
Oud 20 november 2009, 20:06   #114
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Amai! Al dat gemuggezift hier over taal en universeel en weet ik nog allemaal niet!

Maar on topic blijven...ho maar! Daar doen we niet aan mee zulle...
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 20:14   #115
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
In Europa is het Engels een taal die in alle landen als 2e taal wordt geleerd en gesproken.

Daarom is het logisch dat mensen op hoge posten in de EU ,voor de media Engels spreken en geen Frans ,geen Italiaans ,geen Duits en geen Pools enz
Citaat:
Het Frans alleen maar in Frankrijk en Belgie.
en in Zwitserland en buiten Europa in Canada en in de CFA zone van Afrika en in Oceanie. en in een groot deel van de Maghreb en in landen van Centraal Amerika en Zuid -Oost Azië.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ais

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 november 2009 om 20:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 22:11   #116
Texas Ranger
Partijlid

Texas Ranger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
Amai! Al dat gemuggezift hier over taal en universeel en weet ik nog allemaal niet!

Maar on topic blijven...ho maar! Daar doen we niet aan mee zulle...
INDERDAAD!!! De discussie verzand hier hopeloos in nodeloos getwist in wat dient te worden verstaan onder "universeel"... Met betrekking tot het Engels wilde ik inderdaad aangeven dat in alle uithoeken van de wereld de meeste mensen deze taal minstens gedeeltelijk onder de knie hebben, zoniet als eerste dan wel als tweede of derde taal... Dat een enkel forumlid van mening is dat het woordje universeel daarbij niet past zal mij een zorg wezen!

Wat mij ECHT zorgen baart is wat ik aangaf in mijn beginpost: Klaarblijkelijk is hier op dit forum nog steeds NIEMAND (echt NIEMAND?) in staat mij een link te bezorgen naar de plaats op het wereldwijde internet waar men de EERSTE SPEECH van DE EERSTE PRESIDENT van EUROPA kan lezen in het ENGELS...

Als die elitaire club van de EU commissie en alles wat er omheen hangt die nieuwe functie echt serieus aan de wereld willen etaleren dan dient deze toespraak ook en vooral in het Engels te lezen te zijn. Van Rompuy zei op de persvoorstelling tegen een journalist: "Ik wacht met spanning op het eerste telefoontje van Obama." Doch Obama krijgt kennelijk nog nieteens de kans om diens eerste toespraak vooraf op het internet te lezen... (ik weet al wat Pelgrim en consoorten nu zouden willen uitkramen: "Obama hoeft dat niet te lezen op het internet, heeft zijn eigen informanten en krijgt de vertaling op een presenteerblaadje blablabla...) DAT WEET IK OOK WEL HOOR! Het gaat me hier om de manier waarop... Een EU president die er niet in slaagt de wereld in een wereldtaal als het Engels in te lichten over zijn voornemens slaat een belabberd figuur. (en dit zeg ik NIET om neerbuigend te doen over onze eigen geliefde taal, verre van). Ik verlang alleen dat mijn, ONZE, EU president internationaal prestige verkrijgt en niet overkomt als een folklore-geval !!!
Texas Ranger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 22:38   #117
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

hij was een folkloregeval in België (onder de knoet van Franstalige partijen) en is het nu ook in Europa (onder de knoet van vooral Parijs).

mss prestige voor België aan de ene kant, maar langs de andere kant maakt hij België weer internationaal belachelijk.
dus laat belgie maar snel splitsen en dat de franstaligen belgie overnemen voor hun frans departementje als ze naar la france willen gaan.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 november 2009 om 22:41.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 23:03   #118
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Agusta was peanuts,...
Pardon?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 22:44   #119
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger Bekijk bericht
........ Klaarblijkelijk is hier op dit forum nog steeds NIEMAND (echt NIEMAND?) in staat mij een link te bezorgen naar de plaats op het wereldwijde internet waar men de EERSTE SPEECH van DE EERSTE PRESIDENT van EUROPA kan lezen in het ENGELS ......
Niet lelijk doen over je medeforummers hè; lang niet iedereen heeft Engels als hobby en als het Blair was geworden denk ik niet dat je zou mopperen als je niet meteen eenVlaamse vertaling krijgt.

Maar misschien is het 1 van deze twee:

http://www.consilium.europa.eu/uedoc.../ec/111341.pdf

http://thelunaticarms.wordpress.com/...ptance-speech/
Oud 22 november 2009, 00:39   #120
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
en in Zwitserland en buiten Europa in Canada en in de CFA zone van Afrika en in Oceanie. en in een groot deel van de Maghreb en in landen van Centraal Amerika en Zuid -Oost Azië.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ais
uhu, maar volgens mij is 60% van de Zwitsers Duitstalig. Hoe goed is ''onze'' president (van de Europese Raad) eigenlijk in Duits?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be