Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2009, 19:31   #1321
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Typisch system. U zou moeten zingen in het koor van de opera "La Traviata". Want, wat u tóch zo graag doet is "traviare", van de weg afwijken en het over een andere boeg proberen te gooien. Ik had het niet over Mathilde, ik had het over Paola. Toen Albert aantrad als koning, na het overlijden van Boudewijn, publiceerde Mia Doornaert van de Standaard (barones en notoire Belgiciste) een gedenkwaardig artikel: "Koningin Paola moet geen Vlaams leren". Daarin hield ze een zeer goed gestructureerd pleidooi om, als Vlaming, altijd en overal de term "Nederlands" voor onze taal te gebruiken, niet "Vlaams" of "Zuid-Nederlands". Ik heb het artikel nog steeds liggen.
Helemaal niet. Maar er was sprake van Maxima. Maxima is de gemalin van de toekomstige koning van Nederland. Mathilde is de gemalin van de toekomstige koning van België. U moet peren met peren vergelijken.

Overigens bent u weer aan het proberen de mensen wat wijs te maken. Immers, ik was ik het volmondig eens met met datgene wat u over Paola zei. Dat heb ik ook expliciet gesteld. Maar dat zult u waarschijnlijk -al dan niet doelbewust- over het hoofd hebben gezien. En daarom zal ik u daar nog even aan herinneren.

Uw post: (nr. 1316 van deze draad)

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Het was en is Paola haar verdomde plicht om zéér goed de voornaamste taal van dit land te leren. En dat is Nederlands. Er zijn daarvoor geen excuses. Er wonen in Vlaanderen genoeg Italiaanse immigranten die onze taal zeer behoorlijk spreken.
Mijn antwoord op uw bovenstaand antwoord:
Citaat:
Daar kan ik u volmondig in bijtreden.

Mijn idee over uw bovenstaand schrijfgedrag is dus het volgende:

ofwel

1) Bent u niet in staat inhoudelijk goed te lezen.

ofwel
2)Wilt u doelbewust de mensen op een verkeerd spoor te willen zetten.

U moogt kiezen.

___ ___

Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 20:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 20:38   #1322
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Haar moedertaal is Italiaans.
In BE moest ze 2 (of zelfs 3) talen leren.
Maxima moest zich enkel op het NL concentreren.
Paola spreekt even goed FR; of nog beter, als Maxima NL en daarenboven heeft Paolo ook nog een zekere kennis van het NL.
Paola sprak al Frans toen ze Albert leerde kennen. Bijgevolg heeft ze zich op geen enkele taal "geconcentreerd" sedert ze naar België kwam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 20:40   #1323
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mathilde spreekt vrij voortreffelijk Nederlands. Ze leest zelfs sprookjes voor in het Nederlands. Of de kinderen die nu leuk vinden is koffiedik kijken, want ze vielen wel bijna in slaap had ik zo de indruk eergisteren. Voor de rest moeten we die monarchieën louter ceremonieel maken. Beperkt tot sprookjes voorlezen en dergelijke.
"Voortrekkelijk Nederlands" is het zeker niet. Zij spreekt het gewoon behoorlijk, meer niet.

Voor het overige moeten we de monarchieën gewoon afschaffen. Als die mensen sprookjes willen voorlezen, kunnen ze dat gerust. Ook zonder kroontje of titeltje.
Oud 21 november 2009, 20:46   #1324
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Maar er was sprake van Maxima. Maxima is de gemalin van de toekomstige koning van Nederland. Mathilde is de gemalin van de toekomstige koning van België. U moet peren met peren vergelijken.

Overigens bent u weer aan het proberen de mensen wat wijs te maken. Immers, ik was ik het volmondig eens met met datgene wat u over Paola zei. Dat heb ik ook expliciet gesteld. Maar dat zult u waarschijnlijk -al dan niet doelbewust- over het hoofd hebben gezien. En daarom zal ik u daar nog even aan herinneren.

Uw post: (nr. 1316 van deze draad)

Citaat:

Mijn antwoord op uw bovenstaand antwoord:

Mijn idee over uw bovenstaand schrijfgedrag is dus het volgende:

ofwel

1) Bent u niet in staat inhoudelijk goed te lezen.

ofwel
2)Wilt u doelbewust de mensen op een verkeerd spoor te willen zetten.

U moogt kiezen.

___ ___
Hé, dat is gek, je zou toch verwachten dat uitgerekend u zou weten dat Mathilde de gemalin van de toekomstige Koning der Belgen wordt en Maxima de gemalin van de toekomstige Koning der Nederlanden.
Oud 21 november 2009, 20:47   #1325
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Voortrekkelijk Nederlands" is het zeker niet. Zij spreekt het gewoon behoorlijk, meer niet.

Voor het overige moeten we de monarchieën gewoon afschaffen. Als die mensen sprookjes willen voorlezen, kunnen ze dat gerust. Ook zonder kroontje of titeltje.
Akkoord. Behoorlijk Nederlands dan. Ik beschouw monarchiën als iets functioneels. Voor heel wat mensen zelfs als een houwvast. In zeker zin te vergelijken met een godsdienst. Als republikein ben ik niet te beroerd om dit te zeggen. Dus, laten we mild zijn (maar niet te mild) en de monarchie in een zeer afgezwakte vorm behouden. Geen macht, voldoende (gecontroleerde)financiële middelen. Alleen (financieel) onderhoud voor de troonopvolger.

___ ____

Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 20:48.
Oud 21 november 2009, 20:56   #1326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord. Behoorlijk Nederlands dan. Ik beschouw monarchiën als iets functioneels. Voor heel wat mensen zelfs als een houwvast. In zeker zin te vergelijken met een godsdienst. Als republikein ben ik niet te beroerd om dit te zeggen. Dus, laten we mild zijn (maar niet te mild) en de monarchie in een zeer afgezwakte vorm behouden. Geen macht, voldoende (gecontroleerde)financiële middelen. Alleen (financieel) onderhoud voor de troonopvolger.

___ ____
Als u echt een republikein bent, kunt u nooit voor een monarchie zijn. Een monarchie is immers in tegenspraak met een van de basisbeginselen van een democratische rechtsordening, nl. de gelijkheid van alle burgers ten opzichte van de wet en van elkaar. In een republiek kan niemand een recht laten gelden op basis van zijn of haar geboorte.
Oud 21 november 2009, 21:18   #1327
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

___ ____
Moet men dan nog wel een monarchie willen? Persoonlijk zie ik meer in Constitutionele Parlementaire Monarchie (allicht met aanpassingen op de huidige situatie, maar met behoud van een inhoudelijke functie), dan een louter ceremoniële monarchie; indien men een monarchie wenst te behouden.
Oud 21 november 2009, 21:30   #1328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Moet men dan nog wel een monarchie willen? Persoonlijk zie ik meer in Constitutionele Parlementaire Monarchie (allicht met aanpassingen op de huidige situatie, maar met behoud van een inhoudelijke functie), dan een louter ceremoniële monarchie; indien men een monarchie wenst te behouden.
Wat is de meerwaarde van zo'n systeem waarbij de monarch allerlei drukkingsmiddelen kan gebruiken in de volstrekte duisternis, waarbij het parlement totaal onwetend over gelaten wordt? Is dat geen regelrechte aanfluiting van de democratie?

Ja.
Oud 21 november 2009, 21:33   #1329
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is de meerwaarde van zo'n systeem waarbij de monarch allerlei drukkingsmiddelen kan gebruiken in de volstrekte duisternis, waarbij het parlement totaal onwetend over gelaten wordt? Is dat geen regelrechte aanfluiting van de democratie?

Ja.
Niet als men de taken van zulke monarchie duidelijk afbakent.
Oud 21 november 2009, 21:37   #1330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet als men de taken van zulke monarchie duidelijk afbakent.
Jazeker, ook dan. Het gelijkheidbeginsel wordt geschonden. Ook in een protocolaire monarchie krijgt iemand een recht toegewezen, niet op basis van de geëigende democratische kanalen maar door zijn of haar geboorterecht.
Oud 21 november 2009, 21:43   #1331
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jazeker, ook dan. Het gelijkheidbeginsel wordt geschonden. Ook in een protocolaire monarchie krijgt iemand een recht toegewezen, niet op basis van de geëigende democratische kanalen maar door zijn of haar geboorterecht.
Ik heb het ook niet over de mate van legitimiteit van het geboorterecht. Ik stel alleen dat in plaats van een louter ceremoniële monarchie, men dan beter een republiek kan worden; indien men een monarchie wenst te houden, dan heb ik liever een (ook) inhoudelijke dan een louter ceremoniële functie.
Oud 21 november 2009, 21:50   #1332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het ook niet over de mate van legitimiteit van het geboorterecht. Ik stel alleen dat in plaats van een louter ceremoniële monarchie, men dan beter een republiek kan worden; indien men een monarchie wenst te houden, dan heb ik liever een (ook) inhoudelijke dan een louter ceremoniële functie.
Ik heb het wel over dat geboorterecht, juist omdat het fundamenteel ingaat tegen de beginselen van een democratische rechtstaat.

En wat u omschrijft als een "inhoudelijke monarchie", staat voor een monarchie die zich buiten de controle van parlement (en dus het toezicht van de burger) inmengt in de politieke besluitvorm. Een ware aanfluiting van de democratie.
Oud 21 november 2009, 21:54   #1333
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk wel waar. Maar ik heb van Rompuy ook niet gekozen als voorzitter van EU. Het gelijkheidprincipe wordt permanent geschonden.

___ ___

Laatst gewijzigd door system : 21 november 2009 om 21:55.
Oud 21 november 2009, 21:59   #1334
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk wel waar. Maar ik heb van Rompuy ook niet gekozen als voorzitter van EU. Het gelijkheidprincipe wordt permanent geschonden.

___ ___
Wel als Belgisch Premier? Hetzelfde geldt trouwens voor Balkenende in Nederland. Met wat verbeelding zou men misschien kunnen zeggen dat Van Rompuy nu dubbel indirect is verkozen, hoewel die vergelijking eigenlijk ook nog mank gaat....
Oud 21 november 2009, 22:02   #1335
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het wel over dat geboorterecht, juist omdat het fundamenteel ingaat tegen de beginselen van een democratische rechtstaat.

En wat u omschrijft als een "inhoudelijke monarchie", staat voor een monarchie die zich buiten de controle van parlement (en dus het toezicht van de burger) inmengt in de politieke besluitvorm. Een ware aanfluiting van de democratie.
Ik stel enkel dat ik dan nog liever een republiek heb dan een louter ceremoniële monarchie.
Oud 21 november 2009, 22:30   #1336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

___ ___
Geen reden om het evenwel te huldigen of te vergoeilijken. Wel een reden om te streven naar een verdere democratisering.

Of dacht u misschien dat ik de huidige Europese ordening als "democratisch" beschouw?
Oud 21 november 2009, 22:31   #1337
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel enkel dat ik dan nog liever een republiek heb dan een louter ceremoniële monarchie.
Ja?

Waarom lees ik dan het volgende:

Citaat:
Persoonlijk zie ik meer in Constitutionele Parlementaire Monarchie (allicht met aanpassingen op de huidige situatie, maar met behoud van een inhoudelijke functie), dan een louter ceremoniële monarchie; indien men een monarchie wenst te behouden.
Oud 21 november 2009, 22:35   #1338
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja?

Waarom lees ik dan het volgende:
U leest het goed: indien men een monarchie wenst te behouden, zie ik meer in een Constitutionele Parlementaire Monarchie, dan een louter ceremoniële monarchie. Indien men een ceremoniële monarchie wenst, dan heb ik liever een republiek.
Oud 21 november 2009, 22:38   #1339
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U leest het goed: indien men een monarchie wenst te behouden, zie ik meer in een Constitutionele Parlementaire Monarchie, dan een louter ceremoniële monarchie.
Daarop repliqueerde ik:

Citaat:
U ging hier evenwel niet inhoudelijk op in.
Oud 21 november 2009, 22:57   #1340
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er wonen in Vlaanderen genoeg Italiaanse immigranten die onze taal zeer behoorlijk spreken.
maar wellicht veel minder goed FR dan Paola.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be