Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2009, 15:04   #21
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Er wordt op die manier niet meer verdient, want je moet die zaken dan ook nog produceren. En dat kost ook geld.

Wie verdient er het meest?

De fabrikant die een miljoen lampen verkoopt voor 1 euro die 0,20c kosten om te maken.
De fabrikant die een half miljoen lampen verkoopt voor 2 euro die 0,21c kosten om te fabriceren.
Reken zelf maar uit. Het gaat niet om volume, maar omzet.

Vergeet niet dat je als fabrikant veel meer geld kan vragen voor lampen die langer mee gaan. Als het dus zo is dat het weinig kost om lampen langer te laten mee gaan dan is lampen langer laten meegaan voor de fabrikant een interessante optie om meer geld te verdienen.

Euh, maar die TVs met digitale tuners zijn al op de markt. Ik denk niet dat je nog een TV kan kopen zonder een dergelijke tuner. Je voorbeeld slaat dus nergens op.

Ik ga er inderdaad van uit dat geen enkele fabrikant zal verzuimen zijn omzet te verhogen. Maar omzet is niet hetzelfde als aantallen. Het liefst haalt een fabrikant zoveel mogelijk winst per eenheid. Produceren kost geld. Het liefst nog maakt een fabrikant winst zonder iets te produceren. Kijk maar naar de software industrie...

Nog nooit gezien, inderdaad. Maar ik koop dan ook enkel goed spul.

Je hebt er juist geschoold personeel voor nodig, want het bescermen van metaal op metaal verbindingen tegen electrolyse vergt oa de omgang met giftige producten. Mischien dat dat in China inderaad niet lukt. Koop je kwaliteitsproducten dan gaan die veel langer mee. Maar de consument wil iets goedkoops dat hij zonder gewetenswroeging in een paar jaar weer kan weggooien...
Nee; sinds omstreeks 1960 let ik al op zulke dingen en het gaat nog steeds door. China is een nieuwkomer op de markt en op producten uit die hoek heb ik nog weinig gelet. Nog niet lang geleden stond ook op de duurste Europese merken "zuinig-lampen" een veel lager aantal branduren beloofd (en ze gingen inderdaad ook eerder dood) dan iets recenter.

Voorbeeld met die digitale ontvangers: KABELBEHEERDERS gebruiken uiteenlopende systemen; het TV-toestel moet weliswaar "voorbereid" zijn maar zonder een/hun extra kastje ertussen gaat niets. Ik blijf "voordeel-aanbiedingen" ontvangen van mijn kabelmaatschappij om maar, voor extra zenders en "beter beeld" over te gaan op hun zoveelste extra-kastje-met-voeding-en-nog-meer-snoertjes (Essent/Ziggo).

Ik denk dat je echt veel te goedgelovig bent.

Trouwens, ben jij in de jonge bankcrisis ook al geld kwijtgeraakt aan banken/verzekeraars-troep? Enige van mijn kennissen wel, vooral in verband met ingewikkelde hypotheek-constructies waartegen ik ze soms al, vergeefs, 10-15 jaar geleden had gewaarschuwd.

De slechtheid zit werkelijk overal en slimmigheden worden pas strafbaar als ze per stuk expliciet verboden worden gesteld.
Oud 21 november 2009, 19:46   #22
willem1940NLD

Standaard

@Zwitser:

Hier nog een voorbeeldje: kunststof brilleglazen (polycarbonaat).

Met de verwoed aangeprezen "coating(s)" worden ze bij gemiddeld gebruik in 2 jaar gevaarlijk-ondoorzichtig, halfmat.

Veel regelingen van verzekeringen en ook van bedrijven waarin aan de werkers veiligheids-brillen worden verstrekt, voorzien in een nieuwe bril per iedere 2 jaar.

Vèruit de meeste brildragenden hebben niet sneller dan per 5 jaar een nieuwe sterkte van glazen nodig.

Ik heb (veiligheids-)brillen gehad met coating en als ze nieuw zijn is het enige dat ik merk dat ze iets minder licht doorlaten dan ongeprepareerde, plus uiteraard dat ze na 2 jaar weggooirijp zijn, als je met open vizier brom- of motorfiets rijdt vaak al na enige maanden merkbaar verslechterend.

Kassa.

Het is moeilijk om in een brillenwinkel ONgecoate kunststofglazen te krijgen, "vallen buiten normaal assortiment", speciale bestelling tegen meerprijs.

Natuurlijk niet leuk voor de fabrikanten en handelaars dat ongecoate glazen makkelijk 10 jaar goed blijven.

Dit gegeven is minstens 10 jaar geleden al in de Media geweest, ik weet niet meer in welk consumentenprogramma (maar de feiten kende ik allang uit eigen ervaring); toch wordt er geen einde aan deze practijk gesteld.
Oud 22 november 2009, 01:58   #23
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Gloeilampen verdwijnen op termijn dus dringen zich alternatieven op.
De spaarlamp heeft een aantal nadelen zoals de electromagnetische straling, UV licht en het feit dat giftige stoffen zoals kwik gebruikt worden.

http://www.indymedia.be/en/node/31988

Op termijn kan er waarschijnlijk wel aan een groot deel van deze problemen tegemoet komen door vb een peer te voorzien om het UV licht te filteren.

Anyway, ik ben van plan om op termijn zoveel mogelijk op LED verlichting over te stappen. Erg lange levensduur, erg laag energie verbruik, geen schadelijke straling zijn slechts enkele van de voordelen.

Deze technologie is ook in volle ontwikkeling en is veelbelovend.

Heeft er iemand concreet ervaring met LED verlichting?
ja, wacht nog een klein beetje tot ze die van 5-9watt hebben, je moet dus 3 powerleds hebben, en die van CREE en van Philips zijn goeie, de rest is nogal dubieuse chinese brol

Die van 3 watt geven optimistisch dus lichtrendement zoals een halogeenspotje van 20watt vooral op het centrale lichtvlak, maar in de breedte is het veel minder.

Het licht is ook nogal sterk blauw te noemen... en het andere licht is witter... dan de gewone gele halogeenspot.

En anders bij mij branden ze hier 12u/dag, en mijn verbruik heeft een knik gemaakt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 02:10   #24
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja, wacht nog een klein beetje tot ze die van 5-9watt hebben, je moet dus 3 powerleds hebben, en die van CREE en van Philips zijn goeie, de rest is nogal dubieuse chinese brol

Die van 3 watt geven optimistisch dus lichtrendement zoals een halogeenspotje van 20watt vooral op het centrale lichtvlak, maar in de breedte is het veel minder.

Het licht is ook nogal sterk blauw te noemen... en het andere licht is witter... dan de gewone gele halogeenspot.

En anders bij mij branden ze hier 12u/dag, en mijn verbruik heeft een knik gemaakt
Ja, even niet overhaasten denk ik ook want ik verwacht dat er snel nieuwe, zwaardere typen zullen opduiken en wellicht/hopelijk met vast aangebouwd koel-element.

Sommige motorrijders stoeien al verwoed met zulk spul:

http://www.motor-forum.nl/forum/list...-Luxeon-1.html
Oud 22 november 2009, 12:13   #25
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

http://www.bespaarbazaar.nl/ledlamp-...att-p-963.html

Zoiets zou wel interessant zijn ( 5 W ), al is het nog wel duur.

Bij Colruyt verkopen ze Memostar LED lampen met een vermogen van 3 W wat zou overeenkomen met een gloeilamp van 23 Watt. Aan de lage kant, maar ga het toch eens eentje aanschaffen om te proberen ...
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 12:57   #26
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
http://www.bespaarbazaar.nl/ledlamp-...att-p-963.html

Zoiets zou wel interessant zijn ( 5 W ), al is het nog wel duur.

Bij Colruyt verkopen ze Memostar LED lampen met een vermogen van 3 W wat zou overeenkomen met een gloeilamp van 23 Watt. Aan de lage kant, maar ga het toch eens eentje aanschaffen om te proberen ...
Goed lezen wat op de verpakking staat .... er lagen onlangs bij Nederlandse LIDL LED-lampen met merk/benaming "Hochvolt"; ik weet niet meer de prijs, was in ieder geval niet om van te schrikken anders vergeet ik ze niet, maar op het doosje stond dat ze waren voor .... 12V wisselspanning. Wel hadden ze hetzelfde steekfittinkje dat aan 12V Halogeenspotjes zit waarop ze overigens precies leken dus als vervanging daarvoor bedoeld moesten zijn.
Oud 22 november 2009, 14:07   #27
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Heeft er iemand concreet ervaring met LED verlichting?
Ja. Ik heb een 12 tal gloeilampen vervangen door LED's, na een paar dagen was de helft kapot.
Oud 22 november 2009, 14:28   #28
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ja. Ik heb een 12 tal gloeilampen vervangen door LED's, na een paar dagen was de helft kapot.
Wat ging er fout; oververhitting?

Te hoog oplopende temperatuur is het grootste gevaar voor overigens juist begrensde LEDs; bijvoorbeeld als dicht tegen het plafond in volle zomer de temperatuur in een kapje tot pakweg 50⁰C kan oplopen dan kan de LED zelf zijn nog hogere inwendige temperatuur onvoldoende kwijt aan de directe omgeving.

Ik verwacht dat er wel begrenzingsschakelingen zullen komen die extra de temperatuur bewaken, stroom (dus ook de lichtsterkte) wat afknijpen bij toenemende warmte. Veel verschil in lichtsterkte zal niet merkbaar zijn want bij oplopende temperatuur geeft een LED minder licht terwijl de eigen warmte-ontwikkeling toch doorgaat, dus dan beter de electronica een break-even point laten instellen.
Oud 22 november 2009, 14:30   #29
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
@Zwitser:

Hier nog een voorbeeldje: kunststof brilleglazen (polycarbonaat).

Met de verwoed aangeprezen "coating(s)" worden ze bij gemiddeld gebruik in 2 jaar gevaarlijk-ondoorzichtig, halfmat.

Veel regelingen van verzekeringen en ook van bedrijven waarin aan de werkers veiligheids-brillen worden verstrekt, voorzien in een nieuwe bril per iedere 2 jaar.

Vèruit de meeste brildragenden hebben niet sneller dan per 5 jaar een nieuwe sterkte van glazen nodig.

Ik heb (veiligheids-)brillen gehad met coating en als ze nieuw zijn is het enige dat ik merk dat ze iets minder licht doorlaten dan ongeprepareerde, plus uiteraard dat ze na 2 jaar weggooirijp zijn, als je met open vizier brom- of motorfiets rijdt vaak al na enige maanden merkbaar verslechterend.

Kassa.

Het is moeilijk om in een brillenwinkel ONgecoate kunststofglazen te krijgen, "vallen buiten normaal assortiment", speciale bestelling tegen meerprijs.

Natuurlijk niet leuk voor de fabrikanten en handelaars dat ongecoate glazen makkelijk 10 jaar goed blijven.

Dit gegeven is minstens 10 jaar geleden al in de Media geweest, ik weet niet meer in welk consumentenprogramma (maar de feiten kende ik allang uit eigen ervaring); toch wordt er geen einde aan deze practijk gesteld.
Goed voorbeeld. Dank je Willem. Trouwens hier in La Paz moet ik nog steeds meer betalen voor gecoate dan voor ongecoate brilglazen, en eigenaardig genoeg worden die van Europa en dergelijke geïmporteerd.

De produktiekosten liggen lager maar de prijs hoger. De (goedgelovige) uitleg zal waarschijnlijk zijn dat er minder vraag of zo is en daardoor de kosten van distributie hoger liggen. Als de mooie theorie van 'vrije markt' maar niet in gevaar komt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 november 2009 om 14:38.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 14:32   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
LED's zijn gemakkelijk zéér duurzaam (honderduizend en meer uren) te maken. Hopelijk vergeten de consumenten dat niet.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 14:45   #31
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ging er fout; oververhitting?

Te hoog oplopende temperatuur is het grootste gevaar voor overigens juist begrensde LEDs; bijvoorbeeld als dicht tegen het plafond in volle zomer de temperatuur in een kapje tot pakweg 50⁰C kan oplopen dan kan de LED zelf zijn nog hogere inwendige temperatuur onvoldoende kwijt aan de directe omgeving.

Ik verwacht dat er wel begrenzingsschakelingen zullen komen die extra de temperatuur bewaken, stroom (dus ook de lichtsterkte) wat afknijpen bij toenemende warmte. Veel verschil in lichtsterkte zal niet merkbaar zijn want bij oplopende temperatuur geeft een LED minder licht terwijl de eigen warmte-ontwikkeling toch doorgaat, dus dan beter de electronica een break-even point laten instellen.
Nee, aan de temperatuur lag het niet, dat heb ik wel gekontroleerd.
Ik verdenk de dimmer. Ze dienden voor de verlichting van vitrine kasten, wat ervoor (en nu opnieuw) met 15 Watt lampjes werd gedaan, maar wel gedimd. De reden voor LED's was juist dat ik bang was dat die lampjes te heet konden worden en ze dicht bij de wand van de kast stonden.
Oud 22 november 2009, 15:13   #32
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Nee, aan de temperatuur lag het niet, dat heb ik wel gekontroleerd.
Ik verdenk de dimmer. Ze dienden voor de verlichting van vitrine kasten, wat ervoor (en nu opnieuw) met 15 Watt lampjes werd gedaan, maar wel gedimd. De reden voor LED's was juist dat ik bang was dat die lampjes te heet konden worden en ze dicht bij de wand van de kast stonden.
Het idee was goed en inderdaad zijn LEDs ideaal dimbaar máár niet met apparatuur die voor gloeilampen bedoeld is want die speelt niet of juist verkeerd in op de electronica die aan LEDlampen al is toegevoegd.
Oud 22 november 2009, 15:29   #33
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het idee was goed en inderdaad zijn LEDs ideaal dimbaar máár niet met apparatuur die voor gloeilampen bedoeld is want die speelt niet of juist verkeerd in op de electronica die aan LEDlampen al is toegevoegd.
Ja, dat heb ik ontdekt. Maar dat ze er kapot aan gaan dat had wel vermeld kunnen worden.
De dimmer is een Marmitek X-10 module en wordt computergestuurd en/of door een universele afstandbediening via de 220 V leiding. Mogelijk is het te doen met een X-10 schakelmodule gevolgd door een geschikte dimmer, maar dan kan ik het alleen maar handmatig dimmen.
Oud 22 november 2009, 17:50   #34
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ja, dat heb ik ontdekt. Maar dat ze er kapot aan gaan dat had wel vermeld kunnen worden.
De dimmer is een Marmitek X-10 module en wordt computergestuurd en/of door een universele afstandbediening via de 220 V leiding. Mogelijk is het te doen met een X-10 schakelmodule gevolgd door een geschikte dimmer, maar dan kan ik het alleen maar handmatig dimmen.
Het materiaal dat je aanduidt ken ik niet van nabij, mijn inzicht dateert van hoofdzakelijk vóór 1972.

Ik verwacht dat het met of aan de LEDs meegeleverd omvormertje vol-electronisch werkt, zonder 50Hz-transformator en met PDM/PWM ((im)puls-duur-breedte/width)-modulatie, onverdraagzaam met een eveneens vol-electronische dimmer die werkt volgens het veelgebruikt principe van fase-aansnijding.

Het zal denk ik niet lang meer duren totdat alle begrenzings/beveiligings-principes inclusief dimschakeling worden verwerkt in/aan LED-pakketten zelf, maar dat zal ook wat meer koelings-voorzorg vereisen want alle componenten produceren, hoewel veel geringer dan in oudere schakelingen, toch altijd zelf wel enige warmte.
Oud 22 november 2009, 18:56   #35
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het materiaal dat je aanduidt ken ik niet van nabij, mijn inzicht dateert van hoofdzakelijk vóór 1972.

Ik verwacht dat het met of aan de LEDs meegeleverd omvormertje vol-electronisch werkt, zonder 50Hz-transformator en met PDM/PWM ((im)puls-duur-breedte/width)-modulatie, onverdraagzaam met een eveneens vol-electronische dimmer die werkt volgens het veelgebruikt principe van fase-aansnijding.

Het zal denk ik niet lang meer duren totdat alle begrenzings/beveiligings-principes inclusief dimschakeling worden verwerkt in/aan LED-pakketten zelf, maar dat zal ook wat meer koelings-voorzorg vereisen want alle componenten produceren, hoewel veel geringer dan in oudere schakelingen, toch altijd zelf wel enige warmte.
Ik heb electronika gestudeert tot 1971. Sindsdien heb ik veel bijgeleerd over computers maar praktisch niets van electronika. Ik weet zelfs niet hoe die omvormers werken. Waarschijnlijk werken mijn dimmers met faseaansnijding, triacs of zo. Ik zou mijn osciloscoop toch eens van 't zolder moeten halen. Maar ik ben zo druk bezig met andere zaken...
Oud 22 november 2009, 19:09   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

die LED's zijn soms dimbaar, maar naar ik begrijp moet de spanning niet zakken maar de 'stroom' moet zakken ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2009, 19:23   #37
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die LED's zijn soms dimbaar, maar naar ik begrijp moet de spanning niet zakken maar de 'stroom' moet zakken ?
Ik denk dat de enig manier om een LED efficient te dimmen is ze heel snel aan en uit te schakelen en de uitschakeltijd te verlengen tov de inschakeltijd.
Oud 22 november 2009, 19:35   #38
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
PDM/PWM; snelle blok/naald-impulsen variëerbaar in afstand/breedte en per tijdseenheid een bedoelde GEMIDDELDE stroomsterkte opleverend. Alle variaties sneller dan ons oog kan waarnemen, dus meer dan 9 knipperingen per seconde.

Het wiki-voorbeeld geeft een geconstrueerde wisselstroom weer, werkt verder voor gelijkstroom eender.

Het grote voordeel van dit type omvorm-techniek is, dat de sturende elementen alleen maar gecontroleerd geheel open- en dicht gaan waardoor er verwaarloosbare energie blijft hangen / warmte veroorzaken in het stuurapparaat; feitelijk dus als "schakelaars" op zeer hoog tempo.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie

Reeds sinds vóór 1960 worden er ook geluidsversterkers gebouwd volgens zulke techniek; technisch zeer mooi, groot vermogen uit kleine transistors en geringe warmteverliezen. Het verwondert mij nog steeds dat deze toepassing tamelijk zeldzaam blijft op de markt.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/pwm+amplifier

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 22 november 2009 om 20:02.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 12:54   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat doen die Chinezen overigens niet met opzet. Gewoon om goedkoper te zijn. Geen enkel lampen fabrikant gaat zijn producten met opzet minder goed maken. Mindere kwaliteit is gewoon een neveneffect van goedkoop.
En daarom dat ze debiele auto`s als de landwind en dergelijke op de markt brengen en goeiekope copieen van van alles en nog wat die ofwel kwalitatief niks voorstellen ofwel vol vergif zitten...

Met computers just hetzelfde goeiekopen bazaar die net buiten de garatieperiode gegarandeerd kapot valt...

Ze moeten hune goeiekopen brol maar voor zich houden ik wil het niet, ik koop het nog veel liever niet, dan dat ik bazaar moet kopen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 14:50   #40
willem1940NLD

Standaard

Nee, de Chinezen zijn er heus niet op uit om minderwaardig spul te maken en het is ook niet zo dat AL hun producten slecht zijn; ik vermoed dat ze op sommige punten nog niet de modernste knowhow ter beschikking hebben en dus nog even doorgaan met in het Westen reeds verouderde concepten.

"Kaarten" in computers zij tamelijk vaak van Chinese oorsprong en daarmee heb ik best goede ervaringen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be