![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voorbeeld met die digitale ontvangers: KABELBEHEERDERS gebruiken uiteenlopende systemen; het TV-toestel moet weliswaar "voorbereid" zijn maar zonder een/hun extra kastje ertussen gaat niets. Ik blijf "voordeel-aanbiedingen" ontvangen van mijn kabelmaatschappij om maar, voor extra zenders en "beter beeld" over te gaan op hun zoveelste extra-kastje-met-voeding-en-nog-meer-snoertjes (Essent/Ziggo). Ik denk dat je echt veel te goedgelovig bent. Trouwens, ben jij in de jonge bankcrisis ook al geld kwijtgeraakt aan banken/verzekeraars-troep? Enige van mijn kennissen wel, vooral in verband met ingewikkelde hypotheek-constructies waartegen ik ze soms al, vergeefs, 10-15 jaar geleden had gewaarschuwd. De slechtheid zit werkelijk overal en slimmigheden worden pas strafbaar als ze per stuk expliciet verboden worden gesteld.
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() @Zwitser:
Hier nog een voorbeeldje: kunststof brilleglazen (polycarbonaat). Met de verwoed aangeprezen "coating(s)" worden ze bij gemiddeld gebruik in 2 jaar gevaarlijk-ondoorzichtig, halfmat. Veel regelingen van verzekeringen en ook van bedrijven waarin aan de werkers veiligheids-brillen worden verstrekt, voorzien in een nieuwe bril per iedere 2 jaar. Vèruit de meeste brildragenden hebben niet sneller dan per 5 jaar een nieuwe sterkte van glazen nodig. Ik heb (veiligheids-)brillen gehad met coating en als ze nieuw zijn is het enige dat ik merk dat ze iets minder licht doorlaten dan ongeprepareerde, plus uiteraard dat ze na 2 jaar weggooirijp zijn, als je met open vizier brom- of motorfiets rijdt vaak al na enige maanden merkbaar verslechterend. Kassa. Het is moeilijk om in een brillenwinkel ONgecoate kunststofglazen te krijgen, "vallen buiten normaal assortiment", speciale bestelling tegen meerprijs. Natuurlijk niet leuk voor de fabrikanten en handelaars dat ongecoate glazen makkelijk 10 jaar goed blijven. Dit gegeven is minstens 10 jaar geleden al in de Media geweest, ik weet niet meer in welk consumentenprogramma (maar de feiten kende ik allang uit eigen ervaring); toch wordt er geen einde aan deze practijk gesteld.
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die van 3 watt geven optimistisch dus lichtrendement zoals een halogeenspotje van 20watt vooral op het centrale lichtvlak, maar in de breedte is het veel minder. Het licht is ook nogal sterk blauw te noemen... en het andere licht is witter... dan de gewone gele halogeenspot. En anders bij mij branden ze hier 12u/dag, en mijn verbruik heeft een knik gemaakt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Sommige motorrijders stoeien al verwoed met zulk spul: http://www.motor-forum.nl/forum/list...-Luxeon-1.html
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() http://www.bespaarbazaar.nl/ledlamp-...att-p-963.html
Zoiets zou wel interessant zijn ( 5 W ), al is het nog wel duur. Bij Colruyt verkopen ze Memostar LED lampen met een vermogen van 3 W wat zou overeenkomen met een gloeilamp van 23 Watt. Aan de lage kant, maar ga het toch eens eentje aanschaffen om te proberen ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja. Ik heb een 12 tal gloeilampen vervangen door LED's, na een paar dagen was de helft kapot.
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Te hoog oplopende temperatuur is het grootste gevaar voor overigens juist begrensde LEDs; bijvoorbeeld als dicht tegen het plafond in volle zomer de temperatuur in een kapje tot pakweg 50⁰C kan oplopen dan kan de LED zelf zijn nog hogere inwendige temperatuur onvoldoende kwijt aan de directe omgeving. Ik verwacht dat er wel begrenzingsschakelingen zullen komen die extra de temperatuur bewaken, stroom (dus ook de lichtsterkte) wat afknijpen bij toenemende warmte. Veel verschil in lichtsterkte zal niet merkbaar zijn want bij oplopende temperatuur geeft een LED minder licht terwijl de eigen warmte-ontwikkeling toch doorgaat, dus dan beter de electronica een break-even point laten instellen.
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De produktiekosten liggen lager maar de prijs hoger. De (goedgelovige) uitleg zal waarschijnlijk zijn dat er minder vraag of zo is en daardoor de kosten van distributie hoger liggen. Als de mooie theorie van 'vrije markt' maar niet in gevaar komt. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 november 2009 om 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik verdenk de dimmer. Ze dienden voor de verlichting van vitrine kasten, wat ervoor (en nu opnieuw) met 15 Watt lampjes werd gedaan, maar wel gedimd. De reden voor LED's was juist dat ik bang was dat die lampjes te heet konden worden en ze dicht bij de wand van de kast stonden.
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De dimmer is een Marmitek X-10 module en wordt computergestuurd en/of door een universele afstandbediening via de 220 V leiding. Mogelijk is het te doen met een X-10 schakelmodule gevolgd door een geschikte dimmer, maar dan kan ik het alleen maar handmatig dimmen.
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Ik verwacht dat het met of aan de LEDs meegeleverd omvormertje vol-electronisch werkt, zonder 50Hz-transformator en met PDM/PWM ((im)puls-duur-breedte/width)-modulatie, onverdraagzaam met een eveneens vol-electronische dimmer die werkt volgens het veelgebruikt principe van fase-aansnijding. Het zal denk ik niet lang meer duren totdat alle begrenzings/beveiligings-principes inclusief dimschakeling worden verwerkt in/aan LED-pakketten zelf, maar dat zal ook wat meer koelings-voorzorg vereisen want alle componenten produceren, hoewel veel geringer dan in oudere schakelingen, toch altijd zelf wel enige warmte.
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() die LED's zijn soms dimbaar, maar naar ik begrijp moet de spanning niet zakken maar de 'stroom' moet zakken ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik denk dat de enig manier om een LED efficient te dimmen is ze heel snel aan en uit te schakelen en de uitschakeltijd te verlengen tov de inschakeltijd.
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Het wiki-voorbeeld geeft een geconstrueerde wisselstroom weer, werkt verder voor gelijkstroom eender. Het grote voordeel van dit type omvorm-techniek is, dat de sturende elementen alleen maar gecontroleerd geheel open- en dicht gaan waardoor er verwaarloosbare energie blijft hangen / warmte veroorzaken in het stuurapparaat; feitelijk dus als "schakelaars" op zeer hoog tempo. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie Reeds sinds vóór 1960 worden er ook geluidsversterkers gebouwd volgens zulke techniek; technisch zeer mooi, groot vermogen uit kleine transistors en geringe warmteverliezen. Het verwondert mij nog steeds dat deze toepassing tamelijk zeldzaam blijft op de markt. http://www.metaseek.nl/search/nl/1/pwm+amplifier
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 22 november 2009 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met computers just hetzelfde goeiekopen bazaar die net buiten de garatieperiode gegarandeerd kapot valt... Ze moeten hune goeiekopen brol maar voor zich houden ik wil het niet, ik koop het nog veel liever niet, dan dat ik bazaar moet kopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Nee, de Chinezen zijn er heus niet op uit om minderwaardig spul te maken en het is ook niet zo dat AL hun producten slecht zijn; ik vermoed dat ze op sommige punten nog niet de modernste knowhow ter beschikking hebben en dus nog even doorgaan met in het Westen reeds verouderde concepten.
"Kaarten" in computers zij tamelijk vaak van Chinese oorsprong en daarmee heb ik best goede ervaringen.