![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |||
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben het volledig eens met het eerste uit je stelling. Er is heel wat mis met het huidge productieproces. Mijn vraag was echter: of je het productieproces wou afschaffen omdat er heel wat met misloopt. Het antwoord is uiteraard: neen. Produceren is immers goed op zich, indien het op een juiste manier gebeurt. Hetzelfde geldt voor onderwijs. Ook ben ik een groot tegenstander van reclame in de huidige vorm. Ik vind dat een overheid bepaalde eisen mag stellen aan reclame. Dat deze bijvoorbeeld niet misleidend mag zijn, dat deze niet enkel gefotoshopte mensen mag tonen zodat mensen hun zelfbeeld er onder leidt, etc. Eén van de strategiën om mensen juist te wapenen tegen de leugens van reclame is door hierover te informeren in het onderwijs. Is mensen leren hoe ze bewust kunenn consumeren. Is mensen leren hoe ze met budgetten moeten omgaan en wat de gevolgen van schulden zijn. Ik vraag mij af hoe mensen dat zouden aanleren in jouw bibliotheek systeem? Want dat lijken mij niet direct de meest leuke lessen, maar misschien wel zeer leerrijke. Citaat:
Ik ben het met je eens dat kinderen niet als onwetende dommerikken moeten worden behandeld. Vandaar dat er zeker heel wat aanpassingen kunnen gebeuren in het onderwijs. Wat je zegt over sprankeltjes in de ogen is dan weer een grappige emotionele discussie. Ik ken geen enkel kindje dat graag een spuitje krijgt tegen ziekte, dus zouden kindjes geen spuitje mogen krijgen en dan maar ziek worden? Citaat:
Socialisatie is het proces dat de mens nodig heeft om te overleven. Dieren hebben instincten die ze moeten volgen. Een mens heeft echter zo goed als geen instincten, enkel doordat het bepaalde zaken krijgt aangeleerd kan hij of zij overleven. Er bestaat een afschuwelijke documentaire over een meisje dat door haar ouders werd opgesloten in een kamer en enkel eten kreeg niets anders (gebaseerd op waargebeurde feiten). Toen de ouders werden aangegeven en hulpverleners zich over dit kindje bogen kon het niets, het kon niet wandelen, niet spreken, niet efficient eten, het had geen schaamtegevoel en masturbeerde zich constant, had geen hygiene, begreep niets, was met andere woorden niets. Het is nooit goed gekomen met dat meisje. Socialisatie is dus noodzakelijk. Tenzij dat je allemaal wilt dat we zoals dat meisje worden en binnen de generatie zijn uitgesotrven.
__________________
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | ||||||
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Consumptie http://nl.wikipedia.org/wiki/Collectief_goed http://nl.wikipedia.org/wiki/Publieke_goederen Citaat:
Citaat:
Op welke manier efficienter omgaan met de infrastructuur van onderwijs? Citaat:
Karl Marx (basisdenker van het socialisme en communisme) was ook één van de mensen die pleitte voor een verandering van het productieproces. Hij beschreef hoe dat als iemand vroeger een stoel maakte, iemand anders dan met hem ruilde. En die werknemer gewaardeerd werd. Hij kreeg immers al het geld of de ruilgoederen wat die stoel waard waren. Vandaag de dag moet iemand in een fabriek werken, en wanneer die stoel gemaakt wordt, gaat het kleinste deeltje van dat geld naar de werknemer, een ander deel gaat naar investeringen in de fabriek, maar het grootste deel gaat naar de aandeelhouders die daar niets voor hebben werken. Dat is wat marx wou veranderen, hij vond dat de opbrengst van de fabriek deels terug geinvesteerd moest worden, maar dat de rest moest verdeeld worden naar iedereen die in de fabriek werkte en niet naar de aandeelhouders mocht gaan. Marx gaf dus een alternatief voor het productieproces. ik vraag mij af wat jouw alternatief is? Want je beseft toch dat je vandaag de dag als je wilt overleven je nog steeds jezelf moet verkopen? Citaat:
Mag ik u er ook op wijzen dat kinderen niet zelfstandig kunnen functioneren. Dat heeft men ooit eens in de sovjetunie geporbeerd. de kinderen mochten elkaar lesgeven. Op het einde van het experiment zaten de kinderen elkaar gewoon met elkaars uitwerpselen in te smeren. Citaat:
Naast de ouders moet echter ook de school instaan voor kinderen. Onderwijs leert immers zaken aan kinderen die ouders nooit kunnen leren. Sommige ouders zijn ook verstandiger dan andere. Dat zou beteken dat anders kinderen met verstandige ouders veel leren, en andere kinderen niet. Dat lijkt me niet echt goed, niet waar? [/quote] Het leidt tot infantilisering van wat anders volwassenen hadden moeten zijn. Daarnaast leidt het ook tot de vernietiging van de menselijke habitat en dus de mensheid zelf. Of je dat erg vindt of niet hangt af van in welke mate je humanist bent.[/quote] Ok ik geef je het eenvoudigste voorbeeld van consumptie. Ik eet een appel. Hoe leidt dit tot infantillisering? Waarom zou dat de menselijke habitat vernietigen? Waarom zou het eten van een appel de mensheid vernietigen?
__________________
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |||
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Citaat:
Op de manier waarop je het hierboven beschrijft, lijkt voor jou onderwijs of educatie (klinkt wat neutraler) een min of meer vrijblijvende kennismaking met een zo breed mogelijk kennis gebied. Ik ga akkoord dat kinderen met veel verschillende zaken in aanraking moeten kunnen komen, van aardrijkskunde, geschiedenis, literatuur, wiskunde, muziek, enz. Maar ik verschil van mening op twee punten. Ten eerste is het schoolonderwijs hiervoor geen noodzakelijke voorwaarde. Het kan natuurlijk op school aangeboden worden, maar het heeft averechtse effecten, namelijk dat de meesten (er zijn inderdaad steeds uitzonderingen) juist daardoor in al die zaken de pest krijgen. Ook al heeft een kind de meest begeesterende leerkracht, buiten de schooluren zal het meestal geen minuut meer besteden aan wat die leerkracht probeert de verkondigen. Bij de meeste kinderen komt het zelfs niet op om zelf iets op te zoeken, zelf de eigen interesse verder te ontwikkelen. Men gaat er vanuit dat scholen dienen om te leren en dat men stopt met wat men op school doet wanneer de school uit is (afgezien van huistaken die dienen als een extensie van de controle van de school op de kinderen, de schooltijd wordt verlengd als het ware met een virtueel gedeelte, de vrije tijd wordt hierdoor van het kind afgenomen). Het is de controle die uitgaat van gans het schoolsysteem zelf die vernietigend werkt op het (initieel) enthusiasme en leervermogen van de kinderen. De controle is nodig omdat scholen te maken hebben met grote groepen die men moet beheersen. Het resultaat is dat men het gedrag van leerlingen in bedwang houdt door externe sturing en controle. Een averechts effect hiervan is dat kinderen hierdoor niet meer (willen) leren. Ten tweede vind ik dat de kennismaking niet zomaar vrijblijvend is. Ik ben van mening dat er zoiets moet zijn als een basiskennis, die elk kind dient te weten. Dat idee zit eigenlijk ook in ons onderwijs, namelijk de eindtermen. Natuurlijk kunnen de meningen verschillen over wat die basiskennis dient in te houden. Ik geef de voorkeur aan een klassiek curriculum, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk. Het is echter wel belangrijk wat er in komt, want op lange termijn gaat deze basiskennis bepalen op welke manier de kinderen op volwassen leeftijd naar de werkelijkheid zullen kijken. Stel dat je weinig belang hecht aan kennis over de natuur, dan creëer je een ganse cohorte die het verschil niet kent tussen een beuk en een eik. Hoe kan je dan verwachten dat deze mensen zorg gaan dragen voor een omgeving die ze niet eens kunnen waarnemen? Samengevat ben ik dus van mening dat het noodzakelijk is om een degelijke basiskennis aan de kinderen mee te geven, maar dat dit niet geheel vrijblijvend is (het is m.a.w. belangrijk om die kennis te bezitten) en dat het onderwijs er niet in slaagt om deze kennis aan de kinderen over te dragen, dit wegens structurele redenen, d.w.z. omwille van het organiseren van het onderwijs zelf en onafhankelijk van de inspanningen van goed bedoelende leerkrachten. Citaat:
Hier verschil ik ook van mening. Je zegt dat onderwijs dient afgestemd te zijn op de vrije markt, maar dat er daarnaast ook ruimte is om algemene kennis mee te geven. Onderwijs is volgens jou dan toch ondergeschikt aan de economie en dient vooral om kinderen voor te bereiden op de instap in een economisch systeem. Anders creëer je maar werklozen, zeg je, nietwaar? Nu, ik ben het hier niet mee eens. Educatie (binnen of buiten school) dient voor de individuele ontplooiing van de mens. Het is door kennis op te doen dat we ons intellectueel kunnen emanciperen en ontsnappen aan bijgeloof en politiek ideologische controle. Kijk maar naar het vroegere communistisch China om de gevolgen te zien wanneer we te maken hebben met een ideologie die kennis verbiedt. Naast intellectuele vorming is arbeid ook een noodzakelijke voorwaarde voor individuele ontplooiing. Het gaat dan hierbij om waardig arbeid die bijdraagt tot de persoonlijke ontwikkeling en niet de kapitalistische arbeid die de mensen van zichzelf vervreemdt. Ik weet het, het klinkt Marxistisch, maar het is nog steeds actueel. Natuurlijk zullen er altijd onaangename taken in een samenleving zijn, maar die verminderen sterk met de technologische vooruitgang en wat er overblijft aan (onaangename) taken kan beter verdeeld worden (over meerdere mensen) dan momenteel het geval is. Dus, onderwijs dient volgens mijn visie gericht te zijn op individuele ontwikkeling en ontplooiing en niet naar een of andere ideologie. Het begrip arbeid past perfect binnen deze visie als iets dat elke mens nodig heeft om zich waardig te voelen en zich verder te ontplooien. De media is als instituut reeds een perfecte weerspiegeling van een kapitalistische ideologie. Het schoolonderwijs volgt eveneens meer en meer de kapitalistische ideologie met rampzalige gevolgen. Ik verzet me hiertegen. Citaat:
Ik denk dus dat onderwijs juist geen gelijkheid veroorzaakt onder de sociale klassen. Zoals sociologen het formuleren, de kwestie is waarom de lagere sociale klassen ondanks onderwijs toch nog in hun eigen sociale klassen blijven en niet van sociale klasse veranderen. De reden is dat onderwijs bij de lagere sociale klassen de perfecte werknemer attitude 'kweekt' terwijl kinderen uit de hogere sociale klassen hiertegen weerstand hebben omwille van een verschillend opvoedingsklimaat en een hoger zelfbeeld, om er maar enkele te noemen.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | ||
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Citaat:
Je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat een bibliotheek niet gratis is. Ze is inderdaad niet gratis voor de gemeenschap. Ik moet ook 2.5 EUR betalen om me lid te maken. Maar uiteindelijk heb ik toch de gelegenheid om naar een biblioteek te stappen en (bijna) gratis boeken te lezen. Volgens wikipedia valt dat toch niet echt onder het begrip 'consumptie'. Maar je hebt gelijk dat die boeken wel aangekocht moeten worden door de gemeenschap en dat die mettertijd ook verslijten en vernieuwd of hersteld moeten worden. Maar daar is geld voor. Momenteel wordt de helft (!) van het Vlaamse budget besteed aan onderwijs. Er is dus geld genoeg om te investeren in bibliotheken en andere kennis centra. Het wordt alleen toegankelijker voor meer mensen, en dat lijkt me ook terecht gezien de kost aan de gemeenschap. Nu blijven de leermiddelen en de algemene infrastructuur achter gesloten deuren buiten de schooluren en dat is een inefficiënte aanwending van publieke middelen. Citaat:
Je kan de manier van onderwijzen niet radicaal wijzigen zonder ook andere instituten in de samenleving te wijzigen. Hier enkele losse gedachten. De oveheid dient zijn verantwoordelijkheid te nemen. Het ongebreideld kapitalistisch denken dient ingetoomd te worden. Er dient een menswaardige samenleving opgebouwd te worden. Hier loopt het momenteel al fallikant mis. Het gemeenschapsleven of het buurtleven staat onder druk omdat gemeentebesturen niet investeren in buurtleven, maar in winkelketens, zelfstandigen zijn een uitstervend ras, enz. Het leven in een locale gemeenschap dient opnieuw geheropwaarderd te worden. Ik ben de term 'walkable communities' op het Internet al tegengekomen. Daar zouden we naartoe moeten. Onze mobiliteit moet naar beneden (tenzij je overal Lange Wapper bruggen wil gaan bouwen). Tegelijkertijd moet het weer aangenaam worden om in de eigen streek te leven. Alles dient er voorzien te zijn, bibliotheken, zwembaden, theaters, enz. Liefst ook zoveel mogelijk zelfstandigen i.p.v. enkel grote winkelketens (maak het opnieuw interessant voor zelfstandigen om een winkel te starten). De minimumlonen moeten naar omhoog zodat ouders part-time kunnen gaan werken (inderdaad ook mijn voorkeur) ofwel met een inkomen een gezin kunnen onderhouden. De overheid dient de vastgoedbedrijven te controleren. Ze niet alles laten opkopen om zo de vastgoedprijzen kunstmatig de hoogte in te jagen en enkel woningen te bouwen met 1 of 2 slaapkamers voor kapitaalkrachtige babyboomers. Als dat alles en nog veel meer gebeurt, dan kunnen we geleidelijk aan het onderwijs radicaal hervormen. Indien de gemeenschappen er zijn zoals beschreven, waar het aangenaam is om leven en leren, en indien de ouders in staat zijn om op een menswaardige manier te leven, pas dan kan je de kinderen van school halen en op een andere manier laten leren dan nu het geval is. De individuele begeleiding zou erin bestaan dat er volwassenen beschikbaar zijn voor de kinderen om vragen aan te stellen, om te observeren, om van te leren. Nu zitten kinderen vaak in een klas met een leerkracht waar ze een gans schooljaar nauwelijks een woord tegen durven zeggen. Vaak is er zelfs geen enkel individueel contact. In een kennis centra zouden volwassenen beschikbaar zijn voor kinderen een beetje zoals een bibliothekaris beschikbaar is (of zou moeten zijn) voor iedereen om een advies aan te vragen. Daarnaast dient er ook permanent begeleiding te zijn door een van de ouders. De ouders moeten zich opnieuw gaan bezig houden met de algemene educatie. Maar daarvoor moeten ze natuurlijk zelf eerst intellectueel geëmancipeerd zijn. Vandaar dat gans de samenleving moet wijzigen willen we het onerwijs zoals het nu bestaat drastisch wijzigen. Het zou dus gaan om een complete mentaliteitswijziging gericht op individuele ontwikkeling en ontplooiing i.p.v. het maximaliseren van de materiële welvaart. Een wijzging van welvaart naar welzijn. We hebben momenteel genoeg welvaart om ons met welzijn bezig te houden. Een verdere verhoging van de welvaart gaat het welzijn doen afnemen. We voelen dat momenteel al. Kijk maar naar de file problemen, het fijn stof in de lucht, enz.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Citaat:
Het curriculum van scholen komt tot stand aan de hand van democratisch verkozen politieke leiders, experts en de basis. Naar mijn mening dient er nog meer naar de basis (leerkrachten, scholen, leerlingen, ouders, etc.) geluisterd te worden. Maar deze drie hoofdrolspelers moeten aanwezig blijven voor het onderwijzen. Omdat zij elk een specifieke taak op zich nemen, die anders voor een gebrek zou zorgen. Dit neemt niet weg dat door het veranderen van de spelers, er een nieuw curriculum kan plaatsvinden. Ik kan er inkomen dat je dit curriculum zou willen aanpassen. Er is echter een verschil tussen het curriculum aanpassen en het gehele schoolsysteem te willen laten verdwijnen.
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | ||||||
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vraag is hoe je dat verzet invult. Wens je de media en het onderwijs democratischer te maken. Of wens je de media en het onderwijs gewoon af te schaffen. Achter die eerste vorm van verzet kan ik achterstaan, de tweede vorm vind ik naief en onwenselijk. Citaat:
Citaat:
Nu je haalt aan dat je onderwijs niet volledig kan wegnemen, zonder iets in de plaats te stellen. Nu vraag ik je: wat stel je in de plaats?
__________________
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |||||
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Citaat:
Alternatief? Democratie natuurlijk, zoveel mogelijk lokaal zelfbestuur. Enkel een politiek systeem dat streeft naar anarchie en tegelijkertijd oog heeft voor de zwakkeren kan men pas een echt democratisch systeem noemen, m.a.w. een of andere vorm van anarchisme, noem het sociaal-anarchisme, anarcho-syndicalisme, het is me om het even. Wat het productieproces betreft betekent dit dat de locale gemeenschap en de werknemers meer inspraak krijgen in het productieproces algemeen i.p.v. dat dit in handen blijft van een kleine machtige minderheid. Je hoeft maar te kijken naar de reactie van elitairen op het resultaat van het volksreferendum om te besluiten dat de meesten er veruit de voorkeur aan geven dat 'gewone' burgers zich niet bezig houden met het beleid, dat belangrijke beslissingen beter genomen worden door een elitaire minderheid die daar zogezegd bekwaam voor is en dat het zelfs belachelijk is om de mening te vragen van de bevolking. Het is dus duidelijk dat veruit de meerderheid van de politici TEGEN democratie is, hoewel dit als sprookje elke dag wordt verkocht in de media propaganda. In werkelijkheid leven we absoluut niet in een democratie, we worden alleen in de waan gelaten. Opnieuw, wat is mijn alternatief? Democratie op alle niveau's. Je kan zelfs mijn standpunten omtrent de opvoeding van kinderen beschouwen als het geven van democratische rechten aan kinderen. Een school is immers een dictatoriaal systeem, het instituut ontstond als kopij van de gevangenis. Het is absoluut geen model voor democratie. Welnu, laten we een systeem creëren, een leersysteem, waarin ook kinderen op democratische wijze hun eigen leerproces zelf kunnen besturen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#308 | ||||||||||||||||||||
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er mag van mij ook meer geld gaan naar bibliotheken. De vraag is waarom en waar. Zijn onze bibliotheken dan van zo een ondermaats niveau? Ontbreken er teveel boeken? Waarom investeren in bibliotheken nu er meer en meer informatie via internet valt te raadplegen? Waarom zou je geld van onderwijs afnemen om in bibliotheken te steken? Waarom zou je niet bijvoorbeeld geld van defensie in bibliotheken steken (7 miljard euro gaat er nu naar de oorlog in afgahnistan, lijkt me een aardige investering, niet waar?) Je kan toch onmogelijk van mening zijn dat een bibliotheek de functie van onderwijs kan overnemen? Citaat:
Citaat:
Wat voor gevolgen heeft dit voor het onderwijs? Waar loopt het mis? Hoe kom je dan tot radicvale veranderingen? Wat versta je onder menswaardig? Indien je iets radicaal wilt veranderen, moet je ook een goed uitgewerkt alternatief hebben. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Kan je geen voorbeeld geven: zoals als we dat veranderen in de samenleving, dan kunnen we dat veranderen in het onderwijs. En waarom zou je dan nu je peilen richten op het veranderen van het onderwijs, terwijl je de samenleving nog niet hebt verandert. moet je dan niet stellen: ik wil dat en dat in de samenleving veranderen: zodat ik dat en dat kan doen voor het onderwijs. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Citaat:
__________________
![]() Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 17 november 2009 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |||||||
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zet een kind alleen zonder mensen van wie het kan leren, en een kind kan geen taal. Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Citaat:
![]() Natuurlijk is er iets individueels dat niet sociaal is, anders zou er geen individualiteit bestaan en zou iedereen weerloos zijn tegenover de grillen van de samenleving. Hoewel iedereen onder druk staat van de samenleving om de heersende waarden en normen over te nemen, is er toch verzet mogelijk. Het is dit verzet dat iets individueels is en niet sociaal. In de taal die we gebruiken zijn er voldoende voorbeelden van woorden en betekenissen die ons in een strak keurslijf trachten te steken. Een voor de hand liggend voorbeeld zijn de woorden 'man' en 'vrouw'. Elke persoon wordt geacht ofwel man ofwel vrouw te zijn. Hoewel dit voor de meesten het geval is, zijn er toch mensen die noch man noch vrouw zijn. Zij staan onder druk om ofwel het een ofwel het ander te zijn. Sommigen verzetten zich hier echter tegen en eisen dat ze aanvaard worden volgens hun eigen geaardheid. Een ander voorbeeld is homosexualiteit. Nog niet zo lang geleden werd dat beschouwd als een psychische ziekte door de psychiatrie. Als gevolg van hevig verzet is dit momenteel niet meer het geval en is zeer traag en geleidelijk aan de perceptie in de samenleving ten aanzien van homosexualiteit aan het wijzigen. Het zijn dergelijke vormen van verzet die wijzen op het individueel karakter van de mens, de mens die als individu voor zijn bestaansrecht opkomt tegenover een verdrukkende samenleving. Verder meen ik dat je 'socialisatie' en 'sociaal contact' met elkaar verwart. Een mens heeft inderdaad van bij de geboorte sociaal contact nodig. Dat is een aangeboren behoefte. Via sociaal contact verzekert de baby zich van de noodzakelijke zorgen. Via sociaal contact ontwikelen een heleboel functies, die aangeboren zijn, maar die via de omgeving moeten 'uitgelokt' worden. Taal is er zo een van. Als taal niet uitgelokt wordt door een omgeving, dan ontwikkelt zich nooit taal in het kind, zoals in het voorbeeld dat je aanhaalt, dat ik trouwens wel ken. Dit uitlokken, dit stimuleren vanuit een omgeving gebeurt in het sociaal contact tussen het kind en zijn omgeving. Socialisatie is iets anders. Socialisatie is het overnemen van de waarden en normen van een samenleving. Ik ben ervan overtuigd dat er steeds twee processen met elkaar wedijveren, individualisatie dat gericht is op individuele ontplooiing, zelf expressie (v.b. een transsexuele die voor zijn/haar geaardheid opkomt) en socialisatie, dat beoogt om het individu te laten aanpassen aan de (waarden en normen van de) samenleving (v.b. het onderscheid tussen 'man' en 'vrouw'). Hoewel de twee processen altijd enigszinds aanwezig zijn, ben ik ervan overtuigd dat het voor kinderen belangrijk is om ze te beschermen tegen (ideologische) invloeden vanuit de samenleving en hun de nodige vrijheid te geven zichzelf te ontwikkelen, m.a.w. te individualiseren. Pas als er voldoende individualisatie is, en ik benadruk hier het belang van literatuur, geschiedenis, kortom een algemene basiskennis, dan pas kunnen deze individuen bepaalde waarden en normen van de samenleving overnemen zonder er weerloos aan overgeleverd te zijn. Dit is volgens mij een cruciaal punt, willen we mondige en kritische burgers creëren die een menswaardiger samenleving kunnen vormen. Het kapitalisme heeft echter dergelijke mensen niet nodig, vandaar dat we het tegengestelde kennen in het huidige onderwijs: eerst socialisatie (kinderen die met GSM's rondlopen bijvoorbeeld) en pas nadien (maar meestal blijft het uit) individualisatie.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Citaat:
Hier raken we m.i. aan de kern van de zaak en aan de kern van wat er mis loopt in het huidige onderwijs. Wie kleine kinderen van dichtbij heeft geobserveerd, zal verbaasd staan over het fenomenale leervermogen dat ze bezitten. Veel van wat ze leren, doen ze door te spelen. Voor kinderen is spelen eigenlijk leren. Via het spel leren ze de wereld ontdekken. Een andere observatie is dat kinderen vanaf zeer jonge leeftijd reeds veel dingen zelf willen doen en dat ze een intens plezier beleven wanneer ze plots iets kunnen. Er lijkt dus een fundamentele drang naar autonomie en gevoel van competentie bij ze aanwezig te zijn. Met andere woorden, kinderen voelen van nature een drang om te leren. In het huidige onderwijs nemen we bij de kinderen het gevoel van autonomie weg en controleren hun gedrag via straffen en belonen: punten, stickers, aandacht van de juf, ... . Werkt dit? Ja en nee. Het werkt in die zin dat kinderen op de duur enkel nog interesse hebben voor de straffen en beloningen en alles er trachten aan te doen om de straffen te ontwijken en de beloningen te ontvangen. Een ongewenst neveneffect hiervan is dat ze hun interesse verliezen in het leren zelf. Wat op jonge leeftijd een natuurlijke drang was om de wereld te ontdekken, wordt nu een uitgelokt gedrag afhankelijk van de context van straffen en beloningen. Valt die context weg, het leren valt dan ook weg! Dit is de verklaring voor het belabberde resultaat dat het onderwijs boekt in het instilleren van een basiskennis bij de kinderen. Met andere woorden, de 'input' in het onderwijs zijn kleine kinderen met een onweerstaanbare natuurlijke drang om te leren, af te lezen uit de sprankel in hun ogen, de 'output' is domme, verveelde tieners die enkel nog gemotiveerd kunnen worden door straffen en beloningen. Het zijn deze tieners die de ideale 'input' zijn voor een kapitalistisch systeem, dat de mens wil herleiden tot een werknemer die zichzelf verhuurt om eentonig, van zichzelf vervreemdend arbeid te verrichten aan een salaris dat net hoog genoeg is om hem/haar dit gedrag te laten stellen enerzijds, en een consument, die zijn welbevinden volledig afstemt op wat de consumptiemaatschappij hem als producten ter bevrediging van zijn/haar behoeften aanbiedt. Het lijkt me dus duidelijk dat de fundamentele kern van het probleem de ideologie van het kapitalisme is die alle instituties in de samenleving tegelijkertijd infecteert. Het controleert alle aspecten van de samenleving, zoals vroeger de Katholieke Kerk dat deed. Het kapitalisme is de nieuwe religie. Vroeger werden kinderen opgevoed volgens de leer van de Kerk, nu gebeurt dat volgens de leer van het Kapitalisme, via straffen en belonen. In plaats van afhankelijk van God, zijn we nu afhankelijk van de Multinational, die ons alles zal geven wat we nodig hebben, een salaris om voor te werken en producten om te kopen. Het huidige onderwijs dient om ons voor te bereiden voor deze levenslange Kapitalistische eredienst.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Deze thread stinkt officieel.
__________________
Tout va bien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
President van Europa
Europees Commissaris
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Locatie: Sociaal Europa
Berichten: 6.000
|
![]() Goed dat jij daar de nodige verandering hebt in gebracht.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Tout va bien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() Indien intelligentie, verworven via onderwijs, te duur is...
Dan vraag ik me af wat domheid zou kunnen gaan kosten. De "bespaarders" hier moeten dus FLINK nadenken. Indien dit mogelijk is, natuurlijk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Citaat:
Je mag inderdaad niet besparen om te besparen. Maar dat er bespaard kan worden is zeker.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Citaat:
Iemand die dom is, kan je via onderwijs niet intelligent maken, maar wie intelligent is, kan je via onderwijs wel dom maken. Met andere woorden, kan je heel veel besparen op onderwijs, door de dommen niet intelligent te proberen maken en door de slimmen met rust te laten.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Dat druist in tegen zowat alle sociologisch onderzoek over onderwijs
![]()
__________________
Tout va bien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#320 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Wat niet wil zeggen dat er geen waarheid inzit.
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
![]() |
![]() |