Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2009, 22:50   #1421
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dat klinkt toch minder fout.
U vindt het dan toch al een beetje fout. Dat lijkt me al een stapje vooruit. Alhoewel 'stomerij' hardstikke fout blijft natuurlijk. Maar ja, de Hollandse taalarrogantie heeft niet zoveel op met de waarheid. Zij blijft liever vertoeven in de 19de eeuw.

Laatst gewijzigd door system : 23 november 2009 om 22:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 22:53   #1422
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U vindt het dan toch al een beetje fout. Dat lijkt me al een stapje vooruit. Alhoewel 'stomerij' hardstikke fout blijft natuurlijk. Maar ja, de Hollandse taalarrogantie heeft niet zoveel op met de waarheid. Zij blijft liever vertoeven in de 19de eeuw.
Eene ongeaert verweyt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 23:03   #1423
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over 'guidon' of embrayage'. Gewoon belachelijk wat u hier suggereert. Het gaat niet alleen over 'beenhouwer' , maar ook over 'dampkap' 'ajuin', 'aftrekker' 'bouwwerf', 'in vraag stellen' ,'microgolfoven', 'nonkel', 'met twee', 'omwille van', 'op vraag van', 'opendeurdag', 'onthaal', 'politieker' 'plooien' 'recht staan' 'schuren' 'sneeuwman' 'telefoonkotje' 'duivenkot', enz, enz, enz.
U gooit in uw lijstje een heleboel zaken door elkaar: dialectismen, belgicismen, archaïsmen, ronduit fout Nederlands of barbarismen (daar gewoon letterlijk overgezet Frans)...

Daarin is niet alles fout of tegen het AN. Wel bepaalde categorieën die overduidelijk tegen zelfs het taaleigen van onze Nederlandse taal ingaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 23:05   #1424
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon dat ons Vlaams een hele trits woorden heeft die jullie nog niet eens verstaan in Nederland. En wij willen deze woorden houden. En als u ons dan toch wilt verstaan, leer dan maar Vlaams.
En?

Het Oostenrijks Duits heeft vele malen meer eigenheden dan het Nederlands van Vlaanderen.

Moeten we dan daaruit concluderen dat wat de Oostenrijkers als hun taal beschouwen geen Duits is?
Oud 23 november 2009, 23:06   #1425
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, het woord droogkuis gebruikt men in mechelen ook niet meer mijn beste....

20 jaar geleden nog wel,maar nu niet meer,net zoals die dampkap hier twintig jaar geleden nog gebruikt werd...

Tenminste niet in de winkel waar ik ga.....

Daar gebruikt men het woord nieuwkuis.....

En nochtans zijn de Nederlanders de laatste 20 jaar niet in het mechelse binnen gevallen om hier hun Nederlands op te leggen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 23:08   #1426
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Noord-Nederlands en Zuid-Nederlands vormen samen het Nederlands".

Dat liedje horen we u de hele tijd afratelen. Tot vervelens toe. Alleen u
meent er geen iota van! Want wij zijn verplicht uw Noord-Nederlands aan te leren, maar u niet ons Zuid- Nederlands.
De cultuurtaal is het AN, de standaardtaal van zowel Nederlanders, Vlamingen als Surinamers.

De norm is vastgelegd en valt niet samen met wat u als "Hollands" meestal omschrijft. Wel integendeel, wat ze gemeenzaam in de Randstad spreken (Hollands regiolect en/of poldernederlands) valt niet te vereenzelvigen met ons AN.
Oud 23 november 2009, 23:52   #1427
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon dat ons Vlaams een hele trits woorden heeft die jullie nog niet eens verstaan in Nederland. En wij willen deze woorden houden. En als u ons dan toch wilt verstaan, leer dan maar Vlaams.
Dat is geen Vlaams, maar Brabants, en dat is u a tig keer verteld. Dat voor u als Limburger (!) toch een soort veredeld Brabants (!) als de Vlaamse (?) standaard geldt, moet u zelf lekker weten. Maar u moet niet ten onrechte laten uitschijnen dat dit de taal is van alle inwoners van het Vlaamse Gewest.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 01:02   #1428
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De cultuurtaal is het AN, de standaardtaal van zowel Nederlanders, Vlamingen als Surinamers.

De norm is vastgelegd en valt niet samen met wat u als "Hollands" meestal omschrijft. Wel integendeel, wat ze gemeenzaam in de Randstad spreken (Hollands regiolect en/of poldernederlands) valt niet te vereenzelvigen met ons AN.
Ach Jan,mensen zijn zoals tafels.... hoekig...
Zelfs als blijkt dat er één hoek ontbreekt kan je er nog mee praten...

Maar als het feit zich stelt dat je met een rond of ovaal exemplaar vandoen hebt is ieder vruchtbaar gesprek bij voorbaat zinloos...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 01:25   #1429
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
dat spreekwoord kennen wij niet
Wij ook niet. Het is dan ook geen spreekwoord.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 06:31   #1430
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En?

Het Oostenrijks Duits heeft vele malen meer eigenheden dan het Nederlands van Vlaanderen.

Moeten we dan daaruit concluderen dat wat de Oostenrijkers als hun taal beschouwen geen Duits is?
Er zijn in VL heel weinig mensen die nog Duits willen studeren (die periode is definitief achter de rug hoor). Hoe zou men dan hier over die taal/talen kunnen oordelen?
Klassieke truc: een voorbeeld geven dat amper gecontroleerd kan worden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 06:38   #1431
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De norm is vastgelegd
En... dan hoor je Ivo Belet: germanist, voor de VRT gewerkt en Europees parlementslid.
Toch duidelijk iemand van de hogere regionen in de VL maatschappij en... hij gebruikt consequent "ge"; terwijl "ge" geen AN is.
In Nederland zal niemand "ge" gebruiken.

Voor Vlaams-nationalisten is de regel: de norm is de norm; zelfs als niemand de norm nog gebruikt dan blijft de norm heilig.

Idem met Linkebeek, Kraainem: het blijft Vlaanderen; zelfs als niemand daar nog 1 boek in het NL leest; zullen we daar een spinternieuwe bib zetten met allemaal Nederlandstalige boeken.
Wij kunnen namelijk enkel maar star/verstard denken.
Oud 24 november 2009, 07:09   #1432
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wist gij azert, dat Franstalige Belgen hun taalgebruik aanpassen wanneer ze zich in Frankrijk vertoeven? Het Belgisch Frans heeft enorm veel locale kleuren zelfs. Als Nederlandstalige aanbidder van de francofonie hebt ge duidelijk weinig geluisterd naar de verscheidene Walen en Brusselaren.
'Ge' staat alleszins wel vermeld in de woordenboeken het is Belgisch Nederlands. Draai en keer zoals ge zelf wilt.

Eigenlijk vraag ik me af hoe een Nederlandstalige zodanig tot 'worm' kan verworden. Gij denkt toch niet dat de door u aanbeden francofonen u respecteren? Gij zijt een nuttige idioot voor hen: evenzeer een 'worm'. Geen respect van Vlamingen noch van Franstaligen: "'t kan verkeren."

Ik kan het weten, aldaar ik mijn vriendenkring sedert dit jaar verruimd heb met Walen en Brusselaren. Ik ken ook hun situatie. Het heeft alleen maar bijgedragen aan het beeld dat ik van u hebt: van een zelfhatende Vlaming met een enorm minderwaardigheidscomplex. Eigenlijk zijn Franstalige Belgen inderdaad superieur aan u, daarin hebt ge gelijk, maar dat komt door uw nederigheid, dat kunt ge gewoon moeilijk respecteren.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 november 2009 om 07:17.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 07:56   #1433
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Eigenlijk zijn Franstalige Belgen inderdaad superieur aan u, daarin hebt ge gelijk, maar dat komt door uw nederigheid, dat kunt ge gewoon moeilijk respecteren.
Ik zou het woord "nederigheid" vervangen door "kruiperigheid". Dat past heel wat beter!
Oud 24 november 2009, 08:44   #1434
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wist gij azert, dat Franstalige Belgen hun taalgebruik aanpassen wanneer ze zich in Frankrijk vertoeven? Het Belgisch Frans heeft enorm veel locale kleuren zelfs. Als Nederlandstalige aanbidder van de francofonie hebt ge duidelijk weinig geluisterd naar de verscheidene Walen en Brusselaren.
'Ge' staat alleszins wel vermeld in de woordenboeken het is Belgisch Nederlands. Draai en keer zoals ge zelf wilt.

Eigenlijk vraag ik me af hoe een Nederlandstalige zodanig tot 'worm' kan verworden. Gij denkt toch niet dat de door u aanbeden francofonen u respecteren? Gij zijt een nuttige idioot voor hen: evenzeer een 'worm'. Geen respect van Vlamingen noch van Franstaligen: "'t kan verkeren."

Ik kan het weten, aldaar ik mijn vriendenkring sedert dit jaar verruimd heb met Walen en Brusselaren. Ik ken ook hun situatie. Het heeft alleen maar bijgedragen aan het beeld dat ik van u hebt: van een zelfhatende Vlaming met een enorm minderwaardigheidscomplex. Eigenlijk zijn Franstalige Belgen inderdaad superieur aan u, daarin hebt ge gelijk, maar dat komt door uw nederigheid, dat kunt ge gewoon moeilijk respecteren.
Wees maar gerust hoor; bij Franstaligen leg ik altijd haarfijn uit waarom BHV (althans in de ogen van een deel van de Vlamingen) moet gesplitst worden

Ge moet u niet ongerust maken.
Oud 24 november 2009, 08:48   #1435
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou het woord "nederigheid" vervangen door "kruiperigheid". Dat past heel wat beter!
Legt gij liever ne keer uit waarom ne germanist, die voor TV uitstekend NL sprak (Terzake); maar nu als Europees parlementslid toch verkiest om de Vlaamse tussentaal te spreken als hij op tv komt.

Beste bewijs dat het NL voor VL afgedaan heeft als zelfs de toplaag (met een vertegenwoordiger die neerlandicus is) voor het Algemeen Vlaams kiest.
Oud 24 november 2009, 08:49   #1436
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
U legt uw taalgrens op de staatsgrens ,terwijl de variaties in taalgebruik veel diverser zijn.
Er is wel een verschil ,dat Vlamingen conservatiever/traditioneler zijn in hun taalgebuik, dan Nederlanders.Dit is geen onderscheid in goed of slecht ,maar te verkaren uit sociologische omstandigheden.
Vlamingen zijn defensief in hun taal, door een eeuwen lange emancipatiestrijd.
Nederlanders zijn offensief en veranderen snel,nemen makkelijk vreemde woorden over.
Ook zijn er sociologische verschillen met invloed op het taalgebruik, zoals aangeven tot welke groep of klasse je behoort ,verschil tussen jong en oud .
Jongeren spreken graag "cool" en ouderen "correct"
Als deze verschillen staan los van een staatsgrens.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 24 november 2009 om 08:50.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 09:46   #1437
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
Er zijn in VL heel weinig mensen die nog Duits willen studeren (die periode is definitief achter de rug hoor). Hoe zou men dan hier over die taal/talen kunnen oordelen?
Wat is dat nu voor een kromme redenering. En wat heeft dat met de discussie te maken? Inderdaad, het aanleren van het Duits in het Vlaams onderwijs heeft een flinke knauw gekregen. Met als gevolg dat het Vlaams bedrijfsleven daarover reeds herhaaldelijk bitter heeft geklaagd. Duitsland is immers een héél belangrijke handelspartner. En niet alle Duitsers zijn zo maar bereid in de communicatie over te schakelen op het Engels, toch niet wanneer ze weten dat ze met Vlamingen te maken hebben. Hoe dan ook, wie wél nog Duits kent en een zekere periode in Oostenrijk vertoeft, die hoort héél duidelijk de eigen uitspraak en regelmatig ook de eigen woordenschat van de Oostenrijkse versie van het Duits. Maar geen hond in Oostenrijk die eraan denkt hun taal met de term "Österreichisch" te definiëren. Dat is hier reeds door ettelijke deelnemers tot vervelens toe aangehaald. Ik heb op mijn beurt ook gewezen op de gelijkaardige situatie in Italië (én Italiaans Zwitserland). Maar system en zijn fellow-Belgicisten willen het gewoon niet horen. Voor hen telt maar één zaak: de strijd tegen Nederland. Tóch verliezen ze!
Oud 24 november 2009, 09:53   #1438
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Doe jij dat altijd, zo je eigen ondeugden op anderen projecteren?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 09:55   #1439
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 09:57   #1440
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert
De norm is vastgelegd
En... dan hoor je Ivo Belet: germanist, voor de VRT gewerkt en Europees parlementslid.
Toch duidelijk iemand van de hogere regionen in de VL maatschappij en... hij gebruikt consequent "ge"; terwijl "ge" geen AN is.
In Nederland zal niemand "ge" gebruiken.

Voor Vlaams-nationalisten is de regel: de norm is de norm; zelfs als niemand de norm nog gebruikt dan blijft de norm heilig.

Idem met Linkebeek, Kraainem: het blijft Vlaanderen; zelfs als niemand daar nog 1 boek in het NL leest; zullen we daar een spinternieuwe bib zetten met allemaal Nederlandstalige boeken.
Wij kunnen namelijk enkel maar star/verstard denken.
Hoe ver kan de onnozelheid eigenlijk gaan? Omdat Ivo Belet soms het woord "ge" gebruikt spreekt hij geen Nederlands? In bepaalde regio's van Nederland wordt ook wel eens ge"ge"d. Dat hebben onze Nederlandse forumgenoten hier reeds bij herhaling gezegd. Niet gelezen? Of beter, niet willen lezen? Ivo Belet spreekt Nederlands met een Vlaams accent (zoals alle Vlamingen) en hier en daar gekruid met woorden uit een Vlaams lexicon. Maar dat blijft Nederlands, en geen "Vlaams". Voor het laatste zou hij dialect moeten spreken. Hebt u (hebt ge) het nu begrepen?

In Linkebeek, Kraainem enz. kunnen de Franstaligen dan die Nederlandstalige boeken ontlenen en lezen om hun kennis van het Nederlands bij te spijkeren. Want dat zullen ze in de toekomst zeker nodig hebben.

Laatst gewijzigd door quercus : 24 november 2009 om 09:58.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be