Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2009, 11:02   #241
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Oeioei, het einde der tijden is nabij.

Wat een schande! Driewerf schande!

Zomaar verwachten dat een inwoner van dit land beide landstalen voldoende beheerst zodat hij een brief van de gemeente begrijpt...
Je hebt nu eenmaal mensen die dit niet doen. Het gaat trouwens ook voor politie en gerecht hoor. maar ach ja bijzaak nietwaar?

Citaat:
't Zijn toch Belgen, niet? En België is een tweetalig land, niet? En België is een beschaafd, westers land met een degelijk onderwijssysteem, niet? Zulk een onderwijssysteem zorgt er uiteraard voor dat de twee landstalen verplichte kost zijn voor elke burger.

Welnu, sta mij toe ervan uit te gaan dat elke Belg Nederlands en Frans heeft geleerd en voldoende begrijpt om de twee brieven (waarvan minstens één voor 60 % bestaat uit een overschrijvingsformulier) die hij per jaar van de gemeente krijgt, te begrijpen.
Onzin, niet elke belg is 2talig, niet in vlaanderen en niet in brussel of wallonie.Ofdat die trouwens 2talig is maakt niks uit voor dit probleem.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:07   #242
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Je hebt nu eenmaal mensen die dit niet doen. Het gaat trouwens ook voor politie en gerecht hoor. maar ach ja bijzaak nietwaar?
En omdat sommigen de taal van de meerderheid van dit land niet willen leren, moet men zich maar schikken naar die sommigen?

Niet mee eens.

Iedereen kan een taal leren. Uiteraard is het ieders goed recht om geen Nederlands te leren, maar dan moet je daar ook maar de gevolgen van dragen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Onzin, niet elke belg is 2talig, niet in vlaanderen en niet in brussel of wallonie.Ofdat die trouwens 2talig is maakt niks uit voor dit probleem.
Dat is dan de niet tweetalige z'n eigen domme schuld.

Wie wil, kan de andere landstaal leren en voldoende beheersen om een brief te begrijpen. Dat is niet hetzelfde als perfect beheersen. Voldoende is voldoende en het is voor iedereen mogelijk om dat niveau te halen.

Ik zie niet in waarom men zich in honderden bochten zou moeten wringen om het de onwilligen naar hun zin te maken.

Laatst gewijzigd door Sammael : 25 november 2009 om 11:08.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:10   #243
k9

Standaard

Citaat:
En omdat sommigen de taal van de meerderheid van dit land niet willen leren, moet men zich maar schikken naar die sommigen?

Niet mee eens.

Iedereen kan een taal leren. Uiteraard is het ieders goed recht om geen Nederlands te leren, maar dan moet je daar ook maar de gevolgen van dragen.
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar mensen meer dan nederlands spreken.

Zeg me eens wat het probleem is om iemand een brief in het frans / engels / duits te sturen?

Heb je trouwens al een bedacht dat met deze logica brussel ook volledig eentalig frans word?

Citaat:
Ik zie niet in waarom men zich in honderden bochten zou moeten wringen om het de onwilligen naar hun zin te maken.
Welke bochten? Denk je soms dat die brieven handgeschreven zijn? In deze tijd van informatica een fluitje van een cent. het is makkelijker voor de burger wat is dan het probleem? De overheid is toch in diesnt van de burger en niet omgekeerd?
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 25 november 2009, 11:19   #244
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik advoceer dit niet ik zeg dat dit mogelijk is, dit omdat jij bewerde dat splitsen het enige is. Dat is pertinent onjuist.
De enige grondwettelijke optie. De truukjes die je hierboven beschrijft zijn er specifiek om het arrest van het grondwettelijk hof te omzeilen, niet te respecteren.

Citaat:
30 jaar lang ging het veel simpeler en dan plots dit invoeren= pesten. Er is geen logische reden te vinden om dit in 97 in te voeren.
Men hield taalregisters bij in die gemeente, en dat is tegen de wet. Dat is de enige logica die nodig is.

Citaat:
Het ging over datd e franstaligen geen last hadden in de rand. Een betoging tegen jouw aanwezigheid noem jij geen last? Trouwens tak en voorpost niks met politiek te maken? TuurlijK.
Neen, het ging erover dat de overheid pestmaatregelen invoerde in de rand.

TAK, Voorpost en hun acties hebben niets met de overheid te maken, en de overheid heeft ook geen enkel middel om dat te verhinderen (gelukkig maar voor de democratie).

Citaat:
Het niet benoemen van die 3 burgemeesters is nog zoiets kinderachtig.
Pardon? Burgemeesters die openbaar verklaren dat Vlaanderen in hun gemeente geen authoriteit meer heeft, en die zou Vlaanderen moeten benoemen als hun officiele vertegenwoordiger? Dat tart nogal de verbeelding.

Citaat:
Tuurlijk kan dat wel, het was immers 30 jaar lang zo. En nee want omzendbrief peeters is een interpretatie die zonder problemen aangepast kan worden. 1 keer en de rest in het frans kan perfect, echter dit wil men niet omdat dit te simpel is voor die franstaligen en men die wil pesten zodat ze toch alles in het nederlands maar aanvaarden.
Nee, taallijsten mogen niet meer sinds het afschaffen van de taaltellingen, en de gemeente mag er ook niet uit eigen beweging van uitgaan dat de burger inmiddels nog geen Nederlands heeft geleerd. Dat staat zo in het arrest, hoor.

Kan men die wetten veranderen? Ja natuurlijk. Kunnen die mensen om de 4 jaar op een klein papiertje hun stembureau in het nederlands terugvinden? Ook ja natuurlijk. Het zijn niet wij die er een principekwestie van hebben gemaakt, en het kan ook niet los gezien worden van de Franstalige annexatiestrategie voor de rand.

In een politiek vacuum is dat een redelijk stompzinnige regel, ja. Er is geen vaccuum, en wij moeten niet doen alsof dat zo is.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:20   #245
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ok omdat je dit nu al 2 keer post: toont mij eens 1 voorbeeld waar mijn mening plots zouden veranderen?
Nee, doe maar. Ik lees geamuseerd, niet geërgerd, wees gerust, mee. Laat ik me anders uitdrukken: je hanteert een verheven vorm van relativisme!
den ambetantsten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:22   #246
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
We leven nu eenmaal in een maatschappij waar mensen meer dan nederlands spreken.

Zeg me eens wat het probleem is om iemand een brief in het frans / engels / duits te sturen?
Zeg me eens wat er zo mensonterend is aan het ontvangen van een Nederlandstalige brief?

Wat is het probleem? Waarom geen Nederlands leren? Het is per slot van rekening toch de taal van de meerderheid van de bevolking van dit land, niet? Krijgt men vieze ziektes van Nederlands leren? Is de aversie tegen onze taal dan zo groot? Zijn de Franstaligen die zo'n drama maken omtrent het ontvangen van een brief in een landstaal dan in wezen separatisten? Haten ze ons zodanig dat zelfs de idee van het aanleren van onze taal hen doet kotsen?

Wat is het probleem van het ontvangen van een Nederlandstalige brief?

Citaat:
Heb je trouwens al een bedacht dat met deze logica brussel ook volledig eentalig frans word?
Appelen met peren.

Brussel is een volledig tweetalig gewest.

Citaat:
Welke bochten? Denk je soms dat die brieven handgeschreven zijn? In deze tijd van informatica een fluitje van een cent. het is makkelijker voor de burger wat is dan het probleem? De overheid is toch in diesnt van de burger en niet omgekeerd?
Waarom zou de overheid alle talen ter wereld moeten beheersen en iedere clown die beweert een andere taal te spreken in die taal moeten aanschrijven?

Dat is volstrekt absurd.

Het Nederlands is in Vlaanderen nu eenmaal de officiële taal. Dat een buitenlander het er de eerste jaren moeilijk mee heeft, daar kan ik inkomen; voor een Franstalige Belg die in België onderwijs heeft genoten, heb ik geen greintje begrip. Die wordt geacht beide landstalen voldoende te beheersen. En als die Franstalige Belgen, die het eigenlijk niet nodig hebben, vermits ze fatsoenlijk onderwijs hebben genoten, een beleefd briefje naar het bestuur van hun faciliteitengemeente sturen, krijgen ze netjes een vertaling van de vermaledijde en vervloekte Nederlandstalige brief.

Laatst gewijzigd door Sammael : 25 november 2009 om 11:25.
Oud 25 november 2009, 11:22   #247
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je bent dan ook voorstander om die brieven, op éénmalige en eenvoudige aanvraag in het italiaans, arabisch, chinees, albanees, spaans, etc op te sturen?

Als die mensen een bericht terugsturen in dezelfde taal kunnen we dat uiteraard ook niet weigeren, wellicht?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:46   #248
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen wil net zo zeer iets van de franstaligen.

Betere vergelijking is dus: je moet(uitspraak van een rechter)aan een boom op de grens tussen je buurman en jou. Die boom pakt teveel licht weg, jij wil die omhakken je buur snoeit liever.
Uw vergelijking slaat nergens op, de boom is Vlaams en de gebuur moet zijn grijpgrage handen thuishouden!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:48   #249
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De enige grondwettelijke optie. De truukjes die je hierboven beschrijft zijn er specifiek om het arrest van het grondwettelijk hof te omzeilen, niet te respecteren.
Grappig dat jij schijnt te weten wat het grondwettelijk hof zou denken over de oude kiekringen . Mag ik die glazen bol eens gebruiken voor de lotto?

Citaat:
Men hield taalregisters bij in die gemeente, en dat is tegen de wet. Dat is de enige logica die nodig is.
Ach ja dat 30 jaar lang zonder probleem kon en men dan plots tegen de wet vond ? pesten zoals ik al zei. (en kom nu niet af dat die rechtbanken neutraal zijn he)

Citaat:
Pardon? Burgemeesters die openbaar verklaren dat Vlaanderen in hun gemeente geen authoriteit meer heeft, en die zou Vlaanderen moeten benoemen als hun officiele vertegenwoordiger? Dat tart nogal de verbeelding.
Helemaal niet, anders zou je immers partijen zoals NVA, LDD of VB die pleiten voor het einde van belgie net zo min in het parlement kunnen laten.

Want wat zien we in de praktijk: dit zijn de de facto burgemeesters , pesten dus. Of ze doen effectief iets verkeerd en pakt het aan of dit zijn nietzeggende kleinzielige uitspraken van die burgemeester en dan negeer je die. Zoals men bijvoorbeeld deed bij de burgemeesters die weigerde de verkiezignen te organiseren.

Citaat:
Nee, taallijsten mogen niet meer sinds het afschaffen van de taaltellingen, en de gemeente mag er ook niet uit eigen beweging van uitgaan dat de burger inmiddels nog geen Nederlands heeft geleerd. Dat staat zo in het arrest, hoor.
laatste taaltelling is 60 jaar geleden. facilieiten 40 , omzendbrief peeters 10, wat klopt er niet?

Citaat:
Het zijn niet wij die er een principekwestie van hebben gemaakt, en het kan ook niet los gezien worden van de Franstalige annexatiestrategie voor de rand.
Dat moet je wel loszien, je kan immers de burgers niet verantwoordelijk achten wat de politici zeggen. reageer tegen fdf en co, ga niet de bevolking pesten die op fdf en co stemt. Enkel meer stemmen voor fdf en het tegenovergestelde wat je wil, dat noemt men dom zijn.

De verfransing is voorbij, get over it.

Citaat:
In een politiek vacuum is dat een redelijk stompzinnige regel, ja. Er is geen vaccuum, en wij moeten niet doen alsof dat zo is.
Vlaanderen is zijn eigen regio voor deze materie dus jawel dit heeft NIKS te maken met anderen maar alles met een vlaams gevoel dat hen ooit onrecht is aangedaan, wraakgevoelens die al lang niet meer relevant zijn.

Oud 25 november 2009, 11:49   #250
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent dan ook voorstander om die brieven, op éénmalige en eenvoudige aanvraag in het italiaans, arabisch, chinees, albanees, spaans, etc op te sturen?

Als die mensen een bericht terugsturen in dezelfde taal kunnen we dat uiteraard ook niet weigeren, wellicht?
Kom nou, Franstaligen zijn het kruim van de wereld, u gaat die toch niet vergelijken met buitenlanders?

Weet u dan niet dat de Franstaligen als royalty moeten behandeld worden?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:49   #251
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Nee, doe maar. Ik lees geamuseerd, niet geërgerd, wees gerust, mee. Laat ik me anders uitdrukken: je hanteert een verheven vorm van relativisme!
Helemaal niet hoor, misschien eens een cursus begrijpend lezen?

Oud 25 november 2009, 11:50   #252
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uw vergelijking slaat nergens op, de boom is Vlaams en de gebuur moet zijn grijpgrage handen thuishouden!
een vlaamse boom, LOL.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:52   #253
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Beter dan een Waalse kerstboom van 30 duizend Euro he
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2009, 11:53   #254
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ach ja dat 30 jaar lang zonder probleem kon en men dan plots tegen de wet vond ? pesten zoals ik al zei. (en kom nu niet af dat die rechtbanken neutraal zijn he)

Dringend tijd om het één en ander te corrigeren, niet

30 jaar de wet aan z'n laars lappen, maakt die wet nog niet ongeldig.

Ok, 30 jaar is lang, maar wie heeft er ooit beweerd dat men in Vlaanderen niet traag kan zijn? Klungelen en aanmodderen is niet het monopolie van de Franstaligen, dat kunnen de Vlamingen even goed
Oud 25 november 2009, 12:03   #255
k9

Standaard

Citaat:
Zeg me eens wat er zo mensonterend is aan het ontvangen van een Nederlandstalige brief?
Niks, enkel als je die niet kan lezen ben je er weinig mee he?

Je antwoord trouwens niet op mijn vraag: Zeg me eens wat er zo mensonterend is aan het ontvangen van een Franstalige brief?

Citaat:
Wat is het probleem? Waarom geen Nederlands leren? Het is per slot van rekening toch de taal van de meerderheid van de bevolking van dit land, niet? Krijgt men vieze ziektes van Nederlands leren? Is de aversie tegen onze taal dan zo groot? Zijn de Franstaligen die zo'n drama maken omtrent het ontvangen van een brief in een landstaal dan in wezen separatisten? Haten ze ons zodanig dat zelfs de idee van het aanleren van onze taal hen doet kotsen?
nee hoor, echter is dit niet zo simpel, daar steek je veel tijd en moeite in .

Wat is het probleem van het ontvangen van een Nederlandstalige brief?

Citaat:
Appelen met peren.

Brussel is een volledig tweetalig gewest.
en nu kan je plots af met de wet?

In brussel is een meerderheid van franstaligen met speciale rechten voor de nederlandstalige minderheden. In de faciliteitsgemeenten is een meerderheid van franstaligen met speciale rechten voor de fransstalige minderheden (in vlaanderen dan).

Perfect gelijkaardig dus. Hypocriet als je het dus voor de ene wil afschaffen en de andere niet.

Citaat:
Waarom zou de overheid alle talen ter wereld moeten beheersen en iedere clown die beweert een andere taal te spreken in die taal moeten aanschrijven?

Dat is volstrekt absurd.
Zeg ik dan toch ook nergens? Echter in een gemeente met 80% franstaligen lijkt me de gemeente te dele aanbieden in het frans vanzelfsprekend.

Citaat:
Het Nederlands is in Vlaanderen nu eenmaal de officiële taal. Dat een buitenlander het er de eerste jaren moeilijk mee heeft, daar kan ik inkomen; voor een Franstalige Belg die in België onderwijs heeft genoten, heb ik geen greintje begrip. Die wordt geacht beide landstalen voldoende te beheersen.
Waarom? Is een persoonlijke keuze hoor. Loop eens rond in de VS, talloze (officieele) borden in engels en spaans, nochtans zelfs geen officieele taal. Wat is het probleem? heb jijd aar last van? nee en het helpt andere vlaamse brugers .

Citaat:
En als die Franstalige Belgen, die het eigenlijk niet nodig hebben, vermits ze fatsoenlijk onderwijs hebben genoten, een beleefd briefje naar het bestuur van hun faciliteitengemeente sturen, krijgen ze netjes een vertaling van de vermaledijde en vervloekte Nederlandstalige brief.
Leuk dat ze dit voor ELKE brief moeten doen, compleet absurd toch? Dit heeft niks te maken met geen nederlands te willen of franse minachting je hebt daar een complex mee denk ik.

Oud 25 november 2009, 12:04   #256
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

dus K9, jij stelt faciliteiten gelijk met tweetaligheid?
Oud 25 november 2009, 12:07   #257
k9

Standaard

Citaat:
Nee want die talen hebben nergens faciliteiten.

Misschien bij migranten ed tot ze voldoende de taal beheersen of een beperkte tijd, maar dat is een andere discussie.

Citaat:
Iets compleet anders dit.

Je antwoord trouwens niet op mijn vraag :

Zeg me eens wat het probleem is om iemand een brief in het frans (om het meer concreet te houden) te sturen?

Oud 25 november 2009, 12:08   #258
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg me eens wat het probleem is om iemand een brief in het frans (om het meer concreet te houden) te sturen?
omdat jij dan alle Vlaamse ambtenaren verplicht om perfect tweetalig te worden.
Oud 25 november 2009, 12:16   #259
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een meerderheid is pas democratisch als de minderheid via verkiezingen een meerderheid kan worden. In discussies waarin de breuklijn er één is tussen twee gemeenschappen, waarvan de ene demografisch kleiner is dan de andere, is aan die voorwaarde niet voldaan.
Ah, en sinds wanneer moeten gemeenschappen plots als één blok stemmen? Zijn er dan werkelijk geen Vlaamse partijen te vinden die het njet van de francofonen begrijpen? En waarom zou dat komen?
Oud 25 november 2009, 12:21   #260
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat een staat/natie/gemeenschap/gewest gerust van haar inwoners mag eisen dat ze in officiële kanalen de taal gebruiken die wettelijk daartoe voorzien is.

(een oude cynicus zou zeggen dat dat iets te maken heeft met "respect" en "gemeenschapsvorming" en zo, maar dat is iets dat in het post-modernisme van mei '68 blijkbaar niet meer zo goed in de markt ligt)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be