Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2009, 21:54   #1581
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Moeten"? Waar haalt u dan vandaan?
Wij leren de kinderen AN. Dat is alles.

Er ligt misschien naast de school een restaurant met als ronkende titel "In den pollepel". Daarvoor ga ik de kinderen evenwel niet de dialectische verbuigingsvormen leren.
http://www.youtube.com/watch?v=FhBVOcPHjUc
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 21:55   #1582
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 21:59   #1583
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En?
En? Die Leraar moet dus 'stomerij' aanleren aan zijn leerlingen. Terwijl hij naast een 'droogkuis' woont bij manier van spreken.

Maar en edoch: hij staat pal als een rots in de branding! Hij weigert dus mee te stappen in dit onzinnig spelletje. En dat zie ik graag. Net zoals Emmerechts weigert mee te stappen in dit Hollandse taalcircus. En dat zie ik ook graag.

___

Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 22:00.
Oud 28 november 2009, 22:02   #1584
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En? Die Leraar moet dus 'stomerij' aanleren aan zijn leerlingen. Terwijl hij naast een 'droogkuis' woont bij manier van spreken.

Maar en edoch: hij staat pal als een rots in de branding! Hij weigert dus mee te stappen in dit onzinnig spelletje. En dat zie ik graag.
Waar staat er ergens te lezen wat dat wij iets "moeten" alsof er een of andere ban bestaat?

Wij horen gewoon ons Algemeen Nederlands te leren aan de kinderen. Als onderwijzer is dat onze taak. Geen dialect, geen dialectisch Nederlands, maar Algemeen Nederlands. Dat is de taak van het onderwijs, een nobele taak trouwens waardoor we de deur openen voor veel mogelijkheden. Dialect is mooi, regionaal Nederlands ook, maar onze algemene taal biedt meer mogelijkheden. Daarom ook mogen we onze kinderen die gelegenheid niet ontnemen.
Oud 28 november 2009, 22:03   #1585
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar staat er ergens te lezen wat dat wij iets "moeten" alsof er een of andere ban bestaat?

Wij horen gewoon ons Algemeen Nederlands te leren aan de kinderen. Als onderwijzer is dat onze taak. Geen dialect, geen dialectisch Nederlands, maar Algemeen Nederlands. Dat is de taak van het onderwijs, een nobele taak trouwens waardoor we de deur openen voor veel mogelijkheden. Dialect is mooi, regionaal Nederlands ook, maar onze algemene taal biedt meer mogelijkheden. Daarom ook mogen we onze kinderen die gelegenheid niet ontnemen.
'Droogkuis' is ook Algemeen Nederlands. Bij ons ingeburgerd. Staat in het Groene Boeke. En u zou een punt hebben moesten de Nederlanders ook 'droogkuis' aanleren en wij 'stomerij'. Kwestie van mekaar te verstaan. Maar blijkbaar is het steeds maar eenrichtingsverkeer en moeten wij overnemen van hen, maar zij niet van ons. Wel, deze keer zal dat dus niet meer zo vlug lukken. Vele Vlamingen beginnen die taalarrogantie van de Nederlanders en in het verlengde daarvan deze van de van Dale beu te worden. En dat is dus niet alleen Emmerechts.

Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 22:07.
Oud 28 november 2009, 22:05   #1586
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(28 11 2009)

En zo horen we het eens van iemand anders. Niet de eerste en de beste. Bevestigt alleen maar wat ik hier al zolang poneer.

(*)
Zeer verstandig!

(**)
De arrogante Nederlanders, zo kennen we hen wel.

(***)
Is maar schijn.
Nogmaals niet alles is mij onbekend, dat komt gedeeltelijk doordat ik uit Noord Brabants kom, ten eerste dicht bij de grens en ten tweede de ''(Noord) Brabantse' invloeden op mijn Nederlands in informele situaties, maar die verschillen heb je evengoed tussen Utrechters, Zeeuwen en Groningers.

-> ** dat is gewoon fout vertaald, iemand met gevoel voor taal (ja ze bestaan óók in Nederland) zou het wel begrepen hebben, maar zelf misschien niet zo zeggen. Dat is ook niet zo vreemd, iedereen mag horen dat ik uit Brabant kom, maar zeer gemaakt iemands spraak geforceerd overnemen kan ook kwetsend of beledigend overkomen. Kortom het lijkt me beter naar een algemene norm te gaan, maar eventueel wel op de hoogte te zijn van een aantal zaken die men anders (be-)noemt.

-> *** dat zegt meer over uw wantrouwen tegenover Nederlanders in het algemeen, dan over het aanwezige publiek. Of was u soms aanwezig? En dan nog, misschien juist omdat ze zich 'aangesproken' voelden was het een goede lezing; deed het ze niks, dat zou veel erger zijn.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 28 november 2009 om 22:05.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 22:07   #1587
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Droogkuis' is ook Algemeen Nederlands.
Neen, dat is het niet. Het is zelfs geen Nederlands. Het is Frans met Nederlandse woorden, van dezelfde orde als "ik heb twaalf jaar", "'t is ik", "de burg maken"... Allemaal slaafs vertaald Frans. Gewoon Frans met Nederlandse woorden.
Oud 28 november 2009, 22:09   #1588
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Droogkuis' is ook Algemeen Nederlands. Bij ons ingeburgerd. Staat in het Groene Boeke. En u zou een punt hebben moesten de Nederlanders ook 'droogkuis' aanleren en wij 'stomerij'. Kwestie van mekaar te verstaan. Maar blijkbaar is het steeds maar eenrichtingsverkeer en moeten wij overnemen van hen, maar zij niet van ons. Wel, deze keer zal dat dus niet meer zo vlug lukken. Vele Vlamingen beginnen die taalarrogantie van de Nederlanders en in het verlengde daarvan deze van de van Dale beu te worden. En dat is dus niet alleen Emmerechts.
In Vlaanderen is ook "velo" ingeburgerd, maar daarom is dat woord nog geen Algemeen Nederlands. In Nederland is ook "nou" ingeburgerd, maar daarom is het woord nog geen Algemeen Nederlands.
Oud 28 november 2009, 22:13   #1589
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld, maar leren ze dat Belgisch-Frans (dat schijnbaar ook van streek tot streek verschilt) ook op school en proberen ze het daar te verkopen als een soort "Algemeen Waals" of zoiets? Op de wijze zoals system hier ons Nederlands wil afdoen?
Toch vreemde gewaarwording.
Ik ben op een vlaamse school geweest en daar hebben ze me wel "Frans" Frans geleerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 22:14   #1590
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Toch vreemde gewaarwording.
Ik ben op een vlaamse school geweest en daar hebben ze me wel "Frans" Frans geleerd.
Natuurlijk. Net zoals we op school Algemeen Nederlands leren.
Oud 28 november 2009, 22:15   #1591
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat is het niet. Het is zelfs geen Nederlands. Het is Frans met Nederlandse woorden, van dezelfde orde als "ik heb twaalf jaar", "'t is ik", "de burg maken"... Allemaal slaafs vertaald Frans. Gewoon Frans met Nederlandse woorden.
'Droogkuis' staat in het Groene Boekje. En in het Groene Boekje staat de spelling van de woorden die behoren tot de Nederlandse taal.

Het Groene Boekje:

droogkap [droog·kap], de, droogkappen [droog·kap·pen]
droogkast [droog·kast], de, droogkasten [droog·kas·ten]
droogkloot [droog·kloot], de[m.], droogkloten [droog·klo·ten]
droogkoken [droog·ko·ken], ww., kookte droog [kook·te droog], drooggekookt [droog·ge·kookt]
droogkokend [droog·ko·kend], bnw., droogkokende [droog·ko·ken·de]
droogkoker [droog·ko·ker], de[m.], droogkokers [droog·ko·kers]
droogkomiek1 [droog·ko·miek], de[m.], droogkomieken [droog·ko·mie·ken]
droogkomiek2 [droog·ko·miek], bnw., droogkomieke [droog·ko·mie·ke]
droogkoord [droog·koord], de en het, droogkoorden [droog·koor·den]
droogkuis [droog·kuis], de[m.]
droogleggen [droog·leg·gen], ww., legde droog [leg·de droog], drooggelegd [droog·ge·legd]
drooglegging [droog·leg·ging], de[v.]
drooglijn [droog·lijn], de, drooglijnen [droog·lij·nen]
drooglopen [droog·lo·pen], ww., liep droog, drooggelopen [droog·ge·lo·pen]
droogmaken [droog·ma·ken], ww., maakte droog [maak·te droog], drooggemaakt [droog·ge·maakt]

Laatst gewijzigd door system : 28 november 2009 om 22:15.
Oud 28 november 2009, 22:16   #1592
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Droogkuis' staat in het Groene Boekje. En in het Groene Boekje staat de spelling van de woorden die behoren tot de Nederlandse taal.
Dat kan best, maar er staan nog wel meer woorden in het Groene Boekje die niet behoren tot het Algemeen Nederlands.
Oud 28 november 2009, 22:16   #1593
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja sympatiek en zo. Ze vinden onze taal 'warm en gezellig'. We kennen dat flauw afgezaagd verhaalje en excuus. Maar ondertussen vertikken ze Zuid-Nederlandse woorden aan te leren. En u doet hetzelfde als zij. U beschouwt 'droogkuis' als een zogenaamde 'regionale variante'. Mij goed, maar dan moet u ook 'stomerij' als een noord-nederlandse regionale variante beschouwen. En daar hebt u wat moeite mee zo te zien.
Vergeet ook niet te vermelden dat Hollanders in het algemeen het "Frans" chique en mondain vinden. Ze houden ervan om in zuiver Hollandse zinnen Franse woorden te integreren.
Oud 28 november 2009, 22:18   #1594
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vertik het ook Noord-Nederlands te leren. Ik gebruik ook niet "sodemieter", "patat" e.d.

Ik spreekt AN waar dat nodig is, mijn dialect waar dat passend is.

Droogkuis is eigenlijk geen Nederlands, daar het een letterlijk vertaalde constructie is vanuit het Frans. Het is een van die woorden die in onze taal is doorgedrongen toen het Frans bij ons nog heer en meester was. Het is dus gewoon Frans met Nederlandse woorden. Op dezelfde hoogte dus alsof u "Ik heb zeventien jaar" zou zeggen in plaats van het Nederlandse taaleigen "Ik ben zeventien jaar".
Troost U, ooit vroeg een Hollander op vakantie aan het Gardameer aan mij : "Hebbie benzine?".
Ik snap die man nog steeds niet.
Ook in Hollandse televisieprogramma's durven ze zwaar over de taalstreep te gaan.
Dat ze er eens mee ophouden om te verkondigen hou perfekt hun nederlands wel is. Ik vind het taalgebruik en intonatie van vele Nederlanders ronduit bedroevend.
Oud 28 november 2009, 22:21   #1595
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Droog' in de zin van 'zonder water' en zeker niet 'met stoom'.
'Stomerij', hoe is het mogelijk. Die Nederlanders leven nog in de 19de eeuw.
Ze leven nog in de gloriejaren van voor 1830 mijn gedacht.
Oud 28 november 2009, 22:24   #1596
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het algemeen nederlands waar U hier mee schermt is het nederlands van de Hollanders, en die Hollanders willen hun algemeen nederlands door onze vlaamse strotten rammen. Daar heb ik een probleem mee, alsof jullie taalbabarisme de maat van alle dingen zou zijn.
Oud 28 november 2009, 22:25   #1597
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het algemeen nederlands waar U hier mee schermt is het nederlands van de Hollanders, en die Hollanders willen hun algemeen nederlands door onze vlaamse strotten rammen.
In welke taal schrijft u eigenlijk uw berichten op dit forum? Bij mijn weten in het Algemeen Nederlands, hoor.
Oud 28 november 2009, 22:26   #1598
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Net zoals we op school Algemeen Nederlands leren.
Jou algemeen nederlands is het nederlands van de Hollanders. Dat is een vreemd land en op vlaanderen dus niet van toepassing.
Toch vreemd hoe U bereid bent uw taalidentiteit te grabbel te gooien om maar in het achterwerk van de Nederlanders te kunnen kruipen. U moet wel een erg ongelukkige mens zijn.
Oud 28 november 2009, 22:27   #1599
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan best, maar er staan nog wel meer woorden in het Groene Boekje die niet behoren tot het Algemeen Nederlands.
Dus we mogen het Groene Boekje niet serieus meer nemen ?
U gaat wel erg kort door de bocht.
Oud 28 november 2009, 22:28   #1600
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In welke taal schrijft u eigenlijk uw berichten op dit forum? Bij mijn weten in het Algemeen Nederlands, hoor.
Ik schrijf vlaams belgisch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be