Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet het Hertogdom Brabant in ere hersteld worden?
Ja 14 34,15%
Nee 27 65,85%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 17:32   #41
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Dat ligt eraan hoe en wat je allemaal samenvoegt. Dan zou bijvoorbeeld Noord en Zuid Holland (eventueel met Zeeland en/of Utrecht) ook niet kunnen, want daarvoor geldt hetzelfde. Ik zie dat ze de kaartjes met hun herschikking na een eventuele hereniging hebben aangepast; er was ook een belachelijk voorstel dat alles samengevoegd was behalve Brabant, dat moet dan óók kunnen lijkt me. Of het ooit zover komt is natuurlijk maar de vraag....
ik zet holland ook niet als één geheel (zie kaartje iets hoger).
maar noord-holland en zuid-holland.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 17:37   #42
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Het voorbourgondische hertogdom Brabant bestond uit de eigenlijke feodale domeinen, de smalle steden en de grote steden die een nogal onafhankelijke status hadden (s Hertogenbosch, Antwerpen, Brussel & nog een paar) De smalle stad Lier
genoot nogal van zijn afhankelijkheid rechtstreeks van de brabantse hertog en fungeerde daarom nogal dikwijls als "hoofdstad" (die status was veranderlijk en ging meestal van de ene "smalle stad naar de andere).

Het kluwen van wetten en reglementen, grenzen en grensjes was uitermate charmant in deze middeleeuwse tijden - de gehechtheid hieraan ook van huiidge geeneraties is frappant.

Mechelen was een deel van het prinsbisdom Luik evenals Limburg....
Mechelen gebruikte eigenlijk zowel de prinsbisschop als de Hertog, Mechelen kreeg bijvoorbeeld eerst stadsrechten van de Hertog van Brabant, later volgde ook nog de Luikse stadsrechten. Oorspronkelijk was de heerlijkheid Mechelen een leen van het prinsbisdom Luik, maar door overerving kwam het aan de Bourgondische (Valois) hertogen, waarna het opgenomen werd in het Bourgondische Rijk.
Oud 29 november 2009, 17:39   #43
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Ik zeg ook dat ik in deze discussie een andere kaart heb gezien, ik had het over eerdere en andere voorstellen.
Oud 29 november 2009, 17:44   #44
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Mechelen gebruikte eigenlijk zowel de prinsbisschop als de Hertog, Mechelen kreeg bijvoorbeeld eerst stadsrechten van de Hertog van Brabant, later volgde ook nog de Luikse stadsrechten. Oorspronkelijk was de heerlijkheid Mechelen een leen van het prinsbisdom Luik, maar door overerving kwam het aan de Bourgondische (Valois) hertogen, waarna het opgenomen werd in het Bourgondische Rijk.

Wat de moeilijkheid illustreert om een "historische" reconstructie te doen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 17:51   #45
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In discussies over de taalkundige verhoudingen in België probeert men telkens een 'Friese kwestie' aan te halen, waar deze helemaal niet bestaat.

Het Fries is een in Nederland erkende streektaal ingevolge het Europees Handvest voor regionale talen en talen van minderheden. België heeft dat Handvest niet eens getekend.

Zullen we het daarover eens hebben?
Inderdaad een goed onderwerp nl. de niet-officiële europese talen
zoals o.a. het Kasjoebisch, Occitaans enz... maar deze discussie zou moeten gehouden worden met effectieve vertegenwoordigers van die talen. bovendien zijn er nog minderheden die geen enkele erkenning hebben omdat de sprekers ervan geen "gebied" hebben zoals de Roma zigeurners. Eén van de problemen die hiermee samenhangen is dat in het vigerende rechtensysteem volkeren /talen geen rechten hebben in tegenstelling tot individuën.. Ik vind het altijd nogal eigenaardig dat er zich nog niemand opgeworpen heeft om het begrip "volk" als element in de rechten en plichten van de burger op te nemen..Blijkbaar is er zoiets als een konflikt tussen een individu en zijn staat resp. volk....

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 17:58   #46
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In discussies over de taalkundige verhoudingen in België probeert men telkens een 'Friese kwestie' aan te halen, waar deze helemaal niet bestaat.

Het Fries is een in Nederland erkende streektaal ingevolge het Europees Handvest voor regionale talen en talen van minderheden. België heeft dat Handvest niet eens getekend.

Zullen we het daarover eens hebben?

Het Fries in Nederland. Meer dan stiefmoederlijk behandeld.

.../...
In het bestuur, school en kerk was echter ook in de 19e eeuw nog geen sprake van een plaats voor het Fries. Op de scholen werd de leerkrachten zelfs aangeraden om " het Friesch Boers niet te gedogen'.

De 20e eeuw bracht zo langzamerhand verbeteringen voor het Fries. Het Fries veroverde steeds meer domeinen. Sinds 1937 mag het Fries op de basisscholen worden onderwezen en is daar sinds 1955 als voertaal toegestaan. Sinds 1980 is het een verplicht vak op de basisschool, sinds 1993 ook in het voortgezet onderwijs. Sinds de jaren 50 mag het Fries voor de rechtbank worden gebruikt, officiële documenten mogen in het Fries worden opgesteld en er bestaat ook de mogelijkheid voor tweetalige plaatsnaamborden.

De eerste (!) bijbelvertaling dateert uit... de jaren 1940.

Toch geen verhaal om als Nederlander echt fier over te zijn. En dan ons maar lessen komen geven over de taalperikelen in België.

___

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2009 om 18:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:04   #47
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Het is juist dringend noodzakelijk dat Noord Holland en Zuid Holland 1 provincie gaan worden.
Op dit moment leidt de gescheiden besturen, tot eindeloze vertragingen en mateloze geldverspilling.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:06   #48
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het is juist dringend noodzakelijk dat Noord Holland en Zuid Holland 1 provincie gaan worden.
Op dit moment leidt de gescheiden besturen, tot eindeloze vertragingen en mateloze geldverspilling.
ook als je utrecht bij noord-holland brengt en zeeland bij zuid-holland?
Oud 29 november 2009, 18:07   #49
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
dus omdat Vlaanderen regelmatig bezet was door anderen, en nu België, mag Vlaanderen niet herenigd worden met Nederland?
wat een flauw excuus!
Een hereniging tussen Nederland en Vlaanderen kan er op de lange duur wel komen.
Op dit moment zijn er grote verschillen en de meerderheid van de Vlamingen hebben nog nooit voor een hereninging met Nederland gekozen
Het zal dus nog wel enkele generaties duren.
Oud 29 november 2009, 18:09   #50
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
ook als je utrecht bij noord-holland brengt en zeeland bij zuid-holland?
Nog beter zou zijn Nederland in te delen in 4 gewesten, nl Noord- Oost-Zuid en West.
De vraag blijft waarvoor een indeling noodzakelijk is.
Oud 29 november 2009, 18:13   #51
Shadowke

Standaard

Citaat:
Nog beter zou zijn Nederland in te delen in 4 gewesten, nl Noord- Oost-Zuid en West.
De vraag blijft waarvoor een indeling noodzakelijk is.
om een land met een grote bevolkingsdichtheid bestuurbaar te houden, is een indeling noodzakelijk.

maar 4 grote gewesten? ik heb daar ook al is aan gedacht.
ik zat snel vast.
dus heb ik er 8 van gemaakt. dat luktte nog mooier
Oud 29 november 2009, 18:28   #52
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
om een land met een grote bevolkingsdichtheid bestuurbaar te houden, is een indeling noodzakelijk.

ik zat snel vast.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  BAC Nakheel.jpg‎
Bekeken: 157
Grootte:  234,1 KB
ID: 60281  

De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:31   #53
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

ik zat snel vast.
Je enthousiasme voor een gezamenlijk land waardeer ik zeer.
Graag zou ik dit ook geloven.
Alleen de realiteit is zo anders.
De meeste Vlamingen, moeten weinig van Nederland hebben of ze zijn er zelfs nog nooit geweest.De media en de meerderheid van de politici verheerlijken het huwelijk met Wallonie, tegen beter weten in.
Belgie bestaat nu 180 jaar en misschien is over enkele decennia de tijd rijp om over een hereniging te gaan praten.
50 jaar Benelux heeft ons nog geen stap dichter bij elkaar gebracht, Integendeel, in de meeste Europse landen, denken de mensen positiever over Nederland dan de Belgen.
We hebben nog een lange weg te gaan.
Oud 29 november 2009, 18:33   #54
Shadowke

Standaard

monopoly is echt iets voor jou hé De Waal

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 november 2009 om 18:34.
Oud 29 november 2009, 18:35   #55
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

ik zat snel vast.
Mijn belangrijkste uitgangspunt is een effectief bestuurbaar land.
In Nederland is het nog lang niet zover.Nog heel wat heilige huisjes moeten afgebroken worden.
Dat neemt niet weg, dat je op cultureel en historisch gebied ,best meerdere provincies kan hebben, met en aantal bevoegdheden op dat gebied.
Misschien is 8 provincies daar een goede indeling voor.
Oud 29 november 2009, 18:36   #56
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
monopoly is echt iets voor jou hé De Waal
De Walen hebben Vlaanderen al een keer ingepikt en willen dit zo houden.
Het liefst maken ze heel Belgie, Franstalig.
Oud 29 november 2009, 18:38   #57
Shadowke

Standaard

Citaat:
Je enthousiasme voor een gezamenlijk land waardeer ik zeer.
Graag zou ik dit ook geloven.
Alleen de realiteit is zo anders.
De meeste Vlamingen, moeten weinig van Nederland hebben of ze zijn er zelfs nog nooit geweest.De media en de meerderheid van de politici verheerlijken het huwelijk met Wallonie, tegen beter weten in.
Belgie bestaat nu 180 jaar en misschien is over enkele decennia de tijd rijp om over een hereniging te gaan praten.
50 jaar Benelux heeft ons nog geen stap dichter bij elkaar gebracht, Integendeel, in de meeste Europse landen, denken de mensen positiever over Nederland dan de Belgen.
We hebben nog een lange weg te gaan.
je moet de media niet geloven. het tij is zeker aan het keren tov Nederland.
dat de politici België verheerlijken is louter voor de macht, maar ook dat is aan het veranderen langzamerhand.
een hereniging kan snel gaan na het einde van België, eerst in de vorm van een Nederlands-Vlaamse confederatie.
de Benelux wordt al 50 jaar tegengewerkt door de Franstalige politici van dit apenland. die willen juist niet dat Nederland en Vlaanderen naar mekaar toegroeien.
dat laatste begrijp ik goed genoeg als je ziet wat er hier allemaal gebeurt.
als vlaanderen op haar eigen benen staat, kan het zelf zorgen om haar imago beter te maken, want nu in België probeert de Franstalige media Vlaanderen in het buitenland zwart te maken.
Oud 29 november 2009, 18:38   #58
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Het Fries in Nederland. Meer dan stiefmoederlijk behandeld.

.../...
In het bestuur, school en kerk was echter ook in de 19e eeuw nog geen sprake van een plaats voor het Fries. Op de scholen werd de leerkrachten zelfs aangeraden om " het Friesch Boers niet te gedogen'.

De 20e eeuw bracht zo langzamerhand verbeteringen voor het Fries. Het Fries veroverde steeds meer domeinen. Sinds 1937 mag het Fries op de basisscholen worden onderwezen en is daar sinds 1955 als voertaal toegestaan. Sinds 1980 is het een verplicht vak op de basisschool, sinds 1993 ook in het voortgezet onderwijs. Sinds de jaren 50 mag het Fries voor de rechtbank worden gebruikt, officiële documenten mogen in het Fries worden opgesteld en er bestaat ook de mogelijkheid voor tweetalige plaatsnaamborden.

De eerste (!) bijbelvertaling dateert uit... de jaren 1940.

Toch geen verhaal om als Nederlander echt fier over te zijn. En dan ons maar lessen komen geven over de taalperikelen in België.
U komt maar aandraven met bewijzen tegen Nederland, maar in principe is dat alles als afleidingsmanoeuvre bedoeld natuurlijk. Als er al 'onbegrip' heeft bestaan tussen de Nederlandse en Friese taal en cultuur, dan is er toch veel bereikt waardoor Friesland harmonieus deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur en identiteit.

Van een harmonie in België is het nochtans nooit gekomen en van een harmonieuze bejegening van de Nederlandse taal in België al helemaal niet. Alles wat er in België bereikt is, is een verdienste geweest van een alleszins doorgedreven inzet van de Vlaamse Beweging.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 18:40   #59
Shadowke

Standaard

Citaat:
Mijn belangrijkste uitgangspunt is een effectief bestuurbaar land.
In Nederland is het nog lang niet zover.Nog heel wat heilige huisjes moeten afgebroken worden.
Dat neemt niet weg, dat je op cultureel en historisch gebied ,best meerdere provincies kan hebben, met en aantal bevoegdheden op dat gebied.
Misschien is 8 provincies daar een goede indeling voor.
te groot (4) of te klein (16) is niet goed.
de middenweg (8) is meestal de beste weg.
Oud 29 november 2009, 18:41   #60
Shadowke

Standaard

Citaat:
De Walen hebben Vlaanderen al een keer ingepikt en willen dit zo houden.
Het liefst maken ze heel Belgie, Franstalig.
de Franstalige politici gebruiken Vlaanderen als het wingewest voor hun achterban te paaien en om idd de Nederlandse cultuur in Belgiê uit te roeien.
als ze België niet meer nodig hebben (maw als Vlaanderen niet meer wilt toegeven aan hun eisen en volledige autonomie wilt hebben, ook binnen België), trappen ze het zelf af uit België.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 november 2009 om 18:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be