Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2009, 22:52   #21
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en Everytime, wanneer gaat het taalimperialisme van de Franstalige partijen eindelijk stoppen?
Sinds wanneer is Citibank een Franstalige partij?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:07   #22
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Sinds wanneer is Citibank een Franstalige partij?
solidarnosc, ben je wéér woorden aan het verdraaien?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 23:12   #23
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Welke waarheid? Ik zie hier alleen zevers over iets futiels : "Ze hebben Frans gesproken, het is het einde van de wereld! Apocalypse Now is back!" Wat kan het u schelen dat ze het Frans in plaats van het Nederlands spreken? Zal u sterven? Zal u ziek worden? Is dit echt het einde van de wereld voor u?

Wat kan het u schelen dat Franstalige scholen in Vlaanderen worden geïnspecteerd door de Vlaamse overheid?

Zal u sterven? Zal u ziek worden? Is dit het einde van de wereld voor u?

Wat kan het u schelen dat in de faciliteitengemeenten het Nederlands de énige bestuurstaal is?

Enz enz enz...

Laatst gewijzigd door Zeno! : 1 december 2009 om 23:35.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 08:19   #24
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit kan slechts in la Belgique. In Brussel gaat een vergadering door van gedupeerden in het CityBank-Lehman Brothers verhaal, in voorbereiding op een effectieve rechtszaak. Meer dan 75 % van de vorderingen komen van Vlamingen. Dus, behalve het doodnuchtere feit dat het Nederlands de belangrijkste taal is van la Belgique, is het bovendien de taal van het leeuwendeel van de gedupeerden. Een reden te meer om alle debatten in het Nederlands te laten doorgaan. Niet zo in la Belgique. Het Vlaamse cliënteel van CityBank wordt dus nog eens extra geschoffeerd. En dat anno 2009. De Vlamingen die zich daardoor gechoqueerd voelen zullen wel "enggeestig" zijn veronderstel ik? Of getuigen van een "kerktorenmentaliteit"?
Waarom zouden de Vlamingen zich daardoor geschoffeerd moeten voelen? De meesten onder hen gaan er immers toch nog altijd van uit dat ze moéten Frans spreken in Brussel?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 08:36   #25
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zal u vannacht kunnen slapen?
Niks aan de hand voor u, zeker?
Oud 2 december 2009, 11:08   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Zal u vannacht kunnen slapen?
Ik kan u met genoegen melden dat ik verleden nacht goed geslapen heb. Het zou zeer erg zijn indien Brusselse Franstaligen er zouden in slagen mij mijn slaap te ontnemen.
Citaat:
Welke waarheid? Ik zie hier alleen zevers over iets futiels : "Ze hebben Frans gesproken, het is het einde van de wereld! Apocalypse Now is back!" Wat kan het u schelen dat ze het Frans in plaats van het Nederlands spreken? Zal u sterven? Zal u ziek worden? Is dit echt het einde van de wereld voor u?
Hierop hoef ik zelfs niet eens te antwoorden, want Zeno! heeft dat in bericht # 23, gisterenavond op een voortreffelijke wijze gedaan. Ik zou er alleen willen aan toevoegen dat in dit koekoeksland het sparen en beleggen door particulieren in de eerste plaats het werk is van Vlamingen. De Franstaligen zijn in dat opzicht ver achterop. Het is niet toevallig dat van de CityBank-gedupeerden 75 % Vlamingen zijn. Dergelijke cijfers worden trouwens ook bevestigd wanneer men de herkomst nagaat van de beursorders op Euronext. Het was op die vergadering blijkbaar nog steeds "la Belgique �* papa, où tout les débats sont menés en français" met ronkende aristocratische namen zoals José de Penarande de Franchimont en Anne-François de Laminne de Baix. Zo gaat het hier nog steeds bij een bepaald soort Francofonen: zich ultralomp gedragen, maar vergezeld van de nodige panache. Zelfs als het gaat over het geld van anderen, van Nederlandstaligen. Ook hier is een Vlaamse volksspreuk van toepassing: "Col en manchet, maar thuis geen fret".

Laatst gewijzigd door quercus : 2 december 2009 om 11:20.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 11:19   #27
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Waarom kunnen de gedupeerden niet eisen dat alles in het Nederlands gebeurt??

De rechtstaal is al moeilijk genoeg in eigen taal!

Trouwens: citybank heeft die mensen toch hun geld afgetroggeld in het Nederlands???
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 11:19   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Het % cliënten die Nederlands of Frans spreken doet juridisch weinig ter zake. In Brussel kan men kiezen en Citybank heeft voor het Frans gekozen. U moet uw klaagzang richten tot de beklaagde in deze kwestie nml. Citybank aangezien zij er voor hebben gekozen om het proces in het Frans te laten doorgaan.
Vanzelfsprekend kan er in Brussel gekozen worden. En ik weet ook wel dat het in laatste instantie CityBank geweest is die voor die Franstalige procedure heeft gekozen. Het % cliënten dat Nederlands spreekt doet juridisch weinig terzake, zegt u. En daarmee is voor u blijkbaar de kous af. Kijk, het is door dergelijke typisch Vlaamse houding dat het in dit ellendige land zo ver is kunnen komen. U geeft zowaar de indruk dat u niet aanvoelt dat die bank het wel érg bruin bakt. Niet alleen heeft ze haar cliënten een rommelbelegging aangesmeerd, ze gaat ze daarna ook nog eens beledigen door dat proces te laten doorgaan in een andere taal, namelijk die van de minderheid van haar cliëntele. Dat u dat niet lijkt aan te voelen vind ik jammer. Zelfs wanneer je vloeiend Frans spreekt is het lezen van een juridisch document in die taal geen sinecure. Zeker niet wanneer je zelf geen juridische opleiding hebt genoten.
Oud 2 december 2009, 11:46   #29
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het einde van de wereld is dit zeker niet. Maar het is wel goor en zeer beledigend. Maar toch heb je nog mensen die dat 'niet erg vinden' en die zich dan maar schikken, want 'ziek worden we er toch niet van?'

Wacht tot je daar zelf staat met al je vragen over je zuurverdiende spaarcentjes die in rook zijn opgegaan en dan blijkt dat je er een tolk moet bijnemen omdat de heren bankCEO's het vertikken de taal te spreken (of voor een deftige vertaling te zorgen) van de meerderheid van de gedupeerden.

Tsjonge. Vlamingen. Raar volk.
Oud 2 december 2009, 12:02   #30
Abraxas
Lokaal Raadslid

Abraxas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het % cliënten die Nederlands of Frans spreken doet juridisch weinig ter zake. In Brussel kan men kiezen en Citybank heeft voor het Frans gekozen. U moet uw klaagzang richten tot de beklaagde in deze kwestie nml. Citybank aangezien zij er voor hebben gekozen om het proces in het Frans te laten doorgaan.
Waarom mag Citybank dat kiezen en niet de gedupeerden?
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 12:21   #31
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht

Wat kan het u schelen dat Franstalige scholen in Vlaanderen worden geïnspecteerd door de Vlaamse overheid?

Wat kan het u schelen dat in de faciliteitengemeenten het Nederlands de énige bestuurstaal is?

Enz enz enz...
Mij kan het niet schelen, ik woon er niet!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 12:24   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Niks aan de hand voor u, zeker?
Is iemand dood?
Oud 2 december 2009, 12:26   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is iemand dood?
dus enkel als er iemand dood is, is er iets aan de hand?

je hebt gelijk, ga jij dat zeggen tegen de Franstaligen als ze klagen dat die 3 would-be burgemeesters niet benoemd zijn, of als ze komen klagen dat de Vlaamse volksvertegenwoordigers eenzijdig BHV splitsen?
Oud 2 december 2009, 12:27   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan u met genoegen melden dat ik verleden nacht goed geslapen heb. Het zou zeer erg zijn indien Brusselse Franstaligen er zouden in slagen mij mijn slaap te ontnemen.

Hierop hoef ik zelfs niet eens te antwoorden, want Zeno! heeft dat in bericht # 23, gisterenavond op een voortreffelijke wijze gedaan. Ik zou er alleen willen aan toevoegen dat in dit koekoeksland het sparen en beleggen door particulieren in de eerste plaats het werk is van Vlamingen. De Franstaligen zijn in dat opzicht ver achterop. Het is niet toevallig dat van de CityBank-gedupeerden 75 % Vlamingen zijn. Dergelijke cijfers worden trouwens ook bevestigd wanneer men de herkomst nagaat van de beursorders op Euronext. Het was op die vergadering blijkbaar nog steeds "la Belgique �* papa, où tout les débats sont menés en français" met ronkende aristocratische namen zoals José de Penarande de Franchimont en Anne-François de Laminne de Baix. Zo gaat het hier nog steeds bij een bepaald soort Francofonen: zich ultralomp gedragen, maar vergezeld van de nodige panache. Zelfs als het gaat over het geld van anderen, van Nederlandstaligen. Ook hier is een Vlaamse volksspreuk van toepassing: "Col en manchet, maar thuis geen fret".
Aan de aanwezige Vlamingen dan te protesteren maar ze doen het blijkbaar niet en ze hebben zeker hun redenen daarvoor!
Oud 2 december 2009, 12:43   #35
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is iemand dood?
Geweldig! Ik stel voor dat minister Bourgeois ook dit fantastische agrument gebruikt als de Franstaligen in koor weer hun verontwaardiging komen uitdrukken als de 3 burgemeesters weer niet worden benoemd:

Is er iemand dood?

Hiermee bewijs je op een magistrale wijze, het totale gebrek aan èchte argumenten.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 13:06   #36
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geweldig! Ik stel voor dat minister Bourgeois ook dit fantastische agrument gebruikt als de Franstaligen in koor weer hun verontwaardiging komen uitdrukken als de 3 burgemeesters weer niet worden benoemd:

Is er iemand dood?

Hiermee bewijs je op een magistrale wijze, het totale gebrek aan èchte argumenten.
Had U van hem nu iets anders verwacht....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 13:10   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Is er iemand dood?

Zijn er echt serieuse argumenten te vinden tegenover iets zo onbeduidends als dit Citybank-verhaaltje?
Oud 2 december 2009, 13:35   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Zijn er echt serieuse argumenten te vinden tegenover iets zo onbeduidends als dit Citybank-verhaaltje?
Het hangt er maar vanaf wat u beschouwt als "serieus argument". Indien u een beledigende lompheid niet beschouwt als iets waar tegen moet gereageerd worden, dan zij we natuurlijk vlug uitgepraat. Maar kijk, het is in deze dicussie eigenlijk heel eenvoudig: u wil doodgewoon niet gezegd hebben dat er hier een grofheid is begaan. Want de Vlamingen worden hier weer eens tweemaal in hun kruis gestampt. Een eerste maal als numerieke meerderheid in dit koekoeksland. En een tweede maal als een nog grotere numerieke meerderheid onder het cliënteel van CityBank. Als desondanks CityBank doet alsof er niets aan de hand is en een proces in het Frans door de strot van haar Vlaams cliënten ramt, dan is dat "a bridge too far". Dat u dát niet wilt erkennen getuigt van kwade wil. Wat zou u gedacht hebben van een in het Nederlands gevoerd proces bij een verhouding van 75 % Franstalige cliënten?
Oud 2 december 2009, 14:18   #39
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abraxas Bekijk bericht
Waarom mag Citybank dat kiezen en niet de gedupeerden?
Stel je voor dat ze eerst een referendum organiseren om te beslissen in welke taal men het proces moet voeren?
Oud 2 december 2009, 14:19   #40
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend kan er in Brussel gekozen worden. En ik weet ook wel dat het in laatste instantie CityBank geweest is die voor die Franstalige procedure heeft gekozen. Het % cliënten dat Nederlands spreekt doet juridisch weinig terzake, zegt u. En daarmee is voor u blijkbaar de kous af. Kijk, het is door dergelijke typisch Vlaamse houding dat het in dit ellendige land zo ver is kunnen komen. U geeft zowaar de indruk dat u niet aanvoelt dat die bank het wel érg bruin bakt. Niet alleen heeft ze haar cliënten een rommelbelegging aangesmeerd, ze gaat ze daarna ook nog eens beledigen door dat proces te laten doorgaan in een andere taal, namelijk die van de minderheid van haar cliëntele. Dat u dat niet lijkt aan te voelen vind ik jammer. Zelfs wanneer je vloeiend Frans spreekt is het lezen van een juridisch document in die taal geen sinecure. Zeker niet wanneer je zelf geen juridische opleiding hebt genoten.
Met uw klachten moet u bij Citibank zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be