Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2009, 16:11   #81
WVerb
Vreemdeling

WVerb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamer Bekijk bericht
Hitler wilde een sterk Europa en was een nazi.
Ik wil een sterk Europa . Ben ik nu een nazi volgens jou ?
Daar hebt u een sterk punt.

WVerb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 16:33   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WVerb Bekijk bericht
Even ter verduidelijking: er is zeker een groot verschil tussen het Romeinse Rijk, het Franse imperium en het hedendaagse Europa. Het grote verschil? In de geschiedenis kwamen die rijken tot stand na verovering en onderwerping, nu moeten we Europa verenigen tot een staat, zonder daarbij enige vorm van geweld te gebruiken.
Het gaat niet om het al dan niet gebruik van geweld. De EU zal evengoed geweld gebruiken tegen al wie niet aan de wetten van die staat wil gehoorzamen. Of gaan de flikken en het leger plots verdwijnen? Er is helemaal geen groot verschil tussen de Rijken van toen en het Rijk van nu, ze komen op hetzelfde neer: imperialisme. De institutionele onderwerping van alle volkeren en mensen onder één centraal Europees gezag. Uw euro-fetisjisme kan wel degelijk op één lijn geplaatst worden met het rijk van Caesar, dat van Napoleon, dat van Hitler en van andere "verenigers".

Citaat:
Onderdrukking was trouwens de ondergang van de 'Europese' rijken in de geschiedenis, en die fout zal niet opnieuw begaan worden...
Die fout zal wel degelijk opnieuw begaan worden, want de vorming van een Europese superstaat is per definitie onderdrukking.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 16:54   #83
WVerb
Vreemdeling

WVerb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het gaat niet om het al dan niet gebruik van geweld. De EU zal evengoed geweld gebruiken tegen al wie niet aan de wetten van die staat wil gehoorzamen. Of gaan de flikken en het leger plots verdwijnen? Er is helemaal geen groot verschil tussen de Rijken van toen en het Rijk van nu, ze komen op hetzelfde neer: imperialisme. De institutionele onderwerping van alle volkeren en mensen onder één centraal Europees gezag. Uw euro-fetisjisme kan wel degelijk op één lijn geplaatst worden met het rijk van Caesar, dat van Napoleon, dat van Hitler en van andere "verenigers".

Die fout zal wel degelijk opnieuw begaan worden, want de vorming van een Europese superstaat is per definitie onderdrukking.
Er is wel degelijk een verschil tussen het naleven van wetten en landen veroveren... Als het nu in Europa is of in een andere staat, er is zoieso een politiemacht en een leger om de inwoners van dat land te beschermen en om overtredingen van de wet te bestraffen. Of kent u een land waar men ongestraft de regels mag overtreden?
Er is ook geen sprake van onderdrukking, tenzij u meent dat een Europese staat betekent dat de bevolking onder de duim gehouden wordt door de regering. In geen geval betekent een verenigd Europa iets in die aard...

Oud 6 december 2009, 17:11   #84
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je Europeaan bent kan je eventueel trots zijn op wat je voorouders allemaal gedaan hebben, en dit werelddeel in je hart koesteren omdat het zo ontzettend mooi en gevarieerd is.
Meer pragmatisch kan je " trots " zijn op Europa uit puur eigenbelang, wetende dat indien alle Europeanen fier zijn op Europa, en zich willen inzetten voor dit continent, dat wij dan sterk staan, en we er allen wel bij zullen varen.
Als iedereen er maar zijn voeten aan veegt, zijn tijd verdoet met zelfhatende kritiek te leveren en verder elk in zijn hoekje egoistisch zijn plan trekt, zullen andere volkeren, die meer solidair zijn onder elkaar ons in korte tijden voorbijsteken, koloniseren, in de pan hakken en uiteindelijk uitroeien.
Trots gaat wel ver. Te ver voor velen, denk ik.
Maar een stukje pragmatisme is wel verstandig. 27 kleine landjes verliezen de mogelijkheid om voor zichzelf op te komen tegenover de grootmachten. Eén gezamenlijke Europese buitenlandse en economische politiek past dan wel.
Dat wil echter niet zeggen dat we cultureel allemaal hetzelfde moeten worden. De diversiteit in cultuur, in talen is juist het mooie aan Europa. Overigens, en dat is ook weer praktisch, lijkt het erop dat we in Europa toch meer en meer een gemeenschappelijke interlingua zullen gebruiken voor de nodige onderlinge contacten.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 19:40   #85
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Europa draait niet om de mensen het draait alleen om de macht van de happy few.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 20:58   #86
Big Slick
Provinciaal Gedeputeerde

Big Slick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onderdrukking was trouwens de ondergang van de 'Europese' rijken in de geschiedenis, en die fout zal niet opnieuw begaan worden...
En hoe weet jij dat?
Misschien kijk ik door een andere bril dan u, maar die "onderdruking" van het volk is mi. zelfs al een tijd aan de gang.
Onder het mom van strijd tegen terrorisme en recenter, de strijd tegen global warming, worden systematisch vrijheden ingeperkt en verplichtingen toegevoegd. Ik durf zelfs te voorspellen dat de global warming-taksen die in de toekomst gaan gecreeerd worden de westerse middenklasse gaat decimeren.
Big Slick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 21:25   #87
WVerb
Vreemdeling

WVerb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big Slick Bekijk bericht
En hoe weet jij dat?
Misschien kijk ik door een andere bril dan u, maar die "onderdruking" van het volk is mi. zelfs al een tijd aan de gang.
Onder het mom van strijd tegen terrorisme en recenter, de strijd tegen global warming, worden systematisch vrijheden ingeperkt en verplichtingen toegevoegd. Ik durf zelfs te voorspellen dat de global warming-taksen die in de toekomst gaan gecreeerd worden de westerse middenklasse gaat decimeren.
Is er volgens u een beter oplossing voor het klimaatprobleem? Of moeten we het gewoon niet aan ons hart laten komen en doen alsof er niets aan de hand is? Als we nu niet ingrijpen, is de wereld binnen 100 jaar naar de knoppen. Ik zie overigens niet in welke vrijheden er ingeperkt worden door bijvoorbeeld de gemiddelde ecologische voetafdruk te verkleinen, of door wat zuinig te zijn met drinkwater...

Oud 7 december 2009, 00:20   #88
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is wel degelijk een verschil tussen het naleven van wetten en landen veroveren...
Dat is slechts een verschil in kwantiteit, in essentie blijft het hetzelfde, volkeren onderwerpen aan de dictaten van een centraal gezag.

Citaat:
Als het nu in Europa is of in een andere staat, er is zoieso een politiemacht en een leger om de inwoners van dat land te beschermen en om overtredingen van de wet te bestraffen. Of kent u een land waar men ongestraft de regels mag overtreden?
Nee, maar ik doe daar ook niet hypocriet over. De euro-fetisjisten blijkbaar wel.

Citaat:
Er is ook geen sprake van onderdrukking, tenzij u meent dat een Europese staat betekent dat de bevolking onder de duim gehouden wordt door de regering. In geen geval betekent een verenigd Europa iets in die aard...
Een verenigd Europa betekent wel degelijk iets in die aard.
Oud 7 december 2009, 06:58   #89
Marvin
Vreemdeling

Standaard

Als ik de meningen hier hoor, veronderstel ik dus dat jullie niet geïnteresseerd zijn in een sterke economie, jullie willen niet dat Europa opnieuw een dominerend gebied wordt. Een gebied waar technologie het hoogst aanschreven is, waar men van het woord sociale onrust weinig kent. Nu zitten wij nog met vele hoofdzetels van bedrijven in Europa, wanneer dit echter verdwijnt en deze mee verhuizen naar de *nieuwe* staten, dan zal de kans op werk hier drastisch dalen voor laaggeschoolden. Jullie willen Europa opnieuw op een achterstand plaatsen, die dan misschien niet meer te overbruggen valt. Jullie willen het op jullie geweten hebben, wanneer onze kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen minder arbeidsmogelijkheden hebben.

Ik wil enkel dat Europa een welvarend gebied blijft, als we tijdens economisch slechte tijden, keer op keer optreden als een verdeeld gebied. Waar samenhang een taboe is en samenwerking lauter een begrip. Dan vraag ik me af wat jullie verwachten van Europa.

Neem actie, nu het nog niet te laat is.

Laatst gewijzigd door Marvin : 7 december 2009 om 06:59.
Marvin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 07:02   #90
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hitler wilde een sterk Europa en was een nazi.
Ik wil een sterk Europa . Ben ik nu een nazi volgens jou ?
Ik wilde gewoon zeggen dat er nog veel dommekloten rondlopen die de wet van Godwin iets te streng toepassen en dat daarom bepaalde slogans niet bepaald aanlokkelijk overkomen voor de massa.
Daarom zei ik ook dat Hitler een broek droeg. Is iedere broekdrager dan een nazi?

Waarom zou een zelfrespecterende Europeaan nu een zwak Europa willen?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 december 2009 om 07:03.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 07:06   #91
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Neen, een verenigd Europa kan verschillende vormen aannemen. Bvb. enkel als overlappend orgaan met provincies of departementen die volledig of semi autonoom zijn.

Ofwel heb je als politieke entiteit soevereiniteit en onafhankelijkheid ofwel niet. Je kan niet tegelijk een "provincie" zijn en terzelfdertijd volledig autonoom.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 07:08   #92
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn gedachten over Vlaanderen en België zijn net hetzelfde.
Dan ken of snap je de geschiedenis niet. En wie de geschiedenis niet snapt, kan maar bitter weinig zinnige uitspraken over het heden doen.

Laatst gewijzigd door N-SA : 7 december 2009 om 07:08.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:36   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marvin Bekijk bericht
Als ik de meningen hier hoor, veronderstel ik dus dat jullie niet geïnteresseerd zijn in een sterke economie.
wat is dat, een sterke economie? De economie is al veel te sterk, we zijn in hoge snelheid de aarde naar de knoppen aan het helpen en ik zie geen reden waarom we een heel continent moeten opofferen om de zakken van de kapitalistische elite te vullen.

Citaat:
, jullie willen niet dat Europa opnieuw een dominerend gebied wordt.
Imperialisme, ik wist het. Dat is jouw bekommernis dus.

Citaat:
Nu zitten wij nog met vele hoofdzetels van bedrijven in Europa, wanneer dit echter verdwijnt en deze mee verhuizen naar de *nieuwe* staten, dan zal de kans op werk hier drastisch dalen voor laaggeschoolden. Jullie willen Europa opnieuw op een achterstand plaatsen, die dan misschien niet meer te overbruggen valt. Jullie willen het op jullie geweten hebben, wanneer onze kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen minder arbeidsmogelijkheden hebben.
Dat zullen ze sowieso hebben, daar gaat een Europees imperium niks aan veranderen.
Oud 7 december 2009, 13:39   #94
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Europa draait niet om de mensen het draait alleen om de macht van de happy few.
Europa draait om de macht van Frankrijk en Duitsland ,met als symbool het reizend circus.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:29   #95
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Dan ken of snap je de geschiedenis niet. En wie de geschiedenis niet snapt, kan maar bitter weinig zinnige uitspraken over het heden doen.
Het is waar dat (Vlaams-)nationalisten zijn blijven hangen in een andere eeuw.
Oud 7 december 2009, 14:42   #96
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Het is waar dat (Vlaams-)nationalisten zijn blijven hangen in een andere eeuw.
Vlaanderen is nog nooit onafhankelijk geweest.
Dus de seperatisten hebben de toekomst.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:45   #97
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard

Scary stuff :<
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:49   #98
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Vlaanderen is nog nooit onafhankelijk geweest.
Dus de seperatisten hebben de toekomst.
Och ja, ik was even vergeten dat het onfeilbare Vlaanderen de toekomst van allen is.
Oud 7 december 2009, 19:19   #99
WVerb
Vreemdeling

WVerb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat is slechts een verschil in kwantiteit, in essentie blijft het hetzelfde, volkeren onderwerpen aan de dictaten van een centraal gezag.

Nee, maar ik doe daar ook niet hypocriet over. De euro-fetisjisten blijkbaar wel.

Een verenigd Europa betekent wel degelijk iets in die aard.
1. Niemand spreekt hier over dictaten.
2. Dat euro-fetisjisme is dan blijkbaar niet van toepassing op mij.
3. Als het onderwerp hier is 'Europa, één volk, één land', dan is dat dus in het voordeel van het volk, en wordth het volk niet onderdrukt...

Ik besluit dat u mij misschien wat te radicaal ziet. Het is namelijk niet mijn bedoeling om een volledige dictatuur in werking te stellen, maar om Europa te verenigen in een staat waarin het volk sterk met elkaar verbonden is.

Oud 7 december 2009, 20:47   #100
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Niemand spreekt hier over dictaten.
Dat europees rijk is sowieso een dictaat.

Citaat:
2. Dat euro-fetisjisme is dan blijkbaar niet van toepassing op mij.
Toch wel, kijk maar naar je eigen onderschrift. Niet toevallig in het Engels trouwens, wat op zich al mooi aantoont wat er achter dat euro-fanatisme schuil gaat.

Citaat:
3. Als het onderwerp hier is 'Europa, één volk, één land', dan is dat dus in het voordeel van het volk, en wordth het volk niet onderdrukt...
Je bedoelt zoals Hitler ook in het voordeel van het Duitse volk was? Zoals China ook het toonbeeld van volksdemocratie is?

Citaat:
Ik besluit dat u mij misschien wat te radicaal ziet. Het is namelijk niet mijn bedoeling om een volledige dictatuur in werking te stellen, maar om Europa te verenigen in een staat waarin het volk sterk met elkaar verbonden is.
Welk volk?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be