Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2009, 23:25   #141
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Bullshit.Je bent een grote leugenaar.

En je toont gewoon aan je ook niet weet wat je wil;eerst ben je zogenaamd vlaming en oeps,dan opeens belg alweer,haha,jaja,heel geloofwaardig.
Tja.

Ik was jong en idealistisch.
Maar naargelang je ouder wordt begin je bepaalde dingen duidelijker te zien.

Je kan het ene moment deel uitmaken van een groep een bepaald doel, maar wanneer die groep duidelijk een andere weg op wilt dan zie ik er geen probleem in om die vereniging te verlaten en mijn ding te gaan doen onder een andere vlag. Daar is niet vreemds of ongeloofwaardigs aan.

Ik ben trouwens niet alleen in deze mening.
Velen in mijn kennissenkring denken er hetzelfde over.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 09:30   #142
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
En nu doe je het weer. Dit is een draad over de interne strubbelingen binnen het VB, niet over andere partijen, niet over multiculturalisme!
Dat is in zekere zin juist, maar het relativeert de strubbelingen in één bepaalde partij, en in die zin is het wèl relevant.

De strubbelingen hebben uiteraad iets te zien met het resulaat dat uitblijft.
Resultaat ivm noodzakelijke meer autonomie voor Vlaanderen, ivm de zeer nadelige gevolgen van de immigratie, de islamisering, het functioneren van justitie.enz

Geen ingebeelde problemen van enkele fanatici, maar problemen die nu vrij laat ook erkend worden door politici zelfs van Groen!

Het is onmogelijk om de strubbelingen bij VB te bespreken of te beoordelen maar de contekst buiten beschouwing te laten.

En daarom doe ik het weer!

Laatst gewijzigd door luc broes : 7 december 2009 om 09:34.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 09:44   #143
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Goed van u Lucske, ook dat hoerenlopen in de juiste context plaatsen...
Hoerenlopen is één van de oorzaken dat de boel bij jullie zo verziekt is.

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 7 december 2009 om 09:44.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:10   #144
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ok, my bad.

Ik deel die mening niet.
Ik voelde mezelf Vlaams als deel van een bevolkingsgroep.
Die bevolkingsgroep heeft echter in de loop van een aantal verkiezingen op een xenofobe partij gestemd.
Ik ga er dus vanuit dat ze met dat gedachtengoed delen.

Op zo een moment voel je jezelf geen deel meer van die bevolkingsgroep en ga je een andere groep zoeken.
'Belg' was (en is nog steeds) dan de logische stap.
'Europeaan' zal misschien de volgende zijn en mochten er ooit groene mannetjes landen op deze aardkloot dan zal het mss 'Aardling' worden.

Al de rest is onbelangrijk en onlogisch.
Precies zoals ik al stelde: je schaamt de voor de term 'Vlaming' omdat het VB die probeert te monopoliseren, maar in de plaats van dat je dan probeert om die term terug van hen af te nemen, ga je gewoon lopen. Het geeft wel te denken over hoe groot je idealisme in dat geval is (aangezien je schreef dat je vroeger wel met een Vlaamse leeuw rondliep), wanneer je bij de eerste de beste tegenslag er meteen de brui aan geeft. Temeer aangezien slechts maximaal 25% van de Vlamingen ooit op het VB gestemd heeft. Dus je laat m.a.w. je gedragingen beïnvloeden door wat nog steeds een minderheid was.

Een ander vraagje: heb je er dan als 'Belg' zijnde er geen problemen mee dat je dan eventueel geassocieerd kunt worden met het FN, een partij die de Belgische kleuren als symbool draagt?

En wat deed je ten tijde van Dutroux? Schaamde je je dan ook omwille van het feit dat je een 'Belg' was? En hoe omschreef je jezelf dan in het buitenland?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 7 december 2009 om 10:26.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 10:20   #145
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik vind dat dit een eigen topic verdient. Het begint wel op een goedkoop romannetje te lijken.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...nhecke_ontslag
http://forum.politics.be/showthread.php?t=131710
http://forum.politics.be/showthread.php?t=125304

http://forum.politics.be/showthread.php?t=131279

http://forum.politics.be/showthread.php?t=51036

http://forum.politics.be/showthread.php?t=97894

Who's next?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:01   #146
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Zeer gemakkelijk maar zo doorzichtig truukje, je niet aflatende bekladding van het VB.

Hoe zit het bij de SP-a inmiddels? Alles koek en ei?

Een zéér belangrijk deel van de leden en kiezers die een linksere stroming vertegenwoordigen moeten hun wafel houden.

Vandenbroucke is Bandenbroucke geworden.

De partij wordt geleid door een politiek stuk onbenul in zuivere soviet-stijl.

Mochten er nu verkiezingen zijn valt de partij terug op 10 %.

Maar verder is er geen vuiltje aan de lucht. Hypocrisie tot en met.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:29   #147
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Zeer gemakkelijk maar zo doorzichtig truukje, je niet aflatende bekladding van het VB.

Hoe zit het bij de SP-a inmiddels? Alles koek en ei?

Een zéér belangrijk deel van de leden en kiezers die een linksere stroming vertegenwoordigen moeten hun wafel houden.

Vandenbroucke is Bandenbroucke geworden.

De partij wordt geleid door een politiek stuk onbenul in zuivere soviet-stijl.

Mochten er nu verkiezingen zijn valt de partij terug op 10 %.

Maar verder is er geen vuiltje aan de lucht. Hypocrisie tot en met.
Feit is dat het Belang al een tijd dood is en ze zijn vergeten het tegen Filip De Winter te zeggen.......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:27   #148
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Feit is dat het Belang al een tijd dood is en ze zijn vergeten het tegen Filip De Winter te zeggen.......
Laat ons dan het cordon opdoeken wegens niet meer nodig.

En dan kan koning kerk staat en de voltallige media stoppen met de hetze.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:17   #149
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Laat ons dan het cordon opdoeken wegens niet meer nodig.

En dan kan koning kerk staat en de voltallige media stoppen met de hetze.
De redenen voor het cordon zijn nog steeds aanwezig.
Niets nieuws onder de racistische zon van "eigen volk eerst".

Dus het cordon blijft.......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:23   #150
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja.

Ik was jong en idealistisch.
Maar naargelang je ouder wordt begin je bepaalde dingen duidelijker te zien.

Je kan het ene moment deel uitmaken van een groep een bepaald doel, maar wanneer die groep duidelijk een andere weg op wilt dan zie ik er geen probleem in om die vereniging te verlaten en mijn ding te gaan doen onder een andere vlag. Daar is niet vreemds of ongeloofwaardigs aan.

Ik ben trouwens niet alleen in deze mening.
Velen in mijn kennissenkring denken er hetzelfde over.
je gaat niet van een vlaamse gezinde persoon naar een belgicistische.Het is het één of het ander.
Ik ben nu ook niet tevreden met wat er gebeurt bij het vb en vooral hetgeen dienen bert schoofs heeft gezegd,ligt heel zwaar op mijn maag,dit is helemaal geen reden voor mij om binnenkort te gaan zeggen; ik wil vlaanderen niet onafhankelijk,ik voel mij nu belg en ik ben voor het koningshuis,ik ben 100% pro illegalen enz...No way.

Das hetzelfde als in de voetbal; eerst zijn ze voor ploeg x mar ploeg x speelt zo slecht ze na bepaalde tijd allemaal verhuizen naar een andere ploeg omdat deze beter zijn.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:42   #151
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Maar de gedachte van een vrije en onafhankelijk Vlaanderen, is dat ook dood?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 15:01   #152
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Maar de gedachte van een vrije en onafhankelijk Vlaanderen, is dat ook dood?

Als je ziet hoe Vlaanderen, mede Vlamingen in Noord-Frankrijk aan hun lot over laten kun je enkel besluiten dat een Vlaanderen reeds lang dood en begraven is en wat levend gehouden wordt is weinig meer dan huichelende politiekers.

Laatst gewijzigd door the_dude : 7 december 2009 om 15:08.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 18:08   #153
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Precies zoals ik al stelde: je schaamt de voor de term 'Vlaming' omdat het VB die probeert te monopoliseren
Zoals ik al uitgelegd heb: Nee

Citaat:
maar in de plaats van dat je dan probeert om die term terug van hen af te nemen, ga je gewoon lopen.
Hoe stel je voor als niet politiek actief burger om dat te doen?

Citaat:
Het geeft wel te denken over hoe groot je idealisme in dat geval is (aangezien je schreef dat je vroeger wel met een Vlaamse leeuw rondliep), wanneer je bij de eerste de beste tegenslag er meteen de brui aan geeft.
Het is net omwille van het idealisme dat ik niet met een xenofobe groep wil geassocieerd wil worden, dus ja, mijn idealisme is vrij groot.
Oud 8 december 2009, 18:13   #154
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe stel je voor als niet politiek actief burger om dat te doen?
Door jezelf zo te noemen, zodat men inziet dat niet alleen die xenofobe racistische fasjiesten van het VB zich zo noemen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 18:17   #155
Alboreto

Standaard

Citaat:
je gaat niet van een vlaamse gezinde persoon naar een belgicistische.Het is het één of het ander.
Dat is mogelijk.

Het hangt af wat je bedoelt met 'Vlaams gezind' en 'belgicistisch'.

Ik kan ook zeggen 'ik ben een trotse Bruggeling', maar ik wil geen onafhankelijk Brugge.
Zo ook kan je trots zijn op Vlaanderen zonder onafhankelijkheid na te streven.

Maar wat mij betreft is wat het VB de Vlamingen in de strot probeert te rammen reden om te zetten 'Ik schaam me daarvoor, en weet je wat? Ik ga voor wat tegenwicht zorgen, vanaf nu stem ik Belgisch'.
Oud 8 december 2009, 18:21   #156
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is mogelijk.

Het hangt af wat je bedoelt met 'Vlaams gezind' en 'belgicistisch'.

Ik kan ook zeggen 'ik ben een trotse Bruggeling', maar ik wil geen onafhankelijk Brugge.
Zo ook kan je trots zijn op Vlaanderen zonder onafhankelijkheid na te streven.

Maar wat mij betreft is wat het VB de Vlamingen in de strot probeert te rammen reden om te zetten 'Ik schaam me daarvoor, en weet je wat? Ik ga voor wat tegenwicht zorgen, vanaf nu stem ik Belgisch'.
Dus je weet niet wat of wie jezelf bent?
Manneke; je bent een belg of je bent een vlaming,punt.
Ik heb gelukkig voor dat 2de gekozen,belgie is een apenland,belgie staat voor laskheid en pro criminaliteit en walen en illegalen enz....
En dan heb ik het nog niet over het koningshuis,manman.Om van te kotsen.
Belgie barst.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 18:31   #157
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik deel die mening niet.
Ik voelde mezelf Vlaams als deel van een bevolkingsgroep.
Die bevolkingsgroep heeft echter in de loop van een aantal verkiezingen op een xenofobe partij gestemd.
Ik ga er dus vanuit dat ze met dat gedachtengoed delen.

Op zo een moment voel je jezelf geen deel meer van die bevolkingsgroep en ga je een andere groep zoeken.
'Belg' was (en is nog steeds) dan de logische stap.
'Europeaan' zal misschien de volgende zijn en mochten er ooit groene mannetjes landen op deze aardkloot dan zal het mss 'Aardling' worden.

Al de rest is onbelangrijk en onlogisch.
Lol, met zo'n overlopers of huichelaars is toch geen enkel volk gediend. Good riddance.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 18:37   #158
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard Mormeltje weet van geen stoppen...

Bron: www.trouw.nl

Marie-Rose Morel: 'De ideologie van het Vlaams Belang, daar sta ik nog altijd voor honderd procent achter.'

Het Vlaams Belang zit op een dood spoor. De eerste partij in West-Europa die succesvol was met een hard betoog tegen migratie en vooral tegen de islam, ziet de aanhang gestaag slinken. Voormalig kopstuk Marie-Rose Morel, die na interne ruzies moest terugtreden, lucht haar hart.

,Als we alleen de oude garde bedienen en de jongeren niet weten te mobiliseren, wordt dat onze dood.” Marie-Rose Morel oordeelt hard over het Vlaams Belang, de partij waarvoor zij zich jarenlang heeft ingezet. Bij de laatste verkiezingen haalde ze meer dan 100000 voorkeurstemmen, maar nu zit ze, uitgerangeerd door partijleider Filip Dewinter en zijn getrouwen, thuis in Schoten op de bank.

Morel (37) heeft altijd voor controverse gezorgd. De voormalige miss Vlaanderen (1993) is veruit de populairste politica van het Vlaams Belang, maar werd altijd gewantrouwd door de groep rond Dewinter, die haar als ’intrigante’ zag. Onlangs zag ze een plaats in het partijbestuur aan haar neus voorbij gaan. Dat was slechts één van de recente conflicten binnen het Vlaams Belang, dat in verwarring is na tegenvallende verkiezingsresultaten. Eind oktober stemde de partijraad tegen het nieuwe partijbestuur en ook een ’visienota’ van voorzitter Bruno Valkeniers werd afgewezen. Een maand later werden het partijbestuur en de nota dan toch goedgekeurd. Maar de volgende dag stapte erevoorzitter Frank Vanhecke weer op, ’uit protest tegen de machtsgreep van de Antwerpse gemeenteraad’. Lees: Filip Dewinter en zijn medestanders. Vanhecke en Morel vormen al jaren een veelbesproken duo in de partij.

Morel ontvangt het bezoek bij de open haard, in een dikke trui, spijkerbroek en op roze sloffen met schaapjes erop. Maar ondanks die zachtaardige uitstraling is zij een harde tante, die haar e-mails steevast ’met Vlaamse en strijdvaardige groet’ besluit. „De ideologie van het Vlaams Belang, daar sta ik nog altijd voor honderd procent achter.” Zo voert de islam volgens Morel ’een guerrilla in onze steden, met moskeeën in garages en steeds meer Arabische winkels’ en zijn de kosten van de migratie ’gewoon niet meer betaalbaar’. Harde maatregelen zijn dus nodig: „Ik ben voor een migratiestop. Een heel groot hek rond het fort Europa en een hard uitzettingsbeleid, desnoods manu militari(met militaire middelen,gm).”

Politicoloog Dave Sinardet van de Universiteit van Antwerpen ziet inhoudelijk weinig verschil tussen Dewinter en Morel. „In het Vlaams Belang woedt een ruzie tussen personen, overgoten met een ideologisch sausje. Filip Dewinter is heel lang de onbetwiste leider geweest, hij begon vijfentwintig jaar geleden al met de aanval op de multiculturele samenleving. Dat werd een groot succes.”

Waarom heeft Morel dan een probleem met de partij, als ze de harde standpunten gewoon steunt?

„Het gaat erom hoe je de boodschap brengt”, zegt ze. „Ik behoor zelf tot de radicaalsten in het Vlaams Belang, maar ik vind dat we niet onnodig moeten provoceren.” Daarom verzet ze zich tegen ’de grijsgedraaide plaat’ van Filip Dewinter, die succes behaalt door steeds dezelfde slogans te gebruiken. Zo kwam Dewinter ooit met de slogan ’Eigen volk eerst’, die na toespraken nog altijd langdurig gescandeerd wordt. Tijdens de laatste verkiezingscampagne had hij een nieuwe oneliner: „Waar is de poen van uw pensioen? In de pocket van Mohammed.” Daarmee trok de man die al meer dan twintig jaar aan het roer staat van de partij weer even de aandacht. Maar hij kreeg ook veel kritiek, vergelijkbaar met Geert Wilders, toen die een ’kopvoddentaks’ voorstelde. In de eerst versie van de visienota stelde voorzitter Valkeniers dat ’schuttingtaal’ voortaan vermeden moest worden. Dewinter liet die opmerking weer schrappen.

Waarom heeft Morel, die toch gedreven was om de partij te hervormen, dan bedankt voor een plaats in het bestuur?

„Ik zou ondervoorzitter worden, maar het bleek dat die plek alleen beschikbaar was voor iemand die een low profile zou houden. Toen heb ik mezelf maar teruggetrokken.” Morel wijst er subtiel op dat Marijke Dillen, die wel ondervoorzitter is geworden, amper een vijfde van haar stemmental haalde. Voorkeursstemmen halen is van groot belang in de Vlaamse politiek. „Voor beroepspolitici spelen maar twee dingen, zo heb ik geleerd: de volgende verkiezingen en mijn eigen score daarin. Vooral bij de mannen dan toch.” Afkomstig uit een keurig christen-democratisch nest zette Morel haar eerste stappen in de politiek bij de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA), een conservatieve partij die streeft naar Vlaamse zelfstandigheid. Maar toen de N-VA een kartel vormde met de christen-democratische middenpartij CD & V, stapte ze over naar het Vlaams Belang. Dat was een opmerkelijke stap, want als historica is ze afgestudeerd op een studie over Fort Breendonk, vanwaar joden en politieke gevangenen in de Tweede Wereldoorlog werden weggevoerd. ’Breendonk’ heeft in België dezelfde klank als ’Westerbork’ in Nederland. Bij het Vlaams Belang kwam Morel terecht in een partij die een historische band heeft met collaborateurs en Oostfrontstrijders.

„Heel Vlaanderen heeft die historische band”, zegt Morel. „Dat kun je alleen begrijpen in de context van die tijd.” Veel Vlamingen zagen in de Duitsers de bevrijders van de Franstalige dominantie in hun land en meldden zich aan voor het Oostfront - vaak na aanmoediging door de katholieke kerk. Maar de Oostfrontstrijders - „Jongens die in hun jeugdige onschuld een fout gemaakt hebben”, vindt Morel - zijn vrijwel uitgestorven. En als niet snel iets verandert, gebeurt dat ook met de achterban van het Vlaams Belang. Morel ziet de aanhang op partijbijeenkomsten verouderen. De jongeren kiezen voor N-VA en de nieuwe populistische Lijst Dedecker.

Morel ziet de andere partijen nu niet meer toegeven. „Natuurlijk moet het cordon verdwijnen. Maar dat zal niet snel gebeuren als de partij irrelevant wordt. Als de anderen zien dat je bewusteloos bent doordat je geen lucht meer krijgt, zullen ze het raam niet openzetten. Dan wachten ze juist nog even.” Een andere verpakking van de boodschap is volgens Morel hard nodig om de neergang van het Vlaams Belang te stoppen. „Je moet op tijd vernieuwen om de mensen te blijven boeien en in je communicatie meegaan met de tijd. Mijn boodschap zou even hard zijn, maar ik zou die niet brengen in slogans. Wel in een power-pointpresentatie, met alle cijfers over de migratie.” De boodschap moet ook door nieuwe, jonge mensen gebracht worden, meent Morel, maar ze ziet de oude garde rond Filip Dewinter niet snel plaatsmaken. „Als iemand dertig jaar van zijn leven in de partij heeft gestoken en dan het roer uit handen moet geven, doet dat natuurlijk pijn. Zeker mannelijke politici hebben het daar moeilijk mee, zij zien dat als een nederlaag.” Ze ziet zichzelf echter niet meer terugkeren in de top van het Vlaams Belang. „Voor mij is het sowieso gepasseerd, ik wil ook geen splijtzwam zijn.” In een andere partij dan? In Vlaanderen is het overstappen van de ene partij naar de andere bepaald geen taboe. „Nee, de ideologie van het Vlaams Belang is de mijne. Ik sta daar voor honderd procent achter. De andere partijen willen de analyse niet eens maken.” Een eigen politieke beweging ziet ze wél zitten. „Mijn kop op een affiche van de ’Lijst Morel’, dat interesseert me niet. Maar een denktank is wel mogelijk, ik ben contacten aan het leggen. Die zou als eerste met een goed onderbouwd manifest moeten komen, bijvoorbeeld over het Fort Europa.” Want dat onderwerp moet volgens haar ook jongere kiezers aanspreken.

Opkomst en neergang van extreem-rechts Vlaanderen
Het Vlaams Blok ontstond in 1978 uit het samengaan van de Vlaams Nationale Partij van Karel Dillen en de Vlaamse Volkspartij van Lode Claes. Die twee partijen waren opgericht uit onvrede met het Egmontpact, dat de bevoegdheden tussen Vlamingen en Franstaligen in België moest verdelen.

Dillen heeft nooit een geheim gemaakt van zijn Duitsgezindheid in de Tweede Wereldoorlog. „Voor ons was het alsof de vakantie vroegtijdig begon”, zei hij in 1988 nog over de Duitse inval in mei 1940. Zijn harde, extreem-rechtse lijn kreeg al snel de overhand in het Vlaams Blok. De Vlaamse onafhankelijkheid bleef het belangrijkste standpunt en daarmee behaalde het VB weinig succes. Dillen zat jarenlang als enige vertegenwoordiger in het parlement.

Het succes kwam met de opkomst van Filip Dewinter. Deze Bruggeling, oprichter van het Nationalistisch JongStudentenVerbond (NJSV), ging in Antwerpen studeren en sloot zich aan bij het blok. De harde lijn van Dillen schrok Dewinter niet af. Nog in 1992 noemde hij drie Vlaamse collaborateurs, die na de oorlog ter dood veroordeeld zijn, „mijn grote voorbeelden”. Maar hij voegde iets toe: Dewinter pikte de weerstand tegen nieuwkomers op in de Antwerpse volkswijken en maakte die tot het kernpunt van het VB, met de slogan ’Eigen volk eerst’. Een gestage politieke opmars begon, maar de partij bleef uitgesloten van de macht door het cordon sanitaire dat de andere partijen instelden.

In 2004 behaalde het Vlaams Blok zijn hoogste verkiezingsuitslag ooit: 24,2 procent, goed voor 32 zetels in het Vlaams Parlement. Later dat jaar werd het blok verboden wegens racisme, maar de partij ging naadloos over in het Vlaams Belang. Dewinter en zijn Antwerpse clan, onder wie Gerolf Annemans, bleven de boventoon voeren. Bij de Belgische verkiezingen van 2007 zakte de uitslag voor het VB naar 19 procent. Dit jaar scoorde de partij nog maar 15,3 procent en verloor ze elf zetels in het Vlaams Parlement.

Laatst gewijzigd door Brugge Veilig en Leefbaar : 8 december 2009 om 18:38.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 18:40   #159
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Lol, met zo'n overlopers of huichelaars is toch geen enkel volk gediend. Good riddance.
The feeling is mutual
Oud 8 december 2009, 18:42   #160
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dus je weet niet wat of wie jezelf bent?
Ik weet dat heel goed, dank u.
U niet blijkbaar.

Citaat:
Manneke; je bent een belg of je bent een vlaming,punt.
Die mening deel ik dus niet.
Je kan perfect beide zijn, maar ik verkies dit (omwille van het VB en die 25% die op hen hebben gestemd) niet te zijn.
Je mag hen daarvoor danken
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be