Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ?
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af 46 67,65%
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België 22 32,35%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2009, 19:22   #481
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Engels is een aan het Nederlands verwante taal.Het Frans is dat niet.
Dat is volledig naast de kwestie. Een barbarisme is een barbarisme. Een leenwoord is een leenwoord, of dat nu uit Hebreeuwse taal, de Arabische taal, Frans, het Duits, of het Swahili komt.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 21:29   #482
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is volledig naast de kwestie. Een barbarisme is een barbarisme. Een leenwoord is een leenwoord, of dat nu uit Hebreeuwse taal, de Arabische taal, Frans, het Duits, of het Swahili komt.
Bedoelt u ,dat de in Vlaanderen gebruikte woorden als ,job - jeans en parking barbarismen zijn?

En vertaald frans zoals "droogluis" wat is dat dan?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 21:35   #483
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Bedoelt u ,dat de in Vlaanderen gebruikte woorden als ,job - jeans en parking barbarismen zijn?

Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 21:47   #484
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedoelt u ,dat de in Vlaanderen gebruikte woorden als ,job - jeans en parking barbarismen zijn?:roll:

Natuurlijk. Zuiver Nederlands kunt ge het anders toch niet noemen. Of wel?

Bij het zogenaamde 'Groot dictee der Nederlandse taal' 2009 is het al even erg. Een 'Nederlands' dictee?? Nederlands misschien, maar alleszins rijkelijk doorspekt met vreemde woorden dan. Het puilt uit met vreemde woorden, leenwoorden, enz.

En dan komt die Gerard Komrij (die het dictee notabene schreef) nog doodgemoederd en doodleuk verklaren dat hij zich niet stoort aan al die Engelse woorden in de Nederlandse taal. De 'Nederlandse' taal? Vergeet het!!

Het Nederlands verwordt stilletjes aan tot een soort 'anglo-nederlands'. Dat lijkt me een betere omschrijving.

En dan maar vitten over het woordje 'droogkuis'. Hoe is het in godsnaam mogelijk?!! Al bij al maar zeer triestige tisten die vitters. Zeker weten.

___

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2009 om 22:16.
Oud 16 december 2009, 22:46   #485
system
Banneling

Standaard

Ons Nederlands volgens Gerard Komrij.

Tekst Groot Dictee.

Carrière
Het mistte zo, dat ik de afslag miste; die zin liet mij kennismaken met het dictee, waardoor ik stante pede van school af wilde, vanwege te veel voor-de-gek-houderij, al kende ik alle jaartallen van Krimoorlog tot Bokseropstand.

Spellen was een ambigue zaak: in automatischepiloottoestand (??) lukte het me vanzelf, maar zodra ik erover nadacht, weifelde ik of gênant zo'n fransozendakje had of niet; ja al die pietje-preciezerige accenten vond ik stupide, maar het gedoe met dat al of niet aaneenschrijven nog wel het stupiedst.

Voortijdige schoolverlaters zijn dappere dodo's op weg naar Bommelskonten; maar uiteindelijk raakte ik toch nog keurig netjes getrouwd, met een baan onder de balkenendenorm maar wel dicht daarbij, en met collegaatjes die ervan uitgaan dat ik geen cultuurbarbaar ben; ik ben tenslotte Tweede Kamerlid.

Dat fraaie traktement is meegenomen, want mijn eega is een funshopper; niet zo'n barbiepop die alle braderieën afstruint waar Jan en alleman wel een paar eurootjes kan stukslaan, maar een cliënte van pico bello etablissementen.

Tweemaal 's weeks gaat ze een dagje statten, waarbij ze als een kenau in exprestempo alle jezusfreaks die de Heer en Zijn werken prijzen omverloopt, diverse rollatorrijpe oudjes meesleurend die aan het nordicwalken zijn, en dat alleen omdat ze een nieuw eau de toiletteje heeft gespot.

Zwaarbeladen keert ze huiswaarts, sprenkelt eau de cologne uit de eau-de-colognefles en begint op internet eBay af te schuimen voor een zo goed als nieuw Blu-rayspelertje.

Als manlief ben ik de financiële kop-van-jut, al kent haar koopdrift één pluspunt: jaarlijks kunnen we voor een extra vakantietje eropuit gaan van het geld dat onze koters met haar luxevoorwerpen op de vrijmarkt terugverdienen.

Mijn huwelijk mag direct uit Dantes Hel komen, die schooldag waarop het dictee me ging tegenstaan, was wel het grootste debacle van mijn leven, want als ik toentertijd beter had leren spellen, was ik allang politicus af en nu een wat minder gedweeë geldschieter.

Een Komrij-grap heel die tekst neem ik aan.

Eén grote scherts van onze taal, heel die comedie van dat Groot Dictee. Nog maar weinig te maken met het Nederlands.

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2009 om 22:54.
Oud 16 december 2009, 22:54   #486
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Het is Komrijgrap
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 22:56   #487
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het is Komrijgrap
Neen het is Komrij-grap.

Net zoals het is:
Videoresultaten voor een Balkenende-grap

Laatst gewijzigd door system : 16 december 2009 om 22:57.
Oud 16 december 2009, 22:57   #488
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2009, 23:13   #489
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En dan maar vitten over het woordje 'droogkuis'. Hoe is het in godsnaam mogelijk?!! Al bij al maar zeer triestige tisten die vitters. Zeker weten.
Pardon? Wie zit hier reeds maanden op elk onderdeel van dit forum daarover eindeloos te emmeren? Wie?
Oud 16 december 2009, 23:18   #490
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system

Eén grote scherts van onze taal, heel die comedie van dat Groot Dictee. Nog maar weinig te maken met het Nederlands.
Dit soort reactie mochten we van jou verwachten. En het ligt voor de hand waarom. Het is immers een heel leuke bijeenkomst van Nederlanders en Vlamingen die allemaal hun gemeenschappelijke taal, het Nederlands een warm hart toedragen. Dat steekt bij jou, het benadrukt immers de eenheid van de Nederlanden.
Oud 16 december 2009, 23:20   #491
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Pardon? Wie zit hier reeds maanden op elk onderdeel van dit forum daarover eindeloos te emmeren? Wie?
ja, jij dus... emmer

Laatst gewijzigd door Hollander : 16 december 2009 om 23:27.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 08:29   #492
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Zuiver Nederlands kunt ge het anders toch niet noemen. Of wel?

Bij het zogenaamde 'Groot dictee der Nederlandse taal' 2009 is het al even erg. Een 'Nederlands' dictee?? Nederlands misschien, maar alleszins rijkelijk doorspekt met vreemde woorden dan. Het puilt uit met vreemde woorden, leenwoorden, enz.

En dan komt die Gerard Komrij (die het dictee notabene schreef) nog doodgemoederd en doodleuk verklaren dat hij zich niet stoort aan al die Engelse woorden in de Nederlandse taal. De 'Nederlandse' taal? Vergeet het!!

Het Nederlands verwordt stilletjes aan tot een soort FB]'anglo-nederlands'[/b]. Dat lijkt me Fen betere omschrijving.

___
U heeft gelijk ,dat het dictee belachelijk veel leenwoorden bevatte.Komrij woont niet meer in Nederland en is kennelijk het Nederlands ontgroeid.
Toch zal het voor u als Belgicist ,een genoegdoening zijn, dat het hoofdzakelijk Franse leenwoorden waren en dat het dus een typische Belgische tekst was.
Blijkbaar was het de bedoeling van de schrijver om een Vlaming te laten winnen. Jammer voor u, dat het een Brabander is geworden.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 17 december 2009 om 08:30.
Oud 17 december 2009, 08:40   #493
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

DROOGLUIS is idd barbarisme.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 10:47   #494
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Droogkuis' is een woord dat in het Nederlandssprekend deel van België overal wordt gebruikt. Natuurlijk is het vertaald uit het Frans, dat betwist ik ook niet. Het Nederlandse 'stomerij', waar u zo prat op gaat, is vertaald uit het Engelse 'steam' of 'steamery'. En zo zijn er zoveel woorden in het Nederlands die uit een vreemde taal zijn vertaald en gebruikt worden. Zo is 'aanvangen' ook uit letterlijk uit het Duits (anfangen) vertaald en opgenomen in het Nederlands alhoewel wij een zuiver Nederlands woord hiervoor hebben, namelijk : 'beginnen'.

Dus in uw redenering zouden we 'aanvangen' moeten schrappen vermits het een barbarisme is en meer bepaald een 'germanisme'. Maar daar hoor ik u nooit over. Blijkbaar wilt u alleen vreemde woorden van Franse oorsprong afschaffen. En moest dit zo zijn, dan bent u maar pietluttig bezig. Want indien u consequent bent met uzelf, moet u nu ook gaan ijveren voor de afschaffing van 'stomerij' (komt van 'steam' of 'steamery') en vervangen door bijvoorbeeld 'wasserij'. En 'wassen' (in de zin van 'schoonmaken') is wel Nederlands, want we vinden dit Nederlandse woord al terug in 1236, dus bijna al 800 jaar.

Besluit.
Ofwel trekt u ten strijde tegen alle barbarismen, ofwel tegen geen enkel barbarisme, zeker niet als deze 'leenwoorden' ('leenwoord' is een tevens een barbarisme uit het Duits, want het komt van het Duitse 'Lehnwort') al lang ingeburgerd zijn. En ik adviseer de van Dale dit ook maar te doen.
System, u begrijpt mij toch echt helemaal verkeerd. Ik heb niets tegen het woord 'droogkuis' en ik wil het zelfs gebruiken, net zoals andere woorden waaraan labels als 'barbarisme' en 'ZN" hangen, omdat zij zorgen voor de nodige schakeringen die de levendige taal nu eenmaal nodig heeft. Dikwijls gebruik ik woorden die in het Nederlands in Vlaanderen frequent(er) worden gebruikt, omdat ik die waardeer en mooi vind.

Wat ik wil opmerken, is dat uw eenzame en verbeten strijd inmiddels hilarische vormen begint aan te nemen; alles voor de 'erkenning' van dit woord om u daarmee af te zetten tegen het door u verfoeide 'Noord-Nederlands'. Ziet u dan echt niet in hoe hopeloos uw stellingen dienaangaande zijn en dat velen op dit forum de draak met uw 'droogkuis'-kruistocht steken?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 december 2009 om 10:58.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 10:51   #495
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit soort reactie mochten we van jou verwachten. En het ligt voor de hand waarom. Het is immers een heel leuke bijeenkomst van Nederlanders en Vlamingen die allemaal hun gemeenschappelijke taal, het Nederlands een warm hart toedragen. Dat steekt bij jou, het benadrukt immers de eenheid van de Nederlanden.
Het is inderdaad een ,leuke bijeenkomst en wedstrijd voor taalfanaten/hobbyisten.
De meest Nederlanders ,vinden de officiele speling veel te ingewikkeld en door de democratisering van de taal schrijft iedereen naar eigen inzicht.
Alleen schrijvers en journalisten, moeten beroepshalve het Groene boekje natuurlijk kennen.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 17 december 2009 om 10:51.
Oud 17 december 2009, 10:53   #496
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
DROOGLUIS is idd barbarisme.
Nee ,System is een Limburger
Oud 17 december 2009, 10:55   #497
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tekst Groot Dictee.

Carrière
Het mistte zo, dat ik de afslag miste; die zin liet mij kennismaken met het dictee, waardoor ik stante pede van school af wilde, vanwege te veel voor-de-gek-houderij, al kende ik alle jaartallen van Krimoorlog tot Bokseropstand.

Spellen was een ambigue zaak: in automatischepiloottoestand (??) lukte het me vanzelf, maar zodra ik erover nadacht, weifelde ik of gênant zo'n fransozendakje had of niet; ja al die pietje-preciezerige accenten vond ik stupide, maar het gedoe met dat al of niet aaneenschrijven nog wel het stupiedst.

Voortijdige schoolverlaters zijn dappere dodo's op weg naar Bommelskonten; maar uiteindelijk raakte ik toch nog keurig netjes getrouwd, met een baan onder de balkenendenorm maar wel dicht daarbij, en met collegaatjes die ervan uitgaan dat ik geen cultuurbarbaar ben; ik ben tenslotte Tweede Kamerlid.

Dat fraaie traktement is meegenomen, want mijn eega is een funshopper; niet zo'n barbiepop die alle braderieën afstruint waar Jan en alleman wel een paar eurootjes kan stukslaan, maar een cliënte van pico bello etablissementen.

Tweemaal 's weeks gaat ze een dagje statten, waarbij ze als een kenau in exprestempo alle jezusfreaks die de Heer en Zijn werken prijzen omverloopt, diverse rollatorrijpe oudjes meesleurend die aan het nordicwalken zijn, en dat alleen omdat ze een nieuw eau de toiletteje heeft gespot.

Zwaarbeladen keert ze huiswaarts, sprenkelt eau de cologne uit de eau-de-colognefles en begint op internet eBay af te schuimen voor een zo goed als nieuw Blu-rayspelertje.

Als manlief ben ik de financiële kop-van-jut, al kent haar koopdrift één pluspunt: jaarlijks kunnen we voor een extra vakantietje eropuit gaan van het geld dat onze koters met haar luxevoorwerpen op de vrijmarkt terugverdienen.

Mijn huwelijk mag direct uit Dantes Hel komen, die schooldag waarop het dictee me ging tegenstaan, was wel het grootste debacle van mijn leven, want als ik toentertijd beter had leren spellen, was ik allang politicus af en nu een wat minder gedweeë geldschieter.

Kom, kom, een beetje relativeren, system. Het is toch maar een soort tv-spelletje?

Ik heb meegedaan en ik scoorde beter dan de prominenten.

Het is trouwens 'komedie'. Met een k.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 december 2009 om 10:55.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 11:20   #498
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Tekst Groot Dictee.

Loopbaan
Het mistte zo, dat ik de afslag miste; die zin liet mij kennismaken met het dictee, waardoor ik onmiddelijk van school af wilde, vanwege te veel voor-de-gek-houderij, al kende ik alle jaartallen van Krimoorlog tot Bokseropstand.

Spellen was een twijfelachtige zaak: in automatischepiloottoestand (??) lukte het me vanzelf, maar zodra ik erover nadacht, weifelde ik of zonder blozen zo'n fransozendakje had of niet; ja al die pietje-preciezerige lettertekens vond ik dwaas, maar het gedoe met dat al of niet aaneenschrijven nog wel het dwaast.

Dat fraaie loon is meegenomen, want mijn eega is een kooplustige; niet zo'n barbiepop die alle braderieën afstruint waar Jan en alleman wel een paar eurootjes kan stukslaan, maar een klant van zeer dure zaken.

Tweemaal 's weeks gaat ze een dagje statten, waarbij ze als een kenau in exprestempo alle jezusfanaten die de Heer en Zijn werken prijzen omverloopt, diverse rollatorrijpe oudjes meesleurend die aan het stokwandelen zijn, en dat alleen omdat ze een nieuw geurtje heeft gespot.

Zwaarbeladen keert ze huiswaarts, sprenkelt reukwater uit de reukwaterfles en begint op internet eBay af te schuimen voor een zo goed als nieuw Blauwstraal-spelertje.

Mijn huwelijk mag direct uit Dantes Hel komen, die schooldag waarop het dictee me ging tegenstaan, was wel het grootste mislukking van mijn leven, want als ik toentertijd beter had leren spellen, was ik allang politicus af en nu een wat minder gedweeë geldschieter.

Zo kan het ook

Laatst gewijzigd door Sidharta : 17 december 2009 om 11:27.
Oud 17 december 2009, 11:33   #499
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo kan het ook
Citaat:
waardoor ik onmiddelijk van school af wilde
Dictee ?

Onmiddelijk ?

Neen.
Onmiddellijk.

Laatst gewijzigd door job : 17 december 2009 om 11:34.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 11:45   #500
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Swahili! Daar hebben we meer leenworden uit nodig. Vlug, wat is het Swahili woord voor droogluis?

(Ja, da's expres)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be