Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2009, 16:13   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik ben aangenaam verrast uw antwoord te lezen.

Met deze laatste alinea kan ik het evenwel moeilijk eens zijn. Drugs leveren criminelen juist zoveel geld op omdat ze illegaal zijn. De eerste maffiosi die in onze samenleving winsten maakt op de illegale productie, smokkel of verkoop van bier moet ik nog tegenkomen. Wil je die winsten uit de handen van criminelen houden: legaliseer het. Dan maken die drugs tenminste uw aandeelhouders rijk. (Toegegeven, sommige legale bedrijven zijn geen haar beter dan die maffiosi...)

Wapens worden volgens mij gekocht omdat er een vraag naar is. Leg de drughandel lam, en uw verzetslui allerhande zullen zich richten op diamanthandel, handel in grondstoffen,... In extremis trachten ze misschien tijdelijk op een goed blaadje te komen met de VS. Ook dat levert je als 'papaverplantageuitbater' geld en wapens op voor minder nobele praktijken. Daar wapenhandel mij niet uit te sluiten lijkt, zal je met gewapende terreurbewegingen moeten leren leven. Wat je wel kan trachten te doen, is een aantal van die bewegingen de wind uit de zeilen trachten te nemen.

Persoonlijk ben ik gewonnen voor een legalisering van zowat elke drug. Maar ik zou dan wel een toezicht wensen op de mate waarin een drug geconsumeerd wordt. Enkele Scandinavische landen realiseren dat door de belastingen op bier hoog te houden. Je zal quasi overal iets kunnen drinken, maar elke dag jezelf bezatten is voor de grote meerderheid niet weggelegd. Misschien moeten we zoiets ook voor andere drugs overwegen? Dan verkrijg je als overheid toch een klein beetje meer controle op die drughandel en -consumptie.

mvg,

Andy

Als er wapens nodig zijn, zal men daar inderdaad aan proberen te geraken, maar drugs zijn voor die gasten gemakkelijk, maar ge hebt gelijk ook diamant, zelf mensenhandel zijn lucratieve bezigheden, en als ze een koppel nieren in de aanbieding hebben zullen ze ook niet twijfelen.

Ja bier is makkelijk verkrijgbaar is ook relatief makkelijk te maken, ... maar van zodra het verboden wordt, is het contraband en dus gegeerd en kan men er vette winsten op maken. Op illigaal gestookte alcohol kun je dat nog steeds, Zijt maar zeker dat die scandinaven niet alleen patatten zetten om op te eten,...

De theorie om door drughandel te legaliseren en belastingen te heffen onder controle te houden, is in princippe goed, maar je moet wel rekening houden dat die drughandel nu volledig onder controle staat van criminele organisaties, organisaties die serieus gewapend zijn en het spek van hun brood niet gaan laten stelen door de eerste de beste politieker...

Bovendien moet je zoiets internationaal aanpakken.

Stel dat je in Belgie, (en ik zeg nu maar wat) voor een portie heroine bij de legale handelaar 50 euro voor ne shot gaat betalen, en je kan dat in Duitsland niet, je gaat elke dag een stroom dope naar Duitsland zien vloeien, de authoriteiten daar gaan dat gewoon fantastisch vinden, ...

De belgen zelf ook want die krijgen al die junks over de vloer,... heroinejunks zijn nu niet bepaald de meest aangename personen om mee om te gaan,...

Gelukkig ben ik daar zelf nooit mee in contact gekomen, maar ik heb wel een paar gasten gekend die serieus naar de rand van de maatschappij aan het afgleiden waren, ... speed en XTC en dat soort gedoe, ... dat gecombineerd met een zwak karakter en geen al te hoge intelligentie, ... t zou me niks verbazen moesten der daarvan nu een paar van in den bak zitten... eentje zat toen zelf al in de doos...

Ge kon daar toen ook niks aan doen, alleen zorgen dat je zelf niet in dat distructieve pad terechtkwam door die gasten te mijden als de pest.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 17:48   #42
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De politie is nu eenmaal te dom en te lui om te helpen donderen.

Dat je daar zo verbaasd over bent...
Uw mening; zelf vind ik dit niet, alleen was vroeger het kantoor Handelstraat zowat de vuilbak van de politie.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:05   #43
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een onzin. Indien legalen drugs zouden handelen, is dat dan beter? Voor mij in ieder geval niet. Ofwel legaliseer je drughandel, ofwel doe je dat niet en aanvaard je dat het binnengesmokkeld wordt. Het enige wat je in dat laatste geval kan doen, is de containertrafiek in de Antwerpse haven wat grondiger doorzoeken. Heroïne groeit immers niet aan de bomen.
Andy toch ge zijt zo tegen zwartwerk dacht ik.

Kijk je hebt een groepje lefgozers die zich het recht permitteren om het zakgeld uit uw kinderen hun zakken te rollen, door ze verslaafd te maken aan de grootste smeerlapperij die op de markt te vinden is, en waarvan zij uiteindelijk afblijven, maar waarmee dan de wereld en werkkansen van uw kind vergooid worden.

Die kerels verdienen dat allemaal in het zwart. En verstoren de economie, ze pompen dat zwart geld naar het buitenland en onttrekken het aan de normale economie. Ze zorgen dat een pak jongeren nooit meer actief geraken op de arbeidsmarkt , want karakterieel volledig gestoord, en integendeel een blijvende kost voor ziekenzorg, psychiatrie etc

Dus feitelijk zou ik er mij er niet aan ergeren, want dat klinkt zo een beetje als een gefrustreerde rakker die er geen zeik kan aan doen, maar ik zou er dus wel met de grove middelen tegenaan gaan.

Concreet: alle kinderen geen zakgeldmeer, alleen nog electronisch geld
Alle betalingen traceren, en wetgeving maken dat geld uit drugshandel gewoon zelfs tot in het buitenland kan aangeslagen worden.
Alle drugdealers onder vermogensonderzoek plaatsen en regelmatig dus klissen voor fraude, en belastingotnduiking.
Alle drugdealers recidivisten met een enkelbandje trakteren waarmee ze dan permanent kunnen getraceerd worden.
En dealerstraten volledig onder camerabewaking inclusies die enkelbandtracering

voila, dat is dan iets doen hé
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:11   #44
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Uw mening; zelf vind ik dit niet, alleen was vroeger het kantoor Handelstraat zowat de vuilbak van de politie.
Nog véél vroeger was dat de Bordeauxstraat.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:16   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals de politie de vuilbak is van de maatschappij.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:28   #46
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Juicht..juicht!!... Hij is ontwaakt uit zijn winterslaap.

Maar zij die het wanbeleid al zo lang aanklagen zijn natuurlijk de racisten en wa nog allemaal.
Dat hij en zijn bende die de zaak hopeloos verknoeiden het nu maar zelf oplossen.

Rood beleid brengt ons recht naar afgrond!!!
Niets speciaals ....
Eén van Pétrick's zonen, volgens een verantwoordelijke van een jeugdherberg, is op een nacht opgepakt omdat hij aan't dealen was.
Tot grote schrik van de dienstdoende agent die prompt het bevel kreeg om de slungel te laten lopen.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:30   #47
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Andy toch ge zijt zo tegen zwartwerk dacht ik.
Het gaat hier natuurlijk niet om zwartwerk maar om illegale activiteiten. Als 'zwartwerk' een issue is, legaliseer de handel dan. Dan kan je die belasten en kunnen zelfs die lefgozers netjes mee belastingen betalen.
Citaat:
Kijk je hebt een groepje lefgozers die zich het recht permitteren om het zakgeld uit uw kinderen hun zakken te rollen, door ze verslaafd te maken aan de grootste smeerlapperij die op de markt te vinden is, en waarvan zij uiteindelijk afblijven, maar waarmee dan de wereld en werkkansen van uw kind vergooid worden.
Dat is juist. Een deel van die lefgozers doet dat door drugs te verhandelen. Een ander deel doet dat op een legale wijze. De jongens van Coca Cola en de spelconsole-industrie bvb.
Citaat:
Die kerels verdienen dat allemaal in het zwart. En verstoren de economie, ze pompen dat zwart geld naar het buitenland en onttrekken het aan de normale economie. Ze zorgen dat een pak jongeren nooit meer actief geraken op de arbeidsmarkt , want karakterieel volledig gestoord, en integendeel een blijvende kost voor ziekenzorg, psychiatrie etc
'De economie verstoren'. Is dat een synoniem voor: dat geld kunnen die jongeren niet spenderen op café, aan hun spelconsoles of aan andere hebbedingetjes?
Citaat:
Dus feitelijk zou ik er mij er niet aan ergeren, want dat klinkt zo een beetje als een gefrustreerde rakker die er geen zeik kan aan doen, maar ik zou er dus wel met de grove middelen tegenaan gaan.

Alle betalingen traceren, en wetgeving maken dat geld uit drugshandel gewoon zelfs tot in het buitenland kan aangeslagen worden.
Alle drugdealers onder vermogensonderzoek plaatsen en regelmatig dus klissen voor fraude, en belastingotnduiking.
Alle drugdealers recidivisten met een enkelbandje trakteren waarmee ze dan permanent kunnen getraceerd worden.
En dealerstraten volledig onder camerabewaking inclusies die enkelbandtracering

voila, dat is dan iets doen hé
Je plan is niet echt waterdicht, al moet ik je nageven dat het inderdaad valt onder de noemer 'iets doen'. Ten eerste gebruiken niet enkel jongeren drugs, en zelfs die jongeren die drugs gebruiken betalen dat niet enkel met hun zakgeld. Jongeren hun zakgeld ontnemen (hoe doe je dat in de praktijk?) lost derhalve weinig op. De sociabiliserende voordelen van dat zakgeld gooi je dan wel overboord. Kredietkaarten doen je als kind immers minder stilstaan bij de waarde van dat geld.
Ten tweede kan je maar maatregelen nemen tav drugdealers van het ogenblik dat je ze identificeert als drugdealer. Dat is zoals zeggen dat je moordenaars onder streng toezicht gaat plaatsen: vijgen na Pasen. Je hebt een benadering nodig die niet alleen achter de feiten aanholt, maar ook preventief te werk gaat.

Wat dat ideetje betreft van het traceren van alle betalingen: Hoewel ikzelf nogal gewonnen ben voor een sterke staat lijkt het traceren van alle betalingen me opmerkelijk inefficiënt, tijdrovend en bijzonder gevaarlijk aangezien je de overheid opmerkelijk veel macht geeft. Ook hier dreigt zo'n maatregel minstens ten dele haar doel voorbij te schieten. Het traceren van electronische betalingen zal er mede voor zorgen dat betalingen niet electronisch verlopen. Het heroïnehoertje heeft immers niet alleen een bankkaart op zak om haar rekening te betalen...

Laatst gewijzigd door Andy : 17 december 2009 om 18:38.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 21:11   #48
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste gebruiken niet enkel jongeren drugs, en zelfs die jongeren die drugs gebruiken betalen dat niet enkel met hun zakgeld.

Natuurlijk betalen of kunnen ze dat niet betalen met hun zakgeld alleen.
Hoe ze op een andere manier aan geld geraken lieten ze juist zien in Koppen dat gedurende 4 dagen daar een paar uurtjes per dag was gaan filmen.
Inbreken in huizen, autoinbraken, mensen op straat overvallen.... etc, te veel om op te noemen.

De reportage die begon met de woorden: '' je geraakt hier net zo gemakkelijk aan drugs als aan een brood'' was niets gelogen.

Laatst gewijzigd door daiwa : 17 december 2009 om 21:15.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 21:11   #49
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt een benadering nodig die niet alleen achter de feiten aanholt, maar ook preventief te werk gaat.
.
g'hebt gelijk andy, legt ze wat meer in de watten dat tuig van de richel

de mensen die voor een partij kiezen die u niet aanstaat, DIE moet ge bestrijden

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 december 2009 om 21:23.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 21:47   #50
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
15 jaar geleden was hij voorzitter van een marketingsbedrijf
Inderdaad.

Maar daarmee is niet gezegd dat "Rood patatje" een haar beter was dan "hemdje".
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 21:55   #51
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Net zoals de politie de vuilbak is van de maatschappij.
Opnieuw uw mening; niet de mijne maar waarom vindt u dit?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 22:12   #52
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Legalizeren is een vorm van controle op gebruik zowel als op de handel en de criminaliteit. Extra voordeel...belastingen. Maar oppassen voor de problemen die je kan creëren als je de enigste bent die legalizeert. De extra verkoop trekt buitenlanders aan met alle 'overlast' vandien, maar ook met geld natuurlijk. De oorlog tegen drugs dient vervangen door een minder dodelijk beleid dat echt werkt en de verantwoordelijkheidszin van een volwassen mens respecteert. Als je mensen verantwoordelijkheid geeft dan leren ze het ook, als je het omgekeerde doet dan zouden ze zich wel eens als varkens kunnen beginnen gedragen bij de minste vrijheid die ze kunnen 'pakken'.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 22:15   #53
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
verdient gij daar iets mee misschien? Doet me denken aan je 'blind' (mijn subjectieve interpretatie) geloof in electronisch stemmen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 22:45   #54
brandnetel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen behoefte om iemand als Janssens te verdedigen.
Waarover begint ge dan tegen mij ?
brandnetel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 23:11   #55
Busse87
Burgemeester

Standaard

Ik hoop dat de antwerpenaren verstandig stemmen .

Alhoewel , VB en SPA zijn de 2 grootste . Nu is er de NVA die ook wat stemmetjes gaat halen . En ik zie de NVA nu ook niet ineens meer dan 30% halen .De Antwerpenaren zullen het weer 5 jaar moeten doen met een linkse burgemeester . Dat zoon stad dit toelaat .
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 23:36   #56
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Opnieuw uw mening; niet de mijne maar waarom vindt u dit?
Omdat het zo is.

Komt u van een onbewoond eiland misschien? Nog nooit gehoord dat het een bende dieven is? Dat ze drugdealers zijn? Dat ze corrupt zijn?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 06:15   #57
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Geestig he, zo'n milieuramp
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 09:37   #58
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier natuurlijk niet om zwartwerk maar om illegale activiteiten. Als 'zwartwerk' een issue is, legaliseer de handel dan. Dan kan je die belasten en kunnen zelfs die lefgozers netjes mee belastingen betalen.

Dat is juist. Een deel van die lefgozers doet dat door drugs te verhandelen. Een ander deel doet dat op een legale wijze. De jongens van Coca Cola en de spelconsole-industrie bvb.

'De economie verstoren'. Is dat een synoniem voor: dat geld kunnen die jongeren niet spenderen op café, aan hun spelconsoles of aan andere hebbedingetjes?

Je plan is niet echt waterdicht, al moet ik je nageven dat het inderdaad valt onder de noemer 'iets doen'. Ten eerste gebruiken niet enkel jongeren drugs, en zelfs die jongeren die drugs gebruiken betalen dat niet enkel met hun zakgeld. Jongeren hun zakgeld ontnemen (hoe doe je dat in de praktijk?) lost derhalve weinig op. De sociabiliserende voordelen van dat zakgeld gooi je dan wel overboord. Kredietkaarten doen je als kind immers minder stilstaan bij de waarde van dat geld.
Ten tweede kan je maar maatregelen nemen tav drugdealers van het ogenblik dat je ze identificeert als drugdealer. Dat is zoals zeggen dat je moordenaars onder streng toezicht gaat plaatsen: vijgen na Pasen. Je hebt een benadering nodig die niet alleen achter de feiten aanholt, maar ook preventief te werk gaat.

Wat dat ideetje betreft van het traceren van alle betalingen: Hoewel ikzelf nogal gewonnen ben voor een sterke staat lijkt het traceren van alle betalingen me opmerkelijk inefficiënt, tijdrovend en bijzonder gevaarlijk aangezien je de overheid opmerkelijk veel macht geeft. Ook hier dreigt zo'n maatregel minstens ten dele haar doel voorbij te schieten. Het traceren van electronische betalingen zal er mede voor zorgen dat betalingen niet electronisch verlopen. Het heroïnehoertje heeft immers niet alleen een bankkaart op zak om haar rekening te betalen...
Economie verstoren:

kijk 200.000 drugverslaafde jongeren (neem zelfs alcohol erbij) die als psychologische lijken uit de kast vallen 50.000 dealers die niet weten op een andere manier geld te verdienen omdat het te gemakkelijk op die manier gaat en 200.000 hulpverleners die moeten helpen de openbare orde herstellen, drugverslaafden opvangen en verzorgen etc zijn 450.000 mensen die feitelijk met economie zouden moeten bezigzijn die zich bezighouden met die 'onrendabele' zever...

In een breeddenkende bui kun je nu nog stellen, dat een mens niet noodzakelijk gemaakt is om te werken, anderzijds is het toch wel zeker dat die mens hier parasiteert op onze maatschappij en precies op die manier kan leven dankzij onze maatschappelijke structuur... De sociale zekerheid dus als oorzaak van deze ellende, terug zo'n paradox...

Nu ivm betalingen traceren, dat is niet zo intensief hoor, dat is gewoon computers programmeren. Zeg maar met een budgetje van 10M euro zou je aardig opschieten. Echt bigbrother is dat niet, het gaat over een fingerprint van gedrag herkennen in een massa van informatie, waar je dus een case van een drugdealer wiskundig clusters en zoekt wie er ook iin die groepje valt en of zij ook toevallig drugdealer zijn... Dat is uw preventief scenario als het ware, gepakt voor het erger wordt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 10:24   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Economie verstoren:

kijk 200.000 drugverslaafde jongeren (neem zelfs alcohol erbij) die als psychologische lijken uit de kast vallen 50.000 dealers die niet weten op een andere manier geld te verdienen omdat het te gemakkelijk op die manier gaat en 200.000 hulpverleners die moeten helpen de openbare orde herstellen, drugverslaafden opvangen en verzorgen etc zijn 450.000 mensen die feitelijk met economie zouden moeten bezigzijn die zich bezighouden met die 'onrendabele' zever...

In een breeddenkende bui kun je nu nog stellen, dat een mens niet noodzakelijk gemaakt is om te werken, anderzijds is het toch wel zeker dat die mens hier parasiteert op onze maatschappij en precies op die manier kan leven dankzij onze maatschappelijke structuur... De sociale zekerheid dus als oorzaak van deze ellende, terug zo'n paradox...

Nu ivm betalingen traceren, dat is niet zo intensief hoor, dat is gewoon computers programmeren. Zeg maar met een budgetje van 10M euro zou je aardig opschieten. Echt bigbrother is dat niet, het gaat over een fingerprint van gedrag herkennen in een massa van informatie, waar je dus een case van een drugdealer wiskundig clusters en zoekt wie er ook iin die groepje valt en of zij ook toevallig drugdealer zijn... Dat is uw preventief scenario als het ware, gepakt voor het erger wordt.
Ge hebt volledig gelijk...

het is heel simpel je neemt een bepaald inkomensniveau en gaat dat vergelijken met uitstaande financieringen, VISA, Amex afschriften, en het merk + bouwjaar en Cilinderinhoud voertuig dat ze op hun naam hebben, of op de firma hun naam hebben, of geleased hebben...

je zal de dealers /hoerenbazen/ wapentrafiekanten /koppelbazen /mensensmokkelaars/huisjesmelkers/ etc nogal naar de oppervlakte zien schieten.... shit floats you know.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 10:41   #60
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Juicht..juicht!!... Hij is ontwaakt uit zijn winterslaap.

Maar zij die het wanbeleid al zo lang aanklagen zijn natuurlijk de racisten en wa nog allemaal.
Dat hij en zijn bende die de zaak hopeloos verknoeiden het nu maar zelf oplossen.

Rood beleid brengt ons recht naar afgrond!!!

Na de schone slaapster is nu ook Dewever wakker geworden...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...itwijzen.dhtml

Vele reacties liegen er alvast niet om: Het Vlaams Belang zegt zulk een dingen al jaren... hallo NVA???

En met wie wil de nva dit probleem aanpakken? Met de veroorzakers ervan. Het resultaat laat zich al raden! Onnodig nogmaals te zeggen dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be