Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid
maar ik wil geen seperatist genoemd worden want dat is teveel geassocieerd met die België Barst roepers 6 9,52%
en ik heb geen probleem met seperatist genoemd te worden want dat woord heeft voor mij geen negatieve bijklank 57 90,48%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2009, 18:01   #261
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik ken djimi al wel wat beter dan jij. En ik weet wat hij vertelt. Dingen die interessant zijn om aan verder te werken, maar dat is wel heel anders dan de nonsens die jij hier komt verkopen.
ah ja? we zullen zien.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:09   #262
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het gaat niet om dreigen.
Het is een kwestie van kiezen.
Frans Belgie ,kan een confederatie met Vlaanderen krijgen/kiezen.
Tsjechie heeft dat niet aangeboden aan Slowakije,Montenegro heeft dat niet aangeboden aan Servie ,Kroatie heeft dat niet aangeboden aan Servie en ga zo maar door.Geen enkele staat heeft dat aangeboden . Vlaanderen doet dus in dat geval een fantastisch aanbod ,zeer wellwillend naar de Franstaligen toe.
Zij mogen daar zeer blij mee zijn.
Maar als ze het niet willen, dan blijft de keuze voor een totaal onafhankelijk Vlaanderen over.Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.
Fantastisch bod? Hypocrisie en schijnheiligheid ja! Zeg gewoon dat men met de poepers zit om de onafhankelijkheid uit te roepen in Brussel wetende dat dit de laatste beslissing is in de Brusselse geschiedenis dat Vlaanderen er zal nemen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:20   #263
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het wil maar niet tot onze vrienden doordringen hé. Om een confederatie te vormen moet Vlaanderen zich eerst afsplitsen. Er mee dreigen aan de Franstaligen dat als ze niet akkoord gaan met een confederatie Vlaanderen zich zal afsplitsen is dan ook compleet te gek. Het enigste waar Vlaanderen mee kan dreigen is dat ze de transfers zullen stopzetten als ze in Brussel geen zekere invloed meer kunnen uitoefenen. Want bon dat is de enigste motivatie voor een confederatie. Medezeggenschap in Brussel in ruil voor geld.
alles hangt af van de definitie van confederalisme natuurlijk.

maar dat is pure semantiek, in feite is het in werking stellen van artikel 35 van de grondwet ook al goed hoor. wil jij dat confederalisme of unitarisme of gelijk welk ander -isme noemen, maakt niet uit. het resultaat blijft dat de federale overheid nog maar een paar bevoegdheden zal hebben en dat al de rest zal uitgevoerd worden door de Geweten/Gemeenschappen.
Oud 17 december 2009, 18:33   #264
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Een confederatie is een samenwerkingsverband tussen twee volledig onafhankelijke naties. U kan zoveel neuten als u wenst maar wat u zegt slaat juridisch, politiek en staatkundig compleet nergens op.

Willen de Franstaligen dat (pseudo-confederalisme). Uiteraard niet. Ik ook niet. Het zou alleen een kwestie zijn van de schijn op te houden dat België bestaat omdat sommigen in Vlaanderen de kloten niet hebben om een kat een kat te noemen en de consequenties van hun voorstellen te aanvaarden. Als men in Vlaanderen België om zeep wil helpen. Mij best maar zeg dat dan gewoon in plaats van allerlei hypocriete constructies en woorden in de mond te nemen enkel en alleen omdat men vreest om Brussel te verliezen en om geen meerderheid te vinden in Vlaanderen.
U reageert vrij nijdig, solidarnosc. Het is duidelijk dat de gedachte aan het mogelijk uiteenvallen van la Belgique u niet bevalt. Natuurlijk impliceert confederalisme een zeer grote graad van autonomie van de deelstaten. Maar uw stelling volgend, zou la Belgique slechts een confederatie kunnen vormen als Vlaanderen zich éérst onafhankelijk verklaart. Ja, natuurlijk, indien de Franstaligen voorafgaandelijk te kennen geven dat ze in een confederale staat niet geïnteresseerd zijn, tja, dan komt het wel tot een onafhankelijkheid van Vlaanderen en niet tot een confederatie met Wallonië en "Bruxelles", nietwaar? Ik denk evenwel dat in dat geval de Vlamingen na dergelijke onafhankelijkheidsverklaring niet opnieuw aan de Franstaligen een voorstel tot confederatie zouden doen, vermits het de Franstaligen niet interesseert. U ziet, we zitten in een kringetje te draaien. Maar, behalve u nijdig maken, zeg dan eens onomwonden wat u dan wél wilt? Het huidige Belgique behouden in de staat zoals het is? U beeldt zich nu toch niet in dat zoiets kan?

Laatst gewijzigd door quercus : 17 december 2009 om 18:47.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:35   #265
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ah ja? we zullen zien.
We zullen zien ja, blijkbaar heb je er niks meer aan toe te voegen. Een concrete argumentatie of voorstel voor strategie om je utopische wensdromen kracht bij te zetten zou aangewezen zijn. Maar goed, als het illustere Shadowke het zegt dan is het uiteraard waar.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 18:40   #266
Shadowke

Standaard

Citaat:
We zullen zien ja, blijkbaar heb je er niks meer aan toe te voegen. Een concrete argumentatie of voorstel voor strategie om je utopische wensdromen kracht bij te zetten zou aangewezen zijn. Maar goed, als het illustere Shadowke het zegt dan is het uiteraard waar.
1) niet alles wat ik zeg is de waarheid. dat weet ik ook wel.
2) je hebt nog minder concrete argumenten dan ik aangezien je geen rekening houdt met èchte demografische situatie in Brussel en niet deze van één of andere studie/enquête.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 december 2009 om 18:46.
Oud 17 december 2009, 18:46   #267
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb meer concrete argumenten dan jij hoor. De verkiezingsuitslagen bijvoorbeeld.
Oud 17 december 2009, 18:51   #268
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik heb meer concrete argumenten dan jij hoor. De verkiezingsuitslagen bijvoorbeeld.
waarin ook Nederlandstaligen op Franstalige partijen kunnen stemmen.
dus euhm, smijt dat maar in de vuilbak.
Oud 17 december 2009, 19:17   #269
respublica
Minister

Standaard

Hoewel het mogelijk is dat de Brusselaren bij een eventuele splitsing voor een rol als hoofdstad van Vlaanderen zullen kiezen, vanwege het beter bestuur en de economische voordelen, zou ik daar toch zeker niet op rekenen, wel integendeel.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 19:25   #270
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
De Franstaligen kunnen kiezen of voor een confederatie en zo niet, dan splits Vlaanderen zich eenzijdig af.
Aan hun is de keuze.
Dat is em nou net dat is geen keuze want in beide gevallen hetzelfde met hetzelfde antwoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De cruciale vraag is: willen de Franstaligen dat? Ik denk het niet.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 19:26   #271
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Hoewel het mogelijk is dat de Brusselaren bij een eventuele splitsing voor een rol als hoofdstad van Vlaanderen zullen kiezen, vanwege het beter bestuur en de economische voordelen, zou ik daar toch zeker niet op rekenen, wel integendeel.
alst van de Franstalige politici en hun vazallen afhangt, ben je correct.
alst van de anderen afhangt, ben je fout.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 december 2009 om 19:31.
Oud 17 december 2009, 21:33   #272
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Die kans is efffectief heel klein. Idem voor de keuze om bij Wallonië te gaan. De tendens in Brussel is eerder om dan te kiezen voor een soort van Autonome Europese stadstaat. Niet te verbazen gezien + 50% van de Brusselaars van buitenlandse oorsprong is. Maar als de Brusselse politiekers alles mogen beslissen dan wordt het wel "la fédération Wallonie-BXL". Het hangt er dus sterk vanaf of er een volksraadpleging zou komen of niet.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 22:00   #273
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Die kans is efffectief heel klein. Idem voor de keuze om bij Wallonië te gaan. De tendens in Brussel is eerder om dan te kiezen voor een soort van Autonome Europese stadstaat. Niet te verbazen gezien + 50% van de Brusselaars van buitenlandse oorsprong is. Maar als de Brusselse politiekers alles mogen beslissen dan wordt het wel "la fédération Wallonie-BXL". Het hangt er dus sterk vanaf of er een volksraadpleging zou komen of niet.
een europese stadstaat die geen geld krijgt van de EU.
naar een wallo-brux mogen ze ook fluiten
dat wordt lachen

ze zullen met hangende pootjes bij vlaanderen komen aankloppen en desnoods als een stadsgewest of een aparte provincie.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 december 2009 om 22:08.
Oud 17 december 2009, 22:25   #274
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
waarin ook Nederlandstaligen op Franstalige partijen kunnen stemmen.
dus euhm, smijt dat maar in de vuilbak.
Nee, denk jij maar eens goed na over hetgeen je hier zelf als "argument" aandraagt.
Oud 17 december 2009, 23:04   #275
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Schaduw heeft hier een punt.

Door het enorme percentage vreemdelingen in de 19 en sommige Rand-gemeentes is het aandeel van de werkelijke inwoners dat deel neemt (of mag deelnemen) aan het democratische proces steeds kleiner.

Voorbeeld: In Kraainem behalen de Franstaligen 80 % van de stemmen, maar maken zij slechts iets minder dan de helft van de bevolking uit.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 23:09   #276
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja, en die vreemdelingen komen spontaan met de Vlaamse Leeuw zwaaien.
Oud 17 december 2009, 23:18   #277
Busse87
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ja, en die vreemdelingen komen spontaan met de Vlaamse Leeuw zwaaien.
Doet mij denken aan die negers in het Brussels parlement met hun vlaggetjes .
Busse87 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2009, 23:46   #278
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
(...)Als men in Vlaanderen België om zeep wil helpen. Mij best maar zeg dat dan gewoon in plaats van allerlei hypocriete constructies en woorden in de mond te nemen enkel en alleen omdat men vreest om Brussel te verliezen en om geen meerderheid te vinden in Vlaanderen.
U lijkt gehecht aan een soort van statisch België waar in de naam van God geen moer meer aan gesleuteld mag worden. Het moet zo blijven of u roept dat het separatisme is, verraad, hypocrisie, ... Bent u niet een beetje overgevoelig geworden? Een beetje hysterisch? Een Belgisch model kan alleen maar democratisch recht van bestaan hebben voor zover het beantwoord aan de wensen van de 2 grote gemeenschappen van dit land. Als dat niet het geval is moet België vertimmerd worden bv. volgens Artikel 35 van de Grondwet ( de confederalistische logica) of verdwijnen. Uw soort van België is een ondemocratische karikatuur voor in het museum. En dat er Vlaams-nationalisten zijn die voorstander zijn van een confederaal België omdat ze Brussel niet willen verliezen lijkt mij een verdedigbare positie en hun goed recht. Hysterische uitspraken om het Belgisch statusquo te behouden getuigt van een reactionaire ingesteldheid. Waarom die enorme schrik voor verandering? Want verandering hebben we nodig. Verandering zal en moet er komen!
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 17 december 2009 om 23:50.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 00:11   #279
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Het moet zo blijven of u roept dat het separatisme is, , ... Bent u niet een beetje overgevoelig geworden? Een beetje hysterisch?
Wie is hier overgevoelig om de term separatisme toch maar niet te gebruiken ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 09:12   #280
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Wie is hier overgevoelig om de term separatisme toch maar niet te gebruiken ?
vind jij dat artikel 35 van de grondwet moet ingevuld worden?
en zo ja: wordt België dan een confederaal land?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be