Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2009, 18:30   #321
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Antwoord jij maar eerst eens fatsoenlijk op mijn vraag betreffende wat Vlaams Natrionalisten haten.
belgique.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 18:43   #322
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Mij lijkt de meest realistische strategie dat Vlaanderen eigenhandig referendums begint te organizeren, over de transfers, over bevoegdheden,...Hierdoor wordt er een proces op gang gebracht. Begin klein en laat legale vallen geen beletsel zijn. Zelfs een grondwet kan niet op tegen de duidelijke en rechtstreekse wil van de meerderheid.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2009 om 18:44.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 18:44   #323
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel
Vlaanderen is dat anders al 180 jaar en nog is het voor sommigen niet goed genoeg.
Antwoord jij maar eerst eens fatsoenlijk op mijn vraag betreffende wat Vlaams Natrionalisten haten.
En trek daarna de chasse door.
Tja, Hendrikje, dat is natuurlijk voor iemand die hier voortdurend optreedt als vaandeldrager voor Liège eerder een "inconvenient truth", nietwaar.
Het toont nogmaals aan wat een brave sullen de Vlamingen feitelijk zijn. Zowel "Bruxelles" als "la Wallonie" moeten uit onze hand eten. En toch laten wij ons reeds 180 jaar ringeloren.
Oud 18 december 2009, 18:58   #324
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Mij lijkt de meest realistische strategie dat Vlaanderen eigenhandig referendums begint te organizeren, over de transfers, over bevoegdheden,...Hierdoor wordt er een proces op gang gebracht. Begin klein en laat legale vallen geen beletsel zijn. Zelfs een grondwet kan niet op tegen de duidelijke en rechtstreekse wil van de meerderheid.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 19:05   #325
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

@sommigen alhier:

Onwijze Willem is al héél erg lang dòò-hòòd (en begraven, en weggerot).

Een zekere Philippe - ook niet bepaald bekend als een groot licht - staat te popelen om z'n pa op te volgen, want van zichzelf vindt-ie dat-ie er klaar voor is en hoe dan ook zal pa het niet lang meer trekken.

Wat zegt jullie kristallen bol?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 19:11   #326
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Bestudeer de strategiën die de VS toepast om balkanizatieprocessen op gang te pogen brengen in diverse landen in deze tijd. Probleem is dat daar dikwijls ook smerige truukjes en geweld aan te pas komen, en daar neem ik afstand van. Maar ook wordt het 'democratisch proces' gebruikt, waarbij het referendum een belangrijk instrument is van deelstaten tegen nationale regeringen.

P.S. van mij hoeft België niet perse te verdwijnen. Maar ik zal me er niet meer tegen verzetten gezien het verrotte hart van dat land.
Oud 18 december 2009, 19:22   #327
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou de facto het afscheid van Vlaanderen aan haar hoofdstad zijn want het is volstrekt uitgesloten dat de Brusselse Vlamingen in het Brusselse gewest hieraan zouden kunnen deelnemen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 19:28   #328
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het zou de facto het afscheid van Vlaanderen aan haar hoofdstad zijn want het is volstrekt uitgesloten dat de Brusselse Vlamingen in het Brusselse gewest hieraan zouden kunnen deelnemen.
Denkt u dat wij niet in staat zijn een lokaal af te huren en daar een paar stembussen in te zetten?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 21:05   #329
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, Hendrikje, dat is natuurlijk voor iemand die hier voortdurend optreedt als vaandeldrager voor Liège eerder een "inconvenient truth", nietwaar.
Het toont nogmaals aan wat een brave sullen de Vlamingen feitelijk zijn. Zowel "Bruxelles" als "la Wallonie" moeten uit onze hand eten. En toch laten wij ons reeds 180 jaar ringeloren.
De ene treedt op als vaandeldrager van Liège en de andere zoals u treedt op als lakei van en voor de Hollanders. Elk wat wils zeg ik maar.

Laatst gewijzigd door system : 18 december 2009 om 21:06.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 23:18   #330
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
De ene treedt op als vaandeldrager van Liège en de andere zoals u treedt op als lakei van en voor de Hollanders. Elk wat wils zeg ik maar.
Er is nog een andere categorie, die waar jij toe behoort, namelijk "les défenseurs de la Belgique une, indivisible mais passée".
Oud 18 december 2009, 23:34   #331
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is nog een andere categorie, die waar jij toe behoort, namelijk "les défenseurs de la Belgique une, indivisible mais passée".
Nu dacht ik toch eerder aan het limburgs verbond der mierenneukers in zijn geval....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 23:59   #332
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou dan ingaan zijn tegen de rechten van burgers te gaan stemmen. Dat staat niet bijzonder goed (zorg maar dat er cameras zijn die het sluiten van de stemhokjes filmen). Tegenwoordig zijn het de Vlamingen die eerder als ondemocratisch gezien worden in het buitenland. Ik zeg, gebruik het democratisch proces op een besliste wijze en de aap komt uit de mouw.

Laat ons eens zien of politici inderdaad de wil van het volk vertegenwoordigen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat veel Vlamingen de eeuwige transfers naar het zuiden inderdaad als een vorm van vrijwillige solidariteit zien (zou het omgekeerd zo lang kunnen duren hebben?) Dat is een goed 'beginpunt' voor een referendum rond te organizeren. Na zo'n referendum staan de Vlaamse politici een stuk sterker, én zullen ze wel moeten wat meer hun best doen, systeemslaaf of niet.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 december 2009 om 00:25.
Oud 19 december 2009, 00:17   #333
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Nu dacht ik toch eerder aan het limburgs verbond der mierenneukers in zijn geval....
Ik vraag me af of system ook een 'grensgeval' is. Ergens begrijp ik de houding van een Limburger voor wie 'Vlaanderen' ook niet echt iets is om zich rond te scharen. En een grensgevalLimburger ziet een dominering door Nederlanders veel duidelijker dan iemand van het binnenland voor wie een 'grootnederlands' idee niet meer dan een gedachtenspel is. Vandaar dat de 'liefde' voor België iets groter zou kunnen zijn bij zo'n Limburger. De alternatieven zijn gewoon niet bijzonder aantrekkelijk....Ik speculeer.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 december 2009 om 00:20.
Oud 19 december 2009, 00:44   #334
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af of system ook een 'grensgeval' is. Ergens begrijp ik de houding van een Limburger voor wie 'Vlaanderen' ook niet echt iets is om zich rond te scharen. En een grensgevalLimburger ziet een dominering door Nederlanders veel duidelijker dan iemand van het binnenland voor wie een 'grootnederlands' idee niet meer dan een gedachtenspel is. Vandaar dat de 'liefde' voor België iets groter zou kunnen zijn bij zo'n Limburger. De alternatieven zijn gewoon niet bijzonder aantrekkelijk....Ik speculeer.
Dat is gewoon een ultra belgicist met een hollanderfobie erbovenop....

Inderdaad een grensgeval,maar niet zoals U het bedoeld....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 00:45   #335
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou dan ingaan zijn tegen de rechten van burgers te gaan stemmen. Dat staat niet bijzonder goed (zorg maar dat er cameras zijn die het sluiten van de stemhokjes filmen). Tegenwoordig zijn het de Vlamingen die eerder als ondemocratisch gezien worden in het buitenland. Ik zeg, gebruik het democratisch proces op een besliste wijze en de aap komt uit de mouw.

Laat ons eens zien of politici inderdaad de wil van het volk vertegenwoordigen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat veel Vlamingen de eeuwige transfers naar het zuiden inderdaad als een vorm van vrijwillige solidariteit zien (zou het omgekeerd zo lang kunnen duren hebben?) Dat is een goed 'beginpunt' voor een referendum rond te organizeren. Na zo'n referendum staan de Vlaamse politici een stuk sterker, én zullen ze wel moeten wat meer hun best doen, systeemslaaf of niet.

Het Brussels gewest kan op een democratische manier beslissen om geen referendum te houden.
Oud 19 december 2009, 00:59   #336
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik hier niet aan kunnen of mogen deelnemen? Ik zie het probleem niet. De Vlaamse Gemeenschap is verantwoordelijk voor persoonsgebonden materies in het Brussels Gewest en zou de Brusselse Vlamingen, Nederlandstalige Brusselaars en anderstalige Brusselaars die deel willen uitmaken van de Vlaamse Gemeenschap kunnen uitnodigen om hun stem uit te brengen in de gebouwen van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel.
Oud 19 december 2009, 01:00   #337
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het Brussels gewest kan op een democratische manier beslissen om geen referendum te houden.
Klopt maar ze kan de Vlaamse Gemeenschap niet tegenhouden wel een volksraadpleging te organiseren.
Oud 19 december 2009, 15:46   #338
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Legale vallen. Dat is allemaal overkoombaar. Het gaat soms over wil tegen wet.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 december 2009 om 15:48.
Oud 19 december 2009, 17:49   #339
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Een referendum is nog te vroeg. Eerst moet er een goede precampagne komen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 17:53   #340
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Een referendum is nog te vroeg. Eerst moet er een goede precampagne komen.
U kan het misschien vragen aan VOKA of ze geen goede marketeers kennen. De inhoud leveren ze al dus kunnen ze de verpakking er evengoed nog eens bijnemen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 december 2009 om 17:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be