Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2009, 17:18   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het ontbreekt Belgische ingenieurs niet aan kennis. Ze zijn sterk theoretisch gevormd.
Wat ben je met theorie als er geen inzicht is? Je kan de beste ontwerper ter wereld zijn, bekwaam in het manipuleren van 17 CAD-niveaus in 1 3D ge-explodeerd aanzicht. Maar als je niet weet dat een dopsleutel niet past boven de bout, en een ringsleutel te dik is rond diezelfde bout, dan heeft de uitvoerder een probleem.

Citaat:
Maar het ontbreken van lange en meerdere stages (cfr. NL en de rest van de wereld), langdurende afstudeerprojecten (cfr. NL en de rest van de wereld) en vooral ontwerpervaring tijdens de studie zijn toch wel echt opmerkelijk.
Lachwekkend zelfs. En daar moet ik dan naar luisteren. Een kwispel die me probeerd uit te leggen dat de machine perfect werkt, terwijl de stukken nog niet eens passen.

Recent voorbeeld . Een polycarbonaat veiligheidsdeur word afgereden door een vorklift met verstrooide bestuurder.
IPV bij de fabrikant de deur te bestellen, en 3 dagen later de situatie terug normaal te hebben, worden de brokken nagemeten, en de deur besteld bij een lokale firma. 3 deuren later - 1 was in spiegelbeeld uitgevoerd-zoals op de tekening stond- het verschil tussen volle lijn en streepjeslijn voor 1 groef. De 2de was gewoon gemaakt volgens een verkeerd plan- de opdrachtgevende interne ingenieur had de tekening opgevraagd bij de orginele fabrikant- maar had een verkeerd stuknummer opgegeven, plan X, stuknummer 12 ipv 11.
De 3de, uitgevoerd in een verkeerd materiaal. ipv 15 mm dik Polycarbonaat 12 mm acrylaat (plexiglas). Heeft het net 3 dagen uitgehouden tot de scharnieren gewoon uit het plexi braken.

Ondertussen waren we 3 weken later waar dat een veiligheidsdeur op zijn Frankensteins bij elkaar gehouden werd met aluminium latjes en boten. En is er uiteindelijk beslist de orginele deur te bestellen. Terug de linker deur ipv de rechter.

De grap is wel dat er minstens 5 interne communicees vanuit techniek naar planning gegaan waren met de juiste gegevens qua bestelnummer.

Citaat:
In Belgie staat 1 ding centraal: het mag vooral niet te lang duren en te veel kosten. En dan kom je snel uit bij theorie ipv praktijk.
En daar sta je dan op de werkvloer, met een mokerhamer terwijl een boormachine noodzakelijk is.
Oud 22 december 2009, 17:46   #82
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Of nog erger, een ingenieur die me vraagt waarom we roestvast stalen boutjes willen voor een bepaalde machine. Mijn kurkdroog antwoorde " het is een volledig roestvast stalen machine, die in kontakt komt met vochtige voedingsmiddelen, waar ook zout inzit, je wil echt wel een A4 70 bout".
"Een wat bout"
Bleek dat die kwispel nog niet eens de cataloog van een toeleverancier kon lezen.... Dat was niet uitgelegd in't school.
Ik heb geprobeerd het uit te leggen. Via Email, met de grote baas in CC. Ik werd niet ontslagen....
Ah iemand die de galvanische reeks kent. Meestal moet ik dat aan werkvolk uitleggen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 17:46   #83
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welja, daarom dat het in de belgische universiteiten zo fout loopt kwa ingenieursopleidingen: ze zitten vast in een pak op maat gesneden van de pol en soccers, antropologen en wijsbegeertemannen.

Splits aub de faculteiten ingenieurswetenschappen van de moeder unief af en richt een TU Vlaanderen op. Gedaan met de miserie.

Wij moeten bedrijfsgericht zijn omdat het eigen is aan het beroep.
Bij ons reclameren ze dan weer dat den unief teveel gedomineerd wordt door de exacte wetenschappers en de biomedische richtingen. Vooral qua wetenschappelijke beoordelingen en publicaties wordt er steeds meer rekening gehouden met de richtlijnen die in de exacte opleidingen gelden. Verder is een student van een exacte wetenschap bij ons veel meer waard (x2) als een 'humane' of 'sociale' student. Wat wil zeggen dat men voor zulke studenten het dubbel aantal werkingsmiddelen krijgt, voor een student uit de geneeskunde/biomedische is de verhouding t.o.v. de niet-exacten zelfs x3. Wie is er nu eigenlijk dominant in onze uniefs ? De 'waarheid' zal dus zowat in het midden liggen. Ik ben niet echt thuis in de ingenieursopleidingen, maar ik meende me toch te herinneren dat België (of beter gezegd: de Vlaamse Gemeenschap) qua studieniveau van ingenieurs internationaal tot de top behoort. Misschien komt dit juist door de theoretische kracht van de vorming, praktijk kan/moet uiteraard ook extern worden aangescherpt.

Ik weet niet of Vlaanderen klaar is voor een TU systeem zoals in Nederland gekend is. Ik heb overigens al gehoord dat we ons vooral focussen op de positieve punten van die opleidingen bij onze Noorderburen, maar zelden of nooit op de negatieve punten en klachten die erover zijn. Het gras lijkt immers altijd wat groener aan de overkant !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 17:53   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Ah iemand die de galvanische reeks kent. Meestal moet ik dat aan werkvolk uitleggen.
Ik moet meestal ook uitleggen dat "bloot" RVS op RVS miserie geeft met vreten (Engelse woord Galling), waar de oxidatie van het chroom de 2 stukken innig met elkaar verbind. En dat een drupje boutenvet wonderen kan verrichten voor latere demontage.

Weet U wat het resultaat is als een ingenieur de gebruikte A4 bouten laat vervangen door 12.9 bouten? Zeker als de stukken na gelaste montage nog gepekeld moeten worden.
Oud 22 december 2009, 18:56   #85
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Bij ons reclameren ze dan weer dat den unief teveel gedomineerd wordt door de exacte wetenschappers en de biomedische richtingen. Vooral qua wetenschappelijke beoordelingen en publicaties wordt er steeds meer rekening gehouden met de richtlijnen die in de exacte opleidingen gelden. Verder is een student van een exacte wetenschap bij ons veel meer waard (x2) als een 'humane' of 'sociale' student. Wat wil zeggen dat men voor zulke studenten het dubbel aantal werkingsmiddelen krijgt, voor een student uit de geneeskunde/biomedische is de verhouding t.o.v. de niet-exacten zelfs x3. Wie is er nu eigenlijk dominant in onze uniefs ? De 'waarheid' zal dus zowat in het midden liggen. Ik ben niet echt thuis in de ingenieursopleidingen, maar ik meende me toch te herinneren dat België (of beter gezegd: de Vlaamse Gemeenschap) qua studieniveau van ingenieurs internationaal tot de top behoort. Misschien komt dit juist door de theoretische kracht van de vorming, praktijk kan/moet uiteraard ook extern worden aangescherpt.

Ik weet niet of Vlaanderen klaar is voor een TU systeem zoals in Nederland gekend is. Ik heb overigens al gehoord dat we ons vooral focussen op de positieve punten van die opleidingen bij onze Noorderburen, maar zelden of nooit op de negatieve punten en klachten die erover zijn. Het gras lijkt immers altijd wat groener aan de overkant !
voor leidinggevende functies binnen de industrie of puur wetenschappelijke functies zijn de belgische ingenieurs erg geschikt.

Maar niet voor typisch ingenieurswerk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 19:48   #86
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet meestal ook uitleggen dat "bloot" RVS op RVS miserie geeft met vreten (Engelse woord Galling), waar de oxidatie van het chroom de 2 stukken innig met elkaar verbind. En dat een drupje boutenvet wonderen kan verrichten voor latere demontage.
Twee verschillende soorten RVS gebruiken helpt ook in sommige situaties.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 22 december 2009 om 19:49.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 20:16   #87
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voor leidinggevende functies binnen de industrie of puur wetenschappelijke functies zijn de belgische ingenieurs erg geschikt.

Mijn ervaring zegt iets anders.

Ik ben ooit nog naar Nederland mogen rijden omdat de ingenieurs van een bedrijf een bepaalde drukmachine niet opgestart kregen.

Bleek dat ze een lekkend persluchtpistool hadden gekoppeld op de persluchtleiding naast die machine waardoor de minimale werkingsdruk niet gehaald werd. (wat op de eerste pagina van de manual stond)
Dat was dus opgelost in 3 a 4 seconden, waarna ik weer 2 uur naar belgie mocht karren.

Mijn achting voor nederlandse ingenieurs is sindsdien iets gezakt.
Ook een nederlandse mechanisch ingenieur die op de ontwerpafdeling kwam werken haalde absoluut het niveau niet van de belgen.

Ze hebben hem buitengezwierd na een jaar geloof ik.

Maar uitzonderingen zeggen natuurlijk niet veel over de anderen...

Laatst gewijzigd door parcifal : 22 december 2009 om 20:21.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 20:42   #88
Jedd
Banneling

Standaard

Citaat:

ik denk we op dat vlak vooral eens moeten kijken waar we met de Belgische industrieel ingenieurs naartoe willen, want ik ben het met je eens dat we academici afleveren ipv ingenieurs.

overigens, in het licht van de discussie, hoe wel ik wel van de unief als plek voor de wereldvreemde vakidioten die zich elders niet staande kunnen houden.

Er zijn genoeg plekken buiten de unief waar de anderen hun gading kunnen vinden.
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 21:21   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

Ik ben ooit nog naar Nederland mogen rijden omdat de ingenieurs van een bedrijf een bepaalde drukmachine niet opgestart kregen.

Bleek dat ze een lekkend persluchtpistool hadden gekoppeld op de persluchtleiding naast die machine waardoor de minimale werkingsdruk niet gehaald werd. (wat op de eerste pagina van de manual stond)
Dat was dus opgelost in 3 a 4 seconden, waarna ik weer 2 uur naar belgie mocht karren.

Ook een nederlandse mechanisch ingenieur die op de ontwerpafdeling kwam werken haalde absoluut het niveau niet van de belgen.

Ontwerpen zijn ze nochtans erg sterk in. Kijk eens naar de talloze studentenprojecten van de TU's. Die ontbreken compleet aan de belgische universiteiten.

Maar ik vermoed dat dat ook deels historisch te verklaren valt. Wij hebben nooit echt industrie gekend op dat gebied. Nederland heeft nog een autobouwer (Spyker), had jarenlang een goeie grote vliegtuigbouwer (Fokker) en kent nog steeds enkele jachtbouwers.

Zulke industrie ontbreekt in Belgie compleet. Onze Ir.'s zijn veel meer toegespitst op de echte industrie toepassingen zoals Arcelor, Picanol, etc....

Het zal dus ook wel historisch zo gegroeid zijn. NL is geen groot ouderwets industrieland zoals Belgie.

Laatst gewijzigd door Tavek : 22 december 2009 om 21:22.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 00:51   #90
Thanatos
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Dat klopt in grote mate wel, maar je zal ongetwijfeld het verschil al gemerkt hebben als je iets voor de eerste leert bij uw thuis dat je al in de les hebt gezien, en voor de eerste keer bij u thuis over stof waarbij je niet in de les zat.

Als middelmatig les-frequenterend student, voor ingenieur studies, heb ik er mij toch vaak aan moeten ergeren dat lang niet alles in de cursus stond, en de ontbrekende stappen of verduidelijkingen erbij te noteren waren tijdens de les. En uiteraard, ik had er mij niet aan zitten ergeren was het niet zo dat dat gekend moest zijn bij het examen.
Klopt. Er zal natuurlijk ook verschil zitten tss de verschillende richtingen.

Ik zit op HOgent/Ugent trouwens (rechtspraktijk/rechten... ja beide). In deze richtingen zijn een aantal lessen echt wel slaapverwekkend en overbodig. De cursussen bevatten soms nauwelijks meer info dan de wetboeken die je mag gebruiken op de examens. En als de prof dan zijn cursus letterlijk afleest, weet je wel hoe laat het is...

Ik kan me daarentegen goed voorstellen dat je als ingenieur-student wel iets aan de lessen (en labo's ed) hebt.

Als je naar de les gaat heb je de leerstof inderdaad al eens gezien. Maar achter m'n bureautje thuis ben ik dan wel weer in staat om op een uur evenveel leerstof te verwerken als in een les van 3-4 uur...
Reken daar nog eens het tijdverlies van het pendelen bij...
Thuis studeren is pure tijdswinst voor mij.
Citaat:
Doe dat dan ook.

Mensen die niet in een les willen zitten, horen daar niet thuis.
Wat een onzinnige comment is dat nu? Ik zei toch al dat ik inderdaad liever thuis studeer dan naar de les te gaan?

Laatst gewijzigd door Thanatos : 23 december 2009 om 01:07.
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 07:37   #91
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ken het fenomeen. Maar dat is niet eigen aan enige nationaliteit van ingenieurs, maar aan de mondiale luiheid van tamzakken.
Oud 23 december 2009, 08:47   #92
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
ik ken nu geen galvanische reeks, maar dat is toch de logica zelve dat ge in een volledig roestvrij stalen ding, roestvrijstalen bouten en moerkes gaat draaien, Wat is het nut van extra te gaan investeren als je gans die investering verzwakt met minderwaardige stukken te gaan monteren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 08:49   #93
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Troost u ik ben ooit voor ne stoeme RJ45 kabel naar luik mogen bollen, nen halven dag kwijt voor ne kabel van nog geen 5 euro...
Oud 23 december 2009, 09:03   #94
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jedd Bekijk bericht
ik denk we op dat vlak vooral eens moeten kijken waar we met de Belgische industrieel ingenieurs naartoe willen, want ik ben het met je eens dat we academici afleveren ipv ingenieurs.

overigens, in het licht van de discussie, hoe wel ik wel van de unief als plek voor de wereldvreemde vakidioten die zich elders niet staande kunnen houden.

Er zijn genoeg plekken buiten de unief waar de anderen hun gading kunnen vinden.
Onze opleiding was een copy van een Nederlandse, vandaar dat daar ook veel stage, eigen werk, etc in kwam kijken, pas op wij krijgen ook theorie he, maar die moesten we wel meestal in praktijk brengen op de een of andere manier.

Ik ben zeker niet tegen het feit dat men bepaalde dingen gewoon moet leren, en dat men ook moet leren opzoeken , onderzoeken etc... maar voor sommige technische vakken (en veel academische opleidingen hebben toch ook een technisch kantje) is het toch goed, van even die stage te doen, of een project te bouwen.

Ge kunt een steengoed toestel bedenken, maar het is zoals maddox zegt als je het ding bouwt om 1 keer in elkaar te zetten, dan is het niet goed, de reparateur moet het makkelijk uit elkaar kunnen halen en terug in elkaar zetten, makkelijk service kunnen leveren, misschien zelf in the field kunnen repareren. Om die dingen goed beet te hebben kan je alleen maar leren door zelf eens even mee te draaien met iemand die dat soort situaties kent en uitlegt waar op moet gelet worden en waar die design fouten zitten.

Het kweekt bovendien respect voor diegene die het moeten doen.
Oud 23 december 2009, 09:30   #95
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik ken nu geen galvanische reeks, maar dat is toch de logica zelve dat ge in een volledig roestvrij stalen ding, roestvrijstalen bouten en moerkes gaat draaien, Wat is het nut van extra te gaan investeren als je gans die investering verzwakt met minderwaardige stukken te gaan monteren.
Eigenlijk, als je op treksterkte gaan selecteren, kom je uit op 16.95 materiaal, de allersterkste bouten op deze aardkloot. Maar hun andere eigenschappen zijn klote. Glashard kan je wel zeggen, en ongeveer dezelfde corrosie bestendige eigenschappen van aluminium overgoten met kwik.

Jouw logica werkt nu toevallig in de juiste richting, maar als een willekeurige andere persoon een cataloog ter hand neemt, en gaat selecteren op treksterke, kostprijs, of zelfs leuke naam, dan gaat het waarschijnlijk falikant mis.

Zoals ik schreef, draai een A2 70 bout met een A2 70 moer in elkaar in een chloorrijke omgeving (zoals een NaCl oplossing-oftewel zeewater) en je kan het wel schudden. Die krengen zijn na korte tijd gewoon om zeep.
Oud 23 december 2009, 10:04   #96
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Oud 23 december 2009, 10:14   #97
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Goldband, jammer genoeg heeft Maddox gelijk. We merken beide vaak genoeg dat een gezonde mix van "schoolse" kennis en praktijk kennis nodig is om goed te kunnen functioneren in een job.
Tja, ik gaf hem dan ook gelijk op dat punt.

Citaat:
Maddox is helaas te vaak ingenieurs tegengekomen die zelfs na jarenlang meedraaien in de industrie nog altijd schrikbarend incompetent waren als het ging om het inpassen van een machine in het productieproces. (Hoezo groter plaatje ?) En hij kan ze vaak onder tafel praten als het gaat om "schoolse" kennis.

Ik ken Maddox niet, natuurlijk (jij wel?) Als het klopt wat jij zegt is het nogal tragisch dat hij zelf geen ingenieur is...

Een arbeider die zichzelf bijschoolt is een witte raaf tegenwoordig (hè Maddox ?). Maar een ingenieur die begrijpt hoe mensen met machines kunnen samenwerken is nog veel zeldzamer.

Citaat:
Ik ben zelf universitair geschoold en weet maar al te goed hoe sterk een zeker superioriteitsgevoel ingebakken wordt tijdens uw jaren op d'unief. Dan denk je dat je alles weet, dat wéét je gewoon dat je je niet hoeft bezig te houden met domme details zoals de maten van een boutje en een moertje. Want het werkvolk zal wel een oplossing vinden, dat doen die altijd. Dan telt alleen de vrachtwagenlading boeken die ge in uw kop kunt proppen, maar wordt ge nauwelijks getest op wat ge met die kennis praktisch gezien kunt doen.
Die debiele universitairen met superioriteitsgevoel bestaan wel, maar ook het omgekeerde zie je vaak: de arbeiders die uit frustratie azen op foutjes van de gediplomeerde om dan te kunnen zeggen dat 'de grootste dommeriken de grootste diploma hebben'. Wel, dat klopt maar zelden, los van het feit (zoals ik nergens heb betwist) dat het ingenieurs af en toe aan gezond verstand ontbreekt of aan praktijkkennis, die je inderdaad niet (voldoende) meerkijgt in je opleiding.

Laatst gewijzigd door Goldband : 23 december 2009 om 10:14.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 10:30   #98
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Met mijn A3 ben ik absoluut laaggeschoold. En neen, ik kan niet zoals een ingenieur een berekening loslaten om te weten welke H balk nodig is om aan bepaalde wettelijke eisen te voldoen.
Wat ik wel weet, is dat als een ingeneur iets moet ontwerpen, je toch regelmatig tegenkomt dat je het niet kan maken. Een boutje in een dichtgelaste doos, met specifiek vermeld dat de doos eerst dichtgelast moet worden, om dan tegen een blok aangebout te worden...

Of nog erger, een ingenieur die me vraagt waarom we roestvast stalen boutjes willen voor een bepaalde machine. Mijn kurkdroog antwoorde " het is een volledig roestvast stalen machine, die in kontakt komt met vochtige voedingsmiddelen, waar ook zout inzit, je wil echt wel een A4 70 bout".
"Een wat bout". Bleek dat die kwispel nog niet eens de cataloog van een toeleverancier kon lezen.... Dat was niet uitgelegd in't school.
Ja, ik hoor inderdaad vaak zulke verhalen van arbeiders. Die triomferen dan omdat die 'knappe kop' niet weet dat een bout van dit en dat niet past op dit en dat. Zij weten wèl welke bout daarop past (ze hebben al 28556 van die bouten moeten maken/monteren) en dus zijn de ingenieurs meteen incompetent. Ik vind dat een beetje simpel omdat je ook echt niet van een opleiding kan verwachten dat ze alle bouten van alle mogelijke bedrijven waar de ingenieur terecht kan komen onder de loep nemen. De competentie van een ingenieur ligt toch ook vooral in de berekeningen hé.

Citaat:
Je draait wel snel om. U zou een nieuwe carriere als windhaan of politicius kunnen overwegen.
Niks van. Ik geef je gelijk waar je gelijk hebt en ik leg de nuance waar nodig. Waarom zou ik 'omdraaien'? Ik heb daar toch geen reden voor?

Citaat:
Ik ken helaas maar een paar ingenieurs die tot dat niveau gekomen zijn. Eentje ervan is 10 jaar jonger dan ik, en heeft evenveel praktijkervaring als ik.
Maar, deze jonge man is ook altijd bereid te luisteren wat ik denk over bepaalde van zijn ideen. De resultaten zijn meestal zeer geslaagd.
Aha, het gaat dus om een foute houding bij de ingenieurs. Het gaat erom dat ze zich niet als teamplayer gedragen en niet overleggen, zoals het hoort. Dat is inderdaad een probleem, maar het moet ook van twee kanten komen. Ik hoor evengoed ingenieurs klagen dat arbeiders soms een enorme weerstand hebben tegen alles wat nen diplom heeft en niet met zijn handen werkt. Ook vermoeiend om je naast je job vooral bezig te houden met de sympathie van de arbeider te winnen.

Citaat:
Klopt, daar kan ik alleen maar in bijvallen. Maar vroeg of laat mogen ze de ingenieur neerschieten en het verdomde ding bouwen.
[/quote]

En wie gaat de plannen maken? Jullie hebben elkaar nodig

Laatst gewijzigd door Goldband : 23 december 2009 om 10:30.
Oud 23 december 2009, 17:01   #99
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Ja, ik hoor inderdaad vaak zulke verhalen van arbeiders.
Ik hoor die ook, want ik zit tussen 2 vuren. Wat trouwens ook de uitleg was van mijn leraars.
Met de opleiding die jullie nu volgen, komen jullie, als jullie alles goed doen, op de meest rotte plek. Tussen de mensen op de werkvloer en de mensen op de bureaus. De ene groep pist tegen je benen, en anderen schijten op jullie kop.

Citaat:
Die triomferen dan omdat die 'knappe kop' niet weet dat een bout van dit en dat niet past op dit en dat. Zij weten wèl welke bout daarop past (ze hebben al 28556 van die bouten moeten maken/monteren) en dus zijn de ingenieurs meteen incompetent.
Ik maak geen bouten, ik bestel die uit een cataloog, waar ook een volledige uitleg over de verschillende types en markeringen instaat.

Citaat:
Ik vind dat een beetje simpel omdat je ook echt niet van een opleiding kan verwachten dat ze alle bouten van alle mogelijke bedrijven waar de ingenieur terecht kan komen onder de loep nemen.
Daarvoor hebben de boutenverkopers catalogi uitgebracht. In Nederland is het zelfs standaard dat studenten in ingenieursopleiding al een groen zakboekje moeten hebben. Daar staat wel heel veel in. (moet ook zo eentje hebben, alles op harde schijf werkt niet zo gemakkelijk)
Citaat:
De competentie van een ingenieur ligt toch ook vooral in de berekeningen hé.
Da's maar een deel van de omschrijving. En voor sommigen is dat voldoende. Niet als ze moeten samenwerken met mij. Ik ben een grofgebekte, inhumane rare kwistenbiebel. Eentje die niet gemakkelijk zwijgt, noch een blad voor de mond neemt.

Citaat:
Aha, het gaat dus om een foute houding bij de ingenieurs. Het gaat erom dat ze zich niet als teamplayer gedragen en niet overleggen, zoals het hoort.
Dat is een probleem met de standaard Belgische werkethos. Zorgen dat je een goeie paraplu hebt en de schuld op een ander kunnen steken.

Citaat:
Dat is inderdaad een probleem, maar het moet ook van twee kanten komen. Ik hoor evengoed ingenieurs klagen dat arbeiders soms een enorme weerstand hebben tegen alles wat nen diplom heeft en niet met zijn handen werkt.
Tja, wat wil je. 't zit op nen bureau en commandeerd er maar op los.

Citaat:
Ook vermoeiend om je naast je job vooral bezig te houden met de sympathie van de arbeider te winnen.
Sympathie moet je niet "winnen". En in veel gevallen gewoon de job goed doen zou voldoende moeten zijn om goed samen te werken.

Citaat:
En wie gaat de plannen maken? Jullie hebben elkaar nodig
Doe ik zelf wel, dank U. Gut ja, dat doe ik dus ook. Want we krijgen de informatie niet, of veel te laat. Maar da's waarschijnlijk eigen aan nachtwerk.
Oud 27 december 2009, 11:33   #100
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik hoor die ook, want ik zit tussen 2 vuren. Wat trouwens ook de uitleg was van mijn leraars.
Met de opleiding die jullie nu volgen, komen jullie, als jullie alles goed doen, op de meest rotte plek. Tussen de mensen op de werkvloer en de mensen op de bureaus. De ene groep pist tegen je benen, en anderen schijten op jullie kop.

Ik maak geen bouten, ik bestel die uit een cataloog, waar ook een volledige uitleg over de verschillende types en markeringen instaat.

Daarvoor hebben de boutenverkopers catalogi uitgebracht. In Nederland is het zelfs standaard dat studenten in ingenieursopleiding al een groen zakboekje moeten hebben. Daar staat wel heel veel in. (moet ook zo eentje hebben, alles op harde schijf werkt niet zo gemakkelijk)

Da's maar een deel van de omschrijving. En voor sommigen is dat voldoende. Niet als ze moeten samenwerken met mij. Ik ben een grofgebekte, inhumane rare kwistenbiebel. Eentje die niet gemakkelijk zwijgt, noch een blad voor de mond neemt.

Dat is een probleem met de standaard Belgische werkethos. Zorgen dat je een goeie paraplu hebt en de schuld op een ander kunnen steken.

Tja, wat wil je. 't zit op nen bureau en commandeerd er maar op los.

Sympathie moet je niet "winnen". En in veel gevallen gewoon de job goed doen zou voldoende moeten zijn om goed samen te werken.

Doe ik zelf wel, dank U. Gut ja, dat doe ik dus ook. Want we krijgen de informatie niet, of veel te laat. Maar da's waarschijnlijk eigen aan nachtwerk.
Eerst en vooral, ik had het algemeen om de moeilijke positie van de ingenieur t.o.v. de arbeider. Niet zozeer over de positie van die specifieke grofgebekte, inhumane kwistenbiebel

Blijft ook in jouw situatie de vraag waar het probleem ligt hé. Verbitterd zijn over het feit dat mensen meer verdienen maar minder kunnen is best begrijpelijk maar weinig interessant voor de discussie. Interessanter is de vraag waar het misloopt. Of beter vragen.

Hoe komen we aan het 'Belgische paraplu-ethos'?
Hoe komt het dat ingenieurs geen catalogi kunnen lezen?
Waarom zijn er geen ingenieurs die hun werk 'gewoon goed' kunnen doen?

Of ook: waarom blijven er figuren opduiken die eigenlijk leven voor hun werk en genieten van het feit dat ze er meer over weten dan eender wie op eender welk echelon in het bedrijf (chapeau!), terwijl ze toch blijven klagen dat alles vierkant draait?

Maddox, misschien leef je wel bij de glorie van de ingenieursincompetentie?

Laatst gewijzigd door Goldband : 27 december 2009 om 11:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be