![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Recent voorbeeld . Een polycarbonaat veiligheidsdeur word afgereden door een vorklift met verstrooide bestuurder. IPV bij de fabrikant de deur te bestellen, en 3 dagen later de situatie terug normaal te hebben, worden de brokken nagemeten, en de deur besteld bij een lokale firma. 3 deuren later - 1 was in spiegelbeeld uitgevoerd-zoals op de tekening stond- het verschil tussen volle lijn en streepjeslijn voor 1 groef. De 2de was gewoon gemaakt volgens een verkeerd plan- de opdrachtgevende interne ingenieur had de tekening opgevraagd bij de orginele fabrikant- maar had een verkeerd stuknummer opgegeven, plan X, stuknummer 12 ipv 11. De 3de, uitgevoerd in een verkeerd materiaal. ipv 15 mm dik Polycarbonaat 12 mm acrylaat (plexiglas). Heeft het net 3 dagen uitgehouden tot de scharnieren gewoon uit het plexi braken. Ondertussen waren we 3 weken later waar dat een veiligheidsdeur op zijn Frankensteins bij elkaar gehouden werd met aluminium latjes en boten. En is er uiteindelijk beslist de orginele deur te bestellen. Terug de linker deur ipv de rechter. De grap is wel dat er minstens 5 interne communicees vanuit techniek naar planning gegaan waren met de juiste gegevens qua bestelnummer. Citaat:
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of Vlaanderen klaar is voor een TU systeem zoals in Nederland gekend is. Ik heb overigens al gehoord dat we ons vooral focussen op de positieve punten van die opleidingen bij onze Noorderburen, maar zelden of nooit op de negatieve punten en klachten die erover zijn. Het gras lijkt immers altijd wat groener aan de overkant ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet U wat het resultaat is als een ingenieur de gebruikte A4 bouten laat vervangen door 12.9 bouten? Zeker als de stukken na gelaste montage nog gepekeld moeten worden.
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar niet voor typisch ingenieurswerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Twee verschillende soorten RVS gebruiken helpt ook in sommige situaties.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 22 december 2009 om 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben ooit nog naar Nederland mogen rijden omdat de ingenieurs van een bedrijf een bepaalde drukmachine niet opgestart kregen. Bleek dat ze een lekkend persluchtpistool hadden gekoppeld op de persluchtleiding naast die machine waardoor de minimale werkingsdruk niet gehaald werd. (wat op de eerste pagina van de manual stond) Dat was dus opgelost in 3 a 4 seconden, waarna ik weer 2 uur naar belgie mocht karren. Mijn achting voor nederlandse ingenieurs is sindsdien iets gezakt. ![]() Ook een nederlandse mechanisch ingenieur die op de ontwerpafdeling kwam werken haalde absoluut het niveau niet van de belgen. Ze hebben hem buitengezwierd na een jaar geloof ik. Maar uitzonderingen zeggen natuurlijk niet veel over de anderen... Laatst gewijzigd door parcifal : 22 december 2009 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
overigens, in het licht van de discussie, hoe wel ik wel van de unief als plek voor de wereldvreemde vakidioten die zich elders niet staande kunnen houden. Er zijn genoeg plekken buiten de unief waar de anderen hun gading kunnen vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik vermoed dat dat ook deels historisch te verklaren valt. Wij hebben nooit echt industrie gekend op dat gebied. Nederland heeft nog een autobouwer (Spyker), had jarenlang een goeie grote vliegtuigbouwer (Fokker) en kent nog steeds enkele jachtbouwers. Zulke industrie ontbreekt in Belgie compleet. Onze Ir.'s zijn veel meer toegespitst op de echte industrie toepassingen zoals Arcelor, Picanol, etc.... Het zal dus ook wel historisch zo gegroeid zijn. NL is geen groot ouderwets industrieland zoals Belgie. Laatst gewijzigd door Tavek : 22 december 2009 om 21:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik zit op HOgent/Ugent trouwens (rechtspraktijk/rechten... ja beide ![]() Ik kan me daarentegen goed voorstellen dat je als ingenieur-student wel iets aan de lessen (en labo's ed) hebt. Als je naar de les gaat heb je de leerstof inderdaad al eens gezien. Maar achter m'n bureautje thuis ben ik dan wel weer in staat om op een uur evenveel leerstof te verwerken als in een les van 3-4 uur... Reken daar nog eens het tijdverlies van het pendelen bij... Thuis studeren is pure tijdswinst voor mij.Wat een onzinnige comment is dat nu? Ik zei toch al dat ik inderdaad liever thuis studeer dan naar de les te gaan?
Laatst gewijzigd door Thanatos : 23 december 2009 om 01:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik ken nu geen galvanische reeks, maar dat is toch de logica zelve dat ge in een volledig roestvrij stalen ding, roestvrijstalen bouten en moerkes gaat draaien, Wat is het nut van extra te gaan investeren als je gans die investering verzwakt met minderwaardige stukken te gaan monteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben zeker niet tegen het feit dat men bepaalde dingen gewoon moet leren, en dat men ook moet leren opzoeken , onderzoeken etc... maar voor sommige technische vakken (en veel academische opleidingen hebben toch ook een technisch kantje) is het toch goed, van even die stage te doen, of een project te bouwen. Ge kunt een steengoed toestel bedenken, maar het is zoals maddox zegt als je het ding bouwt om 1 keer in elkaar te zetten, dan is het niet goed, de reparateur moet het makkelijk uit elkaar kunnen halen en terug in elkaar zetten, makkelijk service kunnen leveren, misschien zelf in the field kunnen repareren. Om die dingen goed beet te hebben kan je alleen maar leren door zelf eens even mee te draaien met iemand die dat soort situaties kent en uitlegt waar op moet gelet worden en waar die design fouten zitten. Het kweekt bovendien respect voor diegene die het moeten doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jouw logica werkt nu toevallig in de juiste richting, maar als een willekeurige andere persoon een cataloog ter hand neemt, en gaat selecteren op treksterke, kostprijs, of zelfs leuke naam, dan gaat het waarschijnlijk falikant mis. Zoals ik schreef, draai een A2 70 bout met een A2 70 moer in elkaar in een chloorrijke omgeving (zoals een NaCl oplossing-oftewel zeewater) en je kan het wel schudden. Die krengen zijn na korte tijd gewoon om zeep.
![]() |
![]() |
#96 |
Parlementslid
|
![]()
![]() |
#97 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ken Maddox niet, natuurlijk (jij wel?) Als het klopt wat jij zegt is het nogal tragisch dat hij zelf geen ingenieur is... Een arbeider die zichzelf bijschoolt is een witte raaf tegenwoordig (hè Maddox ?). Maar een ingenieur die begrijpt hoe mensen met machines kunnen samenwerken is nog veel zeldzamer. Citaat:
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 23 december 2009 om 10:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wie gaat de plannen maken? Jullie hebben elkaar nodig ![]()
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 23 december 2009 om 10:30. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met de opleiding die jullie nu volgen, komen jullie, als jullie alles goed doen, op de meest rotte plek. Tussen de mensen op de werkvloer en de mensen op de bureaus. De ene groep pist tegen je benen, en anderen schijten op jullie kop. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Blijft ook in jouw situatie de vraag waar het probleem ligt hé. Verbitterd zijn over het feit dat mensen meer verdienen maar minder kunnen is best begrijpelijk maar weinig interessant voor de discussie. Interessanter is de vraag waar het misloopt. Of beter vragen. Hoe komen we aan het 'Belgische paraplu-ethos'? Hoe komt het dat ingenieurs geen catalogi kunnen lezen? Waarom zijn er geen ingenieurs die hun werk 'gewoon goed' kunnen doen? Of ook: waarom blijven er figuren opduiken die eigenlijk leven voor hun werk en genieten van het feit dat ze er meer over weten dan eender wie op eender welk echelon in het bedrijf (chapeau!), terwijl ze toch blijven klagen dat alles vierkant draait? Maddox, misschien leef je wel bij de glorie van de ingenieursincompetentie? ![]()
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 27 december 2009 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |