Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2009, 19:12   #81
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik stel u de vraag: tussen welke twee mensen is er het meeste verschil?

1)Tussen een Limburger en iemand uit Oostende?

of

2)Tussen een Limburger en iemand uit Luik?

U moogt het zeggen.
Ik denk tussen een Limburger en een Oostendenaar, als men het taalkundige aspect loskoppelt. Een Franskiljon heeft ook meer gemeen met een Vlaming (gewest) dan met een Waal (gewest), maar toch is hij in het algemeen die eerste vaak (niet altijd) minder gunstig gezind.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 december 2009 om 19:14.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 19:13   #82
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De naam Vlaamse Gemeenschap boven Nederlandstalige Gemeenschap zie ik trouwens ook als een uiting van Vlaams-nationalisme op termijn. Alsof men de kantlijnen reeds heeft getrokken van een Frans Wallonië en een onafhankelijke Vlaamse republiek (of misschien koninkrijk met Filip als koning ).
Ik zie de benaming 'Vlaamse Gemeenschap' tweeledig:
a) een door België opgedrongen benaming voor de Nederlandssprekende gemeenschap en
b) een door de Nederlandssprekenden aangenomen benaming om zich daarmee te onderscheiden van de Nederlandse identiteit.

Dat laatste voedt uiteraard het particularisme ten aanzien van Nederland.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 19:14   #83
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
er is een veel groter verschil tussen limburgers en west vlamingen.
limburgers delen in grote lijnen de mentaliteit van de walen.
ik ben trouwens een west vlaming (die werkt op brussels airport)
trouwens wie kan hier eens met deftige argumenten gaan zeggen wat een klein onafhankelijk vlaanderen in europa en de wereld kan gaan doen?
het enige wat we nog zouden hebben is de zeebrugse en antwerpse haven.
brussel en zaventem zullen we kwijt zijn
Dus voor jou heeft iemand van Riemst met iemand uit pakweg Le Bizet meer gemeen dan diezelfde persoon uit Riemst heeft met iemand uit pakweg Wulvergem ?
Bullshit !
Oud 22 december 2009, 19:16   #84
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

"De Limburgers zijn 'Germaanse Walen'" is trouwens een controversiële steeds vaker opduikende bewering. Eeuwen lang in hetzelfde land geleefd hebben als de Luikenaars zou wellicht raakpunten geschapen hebben, maar ik sta daar buiten om er een oordeel over te vellen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 december 2009 om 19:16.
Oud 22 december 2009, 19:24   #85
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
trouwens wie kan hier eens met deftige argumenten gaan zeggen wat een klein onafhankelijk vlaanderen in europa en de wereld kan gaan doen? het enige wat we nog zouden hebben is de zeebrugse en antwerpse haven. brussel en zaventem zullen we kwijt zijn
In een zich uitbreidende EU waarin lidstaten steeds meer soevereiniteit inleveren, komen de achttiende-eeuwse natiestaten onder druk te staan. Beter is het om Vlaanderen na het treurige echec van België geleidelijk - daarbij gebruikmakend van de in gang zijnde, convergerende dynamiek in de Nederlandse Taalunie samen met andere samenwerkingsovereenkomsten en andere akkoorden en verdragen - te integreren in een Nederlands-Vlaamse unie, die in deze EU sterker zal komen te staan dan een Vlaamse 'alleingang'. Kleinstaaterei helpt Vlaanderen in deze dynamische, tumultueuze wereld niet vooruit.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 december 2009 om 19:37.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 19:32   #86
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dus voor jou heeft iemand van Riemst met iemand uit pakweg Le Bizet meer gemeen dan diezelfde persoon uit Riemst heeft met iemand uit pakweg Wulvergem ?
Bullshit !
das geen bullshit...
op brussels airport werken er mensen van overal in belgie dus ik neem aan dat ik er een beter zicht op heb dan jij.
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 19:39   #87
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
das geen bullshit...
op brussels airport werken er mensen van overal in belgie dus ik neem aan dat ik er een beter zicht op heb dan jij.
Ja, natuurlijk.
De luchthaven in Zaventem.
Ik was vergeten dat dat dé referentie was om Walen met Vlamingen te vergelijken....

De Vlamingen onderling hebben meer gemeen dan Vlamingen met Walen hebben.
Op wat eet- en drinkgewoonten na, hebben ze ook nog het Koninkrijk België gemeen. En daarmee houdt het zowat op.

Ze stemmen anders, worden anders opgevoed, spreken zelfs een andere taal, bewegen zich in een andere cultuur. Maar ja, toch hebben ze meer gemeen met de Walen dan onderling, omdat jij op de luchthaven werkt.
Oud 22 december 2009, 19:42   #88
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dé Brabantse identiteit zoals er dé Noord-Brabantse bestaat kennen we inderdaad niet. Wij hebben eerder een Pajotse, een Antwerpse, een Mechelse, enz... identiteit. We zijn niet zo gehecht aan een provincie, eerder aan stad of streek.
Ook dé Vlaamse bestaat niet, je hebt nog altijd de Gentse, de Westhoekse, de Brugse, enz... (hoewel de wisselwerking tussen West- en Oost-Vlamingen groter is dan die tussen Oost-Vlamingen en "Midden-Brabanders", nu ja West-Vlamingen kennen Gent, maar vice versa is dat minder)

Maar we haken wel goed op elkaar in, dat wel.

Noem trouwens iemand uit West-Henegouwen niet te snel een Waal, want ik verzin niet dat ze het daar niet leuk vinden. Maar toch heeft hij wel een cultuur die hoort bij het Waalse Gewest, alleen is zijn mentaliteit enkel op die manier 'Waals' te noemen, want écht Waals is hij eigenlijk niet.
Vanwaar dat onderscheid tussen Brabant en Noord Brabant? Noord Brabant behoort evenzeer tot Brabant als Antwerpen, Vlaams Brabant, Waals Brabant en het Brussels gewest. Brabant is nu eenmaal het hele gebied van het vroegere hertogdom. U kan een punt hebben dat van die groepen onder de Brabantse paraplu, de Noord Brabanders de sterkste zogenaamde gemeenschappelijke identiteit hebben, echter ook daar heb je ook wel grofweg wat verschillen tussen Oost en West en stad en streek. Toch bestaat er zeker ook wel een Noord Brabant gevoel.

En om op de vraag te antwoorden, ook ik ben een Brabander, maar ik kom uit Noord Brabant in Nederland.
Oud 22 december 2009, 19:48   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk.
De luchthaven in Zaventem.
Ik was vergeten dat dat dé referentie was om Walen met Vlamingen te vergelijken....

De Vlamingen onderling hebben meer gemeen dan Vlamingen met Walen hebben.
Op wat eet- en drinkgewoonten na, hebben ze ook nog het Koninkrijk België gemeen. En daarmee houdt het zowat op.Ze stemmen anders, worden anders opgevoed, spreken zelfs een andere taal, bewegen zich in een andere cultuur. Maar ja, toch hebben ze meer gemeen met de Walen dan onderling, omdat jij op de luchthaven werkt.
Daar houdt het zeker niet mee op. Zo hebben de Walen en de Vlamingen bijvoorbeeld ook dezelfde manier van zakendoen, dezelfde mentaliteit en verschillen ze heel duidelijk op dit vlak met de Nederlanders. Dat zeggen de Nederlandse zakenlui zelf.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 19:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 19:56   #90
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar houdt het zeker niet mee op. Zo hebben de Walen en de Vlamingen bijvoorbeeld ook dezelfde manier van zakendoen, dezelfde mentaliteit en verschillen ze heel duidelijk op dit vlak met de Nederlanders. Dat zeggen de Nederlandse zakenlui zelf.
Ik zei : daar houdt het ZOWAT mee op.
Leer lezen.

Ivm met zakendoen : stilaan is de manier van zaken doen in Vlaanderen aan het veranderen. Of dit ook zo is in Wallonië kan een Waal beter beantwoorden dan ik.
Oud 22 december 2009, 19:58   #91
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Vanwaar dat onderscheid tussen Brabant en Noord Brabant?
De staatkundige scheiding heeft daarvoor gezorgd. Maar ik ontken verder niet dat we nog steeds veel met elkaar delen in mentaliteit (volgens mij is een belangrijk verschilpunt dat jullie iets betere levensgenieters zijn, waar wij een humeurige Romaanse invloed hebben gekregen, die nu evenwel terug verdwijnende is).

Citaat:
U kan een punt hebben dat van die groepen onder de Brabantse paraplu, de Noord Brabanders de sterkste zogenaamde gemeenschappelijke identiteit hebben, echter ook daar heb je ook wel grofweg wat verschillen tussen Oost en West en stad en streek. Toch bestaat er zeker ook wel een Noord Brabant gevoel.
Welja, dat bedoelde ik ook. Noord-Brabanders zijn het sterkste gehecht aan hun provincie, omdat hun situatie hen daartoe heeft gedreven. In Nederland is het ook zo dat de provincie sowieso meer leeft, zeker in combinatie met jullie verleden als buitenbeentje in de voormalige Republiek (maar ook het vroege Koninkrijk, want toen waren jullie ook nog arm) heeft dat de samenhorigheid vergroot.
Eigen aan de Zuidelijke Nederlanden was altijd de onderlinge verdeeldheid van stad tot stad, dat is eigenlijk nooit veranderd voor ons.
De Noord-Nederlandse cultuur onderscheidde zich vroeger al - vóór de scheiding - door haar grotere eenheid. Als zuidelijk deel met een opvallend verschillende cultuur met de noorderlingen voel je natuurlijk gemakkelijker samenhorigheid met elkaar, maar let wel, ook in het Vlaamse Gewest bestaat dit (wat je ziet in de groeiende wil om de provincies af te schaffen hier)

Citaat:
En om op de vraag te antwoorden, ook ik ben een Brabander, maar ik kom uit Noord Brabant in Nederland.
We zijn beiden Brabander, maar met daarnaast een andere staatskundige cultuur die zo door de eeuwen gegroeid is. Indien de Nederlanden zouden samengevoegd worden op termijn, dan zouden we beter zien wat onze raakpunten nog zijn en waarin we verschillend zijn geworden (daarbij niet vergetende dat er vóór de scheiding ook schakeringen waren die stads- en streekgebonden waren).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 22 december 2009 om 20:04.
Oud 22 december 2009, 19:59   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Leer lezen.

Ivm met zakendoen : stilaan is de manier van zaken doen in Vlaanderen aan het veranderen. Of dit ook zo is in Wallonië kan een Waal beter beantwoorden dan ik.
'Zowat' heeft hier de connotatie: 'en dat is het dan'. Nu begint u al voorzichtig uw kar te keren.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 20:00.
Oud 22 december 2009, 20:00   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Leer lezen.

Dat hoopt u dan maar.
Oud 22 december 2009, 20:06   #94
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Zowat' heeft hier de connotatie: 'en dat is het dan'. Nu begint u al voorzichtig uw kar te keren.
Je kennis van het Nederlands is duidelijk ontoereikend.
Ik zal je helpen :
Citaat:
Synoniem van zowat: aan
Synoniem van zowat: bij
Synoniem van zowat: bijna
Synoniem van zowat: bijna
Synoniem van zowat: circa
Synoniem van zowat: dergelijke
Synoniem van zowat: dichtbij
Synoniem van zowat: naast
Synoniem van zowat: nabij
Synoniem van zowat: ongeveer
Synoniem van zowat: plusminus
Leer je lesje eerst goed in plaats van hier maar zo wat te lullen.

Laatst gewijzigd door job : 22 december 2009 om 20:17.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 20:09   #95
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Voorbeeldje van het gebruik van 'zowat'.
Zowat hele land staat stil door totale sneeuwchaos
Oud 22 december 2009, 20:11   #96
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hoopt u dan maar.
Niet hopen.
Wel vaststellen.
De manier van zaken doen veramerikaniseerd.
En of dit ook in Wallonië zo is, daar kan best een Waal op antwoorden.
Oud 22 december 2009, 20:12   #97
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

7 letters, eindigt op "ck", irritante dwerg uit Brabant
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2009, 20:13   #98
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zowat is 2 maal gevonden als trefwoord:
zowat (zn): circa, ongeveer
zowat (bw): bijna, haast

zowat is 8 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
bijkans (bn) : bijna, haast, nagenoeg, schier, temet, vrijwel, welhaast, zowat
bijna (bw) : amper, bij, bijkans, haast, nagenoeg, praktisch, quasi, schier, temet, vrijwel, welhaast, zo goed als, zowat
ongeveer (bw) : circa, omstreeks, omtrent, zowat, bij benadering, globaal, plusminus, rond, ruw, ruwweg
praktisch (bw) : bijna, feitelijk, haast, hoegenaamd, nagenoeg, vrijwel, zo goed als, zowat, zogezegd
vrijwel (bw) : bijna, nagenoeg, omzeggens, praktisch, welhaast, zo goed als, zowat
haast (bw) : bijna, quasi, vrijwel, weldra, zowat
half (bw) : bijna, gedeeltelijk, zowat
circa (vz) : grofweg, omstreeks, omtrent, ongeveer, pakweg, plusminus, zowat
Oud 22 december 2009, 20:48   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kennis van het Nederlands is duidelijk ontoereikend.
Ik zal je helpen :

Leer je lesje eerst goed in plaats van hier maar zo wat te lullen.
U hoeft uw copypaste pseudo-kennis niet nodeloos te etaleren. Daar schiet u niets mee op.

Wanneer iemand al schamperend stelt dat 'de Walen en de Vlamingen het culinaire en de Staat België gemeen hebben en daar houdt het zowat mee op', dan bedoelt hij eigenlijk dat ze quasi niets anders meer gemeen hebben.

Welnu, dat is dus niet zo. En ik gaf u daar een voorbeeld van.

Laatst gewijzigd door system : 22 december 2009 om 21:02.
Oud 22 december 2009, 21:02   #100
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik stel u de vraag: tussen welke twee mensen is er het meeste verschil?

1)Tussen een Limburger en iemand uit Oostende?

of

2)Tussen een Limburger en iemand uit Luik?

U moogt het zeggen.
Wel, die Limburger (de Belgische dan toch) is meer Belgique-getrouw onder invloed van Liège. Valt ook wel te verklaren, immers zéér lange tijd is het zowat de armste regio uit het huidige Vlaanderen geweest en waren dus erg afhankelijk van de heren uit Liège. Vandaar zeer Waals-onderdanig. Dat zijn ze trouwens reeds zo gewoon van in de prinsbisschoppelijke tijd. Wanneer het in het begin van de 20e eeuw wat begon te verbeteren met de ontdekking en exploitatie van kolenlagen, waren het, opnieuw, Waalse mijningenieurs (André Dumont!) die er de richtlijnen kwamen geven. Dus opnieuw hondsgetrouw ontzag voor la Wallonie. Daar is natuurlijk nog steeds wat van blijven hangen. Ik herinner mij, enkele decennia geleden, toen de kolenmijnen moesten sluiten en iedereen de mond vol had over de Limburgse reconversie, dat er op een gegeven ogenblik een bijzonder commissie van Economische Zaken zich erover moest buigen. zowat de helft van het comité bestond uit ... West-Vlamingen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be