![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
|
![]() Citaat:
Ik heb in mijn job vaak te maken met laatstejaarsstudenten van de universiteit en van de hogeschool en ik merk dat heel veel van die studenten eigenlijk veel fouten schrijven. Ik vermoed dat het eigenlijk te maken heeft met een veranderde stijl in het lesgeven. De oudere generatie moest altijd alles afschrijven van het bord (tot in het stupide toe soms, daar kan ik van meespreken). De generatie achter mij kreeg stencils om in te vullen en de generatie daarachter kreeg fotokopies. Nog later werd alles op computer gezet (alvast de beter uitgeruste scholen). Eigenlijk is dat afschrijven van het bord (alle dagen ... hele dag) zowaar een permanente oefening waardoor men bijna automatisch de fouten begint te zien. Diezelfde oefening hebben de studenten van de dag van vandaag helemaal niet meer in de vingers. Persoonlijk is mijn grootste struikelblok ... de EI of de IJ ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
|
![]() Nee. Creativiteit is. Kennis komt daardoor tot expressie. De methoden die men daarvoor hanteert, bepalen welke kennis tot expressie komt en op welke manier dat gebeurt. Een muziekstuk schrijven is creatie van kennis.
Alle niet-academische kennis kan momenteel amper tot expressie komen omdat de creatie ervan verdrukt wordt. Hoeveel mensen geven talenten als zang, dans, muziek en toneel niet op om een diploma te halen in een vakgebied waar ze de creatieve talenten niet van hebben? Ze specialiseren zich dan in iets waar ze "weten" wat anderen hen vertelden, maar ze creëren nooit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
|
![]() Wat doe jij dan, van creatieve uitingen?
__________________
Tout va bien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Burger
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
|
![]() Ikzelf sta in het onderwijs, moet TED-forum nog helemaal bekijken, heb een te kleine diepgang het filmpje te begrijpen tot in de wortels van zijn bestaan, maar ik vind dat we met het onderwijs serieus aan het verlinksen zijn en de creativiteit moet bijna dood!
Het jammere is dat we meer tijd moeten steken in het opvoeden van de kinderen, vaak slachtoffer van uitwerkende ouders of nieuws samengestelde gezinnen. Eer we de tijd hebben om iets in te rammen of met hun creatief bezig te zijn, heb ik al 10 minuten van de schaarse 50 verloren in het - nakijken van agenda's - invullen van hun 'volg'kaarten - nakijken of ik de 'speciale' maatregelen wel naleef - de ADHD'er in de gordijnen laat hangen ... Laatst gewijzigd door markasiet : 23 december 2009 om 08:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
|
![]() En ja ik heb serieus lak aan de Nederlandse spelling, omdat ze 'verplicht' om de 5 jaar eens wordt herbekeken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door freespirit : 24 december 2009 om 03:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
|
![]() [quote=freespirit;4507004]Zelfde met een overmatig gebruik van rekenmachines: de mensen worden lui, omdat ze niet meer gedwongen worden te hoofdrekenen of een verticale rekensom te maken. Hersenen die minder belast worden gedurende het verdere leven, worden ook minder getraind en dit heeft zelfs een negatieve invloed op het reëele IQ. QUOTE]
Dit zet mij aan naar een ander filmpje op TED te verwijzen: mathemagic |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 5.004
|
![]() Het aanleren van je moedertaal gaat pijnloos denk ik.
Vreemd dat het aanleren van een andere taal niet altijd zo pijnloos gebeurt. Zou het aan de methode kunnen liggen? ![]() Laatst gewijzigd door satiper : 25 december 2009 om 12:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
|
![]() Citaat:
In werkelijkheid krijg vanaf je geboorte een 'full immersion' taalopleiding in je moedertaal, en dat gaat gepaard met veel fouten. Maar na jarenlang trainen 24/7 gaat dat inderdaad beter. Mijn medewerkster is Franstalig maar is vanaf de kleuterklas altijd naar Vlaamse scholen gegaan. Wel, ze is perfect tweetalig. Niemand kan horen dat ze geen Vlaamse is, behalve - heel zelden- wanneer ze soms niet op een woord kan komen dat een volwassen Vlaming wel zo moeten kennen. En hoe komt dat? Door van kleinsaf in twee talen op te groeien, dus niet enkel gedurende 4 lesuren per week. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.740
|
![]() Teveel leerlingen sleuren zich door ASO,door hun ouders in die "prestigieuzere" richting geduwd ipv "de vakschool"...
Ik kan me rustig voorstellen dat de "zitscholen" serieuze invloed hebben op de "creativiteit",tenslotte "maak" je daar nooit eens iets,en is het voor de meesten al serieus aanpoten om die massa's (veelal nutteloze) voorgekauwd leerstof in afdoende mate te verteren opdat ze hun examens "met batig gevolg" kunnen doen...... Laatst gewijzigd door kelt : 25 december 2009 om 17:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
|
![]() Het overdreven belang van de positieve wetenschappen leidt tot een vorm van positivisme, zoals door August Comte beschreven.
Er is geen ruimte meer voor emotie en deelname, wat het best tot uiting komt door de gelijktijdige instorting van religie én kunst. En dat is géén toeval, want filosofisch zitten die twee in dezelfde categorie. De 20st eeuw heeft geen kunst van blijvende waarde nagelaten. Van Gogh stierf in 1890 en Brahms in 1897. Daarna is er de leegte. De meest succesvolle hedendaagse (non)kunstenaar zet beesten op sterk water en zelfs de popmuziek, op zich toch al maar een mager doorslagje van het niveau van klassieke muziek, is aan het uitsterven. Paul McCartney (!) is momenteel de meest succesvolle artiest die sportstadia kan doen vollopen. Wat meer zegt over het (gebrek aan) jong hedendaags talent. Tegelijkertijd ligt religie op zijn gat, wegens totaal niet compatibel met die positivistische ingesteldheid. Zoals in het filmpje vermeld, is onderwijs volledig aangepast aan de vereisten van de industrie en de economie, wat een dergelijke eenzijdige mentaliteit volledig in de hand werkt, net wegens een eenzijdige opvoeding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
|
![]() Citaat:
Maar hoe goed een school ook lesgeeft heeft geen belang als de opvoeding van thuis op gene zak trekt. De ouders hebben een belangrijke verantwoordelijkheid maar hoe kun je hun verantwoordelijk maken als ze nooit zelf hebben geleerd wat opvoeden inhoud. kindjes maken kunnen we makkelijk op jonge leeftijd maar kinderen opvoeden is een combinatie van de ouders hun eigen opvoeding en hun idealogie op dat moment. En hier loopt het dus meestal fout, dene vind een keiharde aanpak de juiste en de andere wil het doen alsof opvoeding enkel compromis maken is. Beide zijn fout in mijn ogen. ik pleit ervoor dat men in het secundair ook oog heeft voor de volwassen wereld en hoe overleven in deze wereld. ik denk dan aan de volgende praktische zaken : - seksuele voorlichting, praten hierover met mekander is belangrijk maar wel jongens en meisjes apart. wat kan en wat kan niet, veel meisjes zijn zodanig naiëf dat ze bepaalde seksuele lusten van hun vriendje doen dikwijls terwijl ze dit eigenlijk niet leuk vinden ook denk ik aan wat te doen en te voorkomen van zwangerschappen, de fabeltjes ontkrachten van preventie Wat is verkrachting? sommige meisjes worden verkracht zonder het te beseffen en denken vaak dat dit normaal is. - drugs en alcohol voorlichting, wat zijn de gevaren? laat ze met elkander praten - wat te doen als ik 18 ben en afgestudeerd ben? welke zijn mijn rechten en plichten, waar heb ik recht op, hoe zoek ik het beste werk. hoe solliciteren, hoe mijzelf aanprijzen (indien er introverte studenten zijn een soort assertiviteits cursus laten volgen) - hoe een belastingsbrief invullen, welke verzekeringen heb ik nodig als ik alleen ga wonden of thuis blijf wonen enz... godsdienst zou afgeschaft moeten worden in elke school, dit is iets persoonlijk voor elk individu en hoort niet thuis in school aardrijkskunde van school is stom, wat hebben leerlingen nu aan neerslag grafiekjes en bevolkingsdichtheden van gebieden en steden. Dat de landen hun namen en hoofdsteden geleerd worden is logisch, dat we moeten leren waar er welke klimaatomstandigheden heersen is ook normaal maar verder zou ik aardrijkskunde een keuzevak maken net zoals geschiedenis. Ook hier moeten we bepaalde zaken even overlopen, in het kort over eypte, grieken, romeinen, de middeleeuwen en andere latere thema tot aan WO 1 en 2 zijn belangrijk maar geschiedenis is geen vaststaand feit, dikwijls veranderen theorieen en laat dit aan elk individu zelf vrij om dit verder te onderzoeken of niet. dus maak hier ook een keuze vak van. ik pleit dus om heel wat vakken als keuzevakken te maken in het secundair onderwijs en hierdoor meer tijd te hebben voor de maatschappelijke zaken van het leven en om kinderen een soort vrijheid in keuze te geven en hun creativiteit aan te moedigen. Als je volgt wat je graag hebt leer je ook beter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
|
![]() Yep
__________________
N-VA: De kracht van verandering! Verandering begint in je eigen gemeente of stad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Burger
Geregistreerd: 15 december 2007
Locatie: Kontich
Berichten: 154
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
|
![]() Citaat:
Wat je zegt over het probleem van gebrek aan huiselijke opvoeding is mijns inziens dan weer volledig terecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
|
![]() Dat de ouders hun opvoedkundige taken verwaarlozen en verkeerdelijk denken dat alles door de school moet worden aangebracht, is een interessante - maar wel een andere - discussie.
De school kan niet alles, maar het creatieve is wel het meest miskende deel van de opvoeding. Eén voorbeeld: een kind moet je leren luisteren naar klassieke muziek. Dat komt niet vanzelf als het thuis alleen maar K3 te horen krijgt en de ouders naar populaire radiopulp luisteren. Ik heb zelf het privilege gehad dat men me geholpen heeft om Bach en Mozart te ontdekken. De geestelijke rijkdom en plezier dat me dat heeft opgeleverd, is onbeschrijfelijk. Om dat aan iedereen aan te leren, is volgens mij amper een 12tal uurtjes voldoende. Opgelet, het gaat om 'luisteren met omkaderend commentaar', dus geen saaie muziekgeschiedenis (en ook geen instrument bespelen, wat véél meer tijd vergt). Een kind leert zeer snel het verschil tussen bv. barok en romantiek, als je het kind het verschil tussen bv. Beethoven en Chopin kunt laten horen. Het probleem is echter duidelijk: het onderwijzend personeel van de lagere school heeft zelf die basis niet. Maar dan moet dit maar deel uitmaken van hun lerarenopleiding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
|
![]() Citaat:
maar zoiets moet natuurlijk goed besproken worden want iedereen zal wel een andere mening hebben hierover natuurlijk en die respecteer ik ook |
|
![]() |
![]() |