Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2009, 17:40   #121
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Ik ben een arbeider.
Die dezelfde culturele achtergrond heeft als een arbeider uit pakweg China?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 17:44   #122
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
En om op de vraag "Louis Tobback is Brabander,wat bent u?" te antwoorden :

Ik ben Brusselaar, Vlaming, Europeaan en Wereldburger.
Wat betekent dat: "wereldburger"? Is dat ontstaan omwille van ecologische redenen of iets dergelijks?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 18:50   #123
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Louis Tobback, stelde gisteravond in Terzake nog eens duidelijk, dat hij Brabander is en geen Vlaming ,omdat Vlamingen van de profincies Vlaanderen komen.
Deelt u deze mening en definitie van Vlaming.
Hoe ziet u uzelf in dit verband?
Lastig!
Noord-Hollander die zijn pijlen richt op Utrecht, omdat we geografisch deel uitmaken van de Utrechtse Heuvelrug.
En al helemaal omdat Amsterdam en zijn grachtergordeldieren denken dat Noord-Holland van hen is.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 19:55   #124
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Qua arrogantie doen jullie "Gooiers" niet veel onder voor een Mokumer
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 22:08   #125
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Qua arrogantie doen jullie "Gooiers" niet veel onder voor een Mokumer
Daarom rekenen we het Gooi niet bij Noord- Holland
Het is een eiland met Gooise vrouwen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 22:44   #126
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Wat betekent dat: "wereldburger"? Is dat ontstaan omwille van ecologische redenen of iets dergelijks?
Je hebt Hamburgers en Wereldburgers. Ik behoor tot de tweede soort.

ps : En nu ernstig => ik ben bv. voor een internationale sociale zekerheid in het kader van een wereldburgerschap.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 23 december 2009 om 22:44.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2009, 23:18   #127
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk heeft hij gelijk. Ik voel me ook Limburger. En zoals ik reeds zoveel malen heb gezegd, de term 'Vlaming' om de Vlaamsspekenden in België aan te duiden is zeer slecht gekozen. 'Vlaming' duidt op mensen die in de 'Vlaanders' wonen. Dat is toch de evidentie zelf.
Ik weet niet of het al is aangehaald, maar voor de zekerheid:

volgens diezelfde redenering bent u geen Limburger.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 00:45   #128
respublica
Minister

Standaard

Als we het over nationale identiteiten hebben, ben ik Vlaming én Europeaan. Een wereldburger zou ik me niet durven noemen: ik kan niet zeggen dat ik me goed kan identificeren met alle mensen op deze wereld. Volgens mij is dat ook onmogelijk.

Laatst gewijzigd door respublica : 24 december 2009 om 00:46.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:26   #129
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Als we het over nationale identiteiten hebben, ben ik Vlaming én Europeaan. Een wereldburger zou ik me niet durven noemen: ik kan niet zeggen dat ik me goed kan identificeren met alle mensen op deze wereld. Volgens mij is dat ook onmogelijk.
Hoe kunt u zich dan identificeren met een Roemeen? Leg me dat eens uit.

Laatst gewijzigd door system : 24 december 2009 om 10:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 10:35   #130
Thanatos
Burger

Standaard

Ik ben gewoon mezelf. Al dat identitair gedoe is zo vreselijk oudbollig.

Waarden en normen binden aan bepaalde regio's getuigt van oversimplificatie. Ik snap dat sommige mensen dat nodig hebben om te functioneren en zich af te zetten tegen anderen, maar het blijft onnozel.

Nationalisme... opium voor het volk...

Laatst gewijzigd door Thanatos : 24 december 2009 om 10:41.
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2009, 14:59   #131
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thanatos Bekijk bericht
Ik ben gewoon mezelf. Al dat identitair gedoe is zo vreselijk oudbollig.

Waarden en normen binden aan bepaalde regio's getuigt van oversimplificatie. Ik snap dat sommige mensen dat nodig hebben om te functioneren en zich af te zetten tegen anderen, maar het blijft onnozel.

Nationalisme... opium voor het volk...
Kennelijk is dat voor een Griek zo.
De andere landen betalen de rekening wel.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 12:14   #132
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Daarom rekenen we het Gooi niet bij Noord- Holland
Het is een eiland met Gooise vrouwen.
Je hebt mensen die vanuit Amsterdam naar Het Gooi zijn verhuisd. Dat kakzooitje in Laren en Blaricum en de villawijken in Radiodorp.
Er bestaat ook nog een ander Gooi.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goois
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 15:28   #133
Thanatos
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Kennelijk is dat voor een Griek zo.
De andere landen betalen de rekening wel.
Ik ben geen Griek. Grootouders langs ene kant zijn Fransen, andere kant Duitsers.

Wat bedoel je met 'de andere landen betalen de rekening'? Wat heeft het feit dat ik identitair gedoe oudbollig vind nu te maken met het falen van de Griekse staat?

Ik ben (al een 5tal jaar) NVA'er omdat ik vind dat Vlaanderen efficienter regeert (& subsidiariteitsprincipe). Maar eerlijk gezegd laat de Vlaemsche cultuur me ijskoud, want die is al even artificieel als de Belgische, de Europese en gelijk welke andere.

Kruip vanonder uw kerktoren en reken mensen af op hun individuele talenten ipv de grootst gemene deler van een bevolkingsgroep te fabriceren.

Laatst gewijzigd door Thanatos : 29 december 2009 om 15:41.
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 18:39   #134
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel, die Limburger (de Belgische dan toch) is meer Belgique-getrouw onder invloed van Liège. Valt ook wel te verklaren, immers zéér lange tijd is het zowat de armste regio uit het huidige Vlaanderen geweest en waren dus erg afhankelijk van de heren uit Liège. Vandaar zeer Waals-onderdanig. Dat zijn ze trouwens reeds zo gewoon van in de prinsbisschoppelijke tijd. Wanneer het in het begin van de 20e eeuw wat begon te verbeteren met de ontdekking en exploitatie van kolenlagen, waren het, opnieuw, Waalse mijningenieurs (André Dumont!) die er de richtlijnen kwamen geven. Dus opnieuw hondsgetrouw ontzag voor la Wallonie. Daar is natuurlijk nog steeds wat van blijven hangen. Ik herinner mij, enkele decennia geleden, toen de kolenmijnen moesten sluiten en iedereen de mond vol had over de Limburgse reconversie, dat er op een gegeven ogenblik een bijzonder commissie van Economische Zaken zich erover moest buigen. zowat de helft van het comité bestond uit ... West-Vlamingen
Was en dit dat niet het probleem van het zogenaamde Vlaanderen. De beslissingsmacht en de drang om verder op te splitsen lag altijd in de 2 Vlaamse Provincies. Zij leveren al jaar en dag de eerste ministers en belangrijke functies.
Hondsgetrouw ontzag voor la Wallonie ..... waar haal je dergelijke onzin. Men kan inderdaad twisten over identiteit. Die alleen van taal te laten afhangen komt zwak over. De Limburgse identiteit is wel gekenmerkt door grote verdraagzaamheid. Heel veel nationaliteiten zijn zonder- al van na de eerste wereldoorlog - zijn zonder al te grote problemen geïntegreerd.
Persoonlijk geloof ik dat de staatshervorming gebaseerd op gewesten en regio's een grote vergissing was: zeer duur en niet efficiënt. Al die splitsingen waren een afspiegeling van de schoolstrijd, toen men ook gewoon ontdubbelde.
Het is/was ook alleen mogelijk doordat de media in de handen waren van enkele families.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2010, 18:45   #135
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thanatos Bekijk bericht
Ik ben geen Griek. Grootouders langs ene kant zijn Fransen, andere kant Duitsers.

Wat bedoel je met 'de andere landen betalen de rekening'? Wat heeft het feit dat ik identitair gedoe oudbollig vind nu te maken met het falen van de Griekse staat?

Ik ben (al een 5tal jaar) NVA'er omdat ik vind dat Vlaanderen efficienter regeert (& subsidiariteitsprincipe). Maar eerlijk gezegd laat de Vlaemsche cultuur me ijskoud, want die is al even artificieel als de Belgische, de Europese en gelijk welke andere.

Kruip vanonder uw kerktoren en reken mensen af op hun individuele talenten ipv de grootst gemene deler van een bevolkingsgroep te fabriceren.
Wat doet je zeggen dat de Europese cultuur artificieel is?¨

Je zal toch moeten toegeven dat het zogenaamde Vlaanderen minstens zo artificiëel is als België.

Het niet erkennen van de Burgemeesters is wel erg in strijd met het subsidiariteitsprincipe. Logisch dat Europa het hier terecht wijst.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 4 januari 2010, 18:51   #136
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Ik weet niet of het al is aangehaald, maar voor de zekerheid:

volgens diezelfde redenering bent u geen Limburger.
Dat vat ik niet. Het begrip Limburg heeft Wilhelm ingevoerd na 1815. Ons dorp is gesplitst in 1839: één deel bij Nederland, één deel bij België. Niets bij het zogenaamde Vlaanderen.
Oud 4 januari 2010, 19:14   #137
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Waarom zou dat ertoe doen? Het gewest Vlaanderen omvatte van omtrent 1000 tot begin 18e eeuw ook franstalige gebieden, Brabant heeft dat steeds gehad tot de splitsing van de provincie, en bovendien heeft heel Vlaanderen (naar de hedendaagse definitie) onder franstalige plak geleefd van 1791 tot begin 20e eeuw. De relevantie van de Limburgs-Luikse eenheid als verklaring voor een veronderstelde andere communautaire mentaliteit lijkt mij dan ook verwaarloosbaar klein.
De relevantie van Limburg als verklaring voor een Vlaamse communauteitsgevoel is dan ook verwaarloosbaar klein. Hoe is dat ganse gedoe dan allemaal mogelijk?
De media zijn in de handen van enkele families die voordeel hebben aan de splitsingsziekte die al enkele decennia dit land teistert. De splitsingen zijn zeer duur: de voorzitter van het Vlaamse parlement culmineert 3 weddes en heeft inkomen gelijk aan het pensioen van 80 tot 100 personen. Voor de andere parlementen van gewesten en regio's geldt zowat het zelfde. Ze zijn uiteraard ook het gevolg van de splitsingsziekte.

Het is daardoor duidelijk dat ouderen angst hebben om naar de tandarts te gaan. Er is enkel geld voor degenen die aan de splitsingen voordeel hebben;
Oud 9 januari 2010, 02:28   #138
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Je hebt Hamburgers en Wereldburgers. Ik behoor tot de tweede soort.

ps : En nu ernstig => ik ben bv. voor een internationale sociale zekerheid in het kader van een wereldburgerschap.
Maar tegen een Belgische sociale zekerheid, faut le faire.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 09:39   #139
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Hmm. Ik ben Vlaming. Ook wel Brabander, maar dan op de manier dat ik zowel Pajot als Dilbekenaar ben.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 23:26   #140
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hoe kunt u zich dan identificeren met een Roemeen? Leg me dat eens uit.
Waarom zou dat dan niet kunnen? Ik ben ook Brabander, Nederlander en Europeaan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be