![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
maar ik begrijp je punt wel hoor. wat je thuis hoort en doet reflecteert ook op jou voor een stuk, de invloed van thuis is enorm belangrijk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister
|
![]() In de opleiding moet het kind de basis(kennis) krijgen voor de rest van zijn leven. De creativiteit volgt later en uit deze basiskennis. Een kind kan niet creatief zijn als het niet weet waarmee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Losstaand van bovenstaande bermerkingen heb je groot gelijk dat aardrijkskunde en geschiedenis in ons onderwijs vaak niet deugt en veel te droog en slaapverwekkend wordt overgebracht. Wat nog eens het cliché versterkt dat deze vakken louter het van buiten leren van cijfertjes en details zouden inhouden (wat in een middelbaar helaas vaak bekrachtigd wordt). Als men deze vakken wat boeiender en creatiever zou brengen, zonder evenwel de kennis te verloochenen, zou men er meer leerlingen mee beroeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben van oorsprong Vlaming, en heb dus mijn frans op school geleerd, maar ik haal met de rode pen 5 schrijffouten per lijn uit afstudeerwerken van "souche" franse ingenieurstudenten - en dan nog vaak uit begoede sociale milieus en alles. Ze lijken het verschil tussen een werkwoord en een naamwoord niet te kennen. Mijn vrouw spendeert haar avonden om de schrijffouten te halen uit de gefotocopieerde lessen die mijn zoontje van zijn schoolmeester krijgt - ik doe hetzelfde voor de wiskunde/wetenschappelijke kant. Over 't laatst nog zo van die moppen gehad op een overhoring: "Laquelle des deux droites d1 et d2 est droite ?" ![]() Ik kan mij niet voorstellen dat ik destijds zo een slecht onderwijs heb gekregen. We zijn niet de enige ouders die de muren op kruipen. Maar voor de rest zijn er wel heel veel fysische en "kreatieve" aktiviteiten: zwemmen, judo, lopen, handbal, skieen... op school, evenals wandelingen in de natuur en zo.
![]() |
![]() |
#45 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Pijnloos?? het duurt jaren eer kinderen het doorhebben hoe het zit met de grammatica; ik heb geschiet ik heb gedrinkt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dank u Als mijn site het toelaat en ver genoeg ontwikkeld is, steek ik met mijn plan van wal! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Eén van de hoofdkenmerken van intelligentie is om van voorwerpen nutsvoorwerpen te maken! Aap die stok gebruik! of wordt dat in de apenschool aangeleerd? Eekhoorns die een volgorde ontdekken in het openen van een foodbox! homo sapiens die werktuigen maakt! homo sapiens sapiens die natuur kan verknoeien! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De basis komt op school, de rest komt later.
![]() |
![]() |
#49 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Je kunt die vakken nog interessanter maken maar uiteindelijk na 5 jaar afgestudeerd te zijn van het secundaire onderwijs weten de meeste bijna niks meer over de geschiedenis. De inhoud van geschiedenis in het secundair was voor een stuk boeiend maar nu ik er een pak meer van weet dikwijls ook onjuist vooral over de oudheid zouden geschiedenis boeken eens een update mogen krijgen. maar soit dat is een andere discussie. En ik denk wel dat er nog altijd mensen zullen zijn die voor die vakken zouden kiezen hoor. ik schat misschien het hoger in dan jou dat is een feit maar niet iedere jongere is per definitie ene loser die zijn dagen slijt met games, mp3, laptop, seks, drank en drugs als ik het zo mag zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
(Trouwens, indien ik me met 'de gewone man' associeerde, zou ik grenzenloos beledigd zijn omdat de populaire media - TV en radio op kop - hun best doen om alle cultuur van niveau voor me te verstoppen. Hoe groot moet het misprijzen voor de gewone man zijn bij de bonzen van de VRT, ongetwijfeld veelvuldig gediplomeerde cultuurminnaars, die ervoor zorgen dat zelfs de meest toegankelijke klassieke muziek nooit, maar dan ook nooit, op eender welke radiopost (behalve één) mag worden gespeeld, wegens 'parels voor de zwijnen'? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
@Markasiet: Wat heeft dat nu te maken met een opleiding? We hebben het niet over de prille homo sapiens, we hebben het over kinderen in de 21e eeuw. Ik kan enkel uit eigen ervaring spreken, maar ik heb altijd 100 keer meer gehad aan kennis dan aan lessen over creativiteit of vaardigheden. Vaardigheden en creativiteit volgen uit kennis. Omdat een school aan kennisoverdracht doet, heeft creativiteit er ook niets te zoeken. Creativiteit moet van de jongeren zelf komen, moet niet worden 'gegeven' op school. Gegeven creativiteit is een contradictio in terminis! Laatst gewijzigd door respublica : 27 december 2009 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#54 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Creativiteit leer je niet... dat heb je, of niet. Je kan iemand wel technieken aanleren, maar als die iemand niet creatief is, zal daar weinig uit voortvloeien. Iemand die creatief is, ontwikkelt z'n eigen techniek... daarom noemt men dat creatief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Mijn kids maken de meest rare dingen met hun basislego en ze bouwen zo ganse verhalen op ( 3 en 5 jaar ). Voorbeeldje ik geef in mijn lessen de leerlingen enkele foto's en laat hun hiermee door wat te sturen de landbouwkaart van België opbouwen! Zij maken het verhaal door 'common intelligence". Ik duw maar even de wagen weer in gang als ie dreigt stil te vallen. pikant voorbeeldje martimisatie van de staalnijverheid is zo kinderlijk eenvoudig uit te leggen 5 jaar geleden met het staken van de Walen was het wel hot om het daar over te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Men zegt wel eens "ja maar ze kunnen dat toch allemaal opzoeken op internet." Dit klopt weliswaar voor heel wat vakken, maar als bijvoorbeeld bij wiskunde of talen de kennisfactor wegvalt, blijft er niets meer van over. Het kan zijn dat het aan mij ligt, want ik was altijd totaal niet creatief, althans op de niveaus waarop de leraren wensten dat ik creatief was, zoals tekenen, schrijven en dergelijke. ![]() Laatst gewijzigd door respublica : 28 december 2009 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat creativiteit betreft, moet ik weer naar het inleidende filmpje verwijzen: hij zegt dat we het kind de kans moeten geven creatief te zijn, inclusief het recht om verkeerd te zijn. Als men het maken van een fout zwaar aanrekent, in tegenstelling tot altijd op veilig spelen, vernietigt men de creativiteit. Men moet kinderen niet zozeer 'toegepaste creativiteit' geven maar hen tonen dat ze creatief 'mogen zijn', dus dat ze een poging mogen doen zelfs als er onzekerheid heerst over het resultaat. In het filmpje geeft hij hiervan een prachtige illustratie met het verhaal van een meisje dat nooit oplette tijdens de lessen, maar dat enkel tijdens de tekenles haar best deed en prachtige tekeningen maakte. De leraar vroeg: "What are you drawing?" Het meisje: "I'm drawing a picture of God" De leraar: "But nobody knows what God looks like!" En het magistrale antwoord van het meisje: "They will in a minute!" ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Gouverneur
|
![]() Creativiteit, kennis en cultuur kunnen op zoveel verschillende manieren aangemoedigd worden, maar dient te gebeuren op zoveel verschillende momenten en plaatsen en door zoveel verschillende personen... ouders, leraren, familieleden, vrienden...
Ik moedig kinderen graag aan om te lezen, of naar een mooi stuk muziek te luisteren. Maddox' nichtje kreeg van ons voor Kerst een luister-cd van "Peter en de Wolf., voor mij nog altijd een schitterende manier om een kind te laten kennismaken met klassieke muziek. Maddox' neefje heb ik vorig jaar laten kijken naar een paar stukken van het Ballet van Trockadero - een leuke initiatie in de wondere wereld van het ballet. Ik moedig kinderen ook graag aan om te tekenen of te zingen, over vertel hen een interessante anecdote uit de geschiedenis of aardrijkskunde. Dat zie ik als een blijde plicht. Wij kunnen zoveel doen voor kinderen...
![]() |
#59 |
Gouverneur
|
![]() Creativiteit is een talent dat inderdaad wordt gevormd door de instroom via de meest diverse bronnen. En het is essentieel, en zo verwaarloosd in het onderwijs. Ik ben naar een elitair college geweest, 'plus est en vous' je weet wel, maar mijn creatieve input en output waren volledig gescheiden van mijn studies. Toen ik naar de universiteit ging, was dat academisch gezien een makkie. Maar .... waar was de creativiteit? Weg! Onbestaand! Noppes! In die 5 jaar aan de universiteit heb ik nul comma nul creatieve impulsen gekregen. Is dat normaal? Muziek, toneel, literatuur, film, : ik heb het allemaal zelf moeten zoeken. Niets werd me aangereikt. Dat is het verdriet van het onderwijs.
Is dat de best mogelijke voorbereiding op het leven als volwassene? Deze video, ook op TED, illustreert hoe een geadopteerd jongetje zijn universitaire studies opgaf, en dat dit net een voorwaarde was om creatief bezig te zijn, zodat hij kon uitgroeien tot DE persoon bij uitstek die het technologietijdperk vorm gaf: how_to_live_before_you_die |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb eigenlijk Engels geleerd door de televisie en TV. Dit meen ik. Door de lyrics van muziek te volgen ben ik het schrijven tamelijk machtig geworden. Frans heeft me eigenlijk nooit geboeid. MAAR als ik mijn dochter nu confronteer met franse muziek en tv met ondertiteling. Zou dit baten? Mvg
![]() |