Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland
Voor 22 59,46%
Tegen 10 27,03%
Geen mening 5 13,51%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2009, 20:36   #181
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hoe rijm je dat met het feit dat je vriendje Ernst juist alle dialecten wil verbieden/afschaffen ?
Waar heb ik dat geschreven, Henri? Ik daag u uit de desbetreffende posting te citeren.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:38   #182
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Waar heb ik dat geschreven, Henri? Ik daag u uit de desbetreffende posting te citeren.
Is dat dan niet hetzelfde dan ons uw nederlands op te dringen als de standaard en de maat voor alle dingen ?

Als dat niet zo is, ben ik verkeerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:41   #183
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Drie pagina's onzin, mits enige uitzondering her en der. Het doet me denken aan de "debatten" tussen de Vooruitgroep en de Gravensteengroep: uren aan een stuk "discussiëren" volgens een script en met argumenten die een vaudeville nog tot een meesterwerk maken.

Ook een scène uit Amadeus komt me voor de geest: Mozart die zijn eigen requiem schrijft in opdracht van "potenzager" Salieri. Terwijl het in de eerste plaats Mozart zelf is die z'n eigen ondergang bewerkstelligt. De Vlaming is zo'n Mozart.

De discussie over dialecten en standaardtaal is zo onzinnig. Beide zijn instrumenten om op het gepaste moment op de gepaste plaats te gebruiken in communicatie met anderen. Wat is daar problematisch aan?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:43   #184
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Drie pagina's onzin, mits enige uitzondering her en der. Het doet me denken aan de "debatten" tussen de Vooruitgroep en de Gravensteengroep: uren aan een stuk "discussiëren" volgens een script en met argumenten die een vaudeville nog tot een meesterwerk maken.

Ook een scène uit Amadeus komt me voor de geest: Mozart die zijn eigen requiem schrijft in opdracht van "potenzager" Salieri. Terwijl het in de eerste plaats Mozart zelf is die z'n eigen ondergang bewerkstelligt. De Vlaming is zo'n Mozart.

De discussie over dialecten en standaardtaal is zo onzinnig. Beide zijn instrumenten om op het gepaste moment op de gepaste plaats te gebruiken in communicatie met anderen. Wat is daar problematisch aan?
goede vraag voor sommigen van dit forum beste Txiki.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:48   #185
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is dat dan niet hetzelfde dan ons uw nederlands op te dringen als de standaard en de maat voor alle dingen ?

Henri, met alle respect, u bent verkeerd. De officiële taal van Nederland en Vlaanderen is het Nederlands. Ook de Belgische grondwet vermeldt dat uitdrukkelijk.

Ik gun iedereen talenrijkdom en -wijsheid, maar het zal nooit een vrijbrief mogen zijn om het Algemeen Nederlands te misprijzen en afbreuk te doen. Pleidooien voor Noord- en Zuid-Nederlands wijs ik dan ook af. De standaardtaal wordt geschraagd door een dertigtal dialecten en dat is een talig en cultureel rijk bezit voor onze taalgemeenschap.
Oud 29 december 2009, 20:48   #186
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beide zijn instrumenten om op het gepaste moment op de gepaste plaats te gebruiken in communicatie met anderen. Wat is daar problematisch aan?

er zijn zelfs mensen die een land willen splitsen omwille van een taal
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 20:50   #187
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
dat is door de schuld van de Franstalige partijen.
België moet van hen ééntalig Frans worden.
Oud 29 december 2009, 20:50   #188
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Henri, met alle respect, u bent verkeerd. De officiële taal van Nederland en Vlaanderen is het Nederlands. Ook de Belgische grondwet vermeldt dat uitdrukkelijk.

Ik gun iedereen talenrijkdom en -wijsheid, maar het zal nooit een vrijbrief mogen zijn om het Algemeen Nederlands te misprijzen en afbreuk te doen. Pleidooien voor Noord- en Zuid-Nederlands wijs ik dan ook af. De standaardtaal wordt geschraagd door een dertigtal dialecten en dat is een talig en cultureel rijk bezit voor onze taalgemeenschap.
Oké, dan heb ik uw post verkeerd geïnterpreteerd.
Excuses daarvoor.

Maar aan bijvoorbeeld een hasselts loket met een Hasseltse loketbediende moet een Hasselaar toch gewoon in het Hasselts terecht kunnen ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 29 december 2009 om 20:51.
Oud 29 december 2009, 20:52   #189
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat is door de schuld van de Franstalige partijen.
België moet van hen ééntalig Frans worden.
Kom kom, berg die herhalingsonzin nu voor eens en voor altijd op.
Dat kan de Walen geen reet schelen en jij weet dat ook.

Heb je trouwens die link over Luik gezien en gelezen ?
Oud 29 december 2009, 20:53   #190
Shadowke

Standaard

Citaat:
Excuses daarvoor.

Maar aan bijvoorbeeld een hasselts loket met een Hasseltse loketbediende moet een Hasselaar toch gewoon in het Hasselts terecht kunnen ?
tuurlijk mag dat.
het Hasselts is een dialect van het Nederlands.
de website van de stad Hasselt is ook te bezichtigen in het Hasselts.
Oud 29 december 2009, 20:54   #191
Shadowke

Standaard

Citaat:
Kom kom, berg die herhalingsonzin nu voor eens en voor altijd op.
Dat kan de Walen geen reet schelen en jij weet dat ook.

Heb je trouwens die link over Luik gezien en gelezen ?
modale Waal mss niet, maar de politieke partijen daarentegen.
door de constante ontkenning hebt u echt geen benul over de standpunten van de Franstalige partijen in België.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 20:57.
Oud 29 december 2009, 21:18   #192
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Gaat het er in uw hoofd altijd zo simpel aan toe?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 29 december 2009 om 21:19.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 22:07   #193
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, Alboreto. Het zogenaamde 'ravijn tussen Essen en Roosendaal'......
Welk ravijn? Weet u iets over mijn streek (West Brabant) wat men hier niet weet?

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 29 december 2009 om 22:08.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 22:16   #194
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hollanders hebben nu nog helemaal niets te willen of te zeggen.
In onze keuken zijn wij de baas.
Toch wel, tenminste als het ooit zover mocht komen dan. In dit (hypothetische? (kiest u zelf maar)) geval , heeft men in Nederland pas wat te zeggen, als zo'n vraag er ligt. Beide partijen, zullen mogelijk met referendum, met zoiets ingrijpend moeten instemmen. Maargoed, die vraag moet er eerst wel liggen en tot die tijd ligt het in jullie keuken. Dit neemt echter niet weg, dat het ook eens nuttig kan zijn of er wel draagvlak voor zoiets bestaat. Hoewel een steekproef op dit forum nu niet bepaald representatief kan worden genoemd...
Oud 29 december 2009, 22:19   #195
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Excuses daarvoor.
Oké, bedankt.

Citaat:
Ja, ik vind dat geen probleem.
Oud 29 december 2009, 22:53   #196
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar het unitaire frans daar lig je niet wakker van ipv van het waals dialect.
Maar als we het over het AN gaan hebben dan krijgt Henri1 het op de heupen en begint verwijten te maken over taalimperialisme.
Maar kijk eens in je eigen keuken en je zult zien dat ik gelijk heb.

Dus laat ons Nederlandstaligen lekker rustig keuvelen hoe we het taalprobleem oplossen voor zo ver er een probleem en blijf je bij je eigen leest het waals en waak daar over dat het niet overvleugeld wordt door het unitaire frans. Want van het Waals is bar weinig over.
Oud 29 december 2009, 23:03   #197
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Maar het unitaire frans daar lig je niet wakker van ipv van het waals dialect.
Maar als we het over het AN gaan hebben dan krijgt Henri1 het op de heupen en begint verwijten te maken over taalimperialisme.
Maar kijk eens in je eigen keuken en je zult zien dat ik gelijk heb.

Dus laat ons Nederlandstaligen lekker rustig keuvelen hoe we het taalprobleem oplossen voor zo ver er een probleem en blijf je bij je eigen leest het waals en waak daar over dat het niet overvleugeld wordt door het unitaire frans. Want van het Waals is bar weinig over.
Yea!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 23:19   #198
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Misschien toch wat meer respect tonen voor mijn landgenoot en het oplossen van eventuele taalproblemen overlaten aan de Belgen.

Uw mening is genoteerd, waar uiteindelijk is het nog steeds aan de Belgen en enkel aan de Belgen om hierover te beslissen.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2009, 23:25   #199
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Misschien toch wat meer respect tonen voor mijn landgenoot en het oplossen van eventuele taalproblemen overlaten aan de Belgen.

Uw mening is genoteerd, waar uiteindelijk is het nog steeds aan de Belgen en enkel aan de Belgen om hierover te beslissen.
Met alle respect hoe denkt de Belg het taalprobleem op te lossen hij is er immers al 180 jaar mee bezig. Terwijl in het begin het Vlaams zag als de taal van de Boerkes terwijl deze in Nederland wel voor vol werd aangezien?

Eer men met het Nederlands terecht kan in waalse steden net zo als men in het Frans in vlaanderen dan zal ik mijn bemoeienis matigen.
Oud 30 december 2009, 07:07   #200
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou die discussie toch niet te rap onzinnig noemen, hoor. Er loopt immers geen kaarsrechte, onbetwistbare lijn tussen dialect en standaardtaal. Ik heb pas een onderzoek gevoerd naar de lexicale verschillen tussen Vlaanderen en Nederland op het vlak van uitdrukkingen. We legden 10 uitdrukkingen voor aan onze proefpersonen (Vlaamse en Nederlandse studenten). Elk van die uitdrukkingen staat in van Dale te boek als Belgisch-Nederlands. We stelden 2 vragen: wat betekent de uitdrukking en denk je dat ze Algemeen Nederlands is.

Resultaat: zowel Vlamingen als Nederlanders kenden de betekenis goed, al kenden de Vlamingen ze meestal beter. Interessanter waren echter de resultaten op de tweede vraag: veel meer Vlamingen dan Nederlanders dachten dat de uitdrukkingen Algemeen Nederlands waren, terwijl die uitdrukkingen feitelijk regionaal zijn. Maw: we beseffen het niet altijd wanneer we geen Algemeen Nederlands spreken, sommige dingen lijken ons zo vanzelfsprekend en zijn zo algemeen aanvaard in Vlaanderen, dat we er niet langer bij stilstaan dat de Nederlanders anders over denken.

Om enkele voorbeelden te geven:

de duimen leggen
van de hand Gods geslagen zijn
zich aan het hart laten komen
de neus aan het venster steken
iemand uit zijn hand doen eten

Allemaal Belgisch-Nederlands volgens Van Dale en volgens ons onderzoek. Maar de Vlamingen in ons onderzoek dachten dat ook de Nederlanders die uitdrukkingen algemeen gebruiken. Quid non.

Het debat tussen standaardtaal en niet-standaardtaal is erg ingewikkeld en genuanceerd en kan niet gereduceerd worden tot situationele instrumenten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be