![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het doet me geen plezier dat volkskroegen verdwijnen; het doet me geen plezier dat kleine kruideniers verdwijnen. Het is eer een vaststelling van de feiten. Feiten veroorzaakt door een veranderende smaak van de mensen. Jouw bruine rookkroegen zullen verdwijnen en hoogstens gewone rookvrije bruine kroegen worden; maar ik gok op nog nieuwere tiepes van kaffees; wellicht een iets meer gesivilezeerde vorm van de huidige jongerenkaffees .... En roken gaat er meer en meer uitgaan. Leg je erbij neer, of blijf ongelukkig.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
b. Het gedrag van Tom Barman keur ik evenzeer af, hoor. Dat was gewoonweg onbeschoft. c. Mij is het er gewoon om te doen dat er zowel rokerscafés als niet-rokerscafés moeten kunnen bestaan. En dat een zelfstandig uitbater die niet met personeel werkt, zelf kan beslissen wat hij in zijn zaak toelaat of niet. Diegenen die er dan binnenkomen, komen er uit vrije wil, toch... Dat is mijn enige punt en staat los van het schaamlapje dat nu gebruikt wordt dat iedereen recht op een rookvrije werkomgeving heeft... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
Banneling
|
![]() Volledig akkoord. Met een duidelijk logo op de voordeur en een numerus clausus per gemeente : geen 2° rokerscafé als er niet eerst 1 niet-rokers-café bestaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De cafés waar men mensen in dienst heeft, zullen dan toch al rookvrij zijn, hé... Zie je wel dat gewone mensen gemakkelijker tot een compromis kunnen komen dan onze politici en hun zonen en dochters... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Vreemdeling
|
![]() Ik begrijp al die heisa niet van de niet rokers. Zou iemand van de fervente niet rokers objectief kunnen beantwoorden aan waarom de cafébaas niet zelf over zijn eigen café mag beslissen. Enkele argumenten hiervoor:
1. Een café stapt men vrijwillig binnen om te ontspannen. Het is geen ziekenhuis of gemeentehuis of ergens anders waar men zonder keuze soms binnenmoet. Als je weet dat er daar gerookt wordt en je stapt er binnen als niet-roker is het toch uw eigen keuze om u daaraan te onderwerpen? 2. Je hebt als werknemer ook de keuze om te werken in rokerig café. Je weet op voorhand voor je een contract tekent dat er daar gerookt gaat worden. Als je daar zelf problemen mee hebt moet je een andere job zoeken niet? De meeste mensen die achter de toog werken die ik ken roken zelf dus denk niet dat het zo'n probleem vormt... 3. Je zou denken als er toch zo'n grote markt voor niet rokerige café's bestaat dat er veel meer dergelijke café's zouden opengaan. Ik heb hier geen problemen mee laat gewoon de vrije markt beslissen en er zouden café's voor alle soorten mensen moeten komen. Objectief lijkt het me dus helemaal geen reden voor deze regel te zijn. Ik krijg altijd eerder het gevoel dat niet-rokers die nooit op café komen gewoon vol haat lopen als ze een rokerig café passeren. En hoewel dat ze er nooit binnenkomen willen ze toch iedereen verplichten om te leven zoals zij leven. Vind ik vreemd. En als het roken toch de reden zou zijn van u te onthouden van een cafébezoek lees dan mijn argument 3 hierboven. Een beetje toleratie vanuit de fanatieke niet-rokerskamp zou toch op zijn plaats mogen zijn en levensstijlen niet opdwingen aan anderen als je er zelf geen last van hebt. Zoals ik zei een café stap je vrijwillig binnen dus je hebt er weinig over te zeggen in mijn ogen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik eerder schreef stel ik voor om de wet te wijzigen tot : er mag géén 2° rokers-herberg geopend worden in eenzelfde dorp of wijk zonder dat er eerst een niet-rokerscafé geopend werd. Ik zou liever het omgekeerde formuleren maar dat is historisch gezien niet mogelijk. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#452 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dat zou kunnen. Of misschien ook niet. Wie weet...
Betekent dit dan dat jij als niet-roker zoveel in die rokerige cafés gaat zitten? Ben jij je leven beu of zo...? Laatst gewijzigd door Dinosaurus : 3 januari 2010 om 14:19. Reden: foutje |
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Begin je nu te snappen dat er ook een nood is aan niet-rokers-café's ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dat er twee soorten cafés bestaan, hé: rokers en niet-rokers. En natuurlijk zijn niet-rokers overal welkom, maar guido 007 beweert zoveel op caf" te zitten, dus... ofwel heeft hij zich daarbij nooit echt gestoord aan de rook (anders zou hij er toch niet zoveel zitten) ofwel heeft hij toch cafés gevonden waar niet gerookt wordt en dan is er toch geen probleem. Mijn standpunt is toch al duidlijk en staat hierboven: cafés voor R en voor NR |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
- Er gaan meer rokers op café dan niet rokers en er is onvoldoende markt voor niet rokerscafé's. - Niet rokers vinden het café zodanig plezant dat ondanks dat ze in de minderheid zijn ze zich onderwerpen aan de rook. - Of rokers zijn gewoon zodanig plezante mensen dat niet rokers het maar saai vinden zonder hun en een manier zoeken om niet rokers te verplichten op café te blijven zonder dat ze roken ![]() Laat de vrijheid bestaan. De regering moet zich niet met alles moeien dat is alles wat ik wil zeggen hierover. Als er markt voor niet-rokers is dan komt dit wel vanzelf. Citaat:
Citaat:
Als rokers natuurlijk een meerderheid van uw klanten uitmaken is het ook logisch dat de cafébaas dit blijft toelaten niet? Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#460 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Roken op café is altijd al een hekel punt geweest. Zelf ben ik een groot voorstander van het verbod.
Ik ben zwaar astmatisch, zoals vele mensen in deze ongezonde tijden, en een rokerig café is hééél negatief voor mijn gezondheid. In de afgelopen maanden zit ik 4 dagen per week op café (hogeschool weet je wel) en is mijn longinhoud van 80% naar een schamele 74% gezakt. Goed, de uitleg die zal komen is: 'Maar ga dan niet op café hé, achterlijke mutten'. Fuck you, ik heb ook recht om een pint te gaan drinken met mijn kameraden en ik vind het fijn om in mijn gezellige,bruine, volkse stamkroeg te gaan zitten. Ten tweede: voor jullie eigen gezondheid is het het beste dat jullie nu eindelijk eens massaal ophouden met roken. Ik wil jullie niks opdringen, maar roken is zo ongezond dat ik niet begrijp dat jullie niet zelf stoppen en/of professionele begeleiding zoeken. Kom nu niet af met dat gezever van 'maar ge moet toch aan iets sterven'. Doe mij dan een lol en spring van een brug. De mensen die dat zeggen hebben doorgaans nog nooit iemand aan longkanker zien lijden en sterven. Ten derde wil ik nog een aankomend argument weerleggen. Ik weet dat alcohol ook ongezond is en dat ik dat niet wil verbieden. Maar ik dwing mijn medecafégangers niet om alcohol te drinken. Maar jullie dwingen mij wel om passief mee te roken, met ernstige gevolgen voor MIJN gezondheid. Tel slotte, het is al oeverloos bewezen (in andere landen) dat mits een goed beleid een gezond café niet failliet gaat van een algemeen rookverbod. |
![]() |
![]() |