![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
|
![]() Verbaast me weinig. Af een toe een pedagogische tik kan geen kwaad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 april 2005
Berichten: 6.611
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Kinderen bootsen na, dat is de manier waarop ze leren. Door ze te slaan, gaan ze zelf ook slaan. Dus met de pedagogische tic leer je ze dus agressief gedrag. Door zich agressief te gedragen gaan ze juist minder succesvol zijn. Kinderen met gedragsstoornissen hebben vaak ouders die fysiek (vb pedagogische tic) of psychisch (vb vernedering, uitlachen) geweld gebruiken.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Parlementslid
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 1.901
|
![]() Nooit echt slaag gekregen van m'n pa. Die vond dat ik zo'n harde kop had, z'n hand ging er van pijn doen.
Citaat:
En dat beseffen ze helemaal niet. Ouders hebben de taak uitleg te geven bij hun daden. Doen ze dat niet, dan is het kind aan zichzelf overgelaten om een conclusie te trekken. En het is niet omdat een ouder graag zou hebben dat zijn/haar kind slim genoeg is om het te snappen, dat het ook zo gebeurt.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door Nexer : 3 januari 2010 om 23:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Iemand die een kind slaat geeft daarmee zijn eigen onmacht om dat kind op een andere manier te beïnvloeden/op te voeden toe. Een zelf uitgereikt certificaat van pedagogische onkunde dus.
Laatst gewijzigd door filosoof : 4 januari 2010 om 00:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.934
|
![]()
__________________
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 4 april 2009
Berichten: 595
|
![]() Citaat:
Met een pedagogische tic zijn een heleboel dingen verkeerd. Ik noem er enkele op. 1. Het is een flagrante vorm van machtsmisbruik. Als volwassene ben je veel sterker dan je kinderen. In deze zin kan je het dus een vorm van lafheid noemen. 2. Kinderen gaan vooral één boodschap onthouden, namelijk dat je hen niet graag ziet. Of dat nu waar is of niet, dat speelt geen rol, maar dat is wat kinderen eruit zullen leren. Het gevolg is een laag zelfbeeld. 3. Kinderen leren dat het aanvaardbaar is om agressief gedrag te uiten. Ze gaan dat ook doen in andere situaties, bijvoorbeeld op school, bij vrienden, in de maatschappij. Daar gaan ze te maken hebben met afwijzing met opnieuw een lager zelfbeeld tot gevolg. 4. De relatie tussen ouder en kind gaat verkoelen. Je kinderen gaan zich afhankelijker opstellen, maar meer in het kader van het krijgen/vermijden van beloningen/straffen. Ze leren op die manier geen zelfredzaamheid en intrinsieke waarden. Wel is het zo dat een pedagogische tic past binnen de algemene filosofie van straffen en belonen, met punten, stickers en sterren, overgaan of blijven zitten, enz. op school dat ook weerspiegelt is in de maatschappij (verloning, belastingen, boetes, enz). In die zin is het hét gedragsmodel bij uitstek van een kapitalistische samenleving die zoveel mogelijk controle over het gedrag van individuen wil verkrijgen.
__________________
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||||||
Parlementslid
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 1.901
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je kan natuurlijk ook mentale chantage toepassen. Het kind is stout geweest, het is slecht, dat mag niet, andere kinderen zijn braaf, jij bent stout, niemand zal je leuk vinden, je zal geen vriendjes hebben, niemand zal met je willen spelen, tenzij je doet wat mama en papa zeggen. Heel opvoedkundig verantwoord, maak het zelfbeeld van je kind maar kapot. Citaat:
Spreek toch niet over gevolgen alsof deze absoluut zijn. Ze zijn afhankelijk van invloeden en factoren. Jouw gevolg is enkel mogelijk indien de ouders zelf niet bijspringen met uitleg en redeneringen. Wat jij zegt klopt enkel als je een kind aan zijn/haar lot over laat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En die manier is vele malen effectiever. Als je dit je kind aandoet in diens jongste jaren, schep je een volwassen mens die totaal niet in staat is diens eigen mening te vormen, maar deze altijd overneemt van een persoon die op een bepaalde manier een vorm van superioriteit bekleed. Alles wat je hier uitlegt gaat er van uit dat je je kind gewoon meppen geeft tot het stil is of doet wat je zegt, en daar geen woord uitleg bij geeft. Je zei het zelf: Citaat:
We denken graag dat we goede ouders zijn door onze kinderen met straf te bedreigen als ze niet doen wat we zeggen, maar dit is net als geweld een vorm van machtsmisbruik. Je doet het gewoon omdat je het kan, het principe is identiek.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door Nexer : 4 januari 2010 om 01:39. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 117.299
|
![]() Citaat:
Ik sla heel uitzonderlijk, maar ik denk dat het nodig is dat een kleine weet dat als 'em te ver gaat, het niet bij woorden zal blijven. Dat op zich is meestal voldoende om het bij woorden te kunnen houden. En zo nu en dan testen die klein mannen eens of die grens er nog altijd is. Als ik mijne kleine 10 meppen verkocht heb in zijn gans leven zal het veel zijn, maar dat is genoeg om een grens te trekken.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
Geregistreerd: 3 december 2008
Locatie: In mijn zwembad.
Berichten: 3.164
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.102
|
![]() Naar mijn ervaring, is de pedagogische tik nodig, zolang de kinderen echt te klein zijn om goed te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn van hun 'stout' zijn.
Daarbij is het de kunst om die tik zo weinig als mogelijk te moeten uitdelen. De kindjes moeten vlugger leren "dat de tik er kan komen", maar niet noodzakelijk als de verwittiging van pa/ma .. ernstig klinkt. Daarom is konsekwensie van pa en ma (en de rest) toch zo belangrijk. Eens ze wat groter zijn, is tikken kwasi overbodig. Toch hebben mijn gasten dan nog wel eens een tik gekregen ! Maar dan hadden ze al lang door dat die tik het gevolg was van een refleks door grote teleurstelling, en waren ze zelf al beschaamd voor het veroorzaken van die teleurstelling .... (dit kan misschien beter uitgedrukt worden ....) Ik kan het moeilijk schatten, vb. tot ongeveer de leeftijd van 6 jaar .... Daarna waren de priemende ogen van pa/ma ... en een meer pedagogische straf meer dan effisiënt genoeg. Soms zie ik een mama die probeert in of uit haar auto te stappen, met twee of drie (of zelfs maar één) kleine gasten. Het gebeurt dat er dan één kleine eventjes alleen moet blijven, en liefst moet blijven staan op het voetpad. Als diene kleine zo ongedissiplineerd is dat die daar niet drie sekonden kan blijven staan ..... Of als ge ergens zijt, vb. aan een zwembad, en uwe kleine is toch al van iets van een leeftijd, en ge kunt hem absoluut niet één sekonde loslaten .... Wat moet er later van zo'n gasten worden ? Pas op, er moet "iets in zitten" in zo'n kleine. Als die nooit eens zijn grenzen probeert, dan is het ook maar een ventje (m/v) zonder fut ... Maar 't belangrijkste blijft voor mij: konsekwent zijn. Toch is er misschien één ding nog belangrijker, .. speel met je kinderen. Zijt er mee bezig. Zo leer je veel effisiënter een heleboel dingen aan, waaronder o.a. ook dat grenzen nodig zijn om het leuk te houden .... En ook mijn ervaring (gelukkig niet in mijn gezin): dit alles geldt niet voor de gastjes met karakterstoornissen. Dat is op vlak van opvoeding, het ergste wat je kan overkomen. Toch, in mijn opinie, moeten die mannekes en meisjes het aangeleerd krijgen om te funksioneren in de maatschappij. Maar dat is andere koek, evt in een andere draad.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
![]() Dat zoiets vanzelfsprekend het voorwerp is geworden van maatschappelijk debat, hallucinant.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 14 augustus 2008
Locatie: 9th circle of Hell
Berichten: 9.025
|
![]() Citaat:
Want wanneer spreek je over een pedagogische tik en wanneer van kindermishandeling? Kindermishandelaars die hun kinderen afranselen met een broeksriem hebben nu terug het perfecte alibi: "Het was maar een pedagogische tik". Het valt trouwens ook niet te verbazen dat de "pedagogische tik" (om het eufemisme maar eens te gebruiken) vooral voorkomt bij de lagere sociale klasse. Mensen die niet gestudeerd hebben hebben moeite om de juiste woorden te vinden en kunnen enkel hun gedacht zeggen via daden. Men zou misschien moeten proberen om in het beroepsonderwijs aandacht te schenken aan taalvaardigheid en pedagogie.
__________________
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 4 januari 2010 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
|
![]() Citaat:
komaan zeg, mijn vader heeft nooit moeten toeken, ... maar ik wist wel dat dat het ultieme en zware gevolg zou zijn in geval we teveel rottigheid zouden uitsteken. een ijskoude blik, of een donderende tirade was meestal al meer dan serieus genoeg. neefke en nichtje waren wat lastig aan het doen, de bomma had al een paar keer geroepen, efkes krachtig gesproken en een blik hun richting in gestuurd die heel duidelijk was... voilla gecorigeerd, en ze waren overigens ook niet getroumatiseerd want ze zijn daarna braaf de goeiendag komen zeggen. Al die politiek correcte zever is aan mij niet besteed, al duizenden jaren werden kinderen goed en degelijk opgevoed, en nu moeten we ineens gaan "onderhandelen" ... komaan he mensen serieus blijven. Een kind heeft die vermogens nog niet, dat moet eerst leren wat goed en fout is, en leren luisteren. En als ze kunnen luisteren en weten wat goed en fout en redelijk en rechtvaardig is, dan kunt ge er eens aan gaan denken ze te leren onderhandelen. En dat laatste leer je vlug genoeg, juist door de traditionele opvoeding te gebruiken, weet je ook dat je dingen moet vragen, en leer je automatisch door uw vraag, juist en op de juiste, en goede manier en moment te stellen er een positief gevolg aan te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
|
![]() Citaat:
Ooit eens een lap rond mijn oren gekregen van de juf in het 3e leerjaar en ik kan u garanderen dat ik dat "grapje" geen tweede keer heb uitgespookt EN het ook thuis niet heb verteld om er niet nog een te krijgen. Dat was zonder twijfel een pedagogische tik MET het beoogde resultaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.475
|
![]() Citaat:
En er is wel een verschil tussen ne kleinen afkloppen met uwen broeksriem of hem ne patat op zijn kaak of gat geven he. Kinderen hebben duidelijkheid, en routine nodig , aangevuld met rechtvaardigheid natuurlijk. Als ge van in het begin duidelijk het begrip neen uitlegt. en dat consequent toepast, dan moet ge helemaal niet kloppen, behalve als ge die neen moet bevestigen als er voor de zoveelste keer en na herhaald waarschuwen geen gevolg aan gegeven wordt. Als ouder ben je verantwoordelijk voor wat uw kinder uitsteken, ge kunt dus maar beter zorgen dat ze luisteren. En als dat niet goedschiks, gaat, dan moet ge maar op een andere manier duidelijk gemaakt worden dat ge moet luisteren. maar daar zijn gradaties in en dat is ook iets dat gereserveerd is voor serieuse zaken. Uwe kleinen halfdood slagen omdat m maar 70 % had op Frans is dus wel degelijk verkeerd. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
Geregistreerd: 29 december 2009
Berichten: 93
|
![]() Da's wel een heel extreem standpunt. Mijn ouders konden me meestal met woorden de baas... maar af en toe heb ik als kleine toch eens een tik gekregen. En geloof me, die tikken waren nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
|
![]() Volledig mee akkoord. 70% op Nederlands, daarentegen. Da's een afrossing waard.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence. |
![]() |
![]() |