![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() uiteraard bent u de kalmte zelve op t moment dat u niet door t lint gaat ... die anti-agressie/zelfcontrole cursus is er om te verhinderen dat u door t lint gaat ... ga m toch maar volgen ... voor de vriendjes van uw kindjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() __________________
80% van wat ik schrijf is waar, ... misschien overdrijf ik een beetje ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit hier, en ook nog zo een knap staaltje: Citaat:
Welnee, een gewelddadig snotneuske dat niet wil luisteren naar een volwassene die zegt dat hij moet stoppen, daar moet niet mee gediscussieerd worden, die moet nu eenmaal het onderspit delven, voor de rechtvaardigheid van de zaak, ten opzichte van het slachtoffer. De bedoeling was niet gewoon dat het kloppen op een of andere manier ophield, de bedoeling was dat hij, omwille van het negeren van een volledig rechtmatig bevel van de enige volwassene die aanwezig was, en omwille van het ongeoorloofd geweld dat hij aan de dag had gelegd, hard, "met bloed en tranen" in het zand zou bijten. Dat de vernedering aan zijn kant zou zijn, en dat er geen manier zou zijn waarop hij "overwinning" zou kunnen claimen. Niet zozeer omwille van de eventuele opvoedkundige overwegingen ten aanzien van HEM, maar wel omwille van de overwegingen van rechtvaardigheid ten aanzien van het slachtoffer. Hij moest nu eenmaal aan het bleiten gebracht worden, omdat het de enige manier was om een vorm van rechtvaardigheid ten aanzien van het "mietje" dat op de grond lag te bekomen die goed genoeg was. Slachtoffers van fysiek geweld aan zichzelf over laten terwijl ge ernaar staat te kijken, en ze bovendien nog het verwijt maken dat ze toch maar mietjes zijn, dat lijkt mij toch wel haaks te staan op de bewering dat "ik diene kleine enkel maar geleerd heb van geweld te gebruiken". Want dan kan ik alleen maar als raad geven aan diene kleine die al dat geweld moet ondergaan: "probeer de volgende keer als ge hem ziet uwe passer in den andere zijn ogen te steken, dan ben je geen mietje meer". En dan zullen we dat ook maar als een opvoedkundige ervaring beschouwen dat dienen andere een oog kwijt is zekers ? Ze hebben het dan onder mekaar geregeld. Toffe opvoeding.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 januari 2010 om 14:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn nichtje, resultaat van "de vrije opvoeding" was toen +/- 4 'k Moest er soms op letten en ze presteerde het ooit, als pure vergelding, om in de hoek, waar ze omwille van onhebbelijkheden in moest staan, doodleuk en met een hautaine grijns te verkondigen dat ze (quote)"toch in haar broek pipi had gedaan". Op dat ogenblik heb ik ze buiten gezet, in de tuin, met natte broek.... en 't vroor.
maw, "kinderen", ze kunnen u het bloed van onder uw nagels kloten, de etters. Maar ze weet nu 20 jaar later nog steeds dat ze met haar natte broek buiten werd gezet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat is zelfs geen "woede uitbarsting". Dat is een koel berekende daad. De kleine die op de grond lag was de mijne niet, maar ik had hem wel onder mijn verantwoordelijkheid omdat hij met mijn zoontje was komen spelen. Den andere had zichzelf uitgenodigd. Ik denk dat had het mijne kleine geweest die op de grond lag, ik er iets harder tegenaan was gegaan - zonder sporen na te laten natuurlijk ![]()
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt me een straatje zonder einde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie niet goed in welke fout het slachtoffer gemaakt heeft behalve goed te beseffen wat een eikel die andere kleine eigenlijk is. Ik zie niet goed in wat ook maar in de verste verte zou verschonen dat ik dat slachtoffer niet ging verdedigen. Ik begrijp wel de afgunst van die andere, maar dat heeft hij dan ook maar aan zijn gedrag te wijten: moest hij een beetje meer respect hebben voor de speeltjes van anderen, dan zouden de anderen hem best dingen willen lenen. Ik zie dus niet goed in waarom het slachtoffer al die onrechtvaardigheden zou moeten ondergaan van die bullebak. En ik zie HELEMAAL niet in waarom ik een schijn van kans van "morele overwinning" aan die agressieveling zou moeten laten. Die moet, zoals ik al zegde, hard in het zand bijten. Of hij zal bijleren hierdoor, weet ik niet - maar in 't slechtste geval zal hij wel wat op zijn gedrag letten in mijn buurt. Maar het is vooral een signaal ten aanzien van het slachtoffer dat zulke onrechtvaardigheden niet geduld worden door zijn omgeving. Dat hij in zekere mate vertrouwen kan hebben en dat hij ziet dat zulk agressief gedrag sterk afgestraft wordt. Maw, als we naar de persoonsconstructie van het slachtoffer kijken: construeert die zich als een persoon die een redelijk vertrouwen heeft in de maatschappij, of moet die ervan uitgaan dat enkel maar geweldadigen aan hun trekken komen, en dat hij dus beter oftewel geweldadig moet worden, oftewel onbeschermd slachtoffer moet blijven van alle bullebakken van de omgeving ? En - ook al interesseert mij dat minder - als we naar de persoonsconstructie van de agressor kijken, moet die terugdenken aan dat gebeuren als een "bevrediging van zijn impulsen" ook al heeft hij een strafke moeten ondergaan, hij had toch het plezier van de andere goed toegetakeld te hebben, of moet hij daaraan terugdenken als toch wel een pijnlijke historie waar hij serieus tegen de vlakte is gegaan ? Zodat hij zich misschien kan afvragen of zijn agressie uiten op al zijn kameraadjes die hem een of andere vorm van frustratie doen herinneren, wel zo een goed idee is ? Misschien kunnen we hopen dat als hij zo nog 5 keer tegen de lamp loopt, hij zijn frustratiedrempel wat hoger kan leggen alvorens geweld gaan te gebruiken ? Voor informatie, het waren mannekes van 7 jaar.
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ge zou hier bijna denken dat er sommigen een " ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Fysiek geweld is een overtuigingsmiddel zoals een ander. Het maakt deel uit van onze natuur, het maakt deel uit van ons bestaan, het is een belangrijk aspekt van onze maatschappij. Er is niks a priori mis met fysiek geweld. Het heeft een heel grote overtuigingskracht (eigenlijk de ultieme en enige overtuigingskracht). Het is net omdat het zo een krachtig overtuigingsmiddel is, met zulke sterke gevolgen, dat we het gebruik ervan niet willen afschaffen, maar enkel maar willen toelaten "voor het goede doel". De politie mag fysiek geweld gebruiken. Soldaten (die verondersteld zijn voor ons goeie doel te werken) mogen/moeten geweld gebruiken. Zolang geweld in funktie staat van het "goede doel" is het een goeie zaak ; als fysiek geweld gebruikt wordt om "slechte" doelen na te streven, dan is het te bestrijden (eventueel zelf met fysiek geweld). Dus, ja, fysiek geweld kan goed zijn. Daar is niks mis mee. Maar nee, niet ALLE fysiek geweld is goed. Dat kinderen leren geweld te kennen, daar is op zich niks mis mee, dat maakt deel uit van hun opvoeding, van hun aanleren van de maatschappij. Dat ze geweld verkeerd leren gebruiken, of dat ze verkeerd geweld moeten ondergaan, DAAR is iets mis mee. Als verkeerd geweld gecompenseerd wordt door goed geweld, dan is dat een goeie zaak, of toch een minder slechte zaak dan als fysiek geweld ongecompenseerd blijft. Kinderen, net als volwassenen, moeten goed leren omgaan met fysiek geweld: het eventueel leren aanwenden als de situatie het eist, maar het vooral niet leren misbruiken om slechte doelen na te streven. En ze moeten vooral leren dat dat laatste zwaar bestraft wordt, eventueel ook door het gebruik van goed fysiek geweld.
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die andere komt nog steeds veel bij ons, mijn zoon speelt er veel mee, en het is een sympatiek baaske.
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sta alleen een beetje huiverachtig tegenover het gebruik van geweld tegen kinderen. Ik denk eerlijk gesproken dat geweld tegenover kinderen een slechte zaak is eenders hoe de aanleiding daartoe wordt uitgelegd. Waarschijnlijk heb ik dat overgehouden uit mijn jeugd. Ik herinner me moeder nog levendig die stokken kapotsloeg tegen mijn hoofd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik raad aan dat de meesten hier niet het verschil weten tussen een autoritaire, autoritatieve en permissieve opvoedingsstijl.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Sam M. : 5 januari 2010 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ok, dat is perfect maar je weet zelf ook wel dat sommige kinderen bijzonder lastig kunnen zijn, dat zie je genoeg in van die programma's op 5tv. Je kan je niet voorstellen hoe het voor die mensen moet zijn om dag en nacht voor zo een kind te moeten zorgen. Maar je moet ze ook belonen als ze iets goed doen, met straffen alleen kom je er niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl Laatst gewijzigd door cdekeule : 5 januari 2010 om 18:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik kan me dat wel heel goed voorstellen. Het is wel heel makkelijk om de oorzaak van de problemen steeds bij de kinderen zelf te leggen. Meestal ligt de oorzaak ergens anders. De zaken die je ziet op TV is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek op DIEREN. Ik heb het dan natuurlijk over de typische nanny programma's. Men laat nooit de lange termijn effecten zien. Het is bedoeld om de publieke opinie te manipuleren net zoals andere TV shows. Daarom kijk ik zelf al lang geen televisie meer. Trouwens met belonen moet je even veel oppassen als met straffen (pedagogisc he tic of niet). Dat beseffen er maar weinig. Opvoeden is meer dan belonen en straffen. Kinderen zijn geen huisdieren!
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |