![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Als arme nooit de kleur te zien krijgen van al dat VERS gedrukt geld van de QUANTATIVE EASING, is dat normaal?
Of is dat de bedoeling? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Geen namedropping van begrippen die je niet begrijpt. Zo kom je dom over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fed, BoE, BoJ doen momenteel aan QE.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantitatieve_versoepeling
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Met welk geld kopen de overheden dan eigenlijk hun leningen terug ? Gezien de gigantische tekorten overal moeten ze dat geld daarvoor lenen. Bij diezelfde banken dan maar onder een andere vorm ? Gewoon weer een boekhoudkundige truk waarvan later de neven of perverse effecten weer andere problemen gaan veroorzaken ? In België kunne ze dat misschien proberen betalen met geld uit het zilverfonds. Hahahahahahahahahahahahahahahaha
Uit willekeur geboren en tot niets bestemd, weef ik al jaren aan mijn doodshemd. (H.Hensen) Laatst gewijzigd door schaduw : 6 januari 2010 om 06:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Dat soort theorieën kan je beter op jezelf toepassen en in totaal geen droppings nalaten.
Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2010 om 09:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gelukkig voor Gordon zal de inflatie die daarop volgt voor Cameron zijn. Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2010 om 09:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je kunt geen euro's vrijmaken die nooit zijn gecreëerd.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bvb: Een huisverkoper heeft 100 op zijn spaarrekening staan. Ik leen die 100 van de bank, ik koop een huis, geef 100 aan huisverkoper. Ik werk, ik maak bvb een auto en ik verkoop die voor 100 aan de huisverkoper. Ik betaal 100 aan de bank om mijn lening af te lossen (ik betaal nog niet de rente). De huisverkoper haalt die 100 van zijn spaarrekening. Ik maak nog een auto en verkoop die aan de huisverkoper voor nog is 100. Ik geef die 100 aan de bank om de rente te betalen. Conclusie: er is maar 100 geld in de economie, maar toch slaag ik er in 200 terug te betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ten eerste missen er een paar essentials zoals fractionele reserve ed. Daarnaast klopt het vetgedrukte niet. Hoe komt dat geld van de bank op de spaarrekening van de huisverkoper terecht? Geeft de bank gratis geld aan huisverkopers ofzo? De huisverkoper heeft in uw voorbeeld op dat moment geen geld meer, enkel een auto. Dus: de huisverkoper heeft een auto gij hebt een huis de bank heeft haar kapitaal terug. MAAR: de intrest op het kapitaal is nog niet betaald. Vanwaar moet dat geld komen ![]()
Laatst gewijzigd door Thanatos : 6 januari 2010 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, Thanatos: dat is een verkeerde visie op geld. Meer informatie kan je, bijvoorbeeld, hier vinden.
Het is niet nodig om 'nieuw geld' te creëren om rente af te betalen.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 6 januari 2010 om 19:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- geld hoeft niet gemonopoliseerd te worden - deflatie is geen probleem - ge moet niet 'nieuw geld creëren' om rente af te betalen
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Om te begrijpen waar geld vandaan komt.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dank je. Ik vroeg me eigenlijk af wat de redenering achter de derde stelling was, maar zal het nu zelf nog maar eens lezen.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Die 100 euro spaargeld die de huisverkoper van de zijn rekening afhaalde, stond vanaf het begin al op zijn rekening. Dat was de beginhoeveelheid geld in de economie. En ik hield wel rekening met fractionele reserve. De huisverkoper heeft 100 op zijn spaarrekening, en de bank leent die 100 uit. Das een typevoorbeeld van fractionele reserve! Het is eigenlijk heel eenvoudig hoor. Met 1 euro kunnen er voor honderden euro's spullen gekocht worden: ik geef 1 euro aan de bakker voor een brood, hij gaat bij de beenhouwer en geeft hem 1 euro voor een stuk vlees, de beenhouwer gaat naar de kapper en geeft die euro weer uit enz. enz. Er is hier met die eene euro al voor 3 euro goederen gekocht. Dat voorbeeld met die bank is net hetzelfde. |
|
![]() |
![]() |