![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Taalfaciliteiten in Vloesberg worden met mondjesmaat toegepast. Het Vlaamse schooltje in Komen krijgt vaak met pestmaatregelen te maken , werd nooit financieel gesteund door de gemeente , laat staan het Waalse gewest. Erger nog , in het begin moesten kinderen als het ware spitsroeden lopen door een haag van geëxalteerde Waalse ouders, moeders op kop , van kinderen in de Franstalige scholen. (Voor zij die zich nog de beelden herinneren vd documentaire 'Les Sorcières de Comines', beginjaren tachtig.) In Edingen werden taaltellingen vervalst door Waalse bourgeois. En ik maak mij sterk dat er in Wallonië , niet een kleine, maar grote meerderheid er van uit gaat dat Voeren terug bij Luik moet gebracht worden. Niet voor niets werd Happart DE belangrijkste stemmentrekker bij de PS. En er zijn nog voorbeelden.
![]() |
![]() |
#102 |
|
![]() Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar het is toch wel een feit dat relatief veel meer Brusselaars dan Walen anti-Vlaams zijn.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
Toch ook niet vergeten dat FR Brusselaars niet allemaal verfranste Vlamingen zijn, één derde is van Waalse afkomst.
![]() |
![]() |
#104 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
De keuze onafhankelijk zonder Brussel of het status quo is dus helemaal niet aan de orde. We zullen nog jaren moeten knokken om die onafhankelijkheid te realiseren. Niet alleen binnen het Vlaams Gewest, maar ook binnen onze hoofdstad. Ten tweede, vind ik de idee van een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel een kortzichtig idee. Vlaanderen heeft vandaag een reeks bevoegdheden om het Nederlandstalige karakter van de Vlaamse Rand te versterken. Toch zitten we nog steeds met een verfransing. En niet alleen in de 6 faciliteitengemeenten. Louter het feit dat een grote stad als Brussel geografisch vlakbij ligt, zorgt voor een verfransing. Niet alleen verfransing, maar ook een toename van de criminaliteit. Honderdduizenden Brusselaars zitten vast in een klimaat zonder toekomstvisie, met extreme werkloosheid, hoge criminaliteit,... Dat is een tijdsbom. En we zien genoeg dat Picqué en zijn bende er ofwel niet in slaagt deze problemen aan te pakken, ofwel de problemen doelbewust laat escaleren. Je moet niet denken dat een staatsgrens tussen Vlaanderen en Brussel de scherven van die tijdsbom gaat tegenhouden (of je zou er een Berlijnse muur moeten optrekken). Hetgeen in Brussel gebeurt, heeft een impact op heel Vlaanderen, en niet in het minst op de Vlaamse rand. Waarom zou je dan de controle over Brussel weigeren? Brussel laten vallen zorgt er niet voor dat Brussel weg is; het zorgt er alleen voor dat je geen controle hebt over hetgeen er gebeurt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() - Brusselaars kiezen voor Belgïe ... of onafhankelijkheid ! - Walen kiezen voor Belgïe of cooperatie met Brussel en als het moet ... voor Frankrijk. - Vlamingen kiezen voor Belgïe ... of, als het moet, onafhankelijkheid maar weten nu dat een onafhankelijke staat Vlaanderen betekend een Vlaanderen zonder Brussel ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Europees Commissaris
|
![]() Een Vlaanderen waar u in dat geval waarschijnlijk deel van uit zou maken, Rand-Brusselaar.
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 januari 2010 om 21:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
2) waalse politici willen geen wallo-brux, dat van frankrijk zullen we zien maar die kans is redelijk groot 3) vlaanderen en brussel in een confederatie met nederland. Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 januari 2010 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik woon in Overijse, als franstalig. IK ben tweetalig (niet perfect maat ten minste min of meet tweetalig). Officieel woon ik in Brussel en heb ik een tweede verbijf in Overijse ... Zoals mijn buurman, een nederlandstalige (of Vlaamse) Brusselaar ... Officieel wonen wij op kantoor ! Waarom doe ik dit ? Voor taal rendenen ? Zeker niet, een brief van de gemeente kan ik wel begrijpen en BHV is nog niet gespltist ! Waarom doet mijn nederlandstalige buurman hetzelfde ? Voor taalrendenen mischien ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Waar zit T'Serclaes ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
was je de brusselse stadslucht beu en daarom gevlucht naar de rand? maar voor de rest wel klagen en zagen dat je Brusselaar bent. hypocrisie tot en met. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
Partijlid
|
![]() Juist
Citaat:
Citaat:
- Ik ben er 2/3 van de dag - Ik ga boodschappen doen in Brussel - Ik ga naar het restaurant in Brussel - Ik ga naar bioscoop of theater in Brussel - Mijn kinderen gaan in Brussel naar school - ik doe een 30tal kms in Brussel elke dag en 1 km in Overijse - en ik slaap in Overijse ... (niet genoeg om Vlaming te worden !) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
je gaf dus geen argument. Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 januari 2010 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 januari 2010 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Jullie willen niet begrijpen dat wij niks tegen een Vlaams invloed om Belgïe en op Wallonïe hebben, dat wij niks tegen het Vlaams al taal hebben maar wel tegen Vlaanderen als staat. Wij zijn en zullen blijven voor een sterk federale staat ! Zouden Vlamingen ineens zeggen : 2 keuzes : - Ofwel een sterk federale staat waar Vlaanderen mag Wallonïe en Brussel beïnvloeden - Ofwel sterke deelstaten. Brusselaars zullen zonder twijfel voor de eerste keuze kiezen ! Voor het eerst hebben de Vlamingen de macht in gans Belgïe, voor het eerst mogen ze Belgïe vernederlandsen maar toch blijven ze bekrampt ... Dit begrijp ik niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, je bent dus een Vlaming.
|
|
![]() |
![]() |