Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2010, 08:13   #101
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Kijk, de verfransing is niet te danken aan de Walen, maar aan de Brusselaars. De Walen hebben geen enkele interesse in BHV, itt de Brusselaars. Walen hebben niets tegen Vlamingen, itt een groot deel van de Brusselaars. Walen zijn niet taalimperialistisch, itt de Brusselaars, mijnheer 'FR-Rand-Brusselaar'.
Dat mag wel een beetje genuanceerd worden.
Taalfaciliteiten in Vloesberg worden met mondjesmaat toegepast.
Het Vlaamse schooltje in Komen krijgt vaak met pestmaatregelen te maken , werd nooit financieel gesteund door de gemeente , laat staan het Waalse gewest. Erger nog , in het begin moesten kinderen als het ware spitsroeden lopen door een haag van geëxalteerde Waalse ouders, moeders op kop , van kinderen in de Franstalige scholen. (Voor zij die zich nog de beelden herinneren vd documentaire 'Les Sorcières de Comines', beginjaren tachtig.)
In Edingen werden taaltellingen vervalst door Waalse bourgeois.
En ik maak mij sterk dat er in Wallonië , niet een kleine, maar grote meerderheid er van uit gaat dat Voeren terug bij Luik moet gebracht worden. Niet voor niets werd Happart DE belangrijkste stemmentrekker bij de PS.
En er zijn nog voorbeelden.
Oud 10 januari 2010, 10:01   #102
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar het is toch wel een feit dat relatief veel meer Brusselaars dan Walen anti-Vlaams zijn.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 10:57   #103
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar het is toch wel een feit dat relatief veel meer Brusselaars dan Walen anti-Vlaams zijn.
Dat is zeker zo, FRtalige Brusselaars voelen zich opgesloten in hun carcan, als ze ffkes hun stad verlaten, komen ze in het Vlaamse ommeland terecht, en dat verklaart voor een stuk een grotere anti-Vlaamse agressie.
Toch ook niet vergeten dat FR Brusselaars niet allemaal verfranste Vlamingen zijn, één derde is van Waalse afkomst.
Oud 10 januari 2010, 12:00   #104
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je, uitspraken zoals 'hoe kortzichtig kan je zijn ' hebben betrekkelijk weinig effect op iemand (nu ja, in ieder geval op mij ). Het was beter geweest als je in enkele zinnetjes jouw idee over de nadelen van een Vlaanderen zonder Brussel had neergeschreven.
Maar 't is misschien mijn eigen schuld. Ik heb immers niets van nuance meegegeven met die twee woordjes (het was dan ook niet mijn bedoeling actief deel te nemen aan deze discussie).

[...]

(het is hier overigens niet de bedoeling vijandig of belerend over te komen. Ik zie u nog altijd graag, Jaani )
Dacht ik wel.

Citaat:
Kijk, krampachtig vasthouden aan Brussel vind ik niet slim. Ik zeg niet dat we Brussel moeten laten vallen. Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel zou inderdaad ideaal zijn. Het beste voor Vlaanderen én het beste voor Brussel. Maar als Brussel om de ene of de andere reden niet bij een Vlaamse staat zou komen te horen, dan is dat zo. In dat geval moeten zowel wij als de Brusselaars verder roeien met de riemen die we hebben. Als ik moet kiezen tussen een Brusselloos onafhankelijk Vlaanderen of de huidige rotte situatie is de keuze voor mij snel gemaakt.
Ten eerste ga ik niet akkoord met de stelling dat Brussel het obstakel zou voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Ondanks dat er bij de Vlaamse bevolking een brede steun bestaat voor meer Vlaamse autonomie, en ondanks dat de optie van Vlaamse onafhankelijkheid vandaag meer en meer als mogelijke piste aanvaard wordt, bestaat er nog geen meerderheid die resoluut voor de Vlaamse onafhankelijkheid wil gaan. De tsjeven (en ik schrijf "tsjeven" omdat ik niet enkel de partij CD&V bedoel, maar heel de politiek die zij symboliseren) staan nog altijd sterk in Vlaanderen: zij willen opkomen voor een aantal kleine verzuchtingen, maar zijn doodsbang om aan de machtsstructuren te raken.
De keuze onafhankelijk zonder Brussel of het status quo is dus helemaal niet aan de orde. We zullen nog jaren moeten knokken om die onafhankelijkheid te realiseren. Niet alleen binnen het Vlaams Gewest, maar ook binnen onze hoofdstad.

Ten tweede, vind ik de idee van een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel een kortzichtig idee. Vlaanderen heeft vandaag een reeks bevoegdheden om het Nederlandstalige karakter van de Vlaamse Rand te versterken. Toch zitten we nog steeds met een verfransing. En niet alleen in de 6 faciliteitengemeenten. Louter het feit dat een grote stad als Brussel geografisch vlakbij ligt, zorgt voor een verfransing.
Niet alleen verfransing, maar ook een toename van de criminaliteit. Honderdduizenden Brusselaars zitten vast in een klimaat zonder toekomstvisie, met extreme werkloosheid, hoge criminaliteit,... Dat is een tijdsbom. En we zien genoeg dat Picqué en zijn bende er ofwel niet in slaagt deze problemen aan te pakken, ofwel de problemen doelbewust laat escaleren.
Je moet niet denken dat een staatsgrens tussen Vlaanderen en Brussel de scherven van die tijdsbom gaat tegenhouden (of je zou er een Berlijnse muur moeten optrekken).
Hetgeen in Brussel gebeurt, heeft een impact op heel Vlaanderen, en niet in het minst op de Vlaamse rand. Waarom zou je dan de controle over Brussel weigeren?
Brussel laten vallen zorgt er niet voor dat Brussel weg is; het zorgt er alleen voor dat je geen controle hebt over hetgeen er gebeurt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 21:51   #105
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik zal het u sterker vertellen: Brussel is de reddingssloep van de kleinburgerlijke belgicisten geworden om Vlaanderen en Wallonië te blijven knechten, omdat geen van beide delen 'Brussel' wil opgeven. In het geval van Vlaanderen is dat terecht. Wallonië heeft (en wil) er ook niets (meer) zoeken.

Als de Brusselaars zelf mogen beslissen en zij zouden een verstandige keuze maken, dan kiezen zij voor Vlaanderen.

- Brusselaars kiezen voor Belgïe ... of onafhankelijkheid !
- Walen kiezen voor Belgïe of cooperatie met Brussel en als het moet ... voor Frankrijk.
- Vlamingen kiezen voor Belgïe ... of, als het moet, onafhankelijkheid maar weten nu dat een onafhankelijke staat Vlaanderen betekend een Vlaanderen zonder Brussel !
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 21:56   #106
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Een Vlaanderen waar u in dat geval waarschijnlijk deel van uit zou maken, Rand-Brusselaar.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 januari 2010 om 21:56.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 21:57   #107
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht

- Brusselaars kiezen voor Belgïe ... of onafhankelijkheid !
- Walen kiezen voor Belgïe of cooperatie met Brussel en als het moet ... voor Frankrijk.
- Vlamingen kiezen voor Belgïe ... of, als het moet, onafhankelijkheid maar weten nu dat een onafhankelijke staat Vlaanderen betekend een Vlaanderen zonder Brussel !
1) brussel bij vlaanderen of de economische/sociale dood van brussel.
2) waalse politici willen geen wallo-brux, dat van frankrijk zullen we zien maar die kans is redelijk groot
3) vlaanderen en brussel in een confederatie met nederland.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 januari 2010 om 21:58.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:05   #108
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Kijk, de verfransing is niet te danken aan de Walen, maar aan de Brusselaars. De Walen hebben geen enkele interesse in BHV, itt de Brusselaars. Walen hebben niets tegen Vlamingen, itt een groot deel van de Brusselaars. Walen zijn niet taalimperialistisch, itt de Brusselaars, mijnheer 'FR-Rand-Brusselaar'.
Dit heeft niks te maken met taal !

Ik woon in Overijse, als franstalig. IK ben tweetalig (niet perfect maat ten minste min of meet tweetalig).
Officieel woon ik in Brussel en heb ik een tweede verbijf in Overijse ...

Zoals mijn buurman, een nederlandstalige (of Vlaamse) Brusselaar ... Officieel wonen wij op kantoor !

Waarom doe ik dit ? Voor taal rendenen ? Zeker niet, een brief van de gemeente kan ik wel begrijpen en BHV is nog niet gespltist !

Waarom doet mijn nederlandstalige buurman hetzelfde ? Voor taalrendenen mischien ... Enkel omdat wij Brusselaars zijn, Brabanders maar geen Vlamingen.
Oud 11 januari 2010, 22:07   #109
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
1) brussel bij vlaanderen of de economische/sociale dood van brussel.
2) waalse politici willen geen wallo-brux, dat van frankrijk zullen we zien maar die kans is redelijk groot
3) vlaanderen en brussel in een confederatie met nederland.

Waar zit T'Serclaes ?
Oud 11 januari 2010, 22:08   #110
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Brusselaars zijn enkel anti- anti-belg !
Oud 11 januari 2010, 22:08   #111
Shadowke

Standaard

Citaat:

Waar zit T'Serclaes ?
euhm, dat weet ik niet.
vraag het hem is als je hem tegenkomt.
Oud 11 januari 2010, 22:10   #112
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dit heeft niks te maken met taal !

Ik woon in Overijse, als franstalig. IK ben tweetalig (niet perfect maat ten minste min of meet tweetalig).
Officieel woon ik in Brussel en heb ik een tweede verbijf in Overijse ...

Zoals mijn buurman, een nederlandstalige (of Vlaamse) Brusselaar ... Officieel wonen wij op kantoor !

Waarom doe ik dit ? Voor taal rendenen ? Zeker niet, een brief van de gemeente kan ik wel begrijpen en BHV is nog niet gespltist !

Waarom doet mijn nederlandstalige buurman hetzelfde ? Voor taalrendenen mischien ... Enkel omdat wij Brusselaars zijn, Brabanders maar geen Vlamingen.
overijse is wel mooi groen, veel bossen.
was je de brusselse stadslucht beu en daarom gevlucht naar de rand?
maar voor de rest wel klagen en zagen dat je Brusselaar bent. hypocrisie tot en met.
Oud 11 januari 2010, 22:14   #113
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar zit T'Serclaes ?
schijnbaar niet geband.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:16   #114
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zit een taalvlieg op je scherm.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:16   #115
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
overijse is wel mooi groen, veel bossen.
Juist

Citaat:
was je de brusselse stadslucht beu en daarom gevlucht naar de rand?
Nee, geen geld genoeg om een huisje binnen Brussel te kopen. Anders was in nog in Brussel.

Citaat:
maar voor de rest wel klagen en zagen dat je Brusselaar bent. hypocrisie tot en met.
Ik ben en blijf brusselaar :
- Ik ben er 2/3 van de dag
- Ik ga boodschappen doen in Brussel
- Ik ga naar het restaurant in Brussel
- Ik ga naar bioscoop of theater in Brussel
- Mijn kinderen gaan in Brussel naar school
- ik doe een 30tal kms in Brussel elke dag en 1 km in Overijse
- en ik slaap in Overijse ... (niet genoeg om Vlaming te worden !)
Oud 11 januari 2010, 22:19   #116
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zitten wel veel Walen in Brussel. Althans, rijke Walen gaan er graag heen.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2010, 22:21   #117
Shadowke

Standaard

Citaat:
Juist

Nee, geen geld genoeg om een huisje binnen Brussel te kopen. Anders was in nog in Brussel.

en ik ken iemand geboren en getogen in overijse die in brussel werkt, haar boodschappen daar doet, ... en die voelt zich geen brusselaar hoor nochtans het feit dat ze daar ook 2/3e van de dag is.

je gaf dus geen argument.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 11 januari 2010 om 22:22.
Oud 11 januari 2010, 22:32   #118
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag aan een Gentenaar en een Antwerpenaar ook niet om de binding met hun stad door te knippen. Maar de binding met hun stad maakt hen niet minder Vlaming. Net zoals jouw band met Brussel je niet minder Vlaams maakt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 januari 2010 om 22:32.
Oud 11 januari 2010, 23:24   #119
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vraag aan een Gentenaar en een Antwerpenaar ook niet om de binding met hun stad door te knippen. Maar de binding met hun stad maakt hen niet minder Vlaming. Net zoals jouw band met Brussel je niet minder Vlaams maakt.
Onze band met Brussel maakt ons (FR en NL Brusselaar) duidelijk geen Vlamingen !
Jullie willen niet begrijpen dat wij niks tegen een Vlaams invloed om Belgïe en op Wallonïe hebben, dat wij niks tegen het Vlaams al taal hebben maar wel tegen Vlaanderen als staat. Wij zijn en zullen blijven voor een sterk federale staat !

Zouden Vlamingen ineens zeggen :
2 keuzes :
- Ofwel een sterk federale staat waar Vlaanderen mag Wallonïe en Brussel beïnvloeden
- Ofwel sterke deelstaten.

Brusselaars zullen zonder twijfel voor de eerste keuze kiezen !

Voor het eerst hebben de Vlamingen de macht in gans Belgïe, voor het eerst mogen ze Belgïe vernederlandsen maar toch blijven ze bekrampt ... Dit begrijp ik niet.
Oud 12 januari 2010, 00:39   #120
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze band met Brussel maakt ons (FR en NL Brusselaar) duidelijk geen Vlamingen !
Jullie willen niet begrijpen dat wij niks tegen een Vlaams invloed om Belgïe en op Wallonïe hebben, dat wij niks tegen het Vlaams al taal hebben maar wel tegen Vlaanderen als staat. Wij zijn en zullen blijven voor een sterk federale staat !

Zouden Vlamingen ineens zeggen :
2 keuzes :
- Ofwel een sterk federale staat waar Vlaanderen mag Wallonïe en Brussel beïnvloeden
- Ofwel sterke deelstaten.

Brusselaars zullen zonder twijfel voor de eerste keuze kiezen !

Voor het eerst hebben de Vlamingen de macht in gans Belgïe, voor het eerst mogen ze Belgïe vernederlandsen maar toch blijven ze bekrampt ... Dit begrijp ik niet.
Je woont in Vlaanderen, je werkt in Vlaanderen, je doet je boodschappen in Vlaanderen, je gaat op restaurant in Vlaanderen, je gaat naar de bioscoop in Vlaanderen, je kinderen gaan naar school in Vlaanderen,...
Ja, je bent dus een Vlaming.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be